Værktøj.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Værktøj.

Indlæg af Nico8856 »

Nogle som kan anbefale et topnøgle sæt til billige penge.?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af Kai »

Definér "billigt" og hvilken størrelse du har i tankerne ? :)

Der findes masser af forskellige billige sæt til 80-200kr, men kvaliteten er nogen gange også derefter: skraldenøglen takker over efter nogen tid, toppe bliver slidt runde osv.

Hvad skal du bruge det til ?
Jeg har selv et Bahco sæt med 1/2" skralde og toppe (8mm - 30mm) det er fint til mange ting og holder til lidt af hvert, men for stort og uhandy til så meget andet på en knallert.
Til de små skruer og møtrikker på f.eks Yamahaen bruger jeg mest et lille 1/4" sæt med korte og lange toppe i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af juhl-drengen »

det jeg nok ville anbefale mest var et 3/8 tommer sæt da den jo klarer de fleste både små og store bolte på en knallert uden at være for stor eller lille ;) men raze, bahco, og nogle af de større biltema topnøgle sæt er faktisk i rigtig god kvalitet :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af roemer »

jeg har et lille topnøglesæt fra bahco hvor der er op til 13mm og ned til tror det er 4mm den har lige den rigtige størrelse til knallert synes jeg! men kan ikke huske hvad det hedder eller noget desværre :D
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af Nico8856 »

Skal bare bruge det standard til at skille yamaha 4gear og maxi af:-)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af strynboen »

jeg har også det lille bacho 1/4 sæt der går til 13..det bruges 90% af gangene,,det er sjældent jeg bruger mit1/2 tomme sæt...til mc og knallert...mener at harald skrald har det lille fine sæt..ret billigt...
(et sæt ring/gaffel nøgler 8-22 er også nøvendigt. ikke nøvendigt vis bacho)..samt et sæt skruetrækkere..og en vandpumpe tang..også i bacho...tror du kommer langt for 500 kr...køb det mest basis værktøj..og lån dig frem...frem for at købe en masse billigt dårligt værktøj..du ærger dig over dårlig kvalitet

jeg har stadig noget værktøj jeg fik i komfirmation...så det holder i 20-30 år...hvis man passer på det
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af juhl-drengen »

igen et 3/8 sæt er det bedste til knallert da det klare ned til de små bolte til knallerten og op til de største af boltene :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af FS1originalen »

Et gammelt ordsprog siger at godt værktøj er det halve arbejde, og det tror jeg faktisk der er noget om. Så jeg vil IKKE anbefale dig et billigt topnøglesæt, men derimod at vælge en mærkevare fra starten :wink:
Et "betalbart" topnøglesæt kunne hedde Bacho, Tecos eller Kamasa. Det er god kvalitet for pengene, og jeg har feks. haft et Tecos sæt i godt 25 år som lige er sat til side - mest fordi gummiet på håndtaget er "dødt" og så fordi at jeg SKULLE ønske mig noget til min 50 års fødselsdag :oops:

Mht. Størrelse så har du allerede fået mange gode råd, men du skal da ikke snydes for mit:
3/8 sæt er stort set perfekt til knallert, men hvis du køber kvali så kommer der også en fremtid med biler, boliger og hvad ved jeg... Så mit "fremtidssikrede forslag" er at du køber både et 1/4 tomme sæt og et 1/2 tomme sæt efterhånden som du får råd - start med 1/4 tomme til knallertbrug!!!

Og skulle jeg starte idag og havde omkring en tusse til værktøj så ville jeg vælge en Bacho kuffert med 1/4 og 1/2 tomme topnøgler, ring/gaffelnøgler, lednøgler og bits til alle former for skruer og unbrako. De findes i mange varianter, og er jævnligt på bud i byggemarkeder...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af Nico8856 »

Tak for svarene! Efter jeres svare bliver det nok Bacho jeg køber :(y)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Må jeg lige blande mig ved at rette Bacho til Bahco og jeg blev belært for nylig af en kollega, at det står for Bernt August Hjort & Co. Denne gamle svensker opdagede den lokale smedemesters geniale & simple værktøj (Enkøping Mekaniske Værkstad), der i starten foregik i et skur med at smede svensknøgler og har lige siden været en succes. :(y)
Senest rettet af Poul-Erik A. man 18. jun 2012 16:27, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
x381x-yamaha
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 21. apr 2012 09:53
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af x381x-yamaha »

Tjaee jeg købte to Faust topnøglesæt ,det er chrome vanadium og det er over 30 år siden, og der er ikke det de ikke har været brugt til, det holder og kostede ikke en formue.
Og så siger de at gamle kærlighed ikke ruster :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af kreidlerhansen »

Bahco er fint til hobbybrug.

Mener det gængse 1/4" koster 398,- i Harald Nyborg (298,- på tilbud) og det bette sølle 149,-

Som supplement har jeg et kit i en grøn æske, som indeholder 4-12mm og en vinkel uden skralde, hvor både bits og 3/8" toppe kan bruges. I kittet er desuden en lille bitskruetrækker + en samling af bits.
Det sæt er jeg RIGTIG glad for, da grebet tillader, at man kan holde godt ved, mens man lægger vægt i! Uundværligt ved philips-/stjerneskruer!!!

Det lille, grønne kit koster vist også 149,- og er fantastisk til langturen! Oprindeligt Hitachi men nu noget andet japansk-klingende - farverne er dog de samme.


Hvad fastnøgler angår, er Mitsutomo (eller noget i den dur) slet ikke ringe! De er præcist skåret og har ingen skarpe kanter/grater til at forstyrre grebet.
De fås både med og uden skralde, samt i både almindelig og en forkortet udgave.
Samme mærke laver udmærkede polygrip-/papegøjetænger, samt låserings- og spidstænger.

For billige fastnøgler er ofte skåret lidt for store, så de medfører afrundede bolthoveder og møtrikker! En for billig tang duer heller ikke, da den ofte er leddeløs fra ny, og en billig låseringstang knækker for et godt ord.

Unbraconøgler bør heller ikke købes billigt. De er som regel overhærdede og splintres ved for høj belastning. Her vil jeg igen anbefale det førnævnte grønne kit og bits, istedet.


Svensknøgler er djævlens værk til alt andet end helt rent gevind eller som absolut sidste udvej. Køb en GOD af slagsen, senere, og brug den IKKE som hammer, som rigtig mange ellers gør - sikkert i frustration over, hvor irriterende det stykke værktøj kan være!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af FS1originalen »

kreidlerhansen skrev: Køb en GOD af slagsen, senere, og brug den IKKE som hammer, som rigtig mange ellers gør - sikkert i frustration over, hvor irriterende det stykke værktøj kan være!
:hihi
Hæ... Når de nu var så kloge på det "&co" værksted hvorfor har det så ikke udstyret svensknøglen med en hammerbane - det ville jo gøre den meget mere universal :teeth2

Erik

Ps. Jeg laver mange små lynmirakler hver dag med den 6 tommer jeg går med i lommen til daglig - jeg er faktisk rigtig gode venner med dette stykke værktøj...
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af kreidlerhansen »

FS1originalen skrev:
kreidlerhansen skrev: Køb en GOD af slagsen, senere, og brug den IKKE som hammer, som rigtig mange ellers gør - sikkert i frustration over, hvor irriterende det stykke værktøj kan være!
:hihi
Hæ... Når de nu var så kloge på det "&co" værksted hvorfor har det så ikke udstyret svensknøglen med en hammerbane - det ville jo gøre den meget mere universal :teeth2

Erik

Ps. Jeg laver mange små lynmirakler hver dag med den 6 tommer jeg går med i lommen til daglig - jeg er faktisk rigtig gode venner med dette stykke værktøj...
Lad mig præcisere:

Svensknøglen skal bruges rigtigt og under de rette omstændigheder!


De rette omstændigheder er sjældent en rusten møtrik på en rusten gevindstang og slet ikke, hvis svensknøglen har skæve kæber, fordi man har brugt den forkert! Og forkert er f.eks. både hammer og mejsel, men KUN hvis man er hurtigere end sin egen skygge! :lol:

Bedre?
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af T.B. »

I Australien kaldes den omtalte nøgle,fefs nøgle. "fits every fucking size" :lol:
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Værktøj.

Indlæg af trs »

Ps. Jeg laver mange små lynmirakler hver dag med den 6 tommer jeg går med i lommen til daglig - jeg er faktisk rigtig gode venner med dette stykke værktøj...[/quote]

Nu er det vel ikke en tunet udgave som går ud over 20mm.

Den er nemlig fin til plastik forskrugninger mm.

- Men self. dybt ulovlig...


/TRS
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"