77,5 ccm 5 gear
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Så er det første ud af 4 ledningsnet lavet. Der skal laves 2 til ny model (77-78) og 2 stk til modellen med tændingslås i siden, det er dog ikke så meget der adskiller dem.
Det er lavet total plug'n'play så intet skal laves om på Yamahaen og man kan til enhver tid montere standard tænding på et øjeblik.
Der er lavet ekstra strømudtag til tændingspistol m.m. og output til omdrejningstæller (kan iøvrigt fin-justeres i software) samt 2 input til B-Kurve og Killswitch (kan evt bruges sammen med temperatur overvågning for at undgå haveri ved overophedning /output.
Det er lavet total plug'n'play så intet skal laves om på Yamahaen og man kan til enhver tid montere standard tænding på et øjeblik.
Der er lavet ekstra strømudtag til tændingspistol m.m. og output til omdrejningstæller (kan iøvrigt fin-justeres i software) samt 2 input til B-Kurve og Killswitch (kan evt bruges sammen med temperatur overvågning for at undgå haveri ved overophedning /output.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 77,5 ccm 5 gear
det ser total nice ud morten, vil du bytte med min zip .
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Okayyyy... Jeg bliver vist liiige liiiidt misundelig!
Liret!!!
Liret!!!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Totaaaaalt iorden
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Til gengæld kan Morten se frem til en tur på en af disse næsten-80cc maskiner! Den går altså godt, Jan! Og ikke umiddelbart nogle mislyde!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Det skal du såmænd ikke blive, vi laver da også bare et sæt til Kreidlerenkreidlerhansen skrev:Okayyyy... Jeg bliver vist liiige liiiidt misundelig!
Liret!!!
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Fedt!Morten - Webmaster skrev:Det skal du såmænd ikke blive, vi laver da også bare et sæt til Kreidlerenkreidlerhansen skrev:Okayyyy... Jeg bliver vist liiige liiiidt misundelig!
Liret!!!
Lad mig lige finde et batteri med tilpas knald på, som kan gemmes sikkert af vejen, først! En parallelkobling af to 1.2Ah er indtil videre mit bedste bud, men BilTemas batterier er ærligt talt ikke ret gode...
Men det er helt sikkert på ønskelisten! Det er farligt (for motoren) at bikse med, men rammer man plet, er der en masse køreglæde at hente... og døde stempler er sgu blevet mit varemærke for i år!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Så er 12 V anlæget monteret og afprøvet
Takket være Morten`s ihærdighed og gode evner lykkes det at få det til at virke inden turen lørdag
Det virker perfekt og det er sindsygt fedt at kunne kører i mørke og så samtidigt se noget
det eneste jeg fortryder er af det ikke er blevet monteret for lang tid siden.....
Endnu en gang tusinde tak for hjælpen Morten...
Takket være Morten`s ihærdighed og gode evner lykkes det at få det til at virke inden turen lørdag
Det virker perfekt og det er sindsygt fedt at kunne kører i mørke og så samtidigt se noget
det eneste jeg fortryder er af det ikke er blevet monteret for lang tid siden.....
Endnu en gang tusinde tak for hjælpen Morten...
Mvh
Frandsen
Frandsen
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Velbekomme Morten, jeg håber du får meget glæde af det. Jeg har ihvertfald været super glad for det og har ikke fortrudt det.
Som vi snakkede om så må vi se om man kan få en ordentlig parabolsom rent faktisk laver rigtige lyskegler hvor der kan mokkes en endnu større pære i, jeg frygter dog at lygtehuset ikke er dybt nok.
Som vi snakkede om så må vi se om man kan få en ordentlig parabolsom rent faktisk laver rigtige lyskegler hvor der kan mokkes en endnu større pære i, jeg frygter dog at lygtehuset ikke er dybt nok.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Tak for sidst, folkens
Hvad er den tilladte diameter på parabolen?
Evt. afstanden på sidemonteringen af lygten?
Jeg er selv på jagt efter en forlygte til sidemontering til Kreidleren på længere sigt, så jeg falder sikkert over en brugbar erstatning en dag.
Hvad er den tilladte diameter på parabolen?
Evt. afstanden på sidemonteringen af lygten?
Jeg er selv på jagt efter en forlygte til sidemontering til Kreidleren på længere sigt, så jeg falder sikkert over en brugbar erstatning en dag.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
I torsdags var jeg hos jan for at prøve han`s udstødning som vist nok stammer fra en yg1 eller noget i samme stil
Det er som om der er noget der begrænser min motor i omd.... den kommer ikke over 7500 omd uanset hvor meget
den bliver kørt ud i gearene.... så noget kunne tyde på at min udstødning ( yb 1), beregnet til 50ccm, er for lille....
Det viste sig også..... Jan prøvede min og jeg hans... forskellen var - 2 km/t for jan`s vedkommende og + 2 km/t for mit...
Der ud over kunne den nu snild trække over 7500 omd mellem gearskift lige som den var noget mere kvik i bunden...
Så hvis nogen skulle ligge inde med sådan en udstødning kunne jeg godt være interesseret.....
Det er som om der er noget der begrænser min motor i omd.... den kommer ikke over 7500 omd uanset hvor meget
den bliver kørt ud i gearene.... så noget kunne tyde på at min udstødning ( yb 1), beregnet til 50ccm, er for lille....
Det viste sig også..... Jan prøvede min og jeg hans... forskellen var - 2 km/t for jan`s vedkommende og + 2 km/t for mit...
Der ud over kunne den nu snild trække over 7500 omd mellem gearskift lige som den var noget mere kvik i bunden...
Så hvis nogen skulle ligge inde med sådan en udstødning kunne jeg godt være interesseret.....
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: 77,5 ccm 5 gear
Jeg har i dag leget lidt med udstødning fordi vi har diskuteret om der lå begrænsning der, så min indkøbte Kreidler udstødning blev brugt til formålet.
Men sådan en sag passer jo ikke bare lige over på uden bøvl så der skulle lige tilpasses noget bespænding til omløberen, men det blev fikset så den kunne sidde på desværre rager den så langt ud at kickstarteren ikke kunne benyttes
Og som sædvanlig når jeg laver ekperimenter glemmer jeg at tage billeder under vejs, så jeg har afmonteret udstødningen igen...hmmm
Der var ikke så stor forskel at jeg vil køre med den permanent men her er hvad jeg kom frem til:
Optræk lidt bedre end med min std. udstødning.
Topfart ca 4-6km mere i timen men på bekostning af bundtræk, var forventet.
En anden ting jeg bemærkede var at cylinder temperatur steg fra 130 grader til 140 grader altså en forringelse der.
Summa sumarum....jeg får ikke mere end max 85km/t ud af den cylinder uden at skulle porte den og så bliver hele trækområdet rykket 2-3000rpm op, men jeg er også godt tilfreds for den trækker rågodt
Men sådan en sag passer jo ikke bare lige over på uden bøvl så der skulle lige tilpasses noget bespænding til omløberen, men det blev fikset så den kunne sidde på desværre rager den så langt ud at kickstarteren ikke kunne benyttes
Og som sædvanlig når jeg laver ekperimenter glemmer jeg at tage billeder under vejs, så jeg har afmonteret udstødningen igen...hmmm
Der var ikke så stor forskel at jeg vil køre med den permanent men her er hvad jeg kom frem til:
Optræk lidt bedre end med min std. udstødning.
Topfart ca 4-6km mere i timen men på bekostning af bundtræk, var forventet.
En anden ting jeg bemærkede var at cylinder temperatur steg fra 130 grader til 140 grader altså en forringelse der.
Summa sumarum....jeg får ikke mere end max 85km/t ud af den cylinder uden at skulle porte den og så bliver hele trækområdet rykket 2-3000rpm op, men jeg er også godt tilfreds for den trækker rågodt
- Vedhæftede filer
-
- 60cc Kreidler udstødning.
- IMAG1120.jpg (121.34 KiB) Vist 13913 gange
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Nu lyder jeg sikkert lidt sur, men jeg er bare flabet:
Hvad forventer du egentlig af en potte beregnet til 60cc med spidsydelse omkring 12-12.500rpm med lange porttider til knap 40mm slaglængde, når din motor er med længere slag, 75-80cc OG meget milde porttider?
Hvad forventer du egentlig af en potte beregnet til 60cc med spidsydelse omkring 12-12.500rpm med lange porttider til knap 40mm slaglængde, når din motor er med længere slag, 75-80cc OG meget milde porttider?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Jamen Jesper, du må være lige så flabet du kan
Jeg havde ikke forventet noget det var bare en ide' som skulle afprøves og selvfølgelig passer den ikke direkte på 80ccm, men den var ikke ubrugelig, hvilket den godt kunne være.
Min tanke var at kubikkene kunne kompensere for de manglene porttider og lavere rpm.
Jeg havde ikke forventet noget det var bare en ide' som skulle afprøves og selvfølgelig passer den ikke direkte på 80ccm, men den var ikke ubrugelig, hvilket den godt kunne være.
Min tanke var at kubikkene kunne kompensere for de manglene porttider og lavere rpm.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
For lille diameter på endepiben = temperaturstigning og vær glad for, den ikke åd stemplet!
For kort kammer = mismatch ift porttider = potten bestemmer ikke rigtig noget
For kort baffle = voldsomt på/af trækområdet
Men ok... det gik og jeg forstår det sgu godt!
Jeg har luret på et møgsimpelt design til jeres opsætninger, som jo groft set har en ret primitiv on/off-karakteristik over et bredt mellemområde. Med andre ord vil lange, flade konusser næppe skade:
Forrør: Std. Ø32mm/260-280mm langt
Diffusor: ø32mm/Ø100mm, 350mm lang
Baffle: Ø100mm/ø20mm, 330-350mm lang
Stinger: ø18mm
Altså en lang udgave af Homoet 4P med 20% større diameter på stingeren.
Jeg kan godt fremskaffe en låne-4P fra Senior, hvis en af jer 'lige vil prøve'
For kort kammer = mismatch ift porttider = potten bestemmer ikke rigtig noget
For kort baffle = voldsomt på/af trækområdet
Men ok... det gik og jeg forstår det sgu godt!
Jeg har luret på et møgsimpelt design til jeres opsætninger, som jo groft set har en ret primitiv on/off-karakteristik over et bredt mellemområde. Med andre ord vil lange, flade konusser næppe skade:
Forrør: Std. Ø32mm/260-280mm langt
Diffusor: ø32mm/Ø100mm, 350mm lang
Baffle: Ø100mm/ø20mm, 330-350mm lang
Stinger: ø18mm
Altså en lang udgave af Homoet 4P med 20% større diameter på stingeren.
Jeg kan godt fremskaffe en låne-4P fra Senior, hvis en af jer 'lige vil prøve'
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Jeg har i dag fået drejet ud i mit topstykke til en mere passende kompression 9:1 og en squis på 0.8mm.
Da det er et 40mm topstykke som er modificeret til 47mm boring skal der fjernes en del materiale og det kunne kun gøres på bekostning af bredden på squis band'et, så det ligger nupå 10mm mod før 12-13mm hvilket svarer til ca??? %, så stod mine rgne skills af
Min tænding er også blevet iorden så nu skal den bare trimmes ind hvilket detsværre må vente til foråret da jeg er en kylling hvad angår kulde. Pickup'en var defekt og blev udskftet med en komplet Jog tænding fra selveste Thansen pånær svinghjul!
Da det er et 40mm topstykke som er modificeret til 47mm boring skal der fjernes en del materiale og det kunne kun gøres på bekostning af bredden på squis band'et, så det ligger nupå 10mm mod før 12-13mm hvilket svarer til ca??? %, så stod mine rgne skills af
Min tænding er også blevet iorden så nu skal den bare trimmes ind hvilket detsværre må vente til foråret da jeg er en kylling hvad angår kulde. Pickup'en var defekt og blev udskftet med en komplet Jog tænding fra selveste Thansen pånær svinghjul!
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Du skal regne squish-arealet ud ved at bruge arealet for de to cirkler = R^2 * pi
Det totale forbrændingskammer, alt inkl. er altså på 47mm, og arealet deraf:
Diameter: 47mm
Radius: 23,5mm
23,5^2 * pi
= 552,5 * 3,1416
= 1734,94mm^2
Squishkanten er 10mm og skal trækkes fra radius! Ellers skal der trækkes 20mm fra diameter, selvfølgelig. Arealet for den inderste del af forbrændingskammeret bliver altså:
47mm - 20mm = 27mm
Diameter = 47mm - 20mm = 27mm
Radius = 23,5mm - 10mm = 13,5mm
13,5^2 * pi
= 182,25 * 3,1416
= 572,56mm^2
Af de i alt 1734,94mm^2 er 572,56mm^2 altså den inderste del af forbrændingskammeret.
Dette trækkes fra total-arealet:
1734,94 - 572,56
= 1162,38mm^2
= arealet af squishkanten.
Delkonklusion:
Areal, total: 1734,94mm^2
Areal, inderste forbrændingskammer: 572,56mm^2
Areal, squishkant: 1162,38mm^2
Squishkant i % ift. total-areal:
1162,38 / 1734,94 * 100
= 67%
Om det er i overkanten til de ønskede max rpm, ved jeg ikke. Som sagt siger tommelfingerreglen omtrent 30% som udgangspunkt. Det kan man selvfølgelig regne sig frem til:
30% squish-areal omregnet til squish-bredde i mm:
1734,94 * 30%
= 1734,94 * 30 / 100
= 520,482mm^2
Kvadratrod er det modsatte af at opløfte i 2. potens:
√(520,482) = 22,81
Og det skal så divideres med pi:
22,81 / 3,1416 = 7,26mm
Ergo svarer 30% squishareal til ~7,3mm squishkant i forhold til Radius.
OBS! NB!
Jeg vil sætte STOR pris på, hvis nogen vil tjekke mine udregninger efter. Jeg er ret sikker på, jeg har regnet rigtigt, men min intuition kan ikke acceptere, at 3mm bredere squishkant medfører mere end en fordobling af arealet!
Det totale forbrændingskammer, alt inkl. er altså på 47mm, og arealet deraf:
Diameter: 47mm
Radius: 23,5mm
23,5^2 * pi
= 552,5 * 3,1416
= 1734,94mm^2
Squishkanten er 10mm og skal trækkes fra radius! Ellers skal der trækkes 20mm fra diameter, selvfølgelig. Arealet for den inderste del af forbrændingskammeret bliver altså:
47mm - 20mm = 27mm
Diameter = 47mm - 20mm = 27mm
Radius = 23,5mm - 10mm = 13,5mm
13,5^2 * pi
= 182,25 * 3,1416
= 572,56mm^2
Af de i alt 1734,94mm^2 er 572,56mm^2 altså den inderste del af forbrændingskammeret.
Dette trækkes fra total-arealet:
1734,94 - 572,56
= 1162,38mm^2
= arealet af squishkanten.
Delkonklusion:
Areal, total: 1734,94mm^2
Areal, inderste forbrændingskammer: 572,56mm^2
Areal, squishkant: 1162,38mm^2
Squishkant i % ift. total-areal:
1162,38 / 1734,94 * 100
= 67%
Om det er i overkanten til de ønskede max rpm, ved jeg ikke. Som sagt siger tommelfingerreglen omtrent 30% som udgangspunkt. Det kan man selvfølgelig regne sig frem til:
30% squish-areal omregnet til squish-bredde i mm:
1734,94 * 30%
= 1734,94 * 30 / 100
= 520,482mm^2
Kvadratrod er det modsatte af at opløfte i 2. potens:
√(520,482) = 22,81
Og det skal så divideres med pi:
22,81 / 3,1416 = 7,26mm
Ergo svarer 30% squishareal til ~7,3mm squishkant i forhold til Radius.
OBS! NB!
Jeg vil sætte STOR pris på, hvis nogen vil tjekke mine udregninger efter. Jeg er ret sikker på, jeg har regnet rigtigt, men min intuition kan ikke acceptere, at 3mm bredere squishkant medfører mere end en fordobling af arealet!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
ja du har ret du har ikke regnet helt rigtigt.
resultatet er 3,84
resultatet er 3,84
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: 77,5 ccm 5 gear
Hmm...jeg holder mig lige uden for den regne opgave, så vil jeg hellere vise hvad jeg har prøvet i dag
En YB 100 effekt potte frem stillet af Torben Hansen (TH) og ærlig talt blev jeg lidt overrasket over at jeg overhovedet kan køre med den
Meget livligere motor ganske godt træk, ikke eksplosivt men godt op igennem registret
" onclick="window.open(this.href);return false;
FEEED lyd
Og et par billeder....
En YB 100 effekt potte frem stillet af Torben Hansen (TH) og ærlig talt blev jeg lidt overrasket over at jeg overhovedet kan køre med den
Meget livligere motor ganske godt træk, ikke eksplosivt men godt op igennem registret
" onclick="window.open(this.href);return false;
FEEED lyd
Og et par billeder....
- Vedhæftede filer
-
- IMAG1140.jpg (95.21 KiB) Vist 13776 gange
-
- IMAG1141.jpg (104.87 KiB) Vist 13776 gange
-
- IMAG1142.jpg (88.98 KiB) Vist 13776 gange
-
- IMAG1143.jpg (88.02 KiB) Vist 13776 gange
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)