En Thansen model til Erik.

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

En Thansen model til Erik.

Indlæg af Per »

Mojn.

For at fuldende billedet af Yamaha-FS1´s historie, har Erik også valgt at få bygget en ren Thansen-model. Han har dog flottet sig så meget, at grundstammen i Yamahaen er et 79´er DX-MATCH. Når det så er sagt, så er alt hvad der overhovedet kan købes uoriginalt hos Thansen, monteret på knallerten.

Jeg har netop i dag købt for en mindre formue i nye Thansen-dele. Af særlige stumper vil jeg nævne det komplette forhjul med ventileret skive. Dem er der ikke mange tilbage af 8)
Så vil jeg også fremhæve Thansens helt unikke hydrauliske bremsesystem - komplet 8)
Selvfølgelig bliver motoren renoveret med Thansens allerstørste og mest komplette motorrenoveringssæt til ca. 1500 kr.
Motoren bliver selvfølgelig også bestykket med Thansens uoriginale komplette tændingssystem :roll:
På en ægte Thansen er omdrejningstæller et MUST - sammen med Thansens uoriginale speedometer og tændingslås :mrgreen:
Thansen inderrør til forgaflen, Thansen styr med snoet firkantjern påsvejset, cross-bagsvinger med cross støddæmpere :wink:

Absolut KUN unbracoskruer i motoren :lol:

Jeg er MEGET spændt på Eriks farvevalg af tanken. Det bliver nok kun tanken, der får en farve, da alt andet er enten sort, krom eller gummi/plastik.

Et eller andet sted synes jeg det er et spændende projekt - ikke mindst fordi det skal være total gennemført, men her gennemført Thansen :tuba
Vedhæftede filer
DSC_0281_1024x683.JPG
Mvh Per.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af juhl-drengen »

meget alternativt men en genial ide :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det kan da KUN gå galt, men den skal vel heller ikke udenfor en dør når den potentielt er livsfarlig (hvis i da ikke går på kompromis og bestykker den med ordentlige dele til bremser m.m.)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af juhl-drengen »

den holder sikkert heller ikke lang tid til kørsel både motor og kørsels mæssigt :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af FS1originalen »

Lov mig IKKE at ødelægge stellet når bagskærmen skal monteres!!!

Og hvor er anderøvssædet og malteserkorsbaglygten? Støddæmperne kan jeg heller ikke se - er spændt på hvilken længde i har valgt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ???

Erik
Senest rettet af FS1originalen fre 5. okt 2012 17:41, rettet i alt 1 gang.
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af FS1originalen »

Og Erik, må jeg foreslå blå/lilla grov metallic med gotiske guld Yamaha transfers til tanken... Klassisk 80'er - 90'er look :P

Tror faktisk jeg har et transfers sæt hvis tanten er udgået for dem :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Per »

FS1originalen skrev:Og Erik, må jeg foreslå blå/lilla grov metallic med gotiske guld Yamaha transfers til tanken... Klassisk 80'er - 90'er look :P

Tror faktisk jeg har et transfers sæt hvis tanten er udgået for dem :oops:

Erik
Hej Erik.

Jeg kan med stor tydelighed læse mig til, at du kender ALLE de fine detaljer på sådan en fætter 8) :lol: :lol: :lol:
Mvh Per.
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Per »

Delene på billedet er kun de ting der er nødvendige for at få den på hjul med motor.
Jeg kommer nok ikke udenom, at jeg må købe for endnu en formue, når først den kan stå selv :thunge
Mvh Per.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Frandsen »

Den maler er sgu tosset............ :hihi :hihi :hihi
men humor det har han da trods alt
:(y)
Mvh
Frandsen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af claus olieklud »

det skal blive spændende at følge denne tråd... du vil vel tilpasse stumperne så godt som muligt for at opnå det bedste resultat ? den bliver sikkert fin, men ruster noget hurtigere end originaldele, hvis ikke den bliver pudset meget tit... fedt det er en nummer match
hilsen olieklud
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Henrik N »

som morten skriver skal den ikke ud, men det er ikke kun for sikkerhedens skyld og også for rust angreb.
det er nok også derfor Per er begyndt at indtage stuen i huset for at holde den fugtfri :hihi hvad mon britta siger :whew
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af juhl-drengen »

hmm hvis man skulle lave den til ægte tante h model skulle den som ej detalje da næsten ikke engang have matching numbers :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af FS1originalen »

Per skrev:Delene på billedet er kun de ting der er nødvendige for at få den på hjul med motor.
Jeg kommer nok ikke udenom, at jeg må købe for endnu en formue, når først den kan stå selv :thunge
Griner... Jo et par detaljer har man da set :oops: Og hvis i køber centerstøttefoden hos tanten kommer den aldrig til at stå (sikkert) selv... Det står simpelthen for lodret :oops: :oops: :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Morten - Webmaster »

jesper j skrev:tsk tsk tsk hmmøøøe til harley træf brænder de jo også en japansk motorcykel af, så måske kan man da finde anvendelse til sådan et misfoster til et kommende træf :arrow: :arrow: :idea: :mrgreen:
Apropo Harley træf så læs lige min kammerats kommentar til et facebook opslag jeg lavede sidste lørdag til træf. :hihi




Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af juhl-drengen »

Som de siger harley davidson er den motorcykel der er flest af på vejene... de nåede aldrig hjem i garagen :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Kim B S »

FS1originalen skrev:
Per skrev:Delene på billedet er kun de ting der er nødvendige for at få den på hjul med motor.
Jeg kommer nok ikke udenom, at jeg må købe for endnu en formue, når først den kan stå selv :thunge
Griner... Jo et par detaljer har man da set :oops: Og hvis i køber centerstøttefoden hos tanten kommer den aldrig til at stå (sikkert) selv... Det står simpelthen for lodret :oops: :oops: :oops:

Erik
Hej Erik.
Det er nok lidt ligegyldigt, centerstøttefoden kan nok alligevel ikke nå ned til jorden, når de typiske høje T-Hansen støddæmpere kommer på. :roll:

Hej Per.
Spændende projekt. Jeg er spændt på at høre om hvor mange problemer det vil give undervejs. :lol: Men hvis der endelig skal være en som kan klare disse T-Hansen problemer, så må det være dig. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Mon ikke Erik giver den en total lakering med klar lak,,, når den er samlet så tante delene ikke ruster helt op på vejen hjem fra Per :teeth2 ,,,


når så tante modelen er færdig skal der vel også laves en bonderøvs model,,,, med plov bolte ,,, møbelskruer platikpadding og ral,,, og hønse fjer,,, halm osv i motoren ,,, samt skærme bundet op med selvbinderstrik og hegns tråd ,,, samt kraftkabel som hovedledningsnet,,,, ingen pakdåser i hjul lejerne samt ingen olie og pakdåser i forbenede,,, de skal være skæve og fyldt med vand og rust og hjulene og skærme halvt rustet igennem og skæve,,, ødelagte gevind så delene er svejset sammen på aksler osv,,, og bulet stel og tank der halvt fuld af gylle,,, kort sagt et dejligt lade fund i bedste skulle ha holdt fingerene i lommen bonderøvs stil udgaven :thunge :thunge ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Per »

Så er efterårsferien i gang, og Erik har været med stellet. Stellet er selvfølgelig sprøjtet med Motip spraymaling, som alle Thansen modeller, med respekt for sig selv, skal være.
Han var meget forundret over, hvor fin og blank det var lige efter påsprøjtning, og hvor sammenfalden og mat det var efter tørring. Han gav endda stellet to gange, men det blev ikke tilnærmelsesvis det, som han var vant til.

Jeg har så været i gang med at samle den, og tingene har egentlig passet forbavsende fint sammen.
Der var dog lige centralfoden.....
Efter at have filet og pudset på den i lang tid, for at kunne få akslen igennem hullet, så måtte jeg erkende - da baghjulet kom på, at den fod kunne knallerten ikke have. Den kunne i opslået stand ikke en gang nå at komme i lodret position - hvilket jo ville medføre, at et lidt for hårdt skub fra en mellemstor flue ville bringe Yamahaen til fald :lol: :mrgreen:
Nå men jeg havde da en fra mit gamle lager til at ligge, og så kom den på.

Farven til tanken er bestemt 8) Det bliver Thansens den grøn-metalliske farve - også på sprydåse :(y)
Vedhæftede filer
DSC00180_1024x683.JPG
DSC00181_1024x683.JPG
DSC00182_1024x683.JPG
DSC00183_1024x683.JPG
DSC00184_1024x683.JPG
P1040799_1024x768.JPG
P1040800_1024x768.JPG
P1040801_1024x768.JPG
P1040802_1024x768.JPG
Mvh Per.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Den støttefod fra tanten er altså også direkte livsfarlig for knallerten, aksel-røret er ikke svejset ordentligt fast i resten så hele støttefoden minus røret falder af knallerten.

Al ære og respekt for projektet om end jeg ikke helt forstår at i gider. Jeg tænkte faktisk på hvorfor i ikke samler thansen dele sammen blandt forums brugere (der ligger sikker masser) istedet for at støtte den møg biks :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: En Thansen model til Erik.

Indlæg af Per »

Jeg tror du skal prøve at se det i Eriks lidt større perspektiv, Morten...
Han vil jo have ialt 15 Yamaha FS1 linet op på rad og række.
Først de 10 danske modeller, så en udenlandsk med plade på, en special, en Benny, en "gammel lager" og en thansen.
De skal alle være der, idet de alle er en del af FS1-historien i Danmark, og Erik gør ikke noget halvt. Derfor skal thansen-modellen også bestå af nye ubrugte thansen-dele, med de skavanker det nu medfører. Heldigvis bliver det så også den billigste af dem alle - trods alt :lol: :lol: :lol:
Mvh Per.
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."