Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Det er nemt at omgå problematikken omkring en membran- indsugning, for hvis vi taler om en motor til klassisk race, er denne modifikation ikke tilladt - se punkt 2.7 i reglementet side 2 i denne tråd.

Hvis det ikke er muligt at modificere udvekslingen i transmissionen, må man forsøge at ramme et effekt- niveau der passer til.
Som KreidlerHansen så fint udregner, så er det hvor meget omdrejningstallet falder ved gearskift - hvis ekspansionskammeret virker imellem f.eks. 12 og 14000 o/min, så må springet mellem gearene ikke være større end du lander i dette område ved gearskift. Det er kombinationen der tæller - hvis du formår at matche momentkurven efter transmissionen, ekspansionspotten og karburatoren til det pågældende omdrejnings- register, så har du en meget letkørt racer :(y)
Der er andre komponenter der påvirker max effekt, boring/ slaglængde forhold og plejlstangens længde. En langslags motor kan ikke lide høje omdrejninger og en kort plejlstang giver forøget friktion. Til trods for dette anser jeg stadig transmissionen som afgørende faktor, når det drejer sig om max effekt. Hvilket betyder at en 4gears motor ikke har mange chancer mod en "tæt" 5gears eller en 6gears.

Det er forholdsvis nemt at modificere en totakts knallertmotor til drejeventil indsugning:
Afmonter svinghjul og ankerplade. De støtter til de 3- 4 små bolte der holder ankerpladen fast kan bruges som fastgøring/ centrering af drejeventil huset. Pakdåsen der tætner ind til krumtapslejet skal også væk da tætningen nu skal placeres i drejeventil dækslet - på denne måde smøres drejeventilen. Det er vigtigt at afstanden mellem karburator og krumtaphus er så lille som overhovedet muligt, og i nogle tilfælde er det derfor nødvendigt at sænke fæstet for ankerpladen.
Dette gøres bedst med et rodehoved i en fræser. Selve drejeventilhus og dæksel er en nem opgave på en drejebænk.
Selve skiven er lidt mere problematisk da den består af tre dele, hvor skiven selv er af fjederstål som skal bearbejdes med ikke varmedannende værktøjer. Køb denne billigt hos f.eks. Emot: http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... t&catId=27" onclick="window.open(this.href);return false;
hvor også sekskanten der monteres på krumtappen handles. Faktisk kan du købe et komplet sæt men da dette skal bearbejdes en del afhængig af motor det skal monteres på, er det måske bedre at gøre disse selv?


Elsberg
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Billede

:BALLOONS Så er race- dato´erne rullet ind:
12 maj - Ring Djursland

1- 2 juni - Padborg Park

14- 15 september - Jyllandsringen.


Elsberg
Billede
3gear
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 9. nov 2012 19:18
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af 3gear »

Er#25 tyvstartet? Dejligt foto.
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

3gear skrev:Er#25 tyvstartet? Dejligt foto.
Tak for tilliden! Nej øh - billedet er fra de første besøg på den svenske Sviesta- bane - jeg holder sikkert henne i svinget med overdrejet motor - efter en hård opvarmnings- omgang :roll:

Auktion af gamle 50cc racere:
http://www.bonhams.com/auctions/20924/6 ... r1=10&m1=1


Elsberg
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=41089" onclick="window.open(this.href);return false;

^ Ikke ligefrem et 'low-budget' projekt ^

:what2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=41089

^ Ikke ligefrem et 'low-budget' projekt ^

:what2
Nej men det ser eddermageme godt ud :dust
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Flot arbejde - mange fine detaljer!

Jeg håber den ene fælg skal tilbage i cnc- fræseren - ellers bliver den da vanskelig at afbalancere......


Elsberg
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Elsberg skrev:Flot arbejde - mange fine detaljer!

Jeg håber den ene fælg skal tilbage i cnc- fræseren - ellers bliver den da vanskelig at afbalancere......


Elsberg
Nejnej... det er da en 18" drejeventil! :thunge

Det er til gengæld rart nok at vide, der for alvor er kommet noget ud af, at en af de hollandske brugere tog sig tiden til at få tegnet et krumtaphus i AutoCad.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Branditten
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 13:58
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Branditten »

Hmm, underligt at læse jeres indlæg næsten 40 års efter jeg sidst sad på en hurtig Kreidler.
I min seneste ungdom, som 17 årig havde jeg fornøjelsen af at have den absolut hurtigste på Fanø og
i nærmeste omegn på fastlandet ( læs: Esbjerg). Det startede med en alm. orange 3 gears købt af den
dengang ukendte speedwaykører Kristian Præstbro ( han fik vist ikke den karriere, han ønskede siden hen?).
Han havde ellers øvet sig på Kreidleren for en udskæring i højre sideskærm til en større karburator og dermed
også nedslidt nederste plejlstangsleje viste senere, at den havde oplevet lidt af hvert.

Efter diverse hjemmetuningsforsøg købte jeg et orginal 10 hestes tuningsæt af en forhandler i Esbjerg mod
behøring underskrift på, at det ville blive brugt til banekørsel. Noget Kreidler Fabrikken ville have dengang.

Efter lidt tids kørsel blev det for træls at have på en 3-gears motor: Gearet til enten at have en fand**s god
optræk i 1 & 2 gear og ikke nogen høj topfart eller det modsatte - gik omkring de 100 -110 liggende osv.
når den kom op i omdrejninger, blev der indkøbt en ny 5-gears motor. Herefter var lykken gjort: Ingen
problemer med optræk og topfart over 125 målt flere gange sammen med forskellige biler.

Største problem med det sæt var, at svømmeren hang på en bøjle og rystede lidt vel rigeligt.
Og at de tilsejlende betjente ikke rigtig kunne lade være med at overglo den, når de kom til øen, og den stod
frit fremme. Vor lokale landbetjent havde vi tit en snak med, men opførte man sig ordentligt, var han nu meget
fornuftig over for os knægte.

Ak ja det var tider. Desværre eksisterer sættet sikkert ikke mere - blev solgt samlet til en i Tjæreborg v/ Esbjerg.

Mvh, Leif
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Endnu mere underligt, at selv renoverede cylindre fra 'dengang' i dag viser sig ikke at rende en bjælde over 90-95km/t på en 3g, medmindre den er gearet så tungt, at den kun kan trække ned ad bakke, hvilket er formålsløst.

Og i dag skal man af en eller anden grund have 12HK eller mere for at passere de 110km/t... men 10HK i '70erne var åbenbart nok til 125+... og den effekt var vel at mærke målt på motoren.
10 'moderne' hestekræfter på motoren rækker lige til 100-105km/t på lige vej, når man ligger med hagen på tanken og bagagebæreren.

Disse cylinderkits dukker jævnligt op hist og her. Frisk nicasil er kommet ned i et fornuftigt leje, og udstødningerne er blevet uendeligt meget mere effektive.
Alligevel er det et absolut fåtal, som bruger disse cylindre til noget, da de moderne sidestykker med seks-syv skyllekanaler og to- eller tre-delt udstødningsport samt et væsentligt bedre indrettet topstykke nærmer sig de 13HK ved 12.000rpm.
Dé render 120km/t på en god dag, men ikke ret meget mere, og slet ikke på gadedæk med lygter og den slags overflødigheder.


Derfor er historien nu meget sød, alligevel, og minderne fejler intet. :)

Velkommen til, Leif - beklager, jeg gerne vil pille lidt af den urealistiske heltestatus af Kreidleren, men den render altså ikke stærkere end sine modstykker. De kører omtrent lige stærkt, når de har lige høj ydelse.

Kreidlerens eneste kæmpe fordel er/var kobling og krumtap... men det er dælme også et par gode kort at have på hånden!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

kreidlerhansen skrev: 100-105km/t på lige vej, når man ligger med hagen på tanken og bagagebæreren.
....gad jeg god og se - håber ikke det er på en´gang :mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Lars J skrev:
kreidlerhansen skrev: 100-105km/t på lige vej, når man ligger med hagen på tanken og bagagebæreren.
....gad jeg god og se - håber ikke det er på en´gang :mrgreen:
...og fødderne på bagagebæreren! :lol: :oops:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

nu ikke ødelægge de gode minder.. :whew ..min honda gik også 90 dengang...uden spedometer.....det var nok til at kværne gutterne som kom på sommerferie ,,fra langeland...de kørte yamaha..jeg havde strynø"s hurtigeste honda....og der var ellers 2 honda derover...så det var da meget godt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Apropos drejeventil motorer:

I seneste nummer af Oldtimer praxis dissekerer Harry Schlosser sin Kreidler- motor:

Billede



Elsberg
Billede
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

strynboen skrev:nu ikke ødelægge de gode minder.. :whew ..min honda gik også 90 dengang...uden spedometer.....det var nok til at kværne gutterne som kom på sommerferie ,,fra langeland...de kørte yamaha..jeg havde strynø"s hurtigeste honda....og der var ellers 2 honda derover...så det var da meget godt
Måske du skulle lade Hondaen genopstå i racerforklædning.
Se bare denne SS50 racer der har kørt race i UK og Belgien og der med er vores Honda CD50 jo også godkendt til race med det eksisterende stel.

Ejeren der har denne til salg på ebay.co.uk påstår endda at:

I HAVE RACED IN THE 50CC CLASS IN BELGIUM AND KNOW THAT THIS BIKE WOULD BE QUICK ENOUGH AND ONE OF THE MOST RELIABLE OUT ON TRACK, SO COULD EASILY WIN THE BELGIUM CHAMPIONSHIP WITH THE RIGHT RIDER
Det må godt nok være en hurtig Honda motor han har der, hvis den kan følge med Kreidler racerne....

Måske man liiiige skulle spørge ham om et par tunings fif :D

http://www.ebay.co.uk/itm/HONDA-SS-50-C ... 43b80c2245" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
Honda SS50 racer.JPG
Honda SS50 racer.JPG (30.94 KiB) Vist 18156 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Twinsport »

Hej

Må jeg bryde ind med et Kreidler-spørgsmål?

Inden jeg gør det, vil jeg lige introducere mig selv, ganske kort:

Efter at have tilbragt ungdoms-årene på Kreidler Florett, tilbragte jeg sidenhen yderligere 10 af voksen-årene på Florett RS (blandt andet sammen med Kreidlerhansen og Nabo-Jan). RS'eren er nu solgt, men jeg måtte finde på noget at bruge lageret af dele til. Derfor er forberedelserne til en cup-racer nu gået i gang.De fleste dele er ved at være på plads, men jeg er strandet i min søgen på primærtandhjul til krumtappen. Planen er opbygge to motorer, der opstår som en kombination af 4-trins blokke med 5-trins gearkasser fra 80cc motorer. Derfor mangler jeg de to primærtandhjul, da de netop ikke kan bruges fra donormotorerne. Så nu til spørgsmålet: Hvilket primærtandhjul passer til koblingsskål 15.67.92?

Hjælp modtages med tak. Jeg skal jo videre..

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hej Steen! :)

20-tands = de samme, som bruges på alle TUM-186 3g motorer!

Der er to udvekslinger:
21/77, som forsvandt omtrent samtidig som det udvendige gearskifte i (vist nok) 1972 og den mest anvendte 20/79

Alternativet er at købe et kit med ligeskårne tænder via vhs-tuning i Holland. Det fungerer fint sammen med den originale inderkurv, men ellers kan man jo snuppe en inderskål med plads til en sjette plade.
Kittets udveksling er 18/71 og passer i blokken uden ændringer. Det er stort set samme udveksling som 20/79.
Koblingshjul og kurv er én samlet enhed og ikke nittet i som originalt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Nabo Jan »

Twinsport skrev:Hej

Må jeg bryde ind med et Kreidler-spørgsmål?

Inden jeg gør det, vil jeg lige introducere mig selv, ganske kort:

Efter at have tilbragt ungdoms-årene på Kreidler Florett, tilbragte jeg sidenhen yderligere 10 af voksen-årene på Florett RS (blandt andet sammen med Kreidlerhansen og Nabo-Jan). RS'eren er nu solgt, men jeg måtte finde på noget at bruge lageret af dele til. Derfor er forberedelserne til en cup-racer nu gået i gang.De fleste dele er ved at være på plads, men jeg er strandet i min søgen på primærtandhjul til krumtappen. Planen er opbygge to motorer, der opstår som en kombination af 4-trins blokke med 5-trins gearkasser fra 80cc motorer. Derfor mangler jeg de to primærtandhjul, da de netop ikke kan bruges fra donormotorerne. Så nu til spørgsmålet: Hvilket primærtandhjul passer til koblingsskål 15.67.92?

Hjælp modtages med tak. Jeg skal jo videre..

/Steen
Hej Steen og velkommen her.
Jeg kan ikke huske hvad der passer sammen af numre og antal tænder men jeg er sikke på at Jesper kan huske det eller ret hurtigt kan finde det frem.
Jeg snakkede kort med Torben Skousen i dag om Cup Racere og når han ved lejlighed får sin hjem at stå måtte jeg gerne komme forbi og se den og få nogle fif :teeth2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Nabo Jan »

Se jeg nåede ikke at skrive færdig før Jesper var på banen :hihi
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Twinsport »

For dælen det gik stærkt!
kreidlerhansen skrev:Hej Steen! :)

20-tands = de samme, som bruges på alle TUM-186 3g motorer!

Der er to udvekslinger:
21/77, som forsvandt omtrent samtidig som det udvendige gearskifte i (vist nok) 1972 og den mest anvendte 20/79

Alternativet er at købe et kit med ligeskårne tænder via vhs-tuning i Holland. Det fungerer fint sammen med den originale inderkurv, men ellers kan man jo snuppe en inderskål med plads til en sjette plade.
Kittets udveksling er 18/71 og passer i blokken uden ændringer. Det er stort set samme udveksling som 20/79.
Koblingshjul og kurv er én samlet enhed og ikke nittet i som originalt.
Tak for fiffet. Dog prøver jeg at holde budgettet stramt, selvom Jan presser mig. Indtil videre holder jeg mig til skråtskårne tandhjul og den gamle Van-Veen inderkurv jeg har liggende :D

/Steen
Besvar

Tilbage til "Tuning"