eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af roemer »

hej alle på forum jeg er igang med at skrive min eksamens rapport på grundforløbet til automekaniker og er i tvivl om noget og håber lidt i kan hjælpe :) jeg trak tændingsanlæg og har beskrevet kontaktstyret tændingsanlæg er så igang med at beskrive det elektroniske induktive tændingsanlæg og er blevet i tvivl om der sidder vakuumregulering og centrifugalregulering på strømfordeleren i det elektroniske tændingsanlæg :whew

Mvh Benjamin :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af Krelleh »

Er det grundforløbet du er i gang med? For så ligger det med elektroniske tænding lang ud over!

Men, elektroniske tændingsanlæg kan principielt fungere med de samme komponenter som det kontaktstyrede tændingsanlæg. Den eneste undtagelse er, at platinsættet erstattes af en elektronikboks og en impulsgiver.
Mvh. Christian
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af Kai »

Tændingsanlæg er ikke lige min stærke side. Men et induktivt tændingsanlæg..er vel med en induktiv føler og en triggerskive/tandkrans ? og i så fald fordelerløst ? F.eks med 60-2 trigger, og fx dobbelt tændspole til en 4cyl, eller enda en til hvert tændrør og resten er styret af motorstyringen.

Elektroniks tændingsanlæg kan jo også være så "simpelt" som at platinerne er erstattet af en Hallføler i den alm strømfordeler, og har så stadigvæk både vakuum og centrifugalregulering.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af strynboen »

der var stadig sentifugal reg på modellerne i 1980"erne...vaccum forsvandt med kaburatorene..i dag har motor styringerne kun sensore.uden mekanisk regulering..de komplette motor styringer fra bosch og delco..styre alt fra indsprøjtning til tændings tidspunkter..efter temperature og svinghjuls sensore og luft mængde målere...det giver max brændstof økonomi...
men der er mange overgangs typer i løbet af årene hen mod de intigerede motorstyringer...men måske er der stadig en vaccum måler bare elektronisk
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af roemer »

krelleh: jeps det helt rigtigt det er grundforløb

jeg er rimelig meget med på de forskellige dele i systemet krumtap føler knastføler og det hele :(y)

men jeg vil gerne have forklaret hvad der sker når punkterne i strømfordeleren står udenfor hinanden (se billede) vil den sende gnist til tændrøret når spændingen er størst (kontaktpunkter lige ud for hinanden) eller når spændingen bliver tilpas høj. eller noget tredje.

kan det passe at styreboksen lukker tændspændingen igennem når at spændingen i det induktive element bliver et bestemt antal volt? altså hvis vi nu siger at når induktionsspændingen skal være 5 volt før at den lukker sender strømmen videre så ved for eksempel 4000 omdrejninger regulere boksen så til at den skal lukke spænding igennem ved f.eks 4,7 volt for at få et tidligere tændingstidspunkt er jeg helt galt på den ?? :)

jeg håber i forstår det jeg har skrevet

har lidt problemer med billede opload billede kommer om 15 minutter :)
Vedhæftede filer
Unavngivet.png
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af Krelleh »

Nu er det ikke længde siden jeg var til grundforløbet og jeg trak også tændings delen. (Jeg er næsten færdig med 1. hovedforløb nu)

Har i fået at vide i skal komme omkring elektronisk tænding, induktion træning? For det er lang over hvad kravende er til grundforløbseksamen, der skal du endelig kun kunne redegøre for et kontak styreret og ikke engang hallgiver er med :?
Mvh. Christian
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af roemer »

det eksamens emne jeg trak hed helt ordret "elektronisk tænding" vores lærer fortalte hvad vi skulle beskrive og jeg skal både beskrive kort om kontaktstyret induktiv og hall, funktion af alle tre virkemåde fejlfinding, opbygning, skal også beskrive centrifugalregulering, vakum regulering, bankesensor, impulsgiver knast/krumtapsføler, + hvordan man udmåler det hele og modstande i tændkabler tændspole mm. ++ jeg skal have noget flettet ind der har med naturfag, ergonomi og afskaffelse af komponenter med i min rapport jo og skal os skrive kort om ford DIS tænding :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af Dewil »

Uha Benjamin, det er nogle år siden nu og mapperne er desværre forlængst røget ud enten under en oprydning eller i en bodeling.. :shock: og lidt ærgerlidt, når man nu ikke kan blive ved med at huske alle detaljerne.. 8)
Skulle der være noget i det her der kan anvendes? http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_system" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvorfor kalder man det en eksamen? Da jeg tog min uddannelse (mesterlære) skulle man på 5 skoletrin (trin 1 til 5, hvor 1 var fileskole og 5 var svendeprøve). Ved afslutningen af hvert trin skulle man lave en test (skriftlig prøve), som skulle afsløre om man havde forstået det man var blevet undervist i. Som nævt var det 5. skoletrin det afsluttende, hvor man så havde svendeprøve de sidste dage i forløbet. NÅ, nok om det..... bare mekanikerne ikke ender med at blive papirnussere som også skal bære en latterlig hat og sidde fuld på en lastbil og råbe af hvem man nu måtte passere på sin vej.... :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af FS1originalen »

Dewil skrev: bare mekanikerne ikke ender med at blive papirnussere som også skal bære en latterlig hat og sidde fuld på en lastbil og råbe af hvem man nu måtte passere på sin vej.... :?
I givet fald må det være grøn hat.... Castrol kasket forståes :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af strynboen »

ja og en dag er det ikke fint nok at hedde auto mekaniker..men skal hedde transport teknikker..og have den latterlige hat...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af Dewil »

Og så må der vel ikke hænge bare damer i frokoststuen...... :shutup
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af FS1originalen »

De bare damer er snart ikke til at opdrive mere - jeg har en kalender på værkstedet fra 2007 som jeg troligt blader frem endnu hver måned... Det er alligevel ikke datoerne jeg kigger på :teeth2

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: eksamen tændingsanlæg (mekaniker)

Indlæg af roemer »

dewil: jeg tjekker lige linket det ser spænnende ud 8) eksamen og eksamen, for mig lyder det bare som en "test" for at se om vi har forstået det vi har været igennem i skoleforløbet osv. jeg har hørt en masse om det fileskole og det der vores lærer snakkede næsten ikke om andet sidste uge ;) vi har dog os filet lidt for vores lærer synes det ville være synd hvis vi tog fra grundforløbet uden at få indblik i hvad man lavede dengang je ghar været på et længere grundforløb (40) uger så vi har haft et par projektbiler hvor jeg havde en ford mondeo der skulle laves rust på overalt (næsten) det synes jeg selv er meget spænndene men det kommer jeg jo aldrig til at lave hvis jeg kommer ud på et "moderne" værksted og det synes jeg selv er en skam, mekaniker nu om dage laver næsten ikke andet end service, dækskift, bremser og el udmåling. i 70% af tiden oppe på skolen bruger vi computer nogen dage kan jeg endda komme hjem uden det mindste snavs på mit tøj, :lol: :lol:

angående de let på klædte damer så har vi selvfølgelig os en kalender (faktisk to) nede i værkstedet på skolen :wink:
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"