Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af kreidlerhansen »

Pudsig titel, ikke sandt? :hihi


Grundlovsdagen forløb med at besøge damens familie, samt at få hende bragt til et møde med gutterne fra Marine Hjemmeværnet. Og hvad har det med knallerter at gøre?

Jo, man nævner 'Kreidler Florett', og så går snakken:

'Min Puch MS50 gik 70km/t i helt lovlig stand kun pga den justérbare strålespids!'

'Jeg kørte 150km hver weekend på min Kreidler Florett med 24HK vandkølet motor med 210km/t og for 15-20.000kr ekstraudstyr i 1969, og den bremsede bedre end politiets motorcykler, så jeg jordede dem altid på motorvejen'

'Kreidleren kan så let som ingenting køre 150km/t med en org. 10,5HK cylinder!'

Og så lige et par stykker fra en kollega fra dagen før:

'Min Everton hentede jeg en motor til i Italien, og den kørte 125km/t med 17.000rpm og både to og tre på sædet - jeg har den udspecificerede bøde som bevis'

'Min Suzuki K50 med drejeventil og 23mm karburator kørte 130km/t uden plomb og med en tyndere toppakning'

'Der var Moto Guzzi 50cc firtaktere overalt i Odense i 1972, og de gik alle over 100km/t uden besvær'

'Honda CD50 med oplagt udstødning gik langt over 100km/t blot med et større fortandhjul'


Normalt kan jeg problemfrit trække på skulderen og smile ad den slags, men ovenstående er 99% nøjagtige citater, og som noget nær 'knallertautist' (aka har accepteret grænsen for 50ccm@luftkøling) blev smilet sgu lidt tungt at bære, til sidst.

Folks selektive hukommelse generer mig ikke, og dette er ikke et surt opstød. Det var bare for meget at tage ind på én gang, og enten var benzinen MEGET bedre 'dengang', eller også har størstedelen af verdens mennesker brug for at kompensere for et eller andet!

:whew :hihi :lol:

Men pyt... Hvis ovenstående repræsenterer normen, er jeg glad for at være tosset! ;) Og jo, jeg hænger mig for meget i det! Det er min overbevisning, at der ikke er skyggen af gevinst i at lyve om noget som helst, så min toppakning var på bristegrænsen! :lol:

Knallerter er ikke, hvad de har været...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af juhl-drengen »

HAHA flækker :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Nikolaj Y »

:lol: :lol: :lol: .. Kender det godt.. En jeg kender havde en fabriks-tunet Yamaha fs1 (kan sådan nogle fåes??.... NEJ ikke så vidt jeg ved!). Den var med 5 gear, 5,3 hk tunsæt, og med 39-11 gearing.. den rykkede selvfølgelig på baghjul i 1.-2.-3. gear og 4. med, hvis man hjalp den lidt... Derudover kørte den 125 ned af bakke, passager gjorde ingen forskel.. men den brændte stemplet af for hver 4 km??? Men cylinderen, havde kørt over 1000 km... :(y)

Det er sku' da kun til at grine af :lol: Selvom jeg har prøvet at forklare ham at det ikke kan lade sig gøre.. så vil han ikke tro mig :thunge

Og ja Kreidlerne dengang kørte alle over 120 km/t :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af juhl-drengen »

altså alle af de gamle maskiner er kreidler nu sgu dem jeg tror mest på fart historierne med XD
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Jensmc »

Det må være det brændstof, der fås nu til dags, der er af dårlig kvalitet.

Jeg har gennem tiderne også fået mange gode historier.
LØGN OG LATIN!!!!!
Og nå man så vover at betvivle "sandheden", bliver de fornærmede.
Nogen siger:" Hellere stikke en løgn, end at være kedelig". Jeg er besremt ikke enig i den påstand.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af juhl-drengen »

nå hvad fanden det sgu også møg underholdende til tider ;) lissom dem de kører scooter idag og påstår deres scooter kør 100+ uden at tænke over deres speedometre viser mellem 5-20 km/t forkert :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3470
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af 12V »

Fed læsning :)

Hører også en del af dem når jeg nævner min interesse for gamle knallerter. Naboens FS1 kørte også 120 km/t med en cylinder fra en K50 :wink:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af kreidlerhansen »

Vi har vist alle hørt historierne, men det er sgu første gang keg har oplevet SÅ meget gas i løbet af mindre end 20 timer! Jeg var på nippet til at skrige, haha...!
:hihi

Kreidleren kan trimmes til at køre ok stærkt, og den holder udmærket til det, men den render ikke 10.000km med 15.000rpm, og 17HK med en luftkølet 50cc, 150km/t med en speedwaymotor osv. osv.? Nope. Næppe.

For det første ramte de luftkølede racere muren allerede ved 12-14HK og omtrent 14.500rpm (varmeproblemer), dernæst hjalp vandkøling og ordentligt brændstof helt godt på effekten, inden man til sidst reducerede slaglængden til ca. 37mm for til sidst at ramme 20-22HK ved 18.500rpm... vel at mærke målt på motoren.
Den ene langside på Spa-Francorchamps i Belgien går godt ned ad bakke, og her så man hastigheder over 200km/t for den forreste del af feltet.
Men på gaden med noget, som er skruet sammen af en gennemsnitlig 16-årig? Og her taler jeg nu mere om tålmodighed end evner, når jeg nævner 'gennemsnitlig'!

Mon nu også, der har været ret mange knallerter, som reelt gik over de 90-95km/t, dengang stumperne var fra fabrikken og ikke tredjepart? Endsige over 80km/t?

Yamahaen har dælme også en del historier bag sig! Den bedste er vist den fra Langeskov, som gik på baghjul i tredje gear, når han altiverede lattergassen og derpå accelererede til 135km/t i fjerde...!


Mht. scooterne, finder jeg det betænkeligt, at de alle oplyses til 20hk, 150km/t på toppen, men 99% af brugernes egne klip på scootergalleri er med overskriften 'mangler indstilling' eller 'den ene simmerring sidder løs' og andet i den dur.
Halvdelen af den sidste % er af scootere, som andre har trimmet, og så er der naturligvis den brøkdel af brugerne, som rent faktisk evner at trimme en maskine ind, så den går RETTI' godt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Dewil »

Sjovt nok at man aldrig hører historien "jeg fik aldrig min FS1 til at køre ret godt, cyklerne overhalede mig konstant"??? :shock:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Kai »

Dewil skrev:Sjovt nok at man aldrig hører historien "jeg fik aldrig min FS1 til at køre ret godt, cyklerne overhalede mig konstant"??? :shock:
Fik den nu til at køre reddi godt forleden dag.. men blev alligevel overhalet af en stor flok cyklister der vist troede de var på vej ned af Alpe d'huez :hihi

Tæller det med ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Kai »

Der findes mange sjove og temmelig overdrevne historier, nogen er måske nærmere sandheden end man tror, meeen nok under lidt anderledes omstændigheder end ens hukommelse lige husker.

Puch MS50 3 gear og VZ = Den skal bare ha et komplet 7.5hk tun og et 26tands bagpå så render den 120 !! Og en 2gears med håndgear render gerne 65 i 1'ste og som regel 90-95 i 2'det gear.

Det er temmelig langt fra virkelighedens verden. Min egen Puch flagskib jeg havde som 17årig havde jeg rent faktisk et org Puch tunsæt til som jeg arvede fra min storebrors Flagskib.
Den kunne runde 85-90 km/t målt efter en bil med det forbehold at bilens speedo også viser for meget, men den skulle dælme også hjælpes godt på vej af en strid vestenvind og helt ind i slipvinden bag bilen. Bestemt ikke noget jeg har lyst til at praktisere igen.
under mere normale forhold med alm gearing bag på og 13 foran, så fandt den sig til rette omkring 70km/t ud af lige vej.
Dejlig knallert som jeg stadig savner, den var ingen raket, men en stabil slider det var den og som jeg kørte rigtig mange km på.

Everton / Fantic osv med Minarelli P4 / P6 har altid kunnet "rende som en i helvede" bare plumpen blev pillet ud men jeg har aldrig mødt en der var parat til at bevise det, underlig nok.

Kreidler har også altid heromkring været dén knallert der uden videre kører 120-140 km/t og med en aflagt Kreidler speedwaymotor gerne omkring 150-160. Jeg har aldrig set en, eller været i nærheden af en af "dem" selvom de åbenbart fandtes i stor stil lidt "længere ude" i deres respektive familier.
Jeg kender nu en smule til Kreidler fra tiden som mekaniker i 80cc speedway, der dukkede af og til en op sammen med et par stykker der kørte med Puch Cobra motor. De lyder begge 2 fantastiske på en speedwaybane med fuld hane på hele vejen rundt på banen. Ham der ejede Kreidleren havde også en Kreidler Van Veen Cross cykel (Kreidlerhansen ved sikkert hvad modellen hedder ? ) Den byttede nogen gange motor med speedwaycyklen, når den af den ene eller anden grund holdte stille. Jeg ved ikke om den er tungere end en Kreidler RS eller RMC, men den knoklede noget i det for at nå 100 km/t ud af grusvejen til Brovst speedway center.

Den eneste Puch MS jeg kender til der med sikkerhed stadig kan forskrække de fleste Yamaha og Suzukier osv, den bor her i byen.
På afstand ligner den en hel alm sort blæsekølet MS50 med fodgear, men den er lidt en ulv i fåreklæder, for inden under blæserdækslet bor der en 47.6mm 70cc Polini scootercylinder. Den trækker vejret gennem en 19mm Tillotson karburator og membran direkte ned i krumtaphuset. Krumtappen er en scooter krumtap, med neddrejede akselender. Den kører stadig med Puch kobling, tænding / svinghjul og blæser krans osv.

Den har været med på adskillige veteranknallert træf/ture rundt om i landet, nogen af jer har måske mødt den :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af kreidlerhansen »

GS50/58/80 alt afhængigt af model og motorstørrelse, hvor 58-modellen er bygget decideret til gadebrug, 50cc@8hk ved 9.800rpm eller noget i den dur. Der har netop været en af slagsen på ebay med sølle 3.000km på klokken, og den blev budt op i vanvittige 40.000kr...

Der er eddersparkemig langt fra 100-150km/t... 110-115km/t under gode (vindstille) forhold på flad vej med næsen på tanken og fødderne på bagagebæreren har jeg selv prøvet. Det er ikke specielt sjovt i virkeligheden, og sådan en 28mm karburator uden filter støjer alligevel en del... det er kun sjovt at tale om, desværre.

Puch'en har jeg hørt tale om, og den hører så til under special-motor... den er et stærkt vidnesbyrd om, hvad scooterfolket EGENTLIG har adgang til, kontra hvordan en vild cylinder fra fabrikken så ud i den klassiske æra!

Alene af dén årsag kan det svare sig at konvertere til scootercylinder; bedre ydelse, bedre holdbarhed, lavere pris... SNYD!!! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Dewil »

Kai skrev:
Dewil skrev:Sjovt nok at man aldrig hører historien "jeg fik aldrig min FS1 til at køre ret godt, cyklerne overhalede mig konstant"??? :shock:
Fik den nu til at køre reddi godt forleden dag.. men blev alligevel overhalet af en stor flok cyklister der vist troede de var på vej ned af Alpe d'huez :hihi

Tæller det med ?
Ha ha Kai, du er vist ikke i gruppen der ikke kan finde ud af at skrue... :hihi
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af trs »

Kai

Du må heller lige sikre at folk her ikke tror MS'er er lavet af en sytten årig. :hihi
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3470
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af 12V »

Der var nok ikke mange der gik sådan her dengang:
" onclick="window.open(this.href);return false;

:thunge
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af Kai »

trs skrev:Kai

Du må heller lige sikre at folk her ikke tror MS'en er lavet af en sytten årig. :hihi
Hvis vi skal dømme ud fra Jon's ansigtsudtryk efter første han selv rigtig fyrede den af ude på Rødhusvejen, så tror jeg faktisk han var 17år igen :hihi
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!

Indlæg af kreidlerhansen »

Ja, man fristes da til at gå samme vej med Kreidleren :)

Men en blæsekølet Puch er nu en bedre 'sleeper' til den slags...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"