Spænding og pære..
Spænding og pære..
Hej, jeg er ved at få fikset alt lyset på mine yamaha'er for øjeblikket. Jeg er så stødt ind i et lys problem på min røde 78'er.
Problemet er det at jeg ikke ved hvilken/hvilke pære jeg skal sætte i for at den ikke springer dem
Når der ikke er nogen pære i den overhovedet laver den ca. 25 volt, til både for- og baglys (med næsten fuld gas, tunet). Når jeg så sætter en pære i foran (6v 25/25w), lyser den okay fint, jeg tror dog den vil springe hvis jeg giver guld gas. Det er jo ikke noget problem så, da jeg stadig mangler at sætte en pære i baglygten. Nu har jeg kun en 12v 21/5w pære til at afprøve med. Den gløder kun, og giver ikke rigtig noget lys, mens forlyset stadig giver okay lys (tror alt strømmer vælger at gå gennem den forreste da den er 6v og baglyset er 12v)
Hvilken/hvilke pære skal jeg så vælge
På forhånd tak, Nikolaj.
Problemet er det at jeg ikke ved hvilken/hvilke pære jeg skal sætte i for at den ikke springer dem
Når der ikke er nogen pære i den overhovedet laver den ca. 25 volt, til både for- og baglys (med næsten fuld gas, tunet). Når jeg så sætter en pære i foran (6v 25/25w), lyser den okay fint, jeg tror dog den vil springe hvis jeg giver guld gas. Det er jo ikke noget problem så, da jeg stadig mangler at sætte en pære i baglygten. Nu har jeg kun en 12v 21/5w pære til at afprøve med. Den gløder kun, og giver ikke rigtig noget lys, mens forlyset stadig giver okay lys (tror alt strømmer vælger at gå gennem den forreste da den er 6v og baglyset er 12v)
Hvilken/hvilke pære skal jeg så vælge
På forhånd tak, Nikolaj.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Tror du skal prøve med en 6V 5/21W i baglygten sammen med din 25/25 for og se om det ikke holder.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2155
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Spænding og pære..
Hej Nikolaj.
Jeg kan supplere lidt til din undren over forskellen mellem 6 og 12 volts pærers lysstyrker, for når vi husker på den gamle matematik/fysiklærers forsøg på at undervise i effekt viser det sig, at hvis en 6 volts pære lyser normal ved 6 volt, vil den kun lyse med 1/4 effekt ved 12 volt. Halv spænding * halv strømforbrug = kvart effekt.
Jeg kan supplere lidt til din undren over forskellen mellem 6 og 12 volts pærers lysstyrker, for når vi husker på den gamle matematik/fysiklærers forsøg på at undervise i effekt viser det sig, at hvis en 6 volts pære lyser normal ved 6 volt, vil den kun lyse med 1/4 effekt ved 12 volt. Halv spænding * halv strømforbrug = kvart effekt.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Spænding og pære..
Det vil jeg prøve sånielsfup skrev:Tror du skal prøve med en 6V 5/21W i baglygten sammen med din 25/25 for og se om det ikke holder.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Aha.. Ret smart alligevel, uden den information havde jeg i hvert fald ikke regner det udPoul-Erik A. skrev:Hej Nikolaj.
Jeg kan supplere lidt til din undren over forskellen mellem 6 og 12 volts pærers lysstyrker, for når vi husker på den gamle matematik/fysiklærers forsøg på at undervise i effekt viser det sig, at hvis en 6 volts pære lyser normal ved 6 volt, vil den kun lyse med 1/4 effekt ved 12 volt. Halv spænding * halv strømforbrug = kvart effekt.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Ja det er gode gamle Georg Simon Ohm.
P=U^2/R
Det er u^2 der giver 1/4 lys effekt
http://da.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis man skal ha frisket op på ham der Ohm
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2155
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Spænding og pære..
Jeg husker forøvrigt fra først i 1980'erne fra Industri-& Håndværkerskolen i Nykøbing Falster at der på en dør var skrevet : "Ohm er dum og Watt er et skvat".... sikkert skrevet af en elev, der var møg hamrende træt af teorien...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Spænding og pære..
Hov havde næsten glemt tråden.. det hjalp med den nye 6V 5/21W pære der kom i der er ikke særlig meget skrald på lyset, men nok til at man kan se/blive set (hvis pærerne bliver mindre er jeg bare for at den springer dem, med det samme ).. mange tak for hjælpen
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Det, jeg mener, du skal gøre nu, er at måle spændingen med lys på, og godt med gas. Her skal du ligge på 6,5 -7,5 volt. Hvis du i øjeblikket måler 5 volt, er det klart, at lyset er svagt. For at opnå den ønskede spænding, skal du have en mindre pære i (20 Watt f.eks), og så måle igen.
God fornøjelse.
God fornøjelse.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Spænding og pære..
Kan det godt lade sig gøre at få sådan en?Jensmc skrev:Det, jeg mener, du skal gøre nu, er at måle spændingen med lys på, og godt med gas. Her skal du ligge på 6,5 -7,5 volt. Hvis du i øjeblikket måler 5 volt, er det klart, at lyset er svagt. For at opnå den ønskede spænding, skal du have en mindre pære i (20 Watt f.eks), og så måle igen.
God fornøjelse.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Hvor !!!Jensmc skrev:Ja!!!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Prøv en mc-forhandler eller en seriøs knallert forretning.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Spænding og pære..
Okay for jeg har prøvet ved div. maskineforhandlere, men de havde kun 12v.. jeg vil lige prøve at måle styrken først
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Spænding og pære..
Jeg tror det er en klog ting, at komme ind og være seriøs. Det er ikke altid, en mc forhandler vil bruge tiden på en "dum" pære.
Henrik N har før nævnt det for mig.
Henrik N har før nævnt det for mig.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Spænding og pære..
Ja det har du selvfølgelig ret i.Jensmc skrev:Jeg tror det er en klog ting, at komme ind og være seriøs. Det er ikke altid, en mc forhandler vil bruge tiden på en "dum" pære.
Henrik N har før nævnt det for mig.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'