Skal den gøre sådan?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

http://i173.photobucket.com/albums/w55/ ... 789A55.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er et eller andet galt, men jeg kan ikke helt regne ud hvad det er... Fra 10.000rpm til stilhed undtagen et hvinende bagdæk, og jeg har stadig 4km hjem, haha! :lol:

Nå, jeg trækker hjemad...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Nå... 4,6km senere...!

Stempel knaldet pga for lille tolerance. 0,025mm var måske liiiige i underkanten! Pudsigt nok åd den ellers en strækning på knap 2km for fulde omdrejninger, og 20km's kørsel senere sker dette... oh well... man kan da heller ikke regne med noget som helst! :lol:

Stempel løsnet og kørt i bund. Fire-fem alu-aflejringer på belægningen afslører, at stemplet overhalede cylinderens diameter:


Billede

:)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af Jensmc »

Jaaah, det er dyrt at have det sjovt, men også lærerigt!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Jaaah, det er dyrt at have det sjovt, men også lærerigt!
Af skade bliver man klog men sjældent rig!


Det er jo mit personlige aktiveringsprojekt for ikke at blive tosset! :P

Jeg vidste godt, det var at presse citronen, da jeg monterede stemplet. Det gik også fint, indtil dysen nåede ned i den rette størrelse, og driftstemperaturen endelig begyndte at stige til de normale 110-120 grader fra max 90 grader, før.
Man bliver let lullet ind i en falsk tryghed, når den klarer sig de første kilometer - både cylinder, stempel og ring var kørt til.

Basis for temperaturaflæsningen er et org. cylinderkit fra Mahle med den korrekte tolerance på 3/100mm. Man burde blive voksen og køre standardtrim... hmmm... Næææh!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

prøvede jeg også på min yamaha sting med fs1 cylinder, det resuterde også i en gå tur hjem.. kl 23 om aftene.. kunne stå på kickstarteren :hihi heldigvis skete der intet med hverken cylindret eller stemplet, da den var kølet ned igen gik motoren fint rundt igen, og kunne ikke se nogle skader på cylindervæggen så det var jo heldigt :thunge
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Man tager ikke skade af en lille gåtur :)

Den står dog stille resten af dagen - skal til Ring Djursland og opleve 50cc-klassen støje herligt! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

nej, det skulle eftersigene være direkte sundt :what2 hehe

og det lyder da spændene! :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Motor adskilt... cylinder ok, men stemplet er dødt.

Min ærkefjende, detonation, har vist sit grimme fjæs igen-igen! Ret træls, da jeg derfor kan afvise, at stemplet var for stort.
Nuvel, potten er jo til 70cc, så den er sikkert synderen. Øv! Netop som inddysningen gav pote! :(

Nå, men et nyt stempel skulle gerne være på vej, så vi får se. Er tolerancen helt i hegnet, bliver cylinderen sendt afsted til frisk nicasil, og så monterer jeg mit org. cylinderkit, igen. Godt at have på lager :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

ja, det er godt med lidt ekstra dele ;)

ang. det med at den har sat sig, hvad for noget olie køre du så med ? det skal jo kunne klare den hårde belastning og meget høje tempratur som bæstet laver ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Fuldsyntetisk, 3,5%.

Olien har ingen indflydelse på detonation, og alt havde en fin oliefilm, som man nu engang ønsker sig. Stemplet har udvidet sig pga detonationen afsætter mere varme i stemplet, som så til sidst tvinger oliefilem væk fra cylindervæggen. Derpå er det rå alu mod nicasil, og så klemmer skidtet.

Man kan ane små fordybninger (størrelse a la knappenålshoveder) jævnt fordelt omkring stempeltoppen på udstødningssiden. Der er slet ingen tvivl om, hvad der er foregået - årsagen er straks værre!
Enten er det den ombyggede scooterpotte, som har skabt balladen, eller de par 'prikker', som en knækket stempelring engang har lavet, er en bidragende faktor!

Min eneste reelle mulighed for fejlsøgning er en honing og et frisk stempel, samt nogle flere kilometer med cylinderen. Det bliver så med et mere dæmpet luftfilter, da knaldet fra mit skumfilter overdøver alt andet! Og en standardudstødning, igen-igen.

Alle mine forsøg på at finde en genvej til en god potte er slået fejl. Der er kun én vej for maksimal ydelse og en stabil motor: Byg en, som matcher motoren!!!

Tag det til jer, eller lad være - det er og forbliver den sikreste og langt den billigste fremgangsmåde. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

okay, du har famenen styr på det ! :D

men olien kan jo godt have lidt at sige, eftersom at vis man køre med feks. 2 % mineralsk olie så er fiksinons modstannen mellem cylinder væggen og stemplet er større, hvilket jo er med til at hæve tempraturen som får stemplet til at udvide sig ;)

ang. det du har oplevet så var det nok også grunden til min sting satte sig,

jeg køre med ca. 1/3 del gas da den gjorde det, og tempraturen var minus 1-5 grader...

et fs1 stempel er jo ø12.. og en stings tap er ø10.. så var jo nød til at købe et stempel til en sting der var 40.00 mm.. havde desværre glemt at en standert fs1 cylinder kun er 39,96 :oops: dog gik den helt fint efterfølgene.. lige indtil baghjulet knækkede af ihvertfald :hihi

det skete på den allerførste tur jeg kørte på den, med maxs de 40 km/t. med 4 % fuldsyntetisk olie :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Nej, olien forårsager ikke detonation - kan ikke lade sig gøre. Mineralsk olie har ikke ringere smøreetenskaber end fuldsyntetisk! Men en olie, som er beregnet til en lavtydende motor, kommer til kort, når den bruges i en højtydende!
I værste fald kan den danne så meget koks, at det gløder i forbrændingskammeret og antænder gasserne... men det giver tændigsbanken, ikke detonation.

Afhængigt af additiver og 'oliens raffinerigsgrad', brænder den ved en given temperatur, kaldet 'flashpoint' eller (vist nok) 'flammepunkt' på dansk. Bliver olien brændt af, før den erstattes af frisk olie, smører den ikke en bjælde.
Dét er et problem, ja, men fuld-/delsyntetisk eller mineralsk olie er lige gode, hvad smøring angår. Syntetiske olier har ene og alene den fordel, at de ryger mindre og danner mindre koks - længere er den historie bare ikke!
Enhver som påstår andet, bør læse op på emnet.

Men at opnå tilstrækkelig smøring og samtidigt undgå at skulle rense udstødning og forbrændingskammer jævnligt, er skam også værd at tænke over!

Prøv at slå '70ernes legendariske 'castor oil' op. 100% vegetabilsk olie! Dens sammensætning gør, at den tiltrækkes af varme! Svær at blande med benzin, ja, og den kokser helt vildt... men den kan smøre, kan den!


Olien har heller ikke været synderen i din Stings motor. Er dysen tilpas ved 20 grader, vil den ofte være FOR LILLE ved frostgrader! Men jeg vil garantere for, at ingen lovlig motor lider nød med 2% olie eller mere, uanset mærke og type decideret 2T-olie!
Gearkasse- eller motorolie bør være 4%, men det fungerer ok, trods stanken. :hihi

Og inden nogen får et flip, må jeg pointere, at forskellige stumper har forskellige behov for smøring. Stempler eller/og cylindre af ringe kvalitet har gavn af en mere temperaturbestandig og stærk oliefilm (alt andet lige), hvilket falder sammen med en fuldsyntetisk olie af høj kvalitet, som de typisk markedsføres i dag.
En mineralsk olie kan få nøjagtig de samme egenskaber, men kokstallet vil være højere.

Jeg har kørt med 14.000rpm med 4% mineralsk olie (39kr/L!) uden bøvl. :)

Det afhænger af både basis-olien og evt. additiver, intet andet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

lyder spændene med det plante olie der :hihi

hvad mener du præsist med detonation ?

ang. det med stingen skylder jeg heller ikke skylden på olien, men på stemplet der var 0,04 mm for stort :oops:

nålen`s clips var i nederste tak og der sad en dellorto dyse str. 100 i kaburatoren, så tvivler stærkt på at det var der fejlen lå ;) dog var kaburatoren lidt utæt div. steder så det forklare den høje dyse osv. ;) den var ihvertfald på den sikre side ang. indstilling :D

ang. det med miniralsk olie har jeg altid troet at det var lidt ringere.. eller ikke dirkete ringere, men bare ville nå brændepunktet for tiddeligt på en lettere tunet / tunet maskine.. eftersom at der på de gamle smørre tabeller fra 70èrne af stod at man skulle køre med 4-5 % mineralsk olie :O hvor imod at man ifølge producenten kan køre med ned til de 1-2 % olie nu om dage med moderen olie...

lidt ligesom at man heller ikke kan hælde fuldsyntetisk olie på en fs1 gearkasse fordi koblingen så ville skøjte rundt og ikke kunne tage fat xD ( snakker fra erfaring! ) :D hvor imod at den får et meget bedre greb med noget mineralsk olie ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af trs »

hvad mener du præsist med detonation ?

http://da.wikipedia.org/wiki/Detonation" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tricktuners.com/detonation_explained.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er ikke noget man vil have i en motor..

/ TRS
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

okay.. så det han mener er at benzin gasserne eksplodere med en hastighed der er højere end lyden eller ? som de ikke skal ?
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Så du mener altså at have været på den sikre side med en utæt karburator? :hihi Uanset dysestørrelsen, har dét været årsagen.

Detonation forekommer, når gasserne selvantændes som følge af for højt tryk. Det er mere eksplosion end forbrænding (defineres ift. flammehastigheden), og det kan stumperne ikke holde til.
Årsagerne tæller for høj kompression ift. oktantallet, for højt modtryk i udstødningen, for høj driftstemperatur, utæthed... andre faktorer spiller også ind, men generelt er ovenstående mest sandsynlige.

Den ødelæggende faktor opstår, når detonationsflammefronten møder den fra forbrændingen, som antændes ved tændrøret. Så går der kaos i varmeafviklingen og resonanser/lydbølger gennem hele systemet - derfor slår det motoren ihjel.

Detonation er i øvrigt et princip, som udnyttes i dieselmotorer - det er sådan, gasserne antændes!

4T-motorer kan bedre kapere detonation end 2T, fordi tryk- og varmeudvikling er højere i en 2T-motor, som på den front er bedst sammenlignelig med en turboladet 4T-motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

okay, super forklaring :D

og ang. det med stingen så var alt sort på den.. dvs. stempel top. topstykke, et meget mørkt nøddebrunt tændrør osv... tro mig, årsagen lå ikke der ;)

ret sikker på at det var stemplets skyld eftersom at det var for stort ;) havde aldrig problemer ang. varmesætning efter det lige var blevet slidt til / efter den første varmesætning.. uandset hvor meget jeg prylede den :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Farven siger kun noget om, hvor godt olien forbrændes. 4% er voldsomt til en nær lovlig maskine.

Hvis cylinderen var akkurat 40mm, ville du ikke være i stand til at presse stemplet i!
Allerede fra 2/100mm begynder det at gå mistænkeligt stramt, så jeg tvivler.

Mit stempel har som sagt vist sig ikke at være for lille, alligevel. Det giver også mere mening, at detonation er synderen, idet stemplet var klemt om stempelringen og omtrent 20mm ned langs siden.
Havde stemplet været for stort, ville det klemme på den nederste del af skørtet, hvor et stempel er størst. Barikit-stemplerne er koniske: 39,94mm ved skørtet, 39,88mm svarende til 6/100mm konusitet.
Det er altså blæret, man kan støbe og derpå dreje så fint af et stempel!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af malte39 »

okay,

og grunden til den høje olie procent var jo fordi jeg netop ikke vidste hvordan kaburatoren reagere med utæt heder og sådan,

men den var aldrig i nærheden af at varme sætte sig efter første gang, og mener ikke at jeg rørte ved indstllningen.. hmm :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jamen, oliemængden afhjælper intet, hvis motoren overophedes pga for mager blanding. Tværtimod vil en højere oliemængde kræve en større dyse, fordi brændstoffet bliver tykkere...

Olien er der for at smøre - intern køling via smøring og brændstof er fordrejet logik. Man søger den rette varmeudvikling i den kontrollerede forbrænding. Køling foregår via køleribber og kan ikke påvirkes direkte ved ændringer i brændstof- og lufttilførsel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"