Benzin eller Diesel ?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af Yamahaivan »

Hej alle her i varmen ! :D

Min papfar og jeg diskutere om hvad der er farligst... Benzin eller diesel?
Altså Benzin har jo en mindre atommasse og fordamper derfor hurtigere...
Men ved diesel er det selve væsken der brænder og ikke dampen som i benzin :whew

nogen der kan afgøre det? :D
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af juhl-drengen »

mit umiddelbare bud ville nok være at benzin ville skabe flere flammer en diesel mens at diesel skal bruge en stærkere kilde til at komme igang end benzinen men siden at diesel biler er meget mere kraftigt bygget i motoren for at holde til der tror jeg faktisk at diesel laver den kraftigste eksplosion :) men det er kun en teori har ikke noget videnskab at bygge det op på... men lige apropos ild kaster man en liter kold kaffe ind i et stort bål risikerer man en 2-3 m høj flammme ved ikke hvordan men vi prøvede det en del gange da jeg var spejder :teeth2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af roemer »

juhl-drengen: i en dieselmotor bruger man ikke tændrør til at antænde diesel/luft blandingen. men blandingen bliver antændt udelukkende af varmen fra den komprimerede luft som suges ind i cylinderen i 1. takt. luft der bliver komprimeret udvikler en meget høj varme og for at luften skal blive varm nok er det nødvendigt med et højere kompressionsforhold end i forhold til en benzinmotor og det er derfor at en dieselmotor er bygget kraftigere :(y) ved ikke hvor meget det har med emnet at gøre men nu ved du det da :thunge
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af Yamahaivan »

Det er jo generel viden at en antændelig væskes antælelsepunkt bliver lavere under tryk ;)
Men oss derfor ejg mener at Benzin er farligst da det ikke behøver en komprimering for at brænde?
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af roemer »

tror os benzinen er farligst :wink: men man kan os sige det sån. jeg vil hellere smide en liter diesel på et bål istedet for en liter benzin :wink:

tror os benzin er mere sundhedsskadelig end diesel :wink:
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af dalgaard »

Farligst i forhold til hvad ? Miljø eller forbrændingsfare i forbindelse med håndtering eller hvordan mener i når i spørger hvad der er farligst ? Jeg vil klart helst håndtere diesel end benzin men i forhold til miljø tror jeg diesel er farligst, der har da været et enormt stort fokus på det med på diesel biler da de små partikler er langt mere skadelige end dem fra benzin biler
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af Yamahaivan »

Antændelse ;)
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af dalgaard »

I det fri er benzin langt mere farligt da der fordamper meget let og antændes meget let ! Det er også benzin som giver langt fleste brandskader netop på grund af dampene der antændes ! Hvis vi snakker i komprimeret forhold må nogle af ingeniør nørderne på banen med forbrændings hastigheder og anden data men umiddelbart tror jeg stadig der er benzin
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af Yamahaivan »

Så man vil helst ha en dunk diesel til at stå hvis det ska være? :P
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af dalgaard »

Ja det vil jeg helst ! Ud over jeg ikke har noget at bruge den til ;0)
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af Yamahaivan »

Princippet ;)
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af strynboen »

da jeg var brændmand lærte vi at diesel tanke var de mest farlige...der er flere "calorier" i diesel..dvs det explodere med større energi..alså når det er varmet op..
så pr 10 liter er diesel mere farligt/energi fyldt,,, end 10 liter bensin...det får taget til at flyve højere op...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af patrick j. »

strynboen skrev:det får taget til at flyve højere op...
godt exempel :(y)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af dalgaard »

Jeg vil til en hver tid passe bedre på og tage flere forholdsregler med benzinen ! Men det er jo også bare mig !
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:da jeg var brændmand lærte vi at diesel tanke var de mest farlige...der er flere "calorier" i diesel..dvs det explodere med større energi..alså når det er varmet op..
så pr 10 liter er diesel mere farligt/energi fyldt,,, end 10 liter bensin...det får taget til at flyve højere op...
På ren BTU-værdi vinder diesel, ja...


Og i en brandsituation er det skøjtende ligegyldigt, da dieseldampe også kan antændes af en simpel gnist, hvorefter der er PÆNT meget bål på! Det er heller ingen leg at slukke en dieselbrand.

Benzin vinder sådan set kun, hvis man trækker en stribe henad græsplænen og lader det 'løbe om kap' med diesel.

Ethvert brændstof er farligt.


Dieselmotorer er kraftigere bygget for at kunne håndtere den højere BTU-værdi kombineret med den (teoretisk) øjeblikkelige forbrænding af samtlige dieselatomer nær TDC. Og netop pga. antændelsesprincippet er udnyttelsesgraden af diesel som brændstof i en forbrændingsmotor bedre.

Ergo er diesel billigere i brug pr. enhed, og det bør derfor kun benyttes i industri og massetransport!


Diesel er super-godyl-nederen! Lugter grimt og enhver dieselmotor lyder dårligt ift. en tilsvarende på benzin. Dermed ikke sagt, at en Scania V8 lyder ringe, men en benzinmotor i samme størrelse lyder bedre!!!

Og husk i øvrigt:

Water and valves are for toilets - air cooled twostrokes rule!!!



Godnat :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af dalgaard »

Se det ku man bruge til noget ! Ren ingeniør viden ..... Det rykker dog ikke ved min holdning om at diesel er sværere at antænde, opbevaret i en dunk og at benzinen er mere flygtig. Glemmer aldrig min tåbelige far der engang ville tænde bålet med benzin ..... Tak for kaffe det varede noget tid inden han havde ordentlig øjenbryn igen og dunken har vi ikke ser siden. Den stod vel ca 4 - 5 meter væk
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Så vær kun glad for, det ikke var diesel på kogepunktet... i så fald havde din far været en saga, blot!

Men jo, diesel er sværere at antænde under de vilkår, vi almindelige mennesker udsættes for. Skal man endelig starte et bål, er diesel bedre end benzin, og opblusningsfaktoren er mere behersket i fri luft.
Jeg bruger nu hellere et par stearinlys i midten af bålet til optænding, hvis bålet eller min tålmodighed driller. Det er ganske effektivt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Benzin eller Diesel ?

Indlæg af dalgaard »

Der har jeg aldrig prøvet men det må prøves
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af trs »

Yamahaivan skrev:Det er jo generel viden at en antændelig væskes antælelsepunkt bliver lavere under tryk ;)
Er det nu sån det er?

Hvorfor kræves der så mere og mere af tændingsanlæg ved øget effekt?


:inbottle
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
Kontakt:

Re: Benzin eller Diesel ?

Indlæg af Yamahaivan »

trs skrev:
Yamahaivan skrev:Det er jo generel viden at en antændelig væskes antælelsepunkt bliver lavere under tryk ;)
Er det nu sån det er?

Hvorfor kræves der så mere og mere af tændingsanlæg ved øget effekt?


:inbottle
Okaii det der forstod jeg intet af ? :whew
Men jeg har altid lært at hvis du sætter noget under tryk vil dets punkter Kogepunkt og antændelsespunkt osv.) nedsættes :)
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"