RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej, jeg købte den anden dag en rimelig fin gammel Pioneer pladespiller fra 1976 på loppemarked og har nu bestilt en ny rem til den så den kan komme i sving.

Problemet er så bare at min NAD receiver jo ikke har en RIAA Phono indgang så jeg skal finde en ekstern forforstærker og bruge en aux indgang istedet.

Jeg kan se at hifi klubben sælger nogen til knapt en tusse, og mange elektronik forhandlere sælger nogen til 2-300 kr.

Så er spørgsmålet om jeg kan høre forskel ? Nogen der har erfaringer i den retning ? Jeg har rimelig gode bowers & wilkens højttalere, kabler og den slags så grundlaget er hæderligt men ikke sublimt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af Jensmc »

Umiddelbart tror jeg ikke , du kan høre forskel.
Og her tænker jeg ikke på aldersbetonet hørenedsættelse. Det lider de fleste af.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af strynboen »

jeg har el lille aux forstærker. i byggesæt.ved ikke om den fungere..den er stereo..hvis den kommer mellem pladespiller og afspiller..den kan nok justeres..eller ombygges så den kan drosles..den har en 220 volt forsynings del..og en lille forstærker del..du må gerne få den..den har aux stik på ind og ud gange..men det kan let ændres
jeg mangler forresten en philips pick up..den var udsolgt på de danske sider jeg har søgt på...den hedder gp 215...hvis nogen har noget gammelt liggende


et fint sæt at teste dit occ på..det ser fedt ud når det får musik på indgangen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Lars og tak for tilbuddet. En RIAA forstærker er dog mere end blot et forstærkertrin da den også skal dæmpe diskanten ca 20 dB og hæve bassen også 20 dB. Det er noget med at man kan skærer pladerne tættere hvis man ikke laver de dybe frekvenser i samme lydniveau.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af strynboen »

ja min er bare en basis byggesæt..og der mangler netop de drossel /filter muligheder...måske den kan bruges på en nano ipod..så der kan sættes små højttalere..men nok lettere bare at bruge et sæt pc højttalere..de byggesæt er sjove at bygge..men brugbarheden er minimal
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg læste godt tråden imorges, men kommeterer først nu...
engang for lang tid siden byggede jeg en hjemmelavet guitarforstærker - en elektrisk guitar giver et signal svarende til et pick up signal, alså næsten ingenting...
hertil brugte jeg et hjemmebygget sterreo riaa forstærker + en 20 watt mossfett monoblok
i og med man ønsker forvrænget lyd, omskifteligt til ren lyd, brugte jeg begge kanaler i sterreo forforstærkeren - ved at overstyre kanal 2 via kanal 1 i dæmpet format - derved opstår distorstion ( forvrænget lyd )...
så vidt jeg ved er normalt line signal 775 mv...
en pickup giver næsten intet !!!

jeg vidste intet om det morten skiver ang dæmpning/fremhævelse af frekvenser - jeg tror bare forstærkeren var linær...

hvorfor ikke bare justere til via bass/diskant på udgangsforstærkeren ???

ellers ganske spændene emne

hilsen olieklud
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: RIAA forstærker - kvalitetsforskel

Indlæg af Morten - Webmaster »

claus olieklud skrev:jeg vidste intet om det morten skiver ang dæmpning/fremhævelse af frekvenser - jeg tror bare forstærkeren var linær...

hvorfor ikke bare justere til via bass/diskant på udgangsforstærkeren ???

ellers ganske spændene emne

hilsen olieklud
Hej Claus, jamen faktisk har jeg ikke mulighed for at justere så meget gain på bas/diskant og vil egenligt også helst være fri for det. Jeg kører normalt "tone defeat" da jeg normalt bedst kan lide at lytte til musikken som den er tiltænkt og indspillet.

Jeg fik min rem til pladespilleren idag så det ender sikkert med at jeg henter en NAD RIAA og en kulbørste i hifi klubben imorgen :hihi

http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... tarker.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Forresten er pladespilleren denne model:

http://www.plex.gr/details.php?maincati ... rodid=2002" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"