Kaliber på FS1

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Kaliber på FS1

Indlæg af Phycopat »

Hej.

Har ikke lige kunne finde det >"rigtige" sted at stille dette spørgsmål, så vi prøver her! :)

Skal bruge en kaliber, men en kaliber der rent faktisk virker og er 100% ok koster jo kassen.
Så hvad den med Thansen føre ?( http://www.thansen.dk/product.asp?c=901 ... 1861394378 )
Nogen der ved eller har erfaringer med om den rent faktisk virker ?
Syntes at have læst noget om den, man kan simpelthen ikke finde det igen :?

Så derfor: Hvad er der er erfaringer med den ?

Og tak. :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Kai »

Med forbehold for at den er lavet om siden jeg sidst havde en:

Der er ingen gummipakninger/støvhætte omkring stemplerne (der er 2 stempler i den) så den er sårbar overfor snavs fra vejen og kørsel i meget regn og våde veje og holder typisk et par år ( til hverdagsbrug) inden den skal skilles ad og renses/renoveres

Men bortset fra det..så bruges den i stort set samme model til bagbremse på andre knallerter, og diverse 3hjulede scootere, med de samme bremseklodser osv, og bremseevnen fejler bestemt ikke noget.

Vær opmærksom på at du ikke kan bruge en standard FS1 bremseslange til den, kaliberen er beregnet til en slange med banjo og du kan ikke bare skrue et bremserør/nippel i den som på en alm FS1 kaliber.

Til prisen ville jeg se om ikke der kan findes en brugt Yamaha kaliber i rimelig stand der "kun" skal have et nyt stempel og Oringe og lidt maling, de kan heldigvis findes endnu uden de koster nypris.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Christian M »

Her er nogle tilsalg..

http://www.dba.dk/yamaha-fs1-fin-kaliber/id-1000985169/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://fs1brugtdele.dk/shop/product_inf ... cts_id=587" onclick="window.open(this.href);return false;
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Phycopat »

Mange tak, prøver lige at se efter hvad jeg kan få brugt inden jeg kaster mig ud i Thansens model.
Er nu mest til det originale da det bare spiller sammen! :)


Når vi nu er ved det, er det så ikke "bedre" med 2 stempler kontra 1 ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af juhl-drengen »

Ellers var der jo muligheden du tog en scooter kaliber af brembo typen og lavede et "beslag" i stil med den thansen fører til deres kaliber
Denne type kaliber findes imellem 250-700 kr fra ny

De er med gummitætninger og et stempel i hver side
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Christian M »

Den her er lige lagt op på dba, og ser faktisk flot ud, mangler bare maling.

http://www.dba.dk/yamaha-fs1-bremsekali ... -91896679/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Phycopat skrev: Når vi nu er ved det, er det så ikke "bedre" med 2 stempler kontra 1 ?
Hvis tingene virker, er det totalt ligegyldigt med antallet af stempler.

Sammenligner vi i stedet en gammel konstruktion med en moderne, kan snakken let blive en anden.

Mængden af vedligeholdelse er den samme. Om man skal rense et stempel eller rense og smøre et par glidebøs, kan vist komme ud på ét.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Phycopat »

har købt denne:

http://www.dba.dk/yamaha-fs1-fin-kaliber/id-1000985169/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men kunne ikke rigtig få noget info om den, udover at gevind var ok og luftskruen ikke sad fast..
Håber det bedste..
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af SigSauer »

Christian M skrev:Den her er lige lagt op på dba, og ser faktisk flot ud, mangler bare maling.

http://www.dba.dk/yamaha-fs1-bremsekali ... -91896679/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flot ud...? Der er jo boret huller gennem væggen, for at få gliderne ud - ser ikke særlig smart ud :(n)

/Claus
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Christian M »

Den kan jo nemt lukkes til, og den ser da flot ud? :whew
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af SigSauer »

Christian M skrev:Den kan jo nemt lukkes til, og den ser da flot ud? :whew
Definer nemt...?
Der er , i min verden, kun en rigtig måde at lukke den slags på - det skal svejses. Alt andet er sjusk !
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af 12V »

Ellers er der den slags kalibre med holder og alt til under 500 kr,- med slange på ebay.de en gang i mellem. Man skal bare udvide søgningen lidt mere, min kammerat fik en fra en større RD model, den er helt ens med den der sidder original på de senere FS1.
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Phycopat »

Har modtaget den i dag, ser egentlig fin ud, men den sidder fast i glidere og kan ikke få dem ud.
Og tror måske stempel også sidder godt, har dog ikke prøvet andet end at "dreje" den rundt dernede og det kan jeg ikke.

Er der nogen der kan renovere en ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Dewil »

Der er mange måder at blive snydt på, du har så lige oplevet een af dem... :cry: Send den retur, lad være med at spilde tid på det...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Phycopat »

Kan nok ikke sende den retur da den er købt privat :(

Men selve huset osv ser jo fint ud, den hænger jo "bare"

Men ja, du har ret.. Folk er undskyld sproget satme nogle svin indimellem, og når det så er sagt, så valgte jeg jo selv at betale for den og få den sendt..
Så kan ikke rigtig udsætte sælger på noget, gevind er fine og virker som han lovede.

Har fået den til at glide en smule, så nu er hullet med boltene fyldt med WD40..
Ville bare gerne have de bolte ud :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Dewil »

Varme er godt
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Undskyld med blander mig - men jeg er HELT enig med Johannes i returnering. Hvis det var mig, ville jeg nok skrive "tak for lån" ved den og så afvente sælgers reaktion/ansvarsfølelse.... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af Phycopat »

Er også blevet returneret :)

Efter min søgen osv, er det "gået op" for mig at der åbenbart er forskellige versioner ?
Fik en på auktion herinde forleden, venter på at den kommer med posten. Men den ligner slet ikke den anden, den har så vidt jeg ved firkantede klodser imod den anden der har runde..

Nogen der er venlig at skære ud i pap for mig hvad forskellen er ? For og imod måske ? :) ( Og evt problemer med den )
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af hybber »

Phycopat skrev:Er også blevet returneret :)

Efter min søgen osv, er det "gået op" for mig at der åbenbart er forskellige versioner ?
Fik en på auktion herinde forleden, venter på at den kommer med posten. Men den ligner slet ikke den anden, den har så vidt jeg ved firkantede klodser imod den anden der har runde..

Nogen der er venlig at skære ud i pap for mig hvad forskellen er ? For og imod måske ? :) ( Og evt problemer med den )
Hejsa

den du købte er ikke til den danske fs 1. Det er vist fra en yb 100 eller noget rd. Dvs den er lavet til en anden forgaffel, hvor beslagene sidder støbt bag på det højre gaffelben. Du kan være heldig af finde sådan en forgaffel, ellers skal du ud og ha smedet et beslag der kan passe på en dansk dx forgaffel, lidt ala det du linker til fra t-hansen.

Problemer med den kaliber kender jeg ikke til, og har set på e-bay mv at klodser findes i to modeller, en rund og en firkantet. Og ellers må du ned til din lokale mc forhandler med den, så kan han finde de rigtige klodser!

men den største udfrodring bliver at få den til at sidde på forgaflen i første omgang
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kaliber på FS1

Indlæg af juhl-drengen »

Kender ikke til hans smede evner, men hvis du agter at bruge rd kaliberen kan jeg smede et beslag hvis du skaffer mål :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"