hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
dcedata
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 23. apr 2011 22:38
Kontakt:

hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af dcedata »

tror jeg vil købe mig en ny cylender /stempel

hvordan behandler jeg den så den holder i langtid ?

håber at du forstår mig :-)
med venlig hilsen

Dcedata

Niels Sørensen

Er nu den stolte ejer af en yamaha :D
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af juhl-drengen »

Tillkør den korrekt ;-)

Div. Halv gas de første par hundrede kilometer derefter 3/4 gas indtil 1500 km ca.
Men er ikke hundrede procent sikker ligenu
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
dcedata
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 23. apr 2011 22:38
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af dcedata »

kan jeg med fordel hælde lidt mere olie i benzinen ?
med venlig hilsen

Dcedata

Niels Sørensen

Er nu den stolte ejer af en yamaha :D
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af juhl-drengen »

I tilkørsels perioden er det en udemærket ide
Hvis det er semisyntetisk du kører med så brug 3% olie fremfor 2%
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af Knud »

Kør varieret - lad den varme op i et par minutter inden du kører efter første koldstart, lidt hyppig start/stop skader ikke og pin den ikke ud i gear men lad den heller ikke sejtrække, tjek tændrør ind imellem for at sikre at den står rigtigt i karburator og vær sikker på at alle pakninger/samlinger er nye/tætte
For meget olie kan gøre det modsatte da det i svære tilfælde kan betyde "mager blanding".

Se -det er jo ikke så nødvendigt når man bruger Nicasil belagt cylinder, som fex Kreidler og den skrøbelige FS1 Athena 43mm -har (dog stadig skal den ikke have fuld karbonade den første 300 km) -men passer man på kan den holde rigtigt længe, bare man ikke overstrammer udstødnings FS1 omløberen - det er jo en "staniol cylinder" :hihi
blot mine 2 cent
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af 12V »

Jeg går rimelig hårdt i gang med at køre til, lader den varme helt op, og så skal den ellers bare have klø. Men ikke med hovedet under armen.

Hvis du vil vide mere læs her:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har jeg de bedste erfaringer med!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af Knud »

Det var interessant ! Så ændrer jeg praksis når jeg får startet mine fs1' er op
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af Nabo Jan »

12V skrev:Jeg går rimelig hårdt i gang med at køre til, lader den varme helt op, og så skal den ellers bare have klø. Men ikke med hovedet under armen.

Hvis du vil vide mere læs her:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har jeg de bedste erfaringer med!
Får du ligeså pæne stempler som dem han viser?
Yamaha stempler har det med at blive sorte under stempel ringende.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

2min opvarmning, 10min's varierende kørsel med for stor dyse.

Derpå afkøling og inddysning med alt andet end konstante max omdrejninger. Masser af acceleration, ingen respekt...

Øget oliemængde er overflødigt med moderne 2T-olie... Jeg kører konsekvent 2,5% (2,5dL olie til 9,75L benzin)...

Med holdbarhed for øje, kan det svare sig at holde dysen til den fede side. Den værste ulempe ved dét er, at udstødningen skal renses oftere... men selv med den billigste, moderne, delsyntetiske olie er det en sjælden nødvendighed.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af 12V »

Nabo Jan skrev:Får du ligeså pæne stempler som dem han viser?
Yamaha stempler har det med at blive sorte under stempel ringende.
Nu har jeg ikke så flotte A-B sammenligninger som han har, det cylinder jeg har kørt mest på er mit billige 70 ccm sæt som jeg har på min hverdags scooter. Det har fået en behandling tæt på den som Motoman anbefaler, og den er utrolig ren under stempelringene.

Jeg gider i hvert fald ikke tøffe rundt med 1/3 gas de første 150 km, eller hvad de forskellige anbefalinger foreskriver.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

De to sidste cylinderkits, jeg har kørt til, viste begge tegn på blowby efter 20km, og stempelringene var endnu ikke helt blanke.

100km senere med masser af prygl (men uden vedvarende max rpm) var ethvert tegn på blowby væk, stempelringen blank og kompressionen må i begge tilfælde beskrives som 'rigelig'.

Og ja, jeg elsker at splitte min motor ad! Min afhængighed af dette er yderligere ansporet af, at farven på det fastbrændte koks inde i stemplet, under stempeltoppen, også siger noget om hhv. fortænding og dysevalg.

Den indledende, korte tur tager jeg primært for at lytte efter mislyde, sekundært for lige at 'skylle det hele igennem'.


Har den ikke sat sig indenfor 20min, sker det ikke, medmindre man gør et eller andet forkert, eller man har monteret skod-stumper.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af juhl-drengen »

At det ikke altid er nødvendigt gør det ikke dumt
At følge fabrikforeskrivelser da man så er mere eller mindre sikker på det er rigtigt.

Forresten ved de fleste mærke cylindre følger der så ikke en "manual" med der foreskriver tilkørsel?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
dcedata
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 23. apr 2011 22:38
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af dcedata »

tak for alle de fine svar jeg har fået :-)
med venlig hilsen

Dcedata

Niels Sørensen

Er nu den stolte ejer af en yamaha :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvordan behandler man en ny cyl/stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

En reel tilkørselsperiode er overflødig - det med 'tabt ydelse som konsekvens af forsigtig tilkørsel' er svært at bekræfte, og et par fotos + en påstand beviser intet. Dumt, tror jeg ikke, det er. Spild af tid er vist et bedre bud.

De gængse 150-1.000km er ikke nødvendige med gode stumper og god olie. Det findes der masser af eksempler på.

F.eks. Kreidler RS-cylindre, som blev leveret med teksten 'sofort Autobahnbereit'... men oh vé den, som ikke lige tager den med ro de første par minutters kørsel med kina-cylindrene til Kreidler!
Så der er forskel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"