For lidt benzin. DTérne kan god tåle at stå lidt forkert i tænding- Så kører de bare lidt varmere eller koldere, men ikke noget der bræder hul midt i stemplet, men mere tendens til generel opvarmning af hele stempeltoppen. Ved for tidlig tænding vil forbrændingen kunne nå at ramme og fordelesig ud over hele stempeltoppen. Mine RD /DT har tidligere ( Da jeg var yngre var jeg nok lidt mere ligeglad

) stået lidt tilfældigt uden de store problemer(Bortset fra mangel på ydelse). Hvis en motor får for lidt benzin, vil der være mindre gas i forbrændingsrummet end ilt. Dette svarer til det man gør med en skærebrænder-man skruer op for ilten og varmen fortættes og stiger men den samlede varmeenergi falder. Derfor.
Mht tændrør Et varm tændrør brænder ikke varmere men er bare dårligere til at aflevere varme til topstykket-dette har ikke indflydelse på 500meter eller lign. Når en motor er kold får den som regel ikke helt nok benzin.
Det hul i toppen kan også være opstået gennem længeretid med for mager blanding. Så de sidste 500 meter har bare gjort udslaget.
Jeg har været ude for en TZ250 der brændte hul bare pga. man havde glemt at lukke op for benzinen.
Michael
3 stk RD 350- 1973-1980-1985
1 stk GT 125
Tidligere DT 125