Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af Michael »

Da jeg i week-enden tra nogle af mine maskiner frem, bemærkede jeg at der var tendens til en rustrød farve nede i tankene. Sådan noget lort-skal man virkelig kemisk behandle alle tanke med Tankcure eller lign. dyre produkter. Nå men det gik jeg så og var lidt ireteret over. Jeg gør faktisk det at jeg fylder lidt ekstra karburatorsprit i benzinen, inden jeg stiller dem i vinterhi. Spriten suger/blader sig med fugten i benzinen og gør den mindre ledende således at den ikke korrosionsmæssigt ikke er så agresivt. Nå men det har jo ikke hjulpet. Det skal siges at mine maskiner står tørt og opvarmet om vinteren. Så fik jeg en ide. Hvorfor ikke komme en offeranode ned i tanken. Lidt ala den zinkklods der sidder i varmvandsbeholdere eller under bunden af både ifb med kobberskruer/Propel.
Elektrokemisk er Zink lavere i spændingsrækken end både Kobber og Jern. Derfor vil zinken krybe over på jernet og beskytte dette hvis der er en elektrolyt der forbinder den. Her er elektrolytten fugten i benzinen.
Om det virker ved jeg ikke, men nu har jeg klippet nogle små zinkplader (3X3cm) som jeg har bøjet lid så de ikke komme til at ligge fladt på bunden af tanken. 3 stk i hverside har jeg fyldt i tanken.
Så mangler jeg bare jeres input. :whew :whew Teoretisk skulle det virke. Er der nogen der har en erfaring med dette :whew
Jeg ved bare at det er meget vigtigt at skifte offeranoden på en bådmotor ellers koroderer skruerakslen.
Husk også at korrosion forstækes voldsomt når det bliver varmere. Elektronerne vandrer hurtigere-Tænk bare på et koldt batteri contra et varmt.
Hmmmm hvis vi ikke løser dette skal vi så til at køre om vinteren :hihi .
Der er nok nogen der vil spørge: Hvorfor ruster vores biler så om vinteren. Det gør de pga saltvandet er en super elektrolyt-læs stærkt ledende.
De ruster også mest i tøvejr.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af mati0921 »

den tank der sad på min DM'er da jeg købte den, var så rådden at man hældte det bezin i man skulle bruge inden man kørte, og så blander en klat glasfiberspartel og smører på der hvor det kommer ud, så kører man, og gentager processen næste gang man skulle bruge den. :hihi kørte sådan i 14 dage, så kom der en anden tank på. :)

Din ide burde virke, medmindre der ikke bliver ordentlig forbindelse mellem tanken og pladerne :whew
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af strynboen »

bliver der ikke et rest produkt..noget zink snaller i tanken..annoden bliver kun spist hvis der er vand i blandingen..med/uden sprit til at emugere vandet..som du også er inde på...mærkeligt at 2 takt bensin tanke ruster
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af Lars J »

Hvis du fylder tanken helt op inden vinter undgår du rust.
Tror dit eksperiment ender som Stryn nævner, selv om der mangler vand, og det har karburatoren måske ikke bedst af.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af Michael »

Hej alle
Tak for jeres komentarer. Sammen har vi jo alle en enorm erfaring. Så kom endelig med flere komentarer så vi kan få det belyst yderligere. :(y)
Den løse Zinkoxid er jeg ikke bange for. Zink blev tidligere brugt som tilsætning i benzin til at beskytte ventilerne. Fri Zink har efter hvad ved smørrende effekt. Miller oils reklamerer ligefrem med det.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af F5B »

Ja det er desværre sådan, og bliver kun værre, at med den mængde ethanol( idag ca. 7% ud i fremtiden 15% eller mere) der er i benzinen idag, at der optages fugt fra luften som med tiden udfældes som vand.
hvis man vil undgå at forsegle tanken er det bedste nok at tømme den hvis den skal stå en længere periode
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af strynboen »

på knallerterne, tror jeg, en skyldning med en ekstrem fed blanding 2 takt bens + 2 t olie..tømmes helt og står så med oliefilm vinteren over.

.jeg har problemet med alle mine 5-10 mc..tror jeg køber en stor tank esben bensin.b eller hvad det nu hedder...det er ren destileret ..så optager ikke vand eller bilver sløvt.. begynder at påfylde det mod slutningen af sesonen ..så de overvintre på det..det er for dyret at køre på rent hele året.....mine mc startes 4 gange om vinteren..så de bruger kaburatorene og får lidt flow...med 6 kaburatore på cbx"en gider jeg ikke at dræne da det skader kabuen mere at stå tomme..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af Michael »

God ide Strynbo.
Jeg bruger også Aspenbezin i mit skovbrug
Jeg har bare det problem at jeg har 15 køretøjer så jeg ville så gerne at der var nogen der kunne bekræfte eller afkræfte (Helst ikke) mig i min Zinktagrende teori.
Jeg sælger også Havetraktorer og har gjort det i 15 år (Craftsman). Her har jeg også set problemet et par gange, men det er svømmerhuset der tærer op.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af Lars J »

Du kunne også benytte dette Castrol Fuel Protect (250ml) som rækker til 50 ltr. benzin.

http://www.billigbilpleje.dk/motorcykel ... 50ml-3228/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tankene skal formentlig fyldes op, men så er de til gengæld køreklare når sommeren kommer.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af 12V »

Lars J skrev:Du kunne også benytte dette Castrol Fuel Protect (250ml) som rækker til 50 ltr. benzin.

http://www.billigbilpleje.dk/motorcykel ... 50ml-3228/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tankene skal formentlig fyldes op, men så er de til gengæld køreklare når sommeren kommer.
Smart, den vil jeg prøve. Den rækker jo til en del knallerter. Mangler alligevel noget fra den hjemmeside.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Rusbeskyttelse af benzintank-Ny teori.

Indlæg af Lars J »

12V skrev:
Lars J skrev:Du kunne også benytte dette Castrol Fuel Protect (250ml) som rækker til 50 ltr. benzin.

http://www.billigbilpleje.dk/motorcykel ... 50ml-3228/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tankene skal formentlig fyldes op, men så er de til gengæld køreklare når sommeren kommer.
Smart, den vil jeg prøve. Den rækker jo til en del knallerter. Mangler alligevel noget fra den hjemmeside.
Jep, samme her. De har billigt Castrol fuldsyntetisk mc olie. Fragt er gratis over 500.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"