Hvad har jeg fået med posten i dag?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Et forsøg på at aflaste værkstedstråden... :)

Billede

Super Breitwand-topstykke med løs kalot og squishband.
Det er undersænket 1,2mm og spaceren matcher selvfølgelig; Dermed hæves alle kanaler og max omdrejninger øges. Stemplet skal naturligvis 'hakkes' tilsvarende!
Vinklen matcher både Mahle, Meteor, VHM, Barikit og Autisa med L-ring - desværre ikke Vertex, men jeg overlever nok at skulle undvære stempler til 800kr... Meteor er ok og Barikit angiveligt en tand bedre/næsten på højde med Mahle.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nabo Jan »

Ser lææækkert ud :(y) typisk at den lige nøjagtigt ikke matcher det stempel jeg købte i dyre domme :whew
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Ser lææækkert ud :(y) typisk at den lige nøjagtigt ikke matcher det stempel jeg købte i dyre domme :whew
Mjah... jeg tager udgangspunkt i mit Vertex-stempel, selvfølgelig. Det har lidt mere 'kuppel' på toppen.

Vertex
Billede

Meteor
Billede

Vertex <=> Meteor
Billede

Om dit er anderledes kræver ret meget en sammenligning!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nabo Jan »

Ja det må sammenlignes.
Kan du ikke tage lidt billeder på kryds og tværs, løs kalot- forfra- siden- bagfra, topstykke uden kalot- forfra- bagfra osv..vi elsker billeder :hihi
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Mål må vente til sidst i indlægget, men her er en flok fotos:

Billede

Billede

Billede

Billede

Mahle er nu heller ikke perfekte. Støbegrater!

Billede


Kalotten er så bred, som sådan en nu kan være. At overføre den i 1:1 til lille pindboltafstand er ikke muligt uden et par køleribber falder af - her er kalotten helt ude og kysse pindboltene! Den virker overdesignet, men det er måske bare mig?

Den undersænkede del måler 39,90mm og der er ca. 1,5mm til forskel i dybden fra yder- til inderkant på squishbandet.
Fra inderkanten af squisbandet er kammeret 6,85mm dybt.

Trin for trin måler kalotten udvendigt 9,05mm og 5,15mm samt 9,75mm

I topstykket er målene 7,90mm og 5,00mm.

Diametrene på kalotten er hhv. Ø69,50mm og Ø50,00mm samt Ø29,00mm

Alle mål +/- 5/100mm, og da jeg benytter telefonen, orker jeg ærligt talt ikke at tegne målene ind! Forkølet + aftenarbejde = atjuh og godnat om lidt!

Der lader til at være 3-5/100mm forskel i diameter mellem topstykke og kalot, så det er en meget let pasform. Ingen vold er nødvendig, og jeg ender nok med at fylde noget siliconebaseret kølepasta fra computerverdenen i mellem. Har nogen mon en spandfuld? :P
Det er sikkert overflødigt, meeeeen... jeg kan nok ikke lade være! Måske alufedt ville være lige så godt? Billigere pr. KG! :lol:

Stave-/trykfejl er gratis! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af trs »

Hvordan termokobler de 2 dele?
Bruges der pasta?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af strynboen »

burde det ikke passe 110%..så delene presses mod hinanden ved bespænding af topstykket...men hvorfor gør man dette...??er det ikke billigere at beabejde et topstykke...til det passer...der er meget maskinarbejde i at lave de 2 dele..det må være dyrere end selve topstykket bare drejearbejdet alene..kan man ikke prøve sig frem med maxi topstykker..de koster 20 kr og når den perfekte form er der..så købe et topstykke..og uddreje det nøjaktigt efter det...
kan indsatsene købes separate..billigt..eller følger der 10 forskelige med til topstykket..hvad er fidusen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Oprindeligt sidder tændrøret forskudt fra midten. Godstykkelsen sætter desuden visse begrænsninger. Fidusen er, at man kan få lavet forskellige forbrændingskamre til samme topstykke, men jo, det ville sikkert være billigere blot at ændre lidt på selve topstykket/undlade kalotten.

En løs kalot koster 3-400kr inkl. beregning af kammeret. Bearbejdning af topstykket starter ved ~1.100kr + et topstykke. Det er de muligheder, man har at vælge mellem blandt forhandlerne af disse stumper.
Det er let nok at sige, en given løsning er billigere, men jeg er ikke i nærheden af at eje en drejebænk, endsige have plads og strøm til en. Dette bliver derfor den billigste løsning for mig.

Termisk er der ingen problemer - sikkert som følge af kølearealet, som alt andet lige er vanvittigt for en 50cc motor! Men 'kølepasta' kan fint bruges. Pasformen er fin nok - der skal presses til, men ikke med vold.

Kreidlerens forbrændingskammer er oprindeligt indrettet med en ældre udgave af squishband, men det er ikke specielt effektivt, og kompressionsforholdet er derfor relativt lavt.
Moderne designs øger effektiviteten via højere kompression uden større varmetab.

En anden fidus ved dette design er, at cylinderen kan hæves med spaceren. Således kan en original cylinder stå uberørt men med højere ydelse. Hvis det originale topstykke blot skal have undersænket forbrændingskammeret tilsvarende, skal der drejes 2-2,5mm af, idet forbrændingskammeret måler 42mm!
Og der skal drejes af helt ude fra køleribberne, for at undgå, de går på cylinderens køleribber, som jeg har forstået det. På denne måde bevares den oprindelige afstand mellem cylinder og topstykke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Elsberg »

Jesper, jeg udførte denne operation for nogle måneder siden, men mangler et mål for at udforme forbrændingskammeret.
Er der nogen variation på stemplets højde i top fra den ene Kreidler- blok til den anden?
Vil du sige det er muligt at fremstille en løs kalot som passer 90% af standard motorerne?


Anders
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Elsberg skrev:Jesper, jeg udførte denne operation for nogle måneder siden, men mangler et mål for at udforme forbrændingskammeret.
Er der nogen variation på stemplets højde i top fra den ene Kreidler- blok til den anden?
Vil du sige det er muligt at fremstille en løs kalot som passer 90% af standard motorerne?


Anders
Umiddelbart, ja. Indenfor 2/10mm bør det være muligt, idet varationen mellem de RS-topstykker og -cylindre, jeg har målt dybde/højde på, har været +/- 0,1mm.

Selv replicacylindrene holder sig indenfor denne tolerance, omend pakfladerne slår lidt mere.

NB! Replica-topstykkerne er til gengæld ~0,4mm dybere end de originale. Dette er for at kompensere for, at stemplerne har en tilsvarende større kompressionshøjde. Det er med sikkerhed tilfældet for både KT og Parmakit med 40mm boring.
44mm er helt i hegnet, da der p.t. benyttes fire (4!) forskellige stempler... og nej, NC-stemplerne har jeg ikke talt med, da de bogstaveligt talt er kopier af kopier = SKROT! Jeg siger ikke sådan, fordi jeg har et horn i siden på NC, men fordi disse stempler er ubrugelige.

Jeg har i sinde at købe et cylinderkt hjem for at se det efter i sømmene. Jeg er dog usikker på, om det skal være en almindelig eller 'rææææsing' cylinder...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Elsberg »

Umiddelbart, ja. Indenfor 2/10mm bør det være muligt, idet varationen mellem de RS-topstykker og -cylindre, jeg har målt dybde/højde på, har været +/- 0,1mm.

Selv replicacylindrene holder sig indenfor denne tolerance, omend pakfladerne slår lidt mere.
Tysk kvalitet - i kombination med dansk erfaring :dust


Elsberg
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Heftig egenkontrol, umiddelbart... men fejl er der nok af andre steder - f.eks. op til 0,3mm højdeforskel på Mahles skyllekanaler! KT's er ligger så også skævt ift boringen, men altså...

Jeg kan en masse teori, men savner praksis for alvor. Tak alligevel, selvfølgelig :hihi

Sidst jeg kørte med squishband + 12,5:1 havde jeg ikke styr på tændingen... masser af kræfter, indtil der gik hul i stemplet! Ergo, tilbage til standard, inden man prøver igen!
Effektforskellen er betragtelig, og i sidste ende ER det umagen værd! Det skal jeg nok få bevist med 100km/t@50cc og mindre end 12.000rpm!

Eller...

Det vil jeg i hvert fald supergerne bevise, lol!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Christian M »

Jeg har lige fået et par nye original dele, med posten! :hihi

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Mere med posten...

Projektet kan passende kaldes 'hemmelig membran':

Billede

Billede

Billede
Der er ikke meget hul igennem - 15mm x 15mm! Men med lidt overbevisning kan hullet godt udvides til 17mm x 21mm; Om ikke andet, så kan flow'et forbedres, så den ikke forstyrrer alverden for min 21mm Dellorto.

Billede
Kreidler RS Super Breitwand-cylinder = ingen problemer!

Billede
Relativt beskedent, nødvendigt fræse-file-slibearbejde!


Billede
Kreidler RS Breitwand (fartvindkølet, lille pindboltafstand) = den skal spaces 3-5mm, men det er da overkommeligt! På den måde kan man endda problemfrit bruge en 22mm studs fra Super Breitwand, som normalvis er for kort og skal spaces alligevel. :)


Lad mig understrege, at en smule flow-forstyrrelse ikke generer mig. Jeg gider ikke en kæmpe karburator, og den skal helst holdes under 11.000rpm... ok, så måske under 12.000rpm, men altså!
Den bliver fodret af en 21mm Dellorto, og den viste SB-cylinder er tiltænkt et andet projekt... fordi den var billiiiii'! Den skal være mild og rar, så jeg altid har en tålelig backup, mens min Mahle-cylinder venter på frisk belægning.
:thunge

Membranen skal proppes i en 44mm cylinder, som skal ha' dygtig med hul igennem... og et bedre stempel end KT leverer. Eller blot et i den rette tolerance, fordi 7/100mm simpelthen er tåbeligt. Fra NY! Den tikker ad pommern til...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nabo Jan »

Fed cylinder den med lille pindbolt afstand :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Fed cylinder den med lille pindbolt afstand :thunge
Ja, ærligt talt... det er utroligt, hvad folk vil gå af med! :teeth2


Men er den lille membran ikke bare søøøøø'? :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg har haft en mini valse på ønskesedlen men har ikke rigtigt fået gjordt noget ved det, men i dag modtog jeg denne lille fikse valse til runding af kegler i tyndplade.
305mm bred
25Ø valser
kan runde rør og kegler ved justering af begge valser, underste og bagerste.
Pris...1250+moms :hihi

Den har iøvrigt træk på 2 valser, øverst og nederst.
Købt ve Bo's maskiner på Sjælland ved Køge.
Vedhæftede filer
foto (10).JPG
foto (10).JPG (122.9 KiB) Vist 24442 gange
foto (2).JPG
foto (2).JPG (83.23 KiB) Vist 24442 gange
foto (3).JPG
foto (3).JPG (119.56 KiB) Vist 24442 gange
foto (5).JPG
foto (5).JPG (88.04 KiB) Vist 24442 gange
foto (6).JPG
foto (6).JPG (137.58 KiB) Vist 24442 gange
foto (4).JPG
foto (4).JPG (126.01 KiB) Vist 24442 gange
foto (7).JPG
foto (7).JPG (110.13 KiB) Vist 24442 gange
foto (8).JPG
foto (8).JPG (75.29 KiB) Vist 24442 gange
foto (9).JPG
foto (9).JPG (108.84 KiB) Vist 24442 gange
foto.JPG
foto.JPG (123.07 KiB) Vist 24442 gange
foto (11).JPG
foto (11).JPG (69.06 KiB) Vist 24433 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af strynboen »

den ser fin ud..kan du så tage det ene tandhjul af..hvis det er en fordel ved kegle drejning..nu kan du lave en masse cylendriske og koniske rør..hnmmmm hvad ska man finde på...en tragt et øl krus i kobber plade..og lodde det sammen..der er masser af muligheder
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af kreidlerhansen »

Den er fiiiiin! Mit ejerskab af en tilsvarende må desværre vente 14 dages tid, men jeg må ha' en! Ellers må jeg få fundet pengene til et TIG-værk, så vi kan komme i gang. ;)

Det ser da ud til, den nederste rulle kan sænkes i den ene ende, så tandhjulet går fri?

Jeg aner intet om funktionaliteten af en valse, ud over grundprincippet i konstruktionen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlæg af Nabo Jan »

Strynbo: Den er først og fremmest indkøbt til at lave effektudstødninger med, men der er mange muligheder :D

Kreidlerhansen: Du må gerne få denne med hjem hvis du ikke kan vente :teeth2
Og tig svejser vent lige lidt med det, har sat noget igang :D
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"