Hvem bære skylden i denne situation

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

Ja, hvor begynder jeg.. igår aftes lå mig, nogle kammerater og en veninde og køre rundt på en parkeringsplads(se billede) jeg køre så over en sti der går mellem den ene del af pladsen og over på den anden, tror i så ikke en af de andre køre ud i siden af mig. ingen af os kommer til skade, men hendes forgaffel bliver slået skæv, og der kommer en bule i kickstarterskjoldet på min. jeg mener at hun har vigepligt der hvor hun kommer fra da der er ændring i vejbelægningen, og det er hun enig i men mener alligevel at jeg, eller MIN forsikring skal dække. MEN det mener jeg ikke. det skal hun selv, (og hvis det er helt rigtig også et nyt kickstarterskjold til min jog.) men jeg er ikke sikker og vil derfor lige høre jer om i ved hvem der bære ansvaret.. håber i vil hjælpe :) ps: håber i forstår min lille optegning af "gerningsstedet"
Billede
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af Kai »

Vil helt klart mene du hænger på den. Det er dig der ændrer køreretning og kører ud foran hende. Der er ingen "lyskryds eller noget" og hun kører bare på langs af P-pladsen som enhver anden ville/kunne have gjort.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af kreidlerhansen »

Så springer jeg på og påstår, hun ikke har overholdt sin højrevigepligt, og dermed er hun på dén basis 'skyldig'.

Har forfatteren derimod skåret hjørnet i høj fart, er der dømt uansvarlig kørsel...

Og så undrer det mig ærligt talt, I har været ude af stand til at holde øje med hinanden!!! Er der en høj hæk eller tilsvarende forhindring af udsynet mellem jer?

I så fald bliver den 50/50, idet begge parter har pligt til at bremse ned og orientere sig, inden man kører frem.


Omstændighederne er ikke tilpas detaljeret beskrevet til, udenforstående kan 'dømme' retvist.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

Jeg så hende ikke da der holdte en række biler i båsene.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

Jeg vil ikke mene at jeg er kommet særlig hurtig da der er en kant op på de fliser der ligger der, og derfor ikke er mulighed for at komme ret hurtig.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af strynboen »

er det ikke et fortov du kørte på???..man må slet ikke køre der du kørte..højre vigepligt er når der ikke er andre makeringer overhoved..dvs det er den vigepligt som gælder når andet ikke er markeret...men den gælder ikke når i fjolder rundt på en parkerings plads"es gå areialer..kan ikke se andet end hun bare køre som hun skal..og du braser ud af gangstien ud i hendes kørebane..og du har hele skylden

ps er dog lidt i tvivl om hun har u betinget ud over fortovs kant..så i prinsippet skal holde tilbage,for dig..da du i prinsippet gælder for en gående..selv om du køre...man har jo u betinget vigepligt for alt..lige fra en krybende skovsnegl..til en atom drevet u båd...kort sagt holde tilbage for ALT...

men da i begge har gjordt noget galt deler forsikringen i porten..og i stiger begge i forsikringen..og taber derved penge...så drop at gå vidre i sagen..(hvis man kan stige i forsikring)knallert er vel fast pris
Senest rettet af strynboen tirs 26. jun 2012 18:16, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af kreidlerhansen »

patrick j. skrev:Jeg vil ikke mene at jeg er kommet særlig hurtig da der er en kant op på de fliser der ligger der, og derfor ikke er mulighed for at komme ret hurtig.
Da du kører over 'andet underlag', har du ubetinget vigepligt og bærer derfor hele skylden.

De dårlige udsynsforhold taget i betragtning har I begge handlet uansvarligt ved ikke at afstemme hastigheden og orientere jer inden fremkørsel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af strynboen »

hun krydser et fortov..alså u betinget,,,han køre på et fortov fy fy..de er begge på røven
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

Jeg ved at jeg IKKE har ubetinget vigepligt, da jeg køre på Fliserne, mens hun rammer mig da hun krydser fliserne. dvs. hun har ubetinget vigepligt. og mener derfor at jeg har retten til at køre men, hensynsmæssig burde kigge mig for.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

Mener selv at det er tilladt at køre der. MEN hvis det ikke er burde det da ikke have indvirkning på situationen, da hun har ubetinget, lige gyldig hvad, og at det at jeg køre der ikke er skyld i ulykken da det lige så godt kunne have været et lille barn der kom gående/løbende. det at jeg køre der, HVIS det gælder for fortorv. så ville det udløse en bøde. men ikke andet så hvidt jeg har lært. min holdning til sagen er at vi selv betaler skaden på vores egne knallerter/scootere, istedet for at køre det igennem forsikringen. det er jo begrænset hvor meget det drejer sig om. så fordi jeg vil have en konklusion på sagen er for at vise at det ikke er mig der bære skylden alene.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:hun krydser et fortov..alså u betinget,,,han køre på et fortov fy fy..de er begge på røven
Han bærer hele skylden, i så fald, da kørsel på et gangareal ikke er tilladt, er min tanke. Jeg havde svært ved at tyde fotoet via telefonen, så tak for præciseringen.

Bonus pater familia: Ingen kan forvente en knallert på fortovet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

det er jo ikke et fortorv?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af kreidlerhansen »

patrick j. skrev:Mener selv at det er tilladt at køre der. MEN hvis det ikke er burde det da ikke have indvirkning på situationen, da hun har ubetinget, lige gyldig hvad, og at det at jeg køre der ikke er skyld i ulykken da det lige så godt kunne have været et lille barn der kom gående/løbende. det at jeg køre der, HVIS det gælder for fortorv. så ville det udløse en bøde. men ikke andet så hvidt jeg har lært. min holdning til sagen er at vi selv betaler skaden på vores egne knallerter/scootere, istedet for at køre det igennem forsikringen. det er jo begrænset hvor meget det drejer sig om. så fordi jeg vil have en konklusion på sagen er for at vise at det ikke er mig der bære skylden alene.
Hvad du mener, tænker og tror er skøjtende ligegyldigt. Hverken hun eller du har kørt efter omstændighederne, nej, men umiddelbart har du kørt på et underlag, hvor du ikke hører hjemme, og du har haft for meget fart på.
Om hun har vigepligt eller ej, afhænger også af afstanden til og hastigheden på den, som kommer fra siden. Forventer hun højst en fodgænger med 3-4km/t, nytter det ikke, du kommer flyvende med bare 20km/t. Og med virksomme bremser kan enhver knallert standse på 2-4m fra 20km/t eller mindre.

I øvrigt lugter det langt væk af dårlig samvittighed, at du lige vil tjekke, om du har skylden eller ikke.

Og skulle du føle trang til at tage anstød, så husk du selv spurgte!

:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af kreidlerhansen »

patrick j. skrev:det er jo ikke et fortorv?
Det er dælen-dulme heller ikke kørevej, batman!!!


Tilføjelse:

Fra asfalt
Op over en kantsten
Derfra køres der på fliser

Det minder ret meget om min definition af et fortov.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hvem bære skylden i denne situation

Indlæg af patrick j. »

hehe. jeg har ikke dårlig samvittighed, :) vi blev bare enige om igår at vi begge bar skylden, da hun havde ubetinget vigepligt. og at vi bare ikke havde haft mulighed for at se hinanden pga. bilerne. men idag mener hun at min forsikring skal dække. men igår blev vi enige om at vi selv ordnede det. også ville jeg egentlig bare bevise at det ikke er min forsikring til at dække. men vil lige snakke med hende i aften om hvad vi gør. så ingen dårlig samvittighed her, bare en undren over hvordan det forholder sig forsikringsmæssigt :hihi
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"