Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling???

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til Yamaha Sting.
Besvar
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling???

Indlæg af Macel »

Hej med jer. :)

Eftersom de så småt er begyndt at salte på vejene besluttede jeg mig for at købe en Yamaha Sting til at køre på til vinter. :)

Jeg købte den med defekt kickstarter og startproblemer. Jeg har svejset halvmånen på, og skiftet benzinen og så kører den igen. :) Mit problem er bare at den firtakter HELT vildt, og kører 25-30 km/t. :( Dysen er str. 72, og jeg har haft nålen til at sidde i alle de forskellige højder. Det er en original Mikunikarburator, hvis det har noget at sige. Den er helt lovlig.
Jeg ville bare høre om nogen af jer kan fortælle hvilken dysestørrelse der CA. sidder i, hvor nålen bør sidde, og hvordan jeres luftskrue er stillet? Jeg har efterhånden prøvet alt.

Billeder så snart den kører ordentligt. :D På forhånd tak.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Jensmc »

Jeg rodede i en Sting for mange år siden. Den gjorde det samme. Dysestørrelsen husker jeg ikke, men der kunne ikke købes en mindre dyse. Eneste mulighed var ekstra huller i luftfilteret og så hæve udstødsporten lidt.
Så duede den!!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Dysestørrelsen skal være #55 og der er en tendens til 4-takteri, men løsningen er nok som Jens MC beskriver. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Lehmann »

Jeg har erfaret at messing gasnålen og strålerøret, som nålen går ned i, kan blive slidt med tiden, og dermed lukke mere benzin ind end nødvendigt. Det ses tydeligt hvis nålen er slidt.

Samtidig skal du sørge for luftfilteret er rent. Dvs. kun vædet op i 2T-olie.

Alternativt kan du gøre som Jensmc foreslår.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Macel »

Okay så må jeg lige prøve mig lidt frem! :)

Tak for hjælpen! :)
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Macel »

Den kører lidt bedre nu, men stadig ikke helt perfekt. :)

http://scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=274195

^Hvis nogen vil se billeder af den. :) Køn er den ikke, men den kører udmærket, bortset fra farten. :lol:
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jensmc skrev:Jeg rodede i en Sting for mange år siden. Den gjorde det samme. Dysestørrelsen husker jeg ikke, men der kunne ikke købes en mindre dyse. Eneste mulighed var ekstra huller i luftfilteret og så hæve udstødsporten lidt.
Så duede den!!
Jeg står overfor at skulle hæve topfarten på den Sting jeg solgte, så jeg tænker på at file lidt opad i udstødningsporten - men hvor meget og er det i hele dens bredde ? Hvad med luftfiltret, er det for tæt - eller ? Hvad med udstødningen, er man nødt til at brænde den for at få koksen løs ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hvis jeg har forstået det ret, kan jeg rolig file op til 1,5 mm af øvre kant i hele bredden af udstødningsporten ? En rundfil til en motorsav er måske brugelig ? Luftfiltret er netop renset uden virkning.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har i øjeblikket Sting'en i hænde igen p.g.a. karburatorrens, men ejeren spørger igen til om det er mulig, at hæve topfarten til bare 30 km/t. Jeg kom derfor i tanker om muligheden at låne sønnikes Proma udstødning som forsøg - og SÅ kører den væsentlig bedre. Den originale udstødning er måske kokset til og kan vel ikke renses - eller ?
Derfor søger vi noget lign. Proma'en og hører gerne fra andre... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Kai »

Yamaha Sting er mere eller mindre berygtet for at kokse udstødningen til, det samme gør den lille PW50 crosser.

Den er ikke nem at rense uden at save den i småstykker, men en gummiprop i den ene ende og fylde den op med lunken vand+kaustisk soda og lade den stå til dagen efter og så vandslangen på enden af den og skylle godt ud.
Det plejer at kunne hjælpe. Det kan evt gentages nogen gange, det kan være lisså sort og tykt som godt brugt motorolie det der kommer ud af den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Jensmc »

Apropos gasnål.
Så har jeg nye liggende, så vidt jeg husker.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... sådan en yamaha sting er begrænset enormt ved at stemplet ikke åbner ret meget for for skylleporte og udstødningsport... løsningen er at lave en metalbundpakning på mindst 2 mm, selvfølgelig med en alm pakning på hver side - derudover at file udstødningsporten 2 mm fremad + at lave dysen lidt større end std 55... den kan meget let køre 40-45 kmt med std udstødningen... den mister ikke bundtræk trods lidt større udstødningsport, idet den std er urealistisk lille... det har intet at sige at stemplet ikke kører til top i cylinderen - der er rigeligt højt kompressionsforhold blot man bruger en alm toppakning istedet for den originale som er flere mm tyk...
sådan en yamaha sting er alle tiders knallert og jeg har selv en, og har haft mange igennem tiden...
i gamle dage satte vi yamaha 4 gears cylinder på + proma expantionspotte, der var lidt tilpasning, men så kan sådan en frækkert faktisk køre 70 kmt med en masse omdrejninger...
hilsen olieklud
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min nyindkøbte Sting, 25-30 km/t, karburatorindstilling?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tak for rådene allesammen og jeg har videregivet rådet om rensning til ejeren. Jeg har samtidig lavet et forsøg med en skråtskåret Luhac, som i forvejen var defekt i kraven og derfor ikke synd at forsøge med. Det gav også meget mere skub i Sting'en, så ingen tvivl om at den rigtige lydpotte trænger til grovrens. :wink:
Juni 2012 002.JPG
Juni 2012 002.JPG (44.79 KiB) Vist 8543 gange
Tilføjelse : Jeg har lige hørt fra ejeren, at nu kan han komme på 40 km/t - så han er tilfreds. :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Yamaha Sting SG50"