Michaels discount 76 dx projekt.

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Specielt på 76éren som er anderledes end de andre.
Men det skal så lige siges at mit bremsesystem er som nyt og har aldrig været knoklet med tidligere. Det kan være meget svært at finde på er renoveringsobjekt. Det er jo også en del af sporten at gå og finde stumperne :teeth2
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Nå oven på chokket for budgettet på forenden så kommer chokket på budgettet på resten. :what2

Eger baghjul: 110 kr
Bremsepedal. Org. 75 kr omgalv og ny bøsning 50 i alt 125 kr
Bremsestang 50 kr
Fjeder til bremsepedal 25 kr
Baglygte uorg med org glas 200
Baglygte konsol (Tysker jeg har lavet om) 150
Bagagebære 220
Ledningsnet-Uoriginalt der sad i stellet. Er lavet om med nye stik mm-Gratis
Batteri 100 kr
Sikringsholder 25kr
Batteriholder brugt jeg har svejset og omgalvaniseret 100 kr
Tændspole 50kr
Bagskærm 360kr
Støttefod 180kr
Fjeder til støttefod 25kr
Fjederholder brugt der er om galvaniseret 20kr
Luftfilterhus brugt 75 Spraylak 25 i alt 100 kr
Luftfilter 75kr
Luftfilterkapsler 75kr
Luftfilterbolt-Hjemmelavet
Sæde 495kr
Bagtandhjul 100 kr
Låseblik til bagttandhjul 35kr
Bremsebelægning 80 kr
Pakdåser til baghjul 50 kr
Dæk Metzler 248 kr
Slange 59kr
Slangebånd 20kr
Kædestrammere 50 kr
Benzinhane 75kr
Motorbolte -Nye og Brugte org omgalvaniserede. 100 kr
Motorbøjlesæt brugt 50 kr pulverlakering 50 kr i alt 100 kr
Beslag til motorbøjlesæt- hjemmelavet
Skruesæt til motor 100 kr
Platin japan 110kr
Udstødning 455 kr
Forrør 65 kr
Gummi til udstødning 45 kr
Omløber til udstødning 65 kr
Koblingsnegl org 340 kr
Staferinger 270 kr
Tankdæksel 199 kr
Brugt bagnav 300 kr
Tank og sidedæksler brugt 700 kr
Motor brugt Tysker- meget fin stand-skulle ikke engang have nye lejre- 1500 kr
Tændrør 30 kr
Olie 70 kr
Pakdåser 35 kr
Pakninger 65 kr
Tandhjul 45
Bagfodhvilere 50 kr
Fodhvilerkonsol brugt 50 kr
Fodhviler gummi brugt originale 50kr
Blinkrelæ Nielsfup-model kan anbefales 200 kr
Bateribånd brugt 25 kr
Bateribakke ny original 40 kr
Stel Brugt med bagsvinger 400 kr
Bremselyskontakt 75 kr
Div aksler og skruer-hjemmelavet
Stødæmpere originale der er nyrenoverede af Per-Kan anbefales 800 kr

Hertil kommer der malearbejde.
Det er forskelligt om man selv kan lave det eller det skal laves ude i byen.
Jeg vil tro det vil koste ca 3000 kr

I alt ca 13000 kr
Hertil skal prisen for forenden lægges: ca 7500 kr
Så prisen bliver i alt 20500 kr. eller 17500 kr plus lakering.
Det er der jo ikke meget Discount over, :sad men igen jeg synes egentlig ikke at de enkelte priser er dyre. Eks stel til 400 med svinger- som fik mig i gang med projektet. Komplet motor med membran –tænding og karburator der kører som ny 1500 kr.
Så min konklusion må være at hvis man skal være helt ærlig over for sig selv og regner alt med. (Det man har liggende på lager har man jo også givet noget for på et eller andet tidspunkt.)
Så er det nok svært at lave en regulær Yamaha til under 20000kr :what2
Der vil nok være nogen der siger at deres ikke har kostet mere end 10000kr, så er det nok fordi de har købt den sådan eller også har de ikke regnet alt med. Jeg har jo heller ikke brugt T.Hansen stumper.
Læg også mærke til at jeg stort set ikke har haft nogle udgifter til Crom. Jeg har heller ikke brugt 2500 kr på et originalt sæde og har desuden lavet en masse selv. Bla. Svejsning, Drejning af div. aksler, bøsninger, hættemøtrikker mm, honing og en masse tilpasninger af dele.
Man må jo kigge på ovenstående regnskab og selv vurdere om der var noget jeg kunne have undværet.
Hvad har jeg så lært af dette.
At jeg ikke vil lave begge de to projekter jeg endnu har liggende-En Rød Hest DX og en blå 78 DX
Det prioritere jeg ikke lige nu da jeg kan lave spændende 70ér MC for det beløb.
Jeg vil kun lave 77érn da jeg stort set har samlet det hele og den er malet.
78 DX bliver lagt på lager eller solgt. :crying
En anden ting jeg vil sige til dem der overvejer at genoplive det at køre på Yamaha er. Man skal gøre sig klart hvad det er man vil. Vil man have noget gennemrenoveret som man kan gå og kigge på eller vil man bare ud at køre. Hvis det sidste er tilfældet, så køb en der er lavet. Man kan købe ok Yamahaer der kører ok fra ca. 10000 og op. De er måske ikke helt ”pæne” men ok til at give en god og stabil Yamaha oplevelse. Benny har bla en 75´er patina til (Jeg mener det var 9000 på stumpemarkedet). Der var nogen der sagde at det var F…… dyrt, men egentlig er det jo en ok pris og man kommer ud at køre på noget der måske over tid kan blive som ny, men indtil da er man kørende på en fin patina som der jo også har rigtig meget charme og interesse.
Nu skal det ikke lyde som om jeg har fortrudt jeg gik i gang med 76 DXérn :crying . Nej aldrig i livet. :teeth2 Det er en fed maskine som jeg er så glad for. Mht prisen—det er glemt når jeg kommer ud at køre med vennerne til sommer….Hmmmm jeg tror allerede det er ved at forsvinde lidt. Jeg kørte ca 30 km på de tøre og saltfri veje i forgårs. Den kører som ny. :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Dewil »

Hvor er det bare super info du har lagt frem her og jeg kunne ikke være mere enig med hensyn til din endelige konklusion... :dust :dust :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Nikolaj Y »

Super fin konklusion :D ! Jeg kunne ikke være mere enig.. jeg har selv prøvet forskellen på selv at lave en fra bunden, og så købe en som der ikke rigtig skal laves noget på. Det med at købe en, som er lavet er ikke nær så sjovt, som når man selv har gået og fundet alle de rigtige dele, og ved præcis hvordan alle skruer og møtrikker ser ud. Men ingen tvivl om at det andet er billigst :hot
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

hej jeg er kommet til samme konklusion..derfor har jeg skåret voldsomt ned for knallert fabrikken...har kun et procjekt i gang...af gangen min 76...måtte sælge min 78 for bare at have en chance for at få 76"eren færdig...jeg syntes man får mere ud af de små/gamle mc...ok også store gamle mc...
men knallerter er alså ikke bare for børn..de er skide svære at arbejde med..især hvis man skal spare på pengene...kan godt forstå nogen går sure og økonomisk i stå.

jeg har altid renoveret til kørende ikke til fabriks ny....og hellere 10 pæne knallerter end en helt perfekt...men det er nok spørgsmålet om den taktik duer ,de 10 pæne har også kostet en formue..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Thoms

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Thoms »

Puh ha - Jeg får helt ondt i maven når jeg læser regnestykket igennem. Har for længe siden helt bevist ladet være med at tælle sammen og gemme kvitteringer. De komplette maskiner man køber er til at forholde sig til, men det med "100 kr. her og 300 der" løber bare før eller siden langt over de budgetter man starter med at stille op.

I øvrigt et super resultat du har leveret - stor respekt for det!
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Guess who »

Hej Michael

Først og fremmest tillykke med det fine resultat du har nået. Har ikke været i tvivl om det nok skulle blive iorden med dig som styrmand.
Det at du har fået mange mange beløb med er med til at skabe det mest korrekte slutbeløb!! Det er netop alle de småbeløb som alle glemmer i farten.

" man kan da nemt lave en flot og total istandsat Yamaha 4gear for 10.000kr "

Det er jo en sætning man tit hører, når nogen taler om budgetter...

Ja, men det kommer jo fuldstændigt an på hvordan og hvorledes man renoverer!! Det har jeg set til hudløshed. Ja ja, manden står og fortæller mig han har en total original Yamaha han satte i stand i 2003 som ikke har kørt en meter siden - nå, tænker man - den må være fin!!!! Så står der en maskine med chrom anderøvssæde og omdr.tæller sæt og en stor styrtbøjle viklet ind i en gotisk spraymalelakering!!!

Det er fandme ikke en total original Yamaha renovering, i mine øjne!!!! Det er bare et eksempel som vi sikkert alle har været udsat for..

Der hvor jeg vil hen, er der er jo ligeså mange måder at renovere og istandsætte som der er mennesker til..Vi har alle forskellige kriterier. Derfor kan det for nogen være helt surrealistisk at et knallert projekt løber op i 20.000kr - mens det for andre slet ikke er urealistisk, nærmere et faktum.

Et andet eksempel er min kammerat's fine Honda Dax. Han har selv slebet alt til forchromning og gjort ALT forarbejdet til maleren selv, mellemslebet osv,osv. Derefter købt originale dele, bolte og diverse. Den står ham i over 25.000kr og er i top perfekt stand..Sådan er det bare og det accepterede han.

Med det fine resultat du har opnået Michael og med alt det du selv har gjort og lavet, er det et meget meget fint billede af virkeligheden.

Ang. min grønne patina 75'er så kom der jo mange forskellige reaktioner, både seriøse og MEGET useriøse i Viborg. Måtte bede en ubehagelig mand ( iklædt en Puch kasket) gå sin vej da han var direkte ubehøvlet... Mente der var kommet et nul for meget på beløbet og jeg desuden var sindsyg at forlange 9000.-kr for knallerten..Ønskede ikke at diskutere med denne herre og selv om jeg bad ham forsvinde fra standen, fortsatte han!! Men han vidste måske ikke bedre og er ikke bekendt med hvad et knallertprojekt nemt ender på...Andre sagde det bestemt ikke var nogen høj pris, for de vidste godt hvad alle de svære dele kostede når man skulle finde dem.....Her fik man ovenikøbet en nyrenoveret motor med ny krumtap samt resten i motoren ( alene materialer til motor er 2000.-kr incl ny krumtap) med i købet.

Mvh
Benny
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

der er jo også spørgsmålet om udgangs punktet..min honda cd 50.. kostede 5000 for 20 år siden.i indkøb...for 3 år siden blev den adskildt.renset malet nye lejer og pakninger i motoren tændspole forlygte..lod hjulene være patina ..den står i 7500 ca nu..men kun fordi at den var komplet ,,og kun behøvede en mager renovering..
min 76 startede med et stel fra henrik sønderjyden og tank og sideplader fra johnny...og er halvt færdig nu efter 2 års samlen af dele..jeg venter og bytter og renovere mig til en billigere knallert..men det kommer så til at tage måske 5 år..gør ikke noget når jeg har 9 andre knallerter...
men de ladefund får man ikke for 5000 mere...bennys til 9000 er ganske rimelig..for denne årgang...en 78 ville være noget mindre værd..men igen er alle dele der..er det ok
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Nå så har jeg glemt 76´projektet.
Så er det vist tid til et 75ér Discount projekt.
Da vi var ude at køre her i onsdagsklubben i går, kom vi for bi denne i en have. Den måtte jeg da bare ha. Den har stået i haven i 5 år.
Nogen gange er man bareså heldig. Så efter 500 kr havde skiftet hænder blev jeg den lykkelige ejer af en fin 75ér. :hihi
Jeg har allerede et lyseblåt tanksæt til maler. Der var dog ingen herinde der ville hjælpe mig med farve koden... :whew ...så jeg har gættet mig frem. :sad
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Please hjælp mig nu med den farve. :crying
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

hvad sagde mosemanden da du fiskede den op...den ser ud til at have stået med motoren halvt i jorden...den er næsten økologisk..et år mere i mosen..og den havde slået rod...fedt med en udfordring...det er i den type renovering nøvendigt med flere før/efter billeder
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Per »

Hej Michael.

Den er godt nok blevet super flot.
Det glæder mig, at du er nået frem til, at man ikke kan lave en gennemrenoveret Yamaha FS1, hvis den skal se original ud, for under 20.000 kr. Jeg er nemlig kommet frem til det ca. det samme tal, og hvis alle delene skal være originale, så er prisen laaaaangt højere :lol:

Mvh Per.
Mvh Per.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Jamen nu vil jeg prøve om det ikke kan lade sig gøre at lave den lidt billigere. Så kan det jo være at vi får nogle flere med. Den er jo heller ikke med skivebremse denne her. Det kan være jeg bliver klogere. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Krelleh »

Spændende nyt projekt :wink:
Stel årgang 75'. Hvad er årgang er motoren så?

Nu har vi jo set dit "discount" standard, så jeg er sikker på den bliver hammer flot og højst sandsynlig til en overkommenlig pris :roll: :(y)
Mvh. Christian
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Tjaa det var jo rent held :hihi. Motoren er en meget ramponeret 2-gear---fuld af vand..såeh den må være tæt :(y) :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

bare den ikke er frost sprængt...husk nu smid ikke noget ud..u anset hvor dårligt det ser ud...en gang glasblæsning...og blokken er måske brugbar..en pejlstang kan måske også skæres ud

blokken kan fint bruges til et jetjæger procjekt hvor man svejser en melbranindsugening ned gennem blokken..under luftfilteret..så indsugeningen får frit flov..og den skylde kanal som blokeres af side melbranen kan få frit flow
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Smide noget væk? Aldrig i livet :hihi
Idag har jeg skildt den ad.
Der var faktisk et meget fint 75ér stel inden under.
Der skulle lige laves en ny bøsning ved det ene støttefodsophæng. Ellers var det fint. Selv de originale bagskærmsbeslag og udstødningsophæng var ok. :(y)
Så om en uge skulle det være klar til maler så et nyt discount kan komme igang. :what2
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Nå så fik jeg staferet tanken og sidedækslerne.
Så skal den bare have klarlak.
Stellet er også reppet og malet.
Så mon ikke den bliver lavet her i vinter. Det kommer til at være et projekt herinde ligesom min 76ér Discount.

Billede
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Ja så er 75 discountprojektet gået lidt igang. Stellet er malet. Bagskærmen er monteret. Forgaflen er lavet af to (Ikke bremsesideben) som jeg har svejset breseholder på det ene. Det er gammel type ben så de skulle da bruges på dette projekt. Dem har jeg givet 100 kr for.
Jeg har afkortet nogle tyske støddæmpere som jeg har fået foræret af Peterma. Jeg har også drejer nye yderør til dem af rustfri stål og så poleret dem.
Bunden ser ikke helt originalt ud, men jeg synes de er ok. De var som de gamle indkapslede støddæmpere ofte er, OK inde på stmpelstangen. Så den fik lidt silikonspray så pakningerne og stempelstop blev smurt inden montage.

Billede

Billede
Så indtil videre holder disconten. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af kreidlerhansen »

WOW! << Passende udtryk for '76eren, og du skal da have god vind med den næste! :thunge

Hvis vi nu regner nyprisen om til 'nutidens penge', altså tager højde for den øgede gennemsnitsindkomst, går det så ikke nogenlunde lige op med de ~20.000kr?

Skal man omforchrome div., og alt skal indkøbes, render sådan et projekt let op i 30.000kr eller mere. Motoren har endda været nogenlunde billig, som jeg ser det, så du er da sluppet nådigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Så er der nyt Discount til 75éren.
Jeg kortede en tysk baggaffel op i aftes.
Man skal være meget omhyggeli med opmærkningen. Kun hæfte den til at begynde med. Hele tiden bruge retholdt og kontrolmåle. Så lykkedes det.
Tyskere er ikke helt magen til vores, men jeg valgte at korte af med 25mm, Så er der kompenseret for de forskellige vinkler på støddæmpertårnene.
Det var en skæv tysk bagsvinger som jeg gav 50 kr for. Såååh hvis jeg kan leve med at den ikke er 100% som de danske, så holder Discounten.
Jeg kan nu godt leve med den.

Billede


Billede

Billede
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."