Slaglodning/CO2/Turbotråd v. tyndplade

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Slaglodning/CO2/Turbotråd v. tyndplade

Indlæg af kreidlerhansen »

Se, jeg er jo tuningstosse, og jeg vil så gerne begynde på at bygge udstødninger på mål. Det er alfa/omega for en totakter, sådan noget!

Jeg har set i øjnene, at det er nødvendigt at klistre den tynde plade sammen, og umiddelbart kunne tætningspasta og popnitter sikkert bruges, men det bliver lidt omstændigt (for mig, i hvert fald) at skulle tage højde for nitte-flader i konusserne, samt det ikke er en mulighed til ekspanderende forrør.

Jeg har IKKE adgang til en 16A gruppe, så lysbuesvejsning er umiddelbart udelukket. Jeg har end ikke adgang til relæet i garagen (boligforening), så det duer umiddelbart ikke at 'prøve et svejseværk til 230V'
Jeg må heller ikke opbevare højtryksflasker, og jeg ønsker heller ikke at gøre det uden tydelig afmærkning, og i almene boligbyggerier er afmærkning af den slags = reklame = øget risiko for indbrud.

Det drejer sig om tyndplade (0,6-0,8mm), så der skal ikke tilføres vanvittigt mange kalorier...

Er det muligt at slaglodde ved brug af husholdningsgas, alene?
Eller må jeg blot acceptere, at der skal ilt til, og at jeg således enten må finde et andet sted til opbevaring eller ganske enkelt betale mig fra dén del af arbejdet?


[edit]Overskrift rettet:
Jeg sprængte ganske enkelt alle mine begrænsninger og prøver nu bare at finde hoved og hale i, hvad der skal til for at bygge en flok udstødninger til Kreidleren... og andre maskiner for den sags skyld.

Jeg har tre modrne designs, som jeg VIL bygge samt to-tre ældre/klassiske, som kunne være 'sjove at prøve'. Med en typisk stykpris på knap 2.000kr kan jeg lige så godt indkøbe værktøj og øge mit kvalifikationsniveau... Og vinteren bliver da lidt kortere, hvis jeg kan bruge den på at lære at svejse!
Senest rettet af kreidlerhansen tirs 10. jul 2012 01:32, rettet i alt 1 gang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Slaglodning

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror ikke at du kan koncentrere varmen nok til at slaglodde med husholdningsgas, men prøv lige at se om der ikke er noget her

http://www.catalogue.rothenberger.com/h ... 10195.html" onclick="window.open(this.href);return false; der er beregnet til formålet (kig hele afsnittet).

Jeg har selv købt "Roxykit" til 1100,- i Bauhaus. De har mange af gasprodukterne fra Rothenberger.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Slaglodning

Indlæg af Kai »

Det er aldrig lykkes mig at slaglodde med gas (butan/propan) uden ilt også. Men om man kan..med den rigtige brænder, det skal være usagt.

Jeg har heller ikke en 16A gruppe, så når/hvis der skal svejses med Co2 så hedder det: Start generatoren og tænd for Micatronic'en.. og lev med larmen af en 9hk brigss&stratton med regulatoren trukket i bund.

Men...jeg ville nu tro du kunne få en del fornøjelse af en god 230V Co2'er.. Selv på "mellem power" svejser nogen af dem helt fint i karosseriplade med rørtråd. Men den brænder noget varmere og hårdere end hvis den kan tage 0.6 tråd og Co2/Blandgas, så det er "nemt" at brænde huller i materialet hvis det er noget tyndt skidt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Slaglodning

Indlæg af Lars J »

Jeg har købt en 220V svejser i Bilka på tilbud til kr. 799,-. Den svejser bedre end jeg havde regnet med og klarer de fleste opgaver fra o,5 - 2-3 mm. Svejsestyrken kan indstilles alt efter behov. Vil tro den er fin til dit behov.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Slaglodning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har ikke behov for verdens kønneste svejsninger - den skal bare være tæt, så i princippet er metoden ligegyldig for mit vedkommende. Og ønsker jeg skønhed, kan skidtet slibes og poleres om nødvendigt.

Jeg har beskeden erfaring med både MIG og slaglodning, og prisen er som sådan ikke afgørende, men jeg kan umiddelbart højst sætte 5.000kr af, indtil videre.

CO2 lyder faktisk mest tiltalende, og trods det angiveligt er en dårlig forretning, så tænker jeg på at gå efter 0,6mm tråd. Efter lidt tanker frem og tilbage, er jeg nået frem til, at risikoen ved en højtryksflaske med CO2 er beskeden nok til, jeg kan håndtere ansvaret. Ergo er det ikke længere udelukket.
CO2 er i det hele taget godt at have erfaring med.


Hvad med at smide et relæ mellem svejseapparatet og den 230V/13A gruppe, jeg trods alt har adgang til? Og ja, den har jord.

Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, den når over noget kritisk med 0,6mm tråd og ditto plade...?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Slaglodning

Indlæg af kreidlerhansen »

FS1originalen skrev:Jeg tror ikke at du kan koncentrere varmen nok til at slaglodde med husholdningsgas, men prøv lige at se om der ikke er noget her

http://www.catalogue.rothenberger.com/h ... 10195.html" onclick="window.open(this.href);return false; der er beregnet til formålet (kig hele afsnittet).

Jeg har selv købt "Roxykit" til 1100,- i Bauhaus. De har mange af gasprodukterne fra Rothenberger.

Erik
Det er forresten interessant, det kit. Muligheden for en højere og mere koncentreret varme vil nok lette brugen af Durafix, som jeg er meget glad for at bruge.
Jeg har endda lappet et par krumtaphuse med stadset, men med en almindelig blæselampe tager det sin tid at varme en blok op til 380 grader!
:thunge

Kai skrev:Det er aldrig lykkes mig at slaglodde med gas (butan/propan) uden ilt også. Men om man kan..med den rigtige brænder, det skal være usagt.

Jeg har heller ikke en 16A gruppe, så når/hvis der skal svejses med Co2 så hedder det: Start generatoren og tænd for Micatronic'en.. og lev med larmen af en 9hk brigss&stratton med regulatoren trukket i bund.

Men...jeg ville nu tro du kunne få en del fornøjelse af en god 230V Co2'er.. Selv på "mellem power" svejser nogen af dem helt fint i karosseriplade med rørtråd. Men den brænder noget varmere og hårdere end hvis den kan tage 0.6 tråd og Co2/Blandgas, så det er "nemt" at brænde huller i materialet hvis det er noget tyndt skidt.
Hvis jeg samtidig skal handle en rimelig generator, ender jeg med lige så vel at kunne investere i en 'motorsvejser', som kan hægtes på anhængertrækker - så kører jeg fanme til stranden og griller, mens jeg svejser potter!
:hihi

Jeg har intet overvejende positivt hørt om disse apparater til turbotråd, andet end de er transportable. Idet jeg intet kendskab har til trådforbruget, skal jeg lade være usagt, om turbotråd kan svare sig, rent økonomisk, men gennem-buldring er jeg ikke nervøs for som sådan - en strøtanke siger mig, at jeg er bedre tjent med at satse på den kedelige måde = små punktsvejsninger hele vejen rundt. På den anden side er det stik modsat min tålmodighed... :lol: Hvis tubotråd er så besværligt at arbejde med, får jeg gavn af min stædige side! Og sætter måske dobbelt så meget pris på et godt CO2-værk på et senere tidspunkt!?

Lars J skrev:Jeg har købt en 220V svejser i Bilka på tilbud til kr. 799,-. Den svejser bedre end jeg havde regnet med og klarer de fleste opgaver fra o,5 - 2-3 mm. Svejsestyrken kan indstilles alt efter behov. Vil tro den er fin til dit behov.
Det lyder nærmest for godt til at være sandt! :)

Tilpasses trådfremføringen i takt med justering af strømstyrken, eller kan den trimmes uafhængigt? Kald mig pessimist, men en 'automatisk' justering af den ene funktion på baggrund af den anden, har jeg begrænset tillid til.
Til små, korte hæftninger kan det sikkert godt gå...


Hmmm... alt taget til efterretning, så tak for rådgivningen hidtil!


P.S. Beklager at overskriften ikke længere matcher emnet - idéerne udvikler sig lidt, lader det til. Prøver lige en ny overskrift i stedet for 'slaglodning'.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: Slaglodning/CO2/Turbotråd v. tyndplade

Indlæg af janlund77 »

hej det med en co2 i 0,6 plade en okey hvis der er tale om punktsvejsning men en udstødning bør værer liså pæn indv som udv det er svær at styrer med en co2 der imod en tig svejser med baggas så kan du styrer gennembrandingen meget fint og til tyndplade er en compi svejser på 220v stor nok , dvs en elektrodesvejser der kan sættes tig håndtag på sådan en kan du godt få til 220v10A
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Slaglodning/CO2/Turbotråd v. tyndplade

Indlæg af kreidlerhansen »

janlund77 skrev:hej det med en co2 i 0,6 plade en okey hvis der er tale om punktsvejsning men en udstødning bør værer liså pæn indv som udv det er svær at styrer med en co2 der imod en tig svejser med baggas så kan du styrer gennembrandingen meget fint og til tyndplade er en compi svejser på 220v stor nok , dvs en elektrodesvejser der kan sættes tig håndtag på sådan en kan du godt få til 220v10A
Se, dét lyder jo interessant! Kan det mon holdes indenfor budgettet, +/- en sjat for at være klar til at 'klistre'?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"