At måle modstand under 1 Ohm?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af 12V »

Jeg har et fint Brymen digital multimeter, laveste Ohm måling er 0,1. Men jeg føler at den er upræcis ved under 1 Ohm. Ikke at jeg har en anden måling til sammenligning, jeg undrer mig bare at når jeg måler ting der burde være omkring 1 Ohm eller lavere, afviger den meget.

F.eks. en spole som skal måle 0,7-1 Ohm for at virke, viser let 0,0 eller 0,1 Ohm - selvom spolen virker helt som den skal, eller er helt ny.

Kunne man købe en præcis f.eks. 10 Ohms modstand til at koble imellem, eller er fejlmargenen den samme længere oppe i en måling?

Hvad skal man ellers have af målegrej til at lave bedre målinger i den lave ende?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af Kai »

Er der en mulighed for at vælge Hi/Low Ohm på det ? Evt en tast til ny kalibrering ?
Mit viser forkert hvis jeg sætter nye/andre testledninger på indtil det har fundet ud af der er NUL ohm i kortslutning. Eller måler på < 1 Ohm uden at bruge "Low" funktionen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af 12V »

Tak for tippet, den havde desværre ingen af de muligheder. Fik også hentet manualen for at se om den kunne kalibreres, men nej.

Nu bliver det lidt trist, kom i tanke om at jeg havde et billigt "Voltcraft" multimeter liggende. Spolen jeg måler i dette tilfælde skal iflg. producenten være 1 Ohm. Voltcraften siger 1,0 Ohm. Mit 800 kr's Brymen svinger op og ned mellem 0,1-0,3 Ohm :|

Tror Volcraften kommer med ud i garagen, og måler andre spoler jeg før har lagt til side pga. "teoretisk defekt" :oops:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af strynboen »

problemer er værst på mulitmetre uden område vælger..alså måler alle former for ohm u kritisk..de er også længre om at finde det rigtige målområde...
et godt digitalt meter..har ca 3 områder i ohm..hvor man for indstiller..inden målingen...de billige har ikke forvalg...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af Kai »

Mit har både manuel områdevalg og Autorange, det viser samme resultat når det er færdig med "auto ned ad" som på manuel indstilling.


Sådan lige et skud i hampen.. trænger det til nyt batteri ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af 12V »

Min har også autorange og mulighed for manuel range valg, men det giver det samme. Bruger altid den automatiske ellers, den er meget hurtig til at finde området synes jeg.

Batterier skal da lige testes, det er ved at være lang tid siden.
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af trs »

Du skal nok over i lidt andet grej hvis det skal være præget

http://www.sefelec.com/en/MILLIOHMMETER.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At måle modstand under 1 Ohm?

Indlæg af 12V »

Men det er nok lidt overkill at kunne måle 1/1000 dele, jeg ville være fint tilfreds hvis mit dyre multimeter kan måle præcis ved 1/10, som det ikke ser ud til. Mit billige ser dog ud til at klare det, skal dog lige lave nogle flere test.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"