Ingen gnist
Ingen gnist
Ved det godt: Det er et meget omtalt emne , men alligevel er jeg ved at være kørt fast i problemet !!
Det startede med at min Yamaha K1 som jeg har haft fra ny fra 1977 begyndte at få en lille smule tendens til udsættere når den var almindelig driftsvarm. Den kører med komplet tunsæt , og det var kun ved de højere omdrejninger problemet viste sig. Nyt tændrør hjalp ikke. Nå så er det nok platinerne tænkte jeg. De blev skiftet , men nu var der slet ingen gnist !!. Af med svinhjulet igen , og nej: kabelskoen ved platinerne rører ikke ved stel. Alt ser normalt ud. De åbner som de skal ca. 0,4 mm. Så kommer jeg til at se at der på min lysspole er en bristet tråd på spolen , måske er jeg kommet til at klemme den da jeg løsnede møtrik på svinghjul. Men den skulle vel stadig kunne give en gnist på tænding ?
Senere har jeg prøvet at koble sort ledning fra tænding direkte til sort ledning på tændspole , men stadig ingen gnist !! Tændkabel er afkortet 5 mm , og stadig driller det.
Knallerten har kørt ca. 31.000 km og den har aldrig drillet med tænding før , og øvrig ledningsnet er ganske fin og original og alt el virker. Alle tændingskomponenter er således også originale.
Så er det man godt kan bruge lidt hjælp !
Det startede med at min Yamaha K1 som jeg har haft fra ny fra 1977 begyndte at få en lille smule tendens til udsættere når den var almindelig driftsvarm. Den kører med komplet tunsæt , og det var kun ved de højere omdrejninger problemet viste sig. Nyt tændrør hjalp ikke. Nå så er det nok platinerne tænkte jeg. De blev skiftet , men nu var der slet ingen gnist !!. Af med svinhjulet igen , og nej: kabelskoen ved platinerne rører ikke ved stel. Alt ser normalt ud. De åbner som de skal ca. 0,4 mm. Så kommer jeg til at se at der på min lysspole er en bristet tråd på spolen , måske er jeg kommet til at klemme den da jeg løsnede møtrik på svinghjul. Men den skulle vel stadig kunne give en gnist på tænding ?
Senere har jeg prøvet at koble sort ledning fra tænding direkte til sort ledning på tændspole , men stadig ingen gnist !! Tændkabel er afkortet 5 mm , og stadig driller det.
Knallerten har kørt ca. 31.000 km og den har aldrig drillet med tænding før , og øvrig ledningsnet er ganske fin og original og alt el virker. Alle tændingskomponenter er således også originale.
Så er det man godt kan bruge lidt hjælp !
Re: Ingen gnist
du er helt sikker på at det ikke er fødespolen(med kun en ledning) som er skadet..den er jo direkte forbundet til tændingen..lysspolen..med flere ledninger..har jo intet med tændingen at gøre...prøv at måle ohm..mellem stel og den sorte ledning..pil kondensatoren fra..så du kun måler på spolen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Ingen gnist
Det er den spole der sidder til venstre når man kigger ind på ankerpladen , altså den spole der sidder nærmest forhjulet , om jeg så må sige.
Re: Ingen gnist
Har målt 0,4 ohm , mellem sort ledning og stel, uden at pille kodensator fra. Ved ikke om det siger noget. Har mest lyst til at smide lortet ad helvede til efterhånden !! Men tak fordi du svarede , Strynbo
Re: Ingen gnist
Rolig nu...inden du kører Yamahaen i havnen.
Hvor målte du 0.4ohm, direkte på den sorte ledning i det 4benene stik og så til stel ?
Sad hele tændingen på motoren imens ? hvis ja, så kan du blive snydt af at platinerne er lukket, så måler du nemlig direkte til stel i stedet
for at måle gennem spolen.
Hvis du derimod har hele ankerpladen pillet af så den hænger frit, så tjek lige om der er kortsluttet til stel omme bagpå hvor tråden fra spolen er loddet sammen med den sorte ledning og kondensator/platin ledning.
Ser det ok ud så kan du skrue den lille skrue af der holder kondensatoren og vippe den fri af ankerpladen (så den ikke rører ankerpladen)
og tage ledningen af platinerne.
Hvis du så ohm'er på den sorte ledning og til stel på fødespolen så skulle du gerne kunne måle 1.2 - 1.8ohm, hvis der er det så er spolen sikkert ok.
Ohm over skruen på platiner og til stel, der skulle gerne være 0 - 0.4ohm når de er lukket og uendelig hvis du skubber til dem og åbner dem lidt.
Kondensatoren er lidt mere bøvlet, men hvis du ohm'er over den så vil du muligvis se konstant 0 ohm hvis den er kortsluttet, eller langsomt stigende modstand op til 3-5 Mohm hvis den er ok.
(ikke alle "billige" multimetre kan dette, men du kan se om den er total kortsluttet)
Tændspolen i stellet: Ohm fra stel og til den sort/hvide ledning = omkring 1 - 1.5ohm
-------I I -------- : fra tændrørsledning til stel = 5-6 Kohm.
Håber du finder fejlen, ellers er der så vidt jeg husker et par medlemmer herinde der kommer fra mors der måske vil gi en hånd med
Hvor målte du 0.4ohm, direkte på den sorte ledning i det 4benene stik og så til stel ?
Sad hele tændingen på motoren imens ? hvis ja, så kan du blive snydt af at platinerne er lukket, så måler du nemlig direkte til stel i stedet
for at måle gennem spolen.
Hvis du derimod har hele ankerpladen pillet af så den hænger frit, så tjek lige om der er kortsluttet til stel omme bagpå hvor tråden fra spolen er loddet sammen med den sorte ledning og kondensator/platin ledning.
Ser det ok ud så kan du skrue den lille skrue af der holder kondensatoren og vippe den fri af ankerpladen (så den ikke rører ankerpladen)
og tage ledningen af platinerne.
Hvis du så ohm'er på den sorte ledning og til stel på fødespolen så skulle du gerne kunne måle 1.2 - 1.8ohm, hvis der er det så er spolen sikkert ok.
Ohm over skruen på platiner og til stel, der skulle gerne være 0 - 0.4ohm når de er lukket og uendelig hvis du skubber til dem og åbner dem lidt.
Kondensatoren er lidt mere bøvlet, men hvis du ohm'er over den så vil du muligvis se konstant 0 ohm hvis den er kortsluttet, eller langsomt stigende modstand op til 3-5 Mohm hvis den er ok.
(ikke alle "billige" multimetre kan dette, men du kan se om den er total kortsluttet)
Tændspolen i stellet: Ohm fra stel og til den sort/hvide ledning = omkring 1 - 1.5ohm
-------I I -------- : fra tændrørsledning til stel = 5-6 Kohm.
Håber du finder fejlen, ellers er der så vidt jeg husker et par medlemmer herinde der kommer fra mors der måske vil gi en hånd med
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Ingen gnist
Ja ! det er jo TB . en nørd til yamser
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: Ingen gnist
Tak for hjælpen Kai. Jeg vil prøve at måle det ud som du beskriver.
Re: Ingen gnist
Så kører den igen !! Først vil jeg gerne sige tak til dem som bidrog med input her på forum.
Som jeg skrev i det første indlæg var der en bristet tråd på en vikling på det jeg mener er lysspolen , og jeg troede ikke det kunne have noget at sige vedr. tænding. Men da jeg loddede denne tråd var der fin tænding med det samme , og den startede i 1. tråd.
Så er det bare spørgsmålet om det er virkelig ER lysspolen , tja,,, det er den der sidder til venstre på ankerpladen , og den har altid siddet der i de 35 år jeg har haft knallerten og har aldrig været afmonteret. Spolen er ikke tydeligt 2-delt som nogle af dem jeg har set på diverse billeder.
Som jeg skrev i det første indlæg var der en bristet tråd på en vikling på det jeg mener er lysspolen , og jeg troede ikke det kunne have noget at sige vedr. tænding. Men da jeg loddede denne tråd var der fin tænding med det samme , og den startede i 1. tråd.
Så er det bare spørgsmålet om det er virkelig ER lysspolen , tja,,, det er den der sidder til venstre på ankerpladen , og den har altid siddet der i de 35 år jeg har haft knallerten og har aldrig været afmonteret. Spolen er ikke tydeligt 2-delt som nogle af dem jeg har set på diverse billeder.
Re: Ingen gnist
Sådanner
Den venstre spole når du kigger ind på ankerpladen er fødespolen til tændingen/tændspolen, så det logisk nok der ingen gnist er når tråden er afbrudt.
Den venstre spole når du kigger ind på ankerpladen er fødespolen til tændingen/tændspolen, så det logisk nok der ingen gnist er når tråden er afbrudt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Ingen gnist
Så er der måske en fejl på billedet i denne guide:
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ending.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den viser et billede med lysspole til venstre ?
Det gjorde mig forvirret !
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ending.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den viser et billede med lysspole til venstre ?
Det gjorde mig forvirret !
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist
Du har faktisk delvis ret, for billedet er drejet 180 grader...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist
Hvis den blev drejet rundt 180gr så ville lysspolen ganske rigtigt sidde i venstre side.
Jeg vil ikke påstå det er forkert i guiden, for jeg har selv en gammel komplet Org "FAZ" ankerplade med spoler und alles til de gamle Fs1 med alusvinghjul hvor lysspolen sidder til venstre.
Men på både min DX76 og 77 hvor der er org tænding på, der sidder fødespolen i venstre side, som der er også er vist i Haynes manualen og den lille Yamaha bog.
Jeg vil ikke påstå det er forkert i guiden, for jeg har selv en gammel komplet Org "FAZ" ankerplade med spoler und alles til de gamle Fs1 med alusvinghjul hvor lysspolen sidder til venstre.
Men på både min DX76 og 77 hvor der er org tænding på, der sidder fødespolen i venstre side, som der er også er vist i Haynes manualen og den lille Yamaha bog.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Ingen gnist
hejsa... det er vel egenligt fulstændigt ligegyldigt hvilken side spolerne sidder i, men kun den ene side der er original montering... hilsen olieklud
Re: Ingen gnist
Strømmen er nok ligeglad, om så man kører på hovedet
Men nu var manden forvirret over det, så... mere er der vel ikke i det.
Men nu var manden forvirret over det, så... mere er der vel ikke i det.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Ingen gnist
er der af rivenings vinkel..når man køre med fødespole..det er der vel ikke..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen