Karburatorsprit?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Karburatorsprit?

Indlæg af Jensmc »

På jobbet i dag talte vi om vand i benzintanken. Vores lagermand, som er uddannet mekaniker, fortalte, at de ved vand i tanken, først tømte den for det meste vand, og herefter bad kunden om at benytte karburatorsprit de næste 2-3 tankfulde. Spritten skulle kunne trække vandet ud af tanken.
Herefter sagde en anden kollega, at sprit i 2-taktsbenzin var en meget dårlig ting, da oliens smøreevne blev stærkt nedsat.
På en måde betvivler jeg begge påstande, men tænk hvis det passer.
Er der nogle forumbrugere, der har hørt om det?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Dewil »

Jeg er i tvivl om hvor vandet kommer fra? Jeg brugte karburatorsprit om vinteren da FS1 var mit daglige transportmiddel, det holdt mig kørende.... selv i snestorme.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Jensmc »

Det er en Trilet knallert. Den har stået meget i regnvejr. Eneste sted, at vandet kan komme ind, må være gennem nøglelåsen på tankdækslet, som sidder helt frit for evt. regn. Der var ca. ½ dl vand i tanken, og selvom jeg har tømt tanken, er der stadig lidt vand i.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Dewil »

Ok, ved ikke om sprit har den effekt? Hvad med sådan en fugtfjernerpose fra Matas, ned i tanken?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Jensmc »

Jo, men makkeren er afhængig af knallerten, så al for bøvlet skal det ikke være.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Kai »

Vandet kommer / kan komme ind ved tankdækslet, men især som kondensvand/fugt fra luften. Ethanolen der i dag er tilsat alt benzin trækker også fugt ud af luften.

Karburatorsprit (isopropyl alkohol / ethanol) "kan" få olien til at skille fra benzinen, det afhænger af olietype og vandindhold.

Det er ikke så svært at efterligne. Hæld 1L ny og friskblandet benzin i en flaske og en teskefuld destilleret vand i og lad den stå et par dage, til sidst er det meste af vandet opløst.
Det sker der normalt ikke alverden ved men prøv så at hælde karburatorsprit i "med rund hånd" så resten af vandet kan optages i benzinen, så kan der lige pludslig ske det at olien udskiller og svæver som små bobler i flasken.

Jeg har ikke noget at have det i, men af de 3 olier jeg har prøvet med så var fuldsyntetisk den værste til at danne et diffus svævende lag af udskilt olie.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Krelleh »

Da spritten er lettere end benzin og vand, derfor vil denne komme i bunden af tanken - hvor vandet ligger.
Sprit har den effekt at den binder sig sammen med vandet og trækker det med ind i motoren, hvor det bliver forbrænd.

Jeg har kørt med en hættefyld+ det løse, hver gang jeg har tanket min Puch Maxi siden november sidste år. Hvis det er koldt omkring 5-10 minus grader, kan min Puch finde på at fryse til i karburatoren. Der afhjælper karburatorer spritten, da den sænke frysepunktet yderligere.

Men det er klar, for meget sprit vil kunne opløse olien.
Mvh. Christian
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Karburatorsprit?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

vand i tanken kommer normalt af kondens ( varme / kulde på virkninger ),,,
jeg plejer at bruge mineralsk totakt olie til motorsave ,,, det smøre fint og det skiller ikke hvis man kommer karburatorsprit i,, knægten havde en skyteam ofroader ,,, der sad en slange på tankdækslet som gik ned i kronrøret for at der ikke skulle komme vand ind ,,, som udluftning,,, men på den var der altid vrøvl med vand i tanken selv om dækslet var skruet på ( ingen lås ) og fik den karburatorsprit så skilte olien fra benzinen og der var stadigvæk vand perler i det,,, ved ikke om han måske kørte på det ny moderne fuldsyntetiske totaktolie men har ham mistænkt for at køre med det,,, jeg har ikke meget fidus til det fuldsyntetiske kloakvand,,,( men det er en helt anden snak og grund til),,, og måske det får olien til at skille fra benzinen og vandet / fugten hvis man kommer sprit i også,,, måske kan dårlig udluftning af tanken være problemet da jeg mener at den "bue",,, ( ca. 25 cm slange ),, som var på slangen fra tankdækslet og over i kronrøret på skyteamen kunne virke som konsistens danner så at fugten ikke bare dampede ud men i stedet for dryppede tilbage i tanken pgr. af hurtig afkøling i slangen,,, for den døjede med meget vand i tanken selv om alt syntes at være lukket af for indtrængende regnvand osv.,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"