Ingen gnist i tændrør

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja for dewil har lavet en meget fin vejledning i hvordan tingene sættes sammen... jeg vil sige du skal droppe den kæmpesamler på bagsiden og alene lodde det sammen, selvfølgelig med krympeflex udover... så skal du finde en bedere løsning hvor ledningen går på platinerne + at du lige skal dreje lysspolens stelforbindelse som sidder ivejen for svinghjulet...
vi håber du ender med at få tænding på knallerten... hilsen olieklud
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Dewil, hvad mener du med at hjælpen er på vej? Er din guide allerede lagt ud på nettet? isåfald gider du så at sende et link? :)

Og claus tænkte også utrolig meget på at droppe den samling deromme bagpå, da den ikke var isoleret helt sammen, så der måske kunne ske en kortslutning der. Så den bliver loddet sammen hurtigst muligt :)
På platinerne regner jeg med at sætte en lille ring-kabelsko på evt.

Og mener du så ikke stelforbindelsen på fødespolen og ikke lysspolen? :)

Ville være rart med en forklaring på hvordan alle ledninger skulle forbindes i svinghjulet, for lige nu sidder der 3 fra fødespolen, selve ledningen som kommer inde fra centrum i spolen, og så går der en fra midten af spolen (Den kan jeg IKKE finde på den nye fødespole jeg har købt fra Benny), og derudover er der en stelforbindelse...

Kan nogle forklare hvordan ALLE ledninger skal forbindes dernede? :) Altså både fra platiner, kondensator, begge spoler osv... :)

Mvh Jonas
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

viewtopic.php?f=23&t=10738&p=100334#p100334" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du følger den guide så GARANTERER jeg dig at din veteranknallert kan køre igen.. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Lækkert lækkert lækkert Dewil! :D
Lækker lille simpel guide ;)
Jeg prøver at finde tid til at arbejde videre med projektet, guiden vil hjælpe mig rigtig meget på vej ;)
De krokodillenæb du bruger er vil bare for at holde stikkende sammen med ikke? :) Ellers synes jeg ikke rigtig jeg kan læse eller se mig frem til hvor de skulle tilkobles henne af ;)

Og så prøver jeg at måle spolerne igennem, har dog bestilt hel ny lysspole, fødespole, kondensator og platiner hjem, så er det lettere at arbejde med ;)

Men den lille filtdut der skal sidde på kondensatoren kan jeg ikke finde på Benny's hjemmeside eller på t-hansens? Hvor kan jeg skaffe denne lille vigtige del fra? :) Mvh Jonas
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Krokodillenæbene er bare en "lus", alså en ledning med krokodillenæbene i enderne, så har man lige en ekstra hånd at arbejde med.. :D
Mener at filtpuderne kan bestilles nye hos Yamaha idag, eller kan man bruge noget alternativt.... men den originale er nummer et...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Altså hos Benny eller hvor mener du? :) Selvfølgelig kunne man også bare selv lave en filtdut ja, bare det smøre godt ;)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af claus olieklud »

jonas.s.p skrev:Dewil, hvad mener du med at hjælpen er på vej? Er din guide allerede lagt ud på nettet? isåfald gider du så at sende et link? :)

Og claus tænkte også utrolig meget på at droppe den samling deromme bagpå, da den ikke var isoleret helt sammen, så der måske kunne ske en kortslutning der. Så den bliver loddet sammen hurtigst muligt :)
På platinerne regner jeg med at sætte en lille ring-kabelsko på evt.

Og mener du så ikke stelforbindelsen på fødespolen og ikke lysspolen? :)

Ville være rart med en forklaring på hvordan alle ledninger skulle forbindes i svinghjulet, for lige nu sidder der 3 fra fødespolen, selve ledningen som kommer inde fra centrum i spolen, og så går der en fra midten af spolen (Den kan jeg IKKE finde på den nye fødespole jeg har købt fra Benny), og derudover er der en stelforbindelse...

Kan nogle forklare hvordan ALLE ledninger skal forbindes dernede? :) Altså både fra platiner, kondensator, begge spoler osv... :)

Mvh Jonas
nej jeg mener lysspolen - den med det tykke tråd... du må havde rettet den ind ellers kan svinghjulet ikke komme på... hilsen olieklud
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Ja det kan jeg se nu, havde byttet om på spolerne, jeg havde kun sat det nogenlunde sammen, fordi jeg venter på ny lysspole og fødespole så dette er bare lige skruet lidt sammen så det ikke hænger i ledningerne... Men tak alligevel, det kunne jo ske jeg ville have samlet det sådan her, hvis ikke jeg var klar over det :-S

Glæder mig til jeg får delene så jeg kan begynde at få bæstet i live igen :-D
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Er der nogle der kan fortælle mig størrelserne på alle skruer i svinghjulet og antallet, og hvor man evt kan få fat i dem?:-) Ikke t-hansen..
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Så fik jeg monteret alt i svinghjulet, alt er fornyet... MEN der kommer stadig ingen gnist... har lidt problemer med at indstille platinerne korrekt, det store hul i svinghjulet er ligesom drejer lidt for meget så der ikke er plads til skruetrækkeren... Hvad kan jeg gøre?

Ledningerne er trukket således:

fødespole + kondensator er loddet sammen med sort ledning til motorstikket
lysspole: gul er loddet til gul i motorstik og grøn til grøn.
Platiner har en forbindelse til kondensatoren. og ja så er der vel ikke mere?...
Det er lidt træls, vil gerne snart se gnister ! :D

Mvh Jonas
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Jonas.

Undskyld jeg blander mig, men jeg bemærker du beskriver besværlig justering af platin-indstilling (måske grundet magnetismen til skruetrækkeren) og hvad du har at måle med ? Det er som regel igennem "enden" af de aflange huller i svinghjulet, man skal løsne/spænde just.skruen. Måske er de justeret forkert i form af konstant åben/lukket ?
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 9. feb 2012 21:26, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Har et ohm meter og et tændingsmikrometer.. Den burde give gnist nu hvor jeg har tjekket at den står 35mm åben.. Dog synes jeg det er lidt besværligt at få søgebladet ind iden magneten suger den til sig.. Alt er købt hos Benny.. Har fuldt niels guide om indstilling af tænding, og har også prøvet den lette metode hvor platinerne åbner mest muligt og så justere jeg dem der... Uden resultat.. Så nu synes jeg selv jeg har prøvet lidt af hvert, hvad kan jeg have gjort forkert? :-(
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

...øh, du mener vel 0,35 mm ? Jeg skal lige se Sporløs nu, men vender tilbage...

Med ohm-metret har du nok målt på den sort/hvide ledning (adskildt fra tændspolen i 4-stikket) og der kan du sikkert måle ca. 1 ohm til stel (med åben platin) og ca. 0 ohm (med lukket platin) og du skal kunne se med det blotte øje om platinerne åbner/lukker ved at dreje på svinghjulet. Har jeg ret foreløbig ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Det ER samlet forkert.... :shock: Kik nu lige i guiden hvordan ledningerne er loddet sammen.

fødespole + kondensator er loddet sammen med sort ledning til motorstikket -
lysspole: gul er loddet til gul i motorstik og grøn til grøn. +
Platiner har en forbindelse til kondensatoren. og ja så er der vel ikke mere?... -
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Og så er det altså nemmest at justere sine platiner efter mærker, virker hver gang og tager 30 sekunder. 8)

Billede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg mener også, at man skal kunne se dem åbne med det blotte øje og en lommelygte... :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Selvfølgelig mente jeg 0,35mm og ikke 35mm ;-)

Dewil: Kan nu ikke se hvad jeg har samlet forkert? Har fulgt din guide, men selvfølgelig kan jeg have overset noget. Har sq så meget i hovedet for tiden så kan være det påvirker arbejder med knallerten lidt.. Men gider du forklare hvor fejlen ligger? Hvad har jeg samlet forkert?..

Kan sagtens se dem åbne fuldt op og har justeret lidt, men vil da lihe prøve at afmontere det hele og rette op på fejlen, og så justere efter mærkerne derefter ;-)
Mvh Jonas
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Din tændigsdel skal være samlet sådan her. Det er ikke sådan du beskriver dit arbejde.Billede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Jo altså ledningen fra fødespolen sidder loddet sammen med den ene ledningn fra kondensatoren.. Og den anden ledning fra kondensatoren sidder på platinerne :-) det var også det jeg prøvede at forklare igår.. Men jeg prøver at skille det ad idag og se hvordan det kommer til at gå.. Skal jeg skibe platinerne her når de er helt nye?:-)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Absolut nej, man sliber ikke platiner..... det var noget man gjorde i gamle dage... :hihi
Hvis tingene er samlet korrekt og ikke kortslutter nogen steder, så er det bare at justere dine platiner på mærker og så er du kørende...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"