Jeg har kigget lidt i min æske med tranfers til knallerter.
De skal sættes på med lak. For mange år siden, kunne man købe transfers lak. Gad vide, om alm. klarlak kan bruges. Hvis ja, er der nogen, der kender til fremgangsmåden? Ellers ofrer jeg et Castrol mærke (Dem har jeg flest af).
Lakmærker
Lakmærker
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lakmærker
ja jeg kan ikke hjælpe dig jens, for jeg ved det simpelhen ikke
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Re: Lakmærker
En cykelhandler fortalte mig for 25 år siden, at lakken skal på bagsiden af mærket. Så sættes på. Med vand opløses papiret, så det kan fjernes. Overskydende lak fjernes med??? Hvad skal det overskydende lak mon fjernes med? Hvis der bruges fortynder, vil mærket nok også forsvinde.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4259
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Lakmærker
Der stod en dame ved siden af mig og monterede transfers på cykelstel dagen lang da jeg var hos Nellemann i halvfjerdserne...
Desværre satte jeg mig ikke så meget ind i teknikken at jeg kan genfortælle den præcist, men som jeg husker det:
Transfersene blev penslet med lak - gætter på at det var shellac, men er ikke sikker.
Når lakken var "klæbetør" blev transferset monteret.
Efter lidt tørretid, vand på papiret som fjernes når det er blødgjort.
Overskudslak fjernes med ???? Sprit eller rensebenzin ??? På en klud...
Håber ovenstående kan hjælpe dig igang, eller at det kan hjælpe andre med at få en mere præcis hukommelse igang - det er især det med matrialerne jeg ikke er overbevist om.
Erik
Desværre satte jeg mig ikke så meget ind i teknikken at jeg kan genfortælle den præcist, men som jeg husker det:
Transfersene blev penslet med lak - gætter på at det var shellac, men er ikke sikker.
Når lakken var "klæbetør" blev transferset monteret.
Efter lidt tørretid, vand på papiret som fjernes når det er blødgjort.
Overskudslak fjernes med ???? Sprit eller rensebenzin ??? På en klud...
Håber ovenstående kan hjælpe dig igang, eller at det kan hjælpe andre med at få en mere præcis hukommelse igang - det er især det med matrialerne jeg ikke er overbevist om.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Lakmærker
Det håber jeg. Jeg vil da i hvert fald prøve. Har ca. 30 Castrol mærker, så et fra eller til.....
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Lakmærker
Google:
"Fit transfer varnish"
"Fit decal varnish"
Ovennævnte søgekriterie frembragte følgende link til britbike.com, hvor et medlem beskriver sin fremgangsmåde:
http://www.britbike.com/forums/ubbthrea ... ber=211890" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det er til nogen hjælp, ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg tænker, det ikke kan skade med lidt ekstra inputs.
"Fit transfer varnish"
"Fit decal varnish"
Ovennævnte søgekriterie frembragte følgende link til britbike.com, hvor et medlem beskriver sin fremgangsmåde:
http://www.britbike.com/forums/ubbthrea ... ber=211890" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det er til nogen hjælp, ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg tænker, det ikke kan skade med lidt ekstra inputs.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Lakmærker
kan huske at vi brugte "vandmærker" i 70"erne...på cykler..de blev lagt i vand...man fjernede bagsiden..og overførte mærket til stellet..og træk så "skindet "af..og så sad mærket fint på stellet...efter tørretid..kunne man give klarlak uden på ...eller bare lade det være..men det er nok ikke det du har..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Lakmærker
Nej, det er til lak.
De andre kender jeg udmærket. De er lette at have med at gøre.
Bl.a. Puch og Tomos bruger den type.
De andre kender jeg udmærket. De er lette at have med at gøre.
Bl.a. Puch og Tomos bruger den type.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.