Hvad er bedst ?.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Ormen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 19:21
Kontakt:

Hvad er bedst ?.

Indlæg af Ormen »

Hej på Forum, jeg hedder Ronni og er ny her og har gang i en Fs1 som var ret sørgelig og adskilt da jeg købte den og det viste sig at den os var ret manglfuld, så valget var at købe stumper ind, nye som brugte, eller købe en doner knallert, udfaldet blev det sidste..
Den jeg har valgt at samle er med nummer match, og drejeventil motor, og den anden er med membran motor og ikke nummer match, valget var ikke så svært enda :hihi
Og nu til mit spørgsmål som overskrift siger, hvilken motor er bedst ??. Jeg har søgt via søge funktion og synes ikke rigtigt jeg kan finde et svar, er meningerne så delte, er det lige som religion..

Vh Ronni
If it dosn`t blow, it sucks..
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af FS1originalen »

Hej Ronni og velkommen på forum!

Jeg tror ikke der findes noget endeligt svar på hvilken motortype der er bedst. Der er mange meninger, og englænderne feks. Har holdt fast ved drejeventilen i mange år efter at resten af europa havde fået membranindsugning...
Nogle mener at drejeventilen har nogle fortrin når man tuner - til gengæld ved jeg at den danske importør i sin tid havde mange problemer med at få drejeventilsmotoren til at gå ordentligt og samtidig overholde de 30km/t som typegodkendelsen foreskriver.
Drejeventilen har også den ulempe af ventil og motorblok med tiden bliver slidt både i selve ventilen, men også i alublokken så den ikke lukker tæt. Membranerne kan selvfølgelig også "blive trætte" men er noget nemmere at servicere.

Men har du en ægte dansk drejeventilsmaskine med nummermatch (så er det en årg. 1972) så er det da helt klart den du skal lave - den er jo både sjov og lidt sjælden...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Ormen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 19:21
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Ormen »

Hej FS1originalen, mange tak og jeg går da stærkt udfra at den er dansk, og ja min tanke var også at satse på den, men jeg tror jeg får svært ved at holde den original, da jeg synes sådan en skal have skivebremse og omdrejningstæller, hvilket jeg ikke tror den havde den gang, men efter min mening ser bedst ud, (håber ikke at blive black listet af den grund ;-)) Grunden til mit tidligere spørgsmål var ikke at pegefinger af nogen men mere om netop drejeventil motoren er dårligere eller bedre, efter som man gik væk fra den, årsagen kunne jo os være billigere produktion, end dårligt motor konstruktion..
Men tak for svar.. :-)

Vh.
If it dosn`t blow, it sucks..
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af kreidlerhansen »

Drejeventilen er dyrere at producere, og i praksis er det 100% lir til en lovlig, dansk maskine. Andet end 'lir', har den ingen fordele ud over, krumtaphuset er hermetisk lukket, når ventilen lukker for indsugningen = mere effektiv skylning.
Til gengæld spytter motoren bagud, ganske som ved stempelstyring. Flere sliddele, lidt ringere bundtræk (angiveligt).

Membran er langt venligere til all-round brug, da den er 'selvjusterende', og dens største svaghed er marginalt forringet flow.

Drejeventil er til omdrejninger... HØJE omdrejninger! Og nej, 10.000rpm er ikke HØJE omdrejninger i den sammenhæng.
:hihi

Drejeventilen er charmerende og bare en FED ting! Så skidt med, den kan byde på lidt mere 'mekanisk personlighed'. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ormen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 19:21
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Ormen »

Hej kreidlerhansen, jeg er ret overrasket, jeg kender INTET til den motor, jeg havde ikke selv råd i Yamaha da jeg var knægt, og har aldrig hørt om en sådan motor før en fra vejen fortalte at han engang havde sådan en. Om den den så er bedre eller dårligere viste jeg ikke, og det er den så ikke, den er lidt hvad man er til kan jeg forstå, men at den efter hans udsagn kan justeres mere præsis så den som lovlig kunne køre stærkere end den med membranl, så hvis ikke pisset gider starte når den engang bliver færdig, så vil jeg håbe en herinde fra kan overtales til at fikse den så den kommer til at køre.. Men den tid den glæde/sorg.. 8)

Vh Ronni
If it dosn`t blow, it sucks..
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af kreidlerhansen »

Definér lige 'bedre'...! ;) Der er både for/imod. Jeg vil koge det ned til, at drejeventilen er overkill, hvis dens potentiale og fordele ikke udnyttes, og det gør de dælenædeme ikke i en begrænset knallertmotor!


Lovlig eller ej, så må du ikke køre mere end 30km/t. Alt derover kvitteres med fartbøde efter korrekt hastighedsmåling. Bemærk dog, at det ikke er knallertens tophastighed, du får bøde for - dvs. en måling på rullefelt har intet med sagen at gøre - men derimod den hastighed, som du måles til på vejen.
Om drejeskiven kan justeres trinløst, ved jeg ikke, men selvfølgelig kan den ændres, så den åbner tidligere eller/og lukker senere; Det svarer til at hakke stemplet på en Puch Maxi og er dermed en konstruktiv ændring, hvilket alt andet lige er ulovligt.


Uanset hvad, så er den fed, og det må være mere end godt nok! Jeg gad godt bygge Kreidleren om til drejeventil, men det er noget bøvl ift. alt - og ja, jeg mener alt! I hver fald ift. gadebrug...
:teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Dewil »

Jeg finder det interessant at man tilsyneladende generelt overser drejeventilsmotorens allerstørste problem; at højre motorblok over tid bliver slidt op for til sidst at må udskiftes, det må da siges at være et problem? Membranmotoren kan renoveres gang på gang hvis den blot ikke ødelægges af "perlegrusmekanikere".
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Velkommen til her på forum Ronni :D ,,,

jeg kan så suplere med at jeg har en drejeventil motor som har været oppe og slås med en perlegrus mekaniker,,, det kostede midterblok og skive samt selve pladen :(n) ,,,, men efter at den er blevet renoveret så køre den helt fint,,, og der er ikke den store bemærkelsesværdige forskel på drejeventil motoren og membran motoren når de begge er lovlige,,, tunet så er drejeventilen nok en smule kvikkere til at tage omdrejningerne end den med membran,,, men uanset om det er den ene eller anden motor så kræver begge typer at blive dyset rigtigt ind og at luftskrue og tænding er stillet rigtigt for at opnå max effekt ,,, og når du har et nr match i drejevetil så ville jeg da opsolut vælge at lave den hvis det var mig som skulle lave den,,, men den skal altså ikke lave ude i rallet i indkørslen,,, når den skal samles så må der ikke være noget snavs i den ( forøvrigt heller ikke i andre motorer ),,, småsten osv ridser midsterblokken og skiven samt pladen og meget andet,,, og den må ikke på bedste perlegrus mekaniker maner køre uden luftfilter og andre ikke afdækkede huller,,, der SKAL lukkes af så den trækker luften igennem filteret,,, så er der mange tusinde kilometer i sådan en motor også,,, men den skal passes,,, membran motoren tåler heller ikke skidt og møg men er dog billigere at renovere,,, på billedet herunder kan du se hvilken effekt en perlegrus mekanikker har på en drejeventil,,, nederste billede er en ny midterblok som den skal se ud,,, den gamle ligger til højre i billedet,,,

Billede

Billede
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Ormen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 19:21
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Ormen »

Hej igen...

Nu det jo ikke for at starte en krig, men jeg ville bare gerne høre om den ene var markant bedre end den anden, og det er den bestemt ikke, der er for og imod begge kan jeg forstå, men nu ligger det sådan at den med match jeg har er drejeventil, og derfor mit spørgsmål...
Jeg har originale hjul men kun med skivebremse, og de er ikke helt i top, og efter jeg har læst og læst og læst her på Forum, så tænker jeg det måske kunne være sjovt at lave den tilbage som den blev solgt i sin tid, især efter de billeder af jer andres.. Balladen er jo bare at jeg så godt som har til en komplet i de stumper jeg har nu, og det skulle nive mig hvis jeg skulle ud og købe andet forhjul og gaffel, side dæksler osv osv..

Vh Ronni.
If it dosn`t blow, it sucks..
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Dewil »

Overhovedet ingen krig, vi udveksler jo blot synspunkter og erfaringer. Jeg er selv ved at samle sammen til en 72´med drejeventil som den nu engang er født og glæder mig til at få min egen allerførste drejeventil velvidende at man som Johnny påpeger skal være rigtig god ved den da man ellers ender op med en opslidt drejeventilsblok.
Med hensyn til at få lavet dit match tilbage til oprindeligt udseende, skal du jo huske på at de dele du har nu også repræsenterer en værdi... :D
Og må vi ikke se lidt billeder.... det elsker vi bare.. :thunge
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af kreidlerhansen »

Flere sliddele har jeg påpeget, men ok - lidt diffust, selvfølgelig.

Vedr. skive/tromle... hvis man vil have skivebremse, skal man montere sådan en efter min mening. Drejeventil er ræs, skivebremse er ræs! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af Kai »

Billede
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
yamaha for life
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 12. nov 2012 16:36
Kontakt:

Re: Hvad er bedst ?.

Indlæg af yamaha for life »

Jeg har selv 7 stk yamaha, 3 med drejeventil og 4 med membran. Jeg kan mærke stor forskel på de 2 slags motore, jeg synes dem med drejeventil er nemmest og få til og køre ordentlig, de går pænt tomgang og trækker rigtig godt, men de vil så også køre for stærkt, selv om den er lovlig. Membran motore har stort set altid problemer med membranerne pga pladen bliver dårlige med tiden.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"