Ja så har den ialfald fået alt for lidt/ingenting. De to møtrikker er fra fabrikken markeret med grøn farve på den ene side, så man kan se om der har været pillet ved den evt.12V skrev:Hvordan kan jeg nogensinde takke dig for al den hjælp?
Uden internettet og folk som dig havde jeg aldrig fundet problemet, selv min Haynes nævner intet om slaglængde på oliepumpen etc.
Der gik lige en time i garagen og tre gennemlæsninger af din tekst inden jeg helt fattede hvad du skrev og hvordan den virker, men nu forstår jeg.
Nå til sagen, når "mit kabel var slap", altså oliekabelholderen helt på minimum, så bevægede pinden i enden sig slet ikke. Den skulle drejes langt før der overhovedet begyndte at ske noget, pilen på kabelholderen skulle faktisk langt forbi kalibreringsmærket (skruen) før den begyndte at bevæge sig. I positionen som fuskerskruen har placeret kabelholderen havde jeg et udslag på ca. 0,35 mm. Langt fra de 0,75 mm som du har målt den skal have allerede på minimums stillingen.
De to møtrikker til justering var helt i bund, nogen har nok pillet og ikke kendt til deres funktion
Lige nøjagtig. Mente self. uden kabel. Kan godt forstå forvirringen.Jeg har justeret til 0,75 mm nu, uden at kabelholderen er drejet. Er det den position du også har målt, når du siger "med slap kabel"?
Det lyder meget rigtigt.Tjekkede også karburatoren, der var fint passage i olie studsen. Pumpen virker også fint, der kommer stødvis olie ud af den når den drejes med en lille motor.
Korrekt. Det er lidt dårligt illustreret i Haynes manualen.Drivhjulet til pumpen ligger bare løs, går ud fra den holdes på plads af pumpeakslen og den låsering der er monteret på den? Kan ikke se andet i mine tegninger ang. dette.
Det plejer ikke ha nogen betydning. Sløret i koblingsskålen kan være slemt, men har igen ingen betydning i praksis imo. Så skal det være virkelig slemt. Og er det slemt, så kan jeg ikke se, hvad det skulle resultere i. Kæden hopper næppe af eller den kobler anderledes til pga. det. Har kasseret kæder og koblingsskåle, hvor kæden var så slidt at den rørte motorblokken under kædestrammeren. Kædestrammeren var med andre ord ude af funktion. Men det til trods, kørte de fint inden adskillelse.Og lige et sidste spørgsmål, helt andet emne. Koblingsskålen og akslen hvor kæden sidder på bagerst, er det normalt at de har en del sideværts slør? Den bagerste aksel bliver godtnok understøttet af kickstarterskjoldet, er bare bekymret over hvor meget begge dele kan bevæges/tiltes sideværts.
En forlænget bagstøddæmper er med til at tippe motoren, så koblingen ikke får den smøring den skal, da dolien så samles i den bagerste del af transmissionen.
Pil evt. skålen af og tjek visuelt, om der ikke stadig er en smørekanal/gang i messingbøsningen. Det ligner et kryds indvendigt i skålen.
Lejet i blokken til det bagerste kædehjul, har jeg aldrig udskiftet endnu. Et enkelt leje støtter sjældent/aldrig særlig godt når en aksel kæntres i det. Selv ikke et nyt leje.
Er glad for jeg kan hjælpe med noget. Det er en fornøjelse når det er noget man holder af at rode med.Igen tusind tak for din hjælp!