Gear problemer

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
keldjensen
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 6. okt 2011 15:24
Kontakt:

Gear problemer

Indlæg af keldjensen »

Hej
Er der nogen her på forum der kan svare mig på, hvorfor min fire gears Yamaha 78 DX hopper ud af første gear? og mulig vis har en løsning på problemet.
Nordjylland.

Kørende knallerter

Yamaha 1978 DX nummer match
Kreidler 1977 RMC Elektronik
Honda CD 50 1974
Ferrari 1963
Derby Ferrari 1962
Derby Ferrari 1960
Derby Ferrari 1957
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

Hvis ellers gearskifteakslen er justeret rigtigt (med excenter bolten) så den 100% trækker geartromlen langt nok over i 1'ste så er der ikke så mange andre muligheder:

Enten kløerne på skiftekloen og hullerne i tandhjulet den griber i, som er slidt skrå i kanten.. eller den klassiske = låseringen der holder 1'ste gearshjulet på plads, er smuttet ud af rillen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Michael »

Fedt Svar Kai
To linier giver svar på det hele. :(y) :(y)
Mange glemmer at chekke kloen når de samler gearkassen.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kloen ? mener I skiftetromlen ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af strynboen »

den klo/kløer som griber i skifte tromle tapperne..den med fjedrene på..der er også kløerne på tandhjulet/medbringer hjulet..begge dele er vel lige vigtige for presist skift
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

Morten - Webmaster skrev:Kloen ? mener I skiftetromlen ?
Nej, jeg mener de tænder/tappe/klør der er på de 2 flytbare tandhjul, dem som gearskifte armene har fat i. Det er dem det går hårdest udover, og er de slidt skrå (og samtidig slidt i hullerne i tandhjulet det griber fat i) så tvinges de fra hinanden når man giver gas nok. Og så hopper den ud af gear, nogen gange med bøjede skiftegafler til følge. Ideelt burde de være skåret en anelse skrå ligesom i MC/ Motocross gearkasser, så låser de sig selv fast når de er i indgreb.

Men hopperi i 1'ste gear kan næsten kun være slidte klør/tappe og slidte huller i det store 1'ste gearstandhjul, eller låseringen på enden af akslen er hoppet af.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kai skrev:
Morten - Webmaster skrev:Kloen ? mener I skiftetromlen ?
Nej, jeg mener de tænder/tappe/klør der er på de 2 flytbare tandhjul, dem som gearskifte armene har fat i. Det er dem det går hårdest udover, og er de slidt skrå (og samtidig slidt i hullerne i tandhjulet det griber fat i) så tvinges de fra hinanden når man giver gas nok. Og så hopper den ud af gear, nogen gange med bøjede skiftegafler til følge. Ideelt burde de være skåret en anelse skrå ligesom i MC/ Motocross gearkasser, så låser de sig selv fast når de er i indgreb.

Men hopperi i 1'ste gear kan næsten kun være slidte klør/tappe og slidte huller i det store 1'ste gearstandhjul, eller låseringen på enden af akslen er hoppet af.
Så er vi helt enige ! Jeg døjer med samme problem i min 5 trins :(n) Skrå i modsat retning har jeg ikke set før, men det lyder smart hvis selve gearkassen er designet til det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

jesper j skrev:i en 4 trins gearkasse har jeg Aldrig oplevet at det er andet end låseringen der er hoppet ud af sit spor :!: det kan jo dog være at jeg bare ikke har haft en der var slidt nok :roll:
At du ikke har oplevet det, betyder ikke at problemet ikke kan opstå for andre :!:

(Eller så giver du for lidt gas :hihi )

Det ER nu også sjældent de er så slidte men jeg har dog set og oplevet det et par gange, derfor nævnte jeg muligheden for at det kunne være der problemet ligger.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

Var selv lige ovre ved Keld og kigge ham over skulderen da han skilte den af, låseringen sad på sin plads. Men med lidt godt fra reservedelskassen så er han nok snart ude og køre igen :)

Det er sjældent det er så alvorligt på en Fs1, men jeg har trods alt set det et par gange i de 30år jeg har skruet i dem. Og en del flere gange fra min tid som mekaniker i Speedway. De lever et hårdt liv de små 80/85cc'ere :(

Mit bud er at det typisk starter med at den på et eller andet tidspunkt i sit liv har kørt uden kobling, eller koblingen ikke har kunnet koble helt fri og så blot knaldet den i gear = SÅ kører vi.
Får griberne/kløerne ikke helt fat med det samme så river den kanten, og med tiden bliver de slidt mere og mere, og der er kun skiftegaflen til at tage skraldet når de bliver vredet fra hinanden hvis ikke de går helt i indgreb. Den var da også bøjet godt og grundigt ud af facon i Kelds motor.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Morten - Webmaster »

Vi burde måske have lidt billeder der viser hvor hvordan det ses ?

Godt fejlen er fundet
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
keldjensen
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 6. okt 2011 15:24
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af keldjensen »

Her kommer lige et par billeder af problemet, med bøjet skiftegaffel og skifteklo med meget afrundet kanter.
Billede

Billede
Nordjylland.

Kørende knallerter

Yamaha 1978 DX nummer match
Kreidler 1977 RMC Elektronik
Honda CD 50 1974
Ferrari 1963
Derby Ferrari 1962
Derby Ferrari 1960
Derby Ferrari 1957
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

Snuppede lige et billede da jeg var forbi Keld i andet ærinde.
Billeder ligger på min egen hjemmeside, så på et tidspunkt bliver de væk fra tråden igen når jeg rydder op.


Billede

Det er temmelig slidt på kanterne. 1'ste gearhjulet som det griber i ser ikke så galt ud, men det kunne vippe en del på gearakslen.

Keld var i fuld sving med at samle motor med en ny gearkasse i, og fik den også samlet og prøvekørt inden jeg tog hjem.
Tak for prøveturen Keld :(y)

Men skæbnen eller Murphy ville nu ikke helt slippe taget i Yamahaen.. den var pludselig noget leddeløs i bagenden.

Billede
Billede
Billede

Det er ikke let at se når der er støbefejl inde midt i bolten, den så fin ud udenpå da den blev sat i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Gear problemer

Indlæg af Dewil »

Uoriginal aksel, ikke sandt?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

Dewil skrev:Uoriginal aksel, ikke sandt?
Det mener jeg bestemt ikke det er. Men det må Keld svare på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Dewil »

Det ligner en god kopi (faconmæssigt), men afsløres af den helt forkerte farve..... :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af Kai »

Du har nok ret, jeg kan ikke ret godt se forskel på dem :(
Syns bare det var en spøjs fejl, og nu havde jeg lige kamera med i lommen :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af trs »

Lad lige mig få et lille stykke af den aksel med til nørderne.

Så det kan blive analyseret i elektronmikroskop

Så kan de snart hvad det er den aksel er lavet af...

Skal der ikke være et 8 tal i en original aksel?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Gear problemer

Indlæg af Dewil »

Nej
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Gear problemer

Indlæg af trs »

Dewil skrev:Nej
Skal der ikke være 8 tal i?

hvad mon så den er til?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Gear problemer

Indlæg af Dewil »

Ikke FS1 mig bekendt, men man skal jo aldrig sige aldrig..... kan vi se et par billeder måske?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"