hammerite

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

hammerite

Indlæg af ankerlund »

hej giver i klarlak ovenpå Hammerite sølv glat effekt, syntes det er lidt svært at holde uden, men det skal jo også ligne som motorsider så ud fra ny, kan i huske om der var klarlak på fra ny
mvh Michael
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hammerite

Indlæg af roemer »

jeg selv bruger ikke klarlak ovenpå hammerite maling :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hammerite

Indlæg af kreidlerhansen »

Min erfaring med Hammerite og klarlak er meget ringe. Om det skyldtes for kort tørretid (ca tre døgn) af Hammerite, ved jeg ikke, men den blev mere følsom overfor slag og buk, end jeg ellers har oplevet. Dvs. den lettere blev såret efter påførsel af klarlak.

Hammerite bliver KUN pænt, når man bruger mange og meget tynde lag. Ellers danner det for let 'appelsinhud' eller matte pletter. Desuden skal underlaget været totalt affedtet.
På alu har jeg haft bedre held med Motips fælgspray ovenpå Motip grunder og selvfølgelig klarlak fra samme firma. Fælgspray er angiveligt kun tiltænkt ståloverflader, men jeg tror ikke lakken har læst brugsanvisningen.
:whew

Fælgspray'en virker heller ikke så hysterisk ift. et mindre grundigt affedtet underlag. Det var en Proma Lowboy til en Ciao, som fin en hurtig rens med roterende stålbørste, ditto tempo med en spritklud + grunde-male-male-male = fin, jævn overflade, og den holdt fint ved metallet. Bevares, den blev gul et par centimeter ned ad forrøret, men lakken blev der!
Motoren fik samme tur, omend uden stålbørsten. Spørg mig ikke, hvorfor vi malede motoren - ædru var min kammerat og jeg IKKE, og hans Ciao i øvrigt lugtede lidt specielt den efterfølgende uge... Men lakken forblev pæn al den tid han beholdt den... eller rettere, kørte i Odense Å og lod den ligge af ukendte årsager!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: hammerite

Indlæg af ankerlund »

okay tak for det, har i fundet billigere steder en jem- fix med hammerite
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hammerite

Indlæg af FS1originalen »

Hammeriten er iflg. brugsanvisningen først gennemhærdet efter ca. 14 dage og kan iøvrigt ikke overlakeres da den indeholder silicone :oops: :oops: :oops:

Det sidste tror jeg nu nok kun gælder for "hammereffekt typerne" - jeg har da ihvertfald overlakeret temmelig meget hammerite "glat effekt".

Men jeg har også prøvet kun at vente 2-3 dage inden overlakering, og det går altså slet ikke. Acryllakkken opløser simpelthen hammeriten hvis man har for travlt!

Men for at svare på dit oprindelige spørgsmål så ja, jeg overlakerer hammerite med en MEGET fortyndet 2K klarlak i et tyndt lag. Min erfaring er at hammerite alene er for mat til at matche feks. et nyt koblingsskjold, men til gengæld kan et "normalt lag" klarlak også lynhurtigt få det til at virke "for overlakeret"...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hammerite

Indlæg af kreidlerhansen »

Så i korte træk:

Klarlak kan bruges, men man kan ikke være 100% sikker på resultatet?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"