Ny Passola ejer.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til Yamaha Passola.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Fik købt en Passola i dag, tjek den ud her:

https://www.dropbox.com/gallery/3172391 ... a?h=a58849

Og en lille video, den er vidst ikke helt lovlig :oops:



Den slæber ret godt afsted med 95 kg last på, og jeg giver endda først gas ved 15-20 km/t. Skulle lige have stylterne på plads ved siden af skjoldene og finde balancen med én hånd :D
GPS'en siger 47 km/t ved den hastighed.

Ved ikke hvad der er gjort ved den, der sidder en uoriginal std. udstødning på, cylinderet siger 2T50I hvis jeg har læst rigtig. Hvilke begrænsninger har sådan en normalt?

Alt virker i øvrigt, den starter i første huk, batteri og alt el er også ok. Måtte slippe 1400 kr,- det er vidst en helt ok handel 8)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Kim B S »

Hej Carsten.
Tillykke med din fine Passola. :(y)
Standard opsætning på Passola er. :wink:

40 mm. cylinder med 3 skyllekanaler,
tilsvarende 40 millimeter topstykke,
9 mm kaburator,
Indsuningsplade med plumb, som jeg ikke kender målet på.
Lige som FS1, har Passolaen også membran bag ved indsugningspladen.
Kæde og tandhjul sidder inde i motoren, så gearingen har jeg ikke styr på. Men det kan jo ændres ved hjælp af et større bagdæk. Standard dæk er 2,75x10 både for og bag. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Tak for svaret.

Det blir spændende at skrue lidt i den på et tidspunkt og give den et lille service. Så vil jeg lige se efter begrænsninger eller manglen af dem. Indtil videre nyder jeg hvor godt den kører.

Det eneste jeg har på den kritiske to-do liste er at den svinger lidt meget i tomgang, går langt ned i omdrejninger og så højt op igen, ikke noget vildt. Tror måske den får lidt falsk luft, evt. en af alle de slanger der styrer benzinhane/choker. Og så sidder forgaffel benene helt fast, selvom de faktisk ser helt rustfrie ud. Har luret på lehmanns opstilling, må se om det er nødvendigt.

Plastikken ved benskjold samt selve benskjoldet er ikke for gode, de kunne godt skiftes hvis jeg falder over noget brugbart en gang.

Dækkene er næsten nye og i den rigtige 2,75-10" størrelse.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Lavede også lige en video mere, min kærestes første tur på en knallert:



Planen er at hun kan køre lidt rundt på den, og give mig meget baghjul på min lovlige MS.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Øv, skulle have givet den et stort eftersyn inden jeg tog en længere tur på den.

Den fik ikke den rigtige blanding, heller ikke ved bundgas = en mild varmesætter og delvis død stempel. Den kan godt starte og køre, men der mangler en del trækkraft nu.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Ellers en fin en, som jeg har haft fingrene i for nogle år siden. Kan genkende den på forskærmen og fodpladen er hjemmemalet, samt det sølvfarvede udst. skjold. Så den til salg på DBA med et lilla pindsvin på benskjoldet. Det sad på den da jeg købte den af tidligere ejer. :D Kan huske den ikke var så køn dengang, og kickstarteren kammede over for den nye ejer efter noget tid, og han solgte den så videre igen.

De er "kun" begrænset i indsugningspladen med et 8mm. hul og et udstødning med begrænset gennemgang i fra fabrikken. Karburatoren er std. 8mm. og ikke 9mm., som T-Hansen skriver på deres hjemmeside. Std. cylinderen hedder 2T401 eller 2T400. Så findes der uoriginale cylindre typik 43 eller 44mm. boring, hvor der står noget med 14F00 indstøbt samme sted.

Har du fundet ud af årsagen til, hvorfor den har sat sig? Oliepumpen kræver normalvis ikke nogen justering.

Fandt lige lidt billeder fra 2007... :what2
31/3-2007
31/3-2007
310307 083.jpg (85.84 KiB) Vist 8646 gange
09/04-2007
09/04-2007
09042007102.jpg (120.59 KiB) Vist 8646 gange
24/5-2007
24/5-2007
24052007191.jpg (103.59 KiB) Vist 8646 gange
Den har vist fået en kærlig hånd siden da. :lol:

Scary!!!
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Hehe, det kommer ikke som den helt store overraskelse at den har været i dine hænder. Men ja, den er dælme blevet pænere med alderen :) Fedt med lidt historik på den. Pindsvinet røg som det første da jeg kom hjem.

Jeg har ikke undersøgt hvorfor den satte sig endnu, men tror det er for mager blanding. Den tøvede en lille smule på gassen hvis den var varm, når man f.eks. gav bundgas fra langsommere kørsel. Den har original cylinder og t-hansen udstødning. Mere ved jeg p.t. ikke. Det kunne måske godt være manglende olie? Tankede den fuld inden jeg ville køre en længere tur, tanken inden var fra tidligere ejer. Han sagde dog at blanderen virker og han lige havde toppet olien op?
Nå, spekulere kan man længe - den må åbnes snart.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Tror den er gal med olien, tændrøret ville da vidst se helt anderledes ud...?

Billede

Tror der er hul på en olie slange eller lign, den drypper totaktsolie, motoren er godt smurt udvendig. Hvis der er hul på slangen kan der vel komme luft i og give en for svag olieblanding?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Tror måske der er flere fejl der har ført til sætteren.
Der er meget olie på motoren (ikke ved transmissions siden). Karburatoren sad meget løs i studsen.

Skal gummi studsen være 8 mm? Det er min ikke længere.
Senest rettet af 12V man 9. jul 2012 20:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Tændrøret ser umiddelbart fint ud på billedet. Og nej der skal self. ikke være hul på nogen af olieslangerne. Især den lille fra pumpe til karburator skal være tæt og helst ha de små spændebånd/clips, som holder slangen tæt til studserne i begge ender.

At karburatoren er boret op, er ikke ens betydende med at den skal ha en større dyse. Kan ikke huske om den var det på denne, da jeg solgte den. Jeg tvivler.

Gummistudsen skal også være 8mm. i hullet. Større hul, og de trækker noget bedre. :)

Måske den tidligere ejer har haft den sat sig flere gange, og ikke fortalt om det. Så vil den blive ved og ved med det indtil du honer cylinderen og smider et nyt stempel i den. Mulighederne er mange.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Så blev fejlsøgningen pludselig meget nemmere:

Billede

Tsk tsk tsk

Sidste ejer fortalte at han havde skiftet gaskabel, så kunne han da godt have nævnt at den skulle have en slat olie i benzinen... :?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Her ses et stempel der er blevet meget varm:

Billede

Billede

Cylinderet ser ok ud, den får en lille tur med honeren og så kommer der et nyt stempel i.

Har også købt et par meter benzin og olie slanger, så bliver de frisket op.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Nabo Jan »

12V skrev:Her ses et stempel der er blevet meget varm:

Billede

Billede

Cylinderet ser ok ud, den får en lille tur med honeren og så kommer der et nyt stempel i.

Har også købt et par meter benzin og olie slanger, så bliver de frisket op.
Hvordan har din plejlstang og krumtaplejre det? de har jo også fået for lidt olie :what2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Oliepumpen var klemt fast i midterposition med en skrue, så den har fået lidt olie. Bare ikke nok til bundgas kørsel.

Krumtappen drejer fint rundt uden slør og mislyde, så jeg er optimistisk. Havde ellers regnet med det værste :shock:
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Henrik N »

jeg mener benny har overstørrelser i stempler til passola, til billige penge.

og den du har er helt magen til den jeg har som kone ræser
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Ja endda til ingen penge, men jeg prøver først med et std stempel. Det kan næsten ikke ses på cylinderet, ingen ridser, kun lidt fastsmeltet alu. Regner med at en kort tur med honeren gør underværker.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Slå koldt vand i blodet. Gaskablet er som det skal være. Der kom i sin tid en servicemeddelelse om, at kablet til pumpen skal afmonteres, da de ellers får for meget olie, og soder til for hurtigt. Alle nye modeller, som din, er født uden det kabel, og kan ikke købes originalt til den af samme grund.
Og skruen du taler om, lyder til at være den, som den er født med. Det er en 4mm. skrue med stjernekærv og kun gevind i spidsen af skruen. Kan det passe?

Med andre ord må fejlen findes et andet sted. :whew: (utæt olieslange f.eks.)

Hvordan ser dit luftfilterelement ud?
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Lækkert med mere Lehmann Passola viden :D

Det er den med den lange 4 mm skrue, ja. Men der var en skrue mere til at holde pumpen i ca. midterposition. Her er to billeder der viser uden og med fusker skruen:

Billede

Billede

Synes det er vildt at den i bund stillingen allerede kan give nok olie, så må min i midter indstilling jo have fået en masse olie. Og det ser det jo ikke ud til.

Det fossede ud med olie da jeg koblede slangen af ved pumpen, den der kommer oppe fra olietanken. Så den del tror jeg er ok. Men måske virker pumpen slet ikke, eller oliestudsen kunne være stoppet i karburatoren (har jeg oplevet på en scooter en gang). Det må være næste kontrolpunkt.

Luftfilter og vacuum slanger så alt tæt og fastspændt ud, selve luftfilterelementet er også fint.

Nu har jeg så godtnok lige fået et oliekabel hjem, blev de udenlandske mon også ændret til at køre uden kabel? Eller kun de langsomme danske? Min kører jo 47 km/t på gps'en, måske var det en god ide at montere oliepumpe kabel alligevel?

Kan jeg afmontere pumpen og lade den dreje i f.eks. en batteriboremaskine for at se om den duer, og evt. regulerer hvis man drejer på "rullen"?
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Min egen computer er nede, så kan ikke lægge billeder ind. Skriver fra min Iphone så længe.

Kigger du på den grå del, som kablet hægtes fast i, så er der en skråning ind mod den lange 4mm. skrue. Placeringen af den grå del (ind/ud) bestemmemr mængden af olie der kommer ud til karburatoren. Drejer du den, vil den komme længere ud, og stemplet indeni pumpen kan vandre det længere.
Med fuskerskruen som sad i, kan den ha siddet så uheldigt, at den har holdt den grå del for langt inde (mod blokken), og den derved har givet mindre olie end normalt.

Pumpen kan pilles af motoren med de to "store" stjerneskruer, som holder pumpen inde. Husk motorolien så vil fosse ud den vej. Men den er lige til at hive ud.
Når du så drejer på pumpens aksel, vil du se det yderste af pumpen vandrer ind og ud. Drejer du på oliekabelholderen, vil du se at den så tillader en større vandring i spidsen på pumpen.
Har været ved at måle på to pumper hhv. fra en ny og en gl. model og de har begge en vandring på ca. 0,75mm. ved slapt kabel på spidsen af pumpen.

Du kan ændre på vandringen med de to møtrikker, som er farvet grøn. Den inderste virker som kontramøtrik. Løsnes denne, kan du skrue den yderste del ud, og se vandringen blive endnu større, hvis nødvendig. (De kan give rét meget olie, hvis man vil) Jeg har ikke haft behov for dette før. Vil du lege med det, vil jeg sige max svarende til fuld gas, hvis der var kabel på. Ellers prøv med kablet på.
Kablet skulle afmonteres pga. de ellers sodede ret hurtigt til, som helt lovlige med std. udstødningen, vel at mærke. Den tillod ikke en hastighed over 35 max. Så alene dette medførte en knapt så varm motor, og derfor fik de for meget olie med kablet på.

Håber det kan bruges. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Hvordan kan jeg nogensinde takke dig for al den hjælp? :D

Uden internettet og folk som dig havde jeg aldrig fundet problemet, selv min Haynes nævner intet om slaglængde på oliepumpen etc.

Der gik lige en time i garagen og tre gennemlæsninger af din tekst inden jeg helt fattede hvad du skrev og hvordan den virker, men nu forstår jeg.

Nå til sagen, når "mit kabel var slap", altså oliekabelholderen helt på minimum, så bevægede pinden i enden sig slet ikke. Den skulle drejes langt før der overhovedet begyndte at ske noget, pilen på kabelholderen skulle faktisk langt forbi kalibreringsmærket (skruen) før den begyndte at bevæge sig. I positionen som fuskerskruen har placeret kabelholderen havde jeg et udslag på ca. 0,35 mm. Langt fra de 0,75 mm som du har målt den skal have allerede på minimums stillingen.
De to møtrikker til justering var helt i bund, nogen har nok pillet og ikke kendt til deres funktion :(
Jeg har justeret til 0,75 mm nu, uden at kabelholderen er drejet. Er det den position du også har målt, når du siger "med slap kabel"?

Tjekkede også karburatoren, der var fint passage i olie studsen. Pumpen virker også fint, der kommer stødvis olie ud af den når den drejes med en lille motor.

Drivhjulet til pumpen ligger bare løs, går ud fra den holdes på plads af pumpeakslen og den låsering der er monteret på den? Kan ikke se andet i mine tegninger ang. dette.

Og lige et sidste spørgsmål, helt andet emne. Koblingsskålen og akslen hvor kæden sidder på bagerst, er det normalt at de har en del sideværts slør? Den bagerste aksel bliver godtnok understøttet af kickstarterskjoldet, er bare bekymret over hvor meget begge dele kan bevæges/tiltes sideværts.

Igen tusind tak for din hjælp! :(y)
Besvar

Tilbage til "Yamaha Passola SA50"