Passola springer pærer

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til Yamaha Passola.
Besvar
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Vær hilset kære Yamaha folk.

Jeg har et problem som efterhånden er ved at være godt træls. Den springer for- og baglys konstant.

Jeg har selvfølgelig forsøgt at udbedre det men intet har indtil videre vist sig at virke.

Den lader 7,5 volt når den får fuld gas på støttefod, så ingen problem der.
Batteriet virker og er nyt.
Det er de rigtige pærer jeg bruger.

De springer når jeg f.eks. kører over et lille bump og så lyser den helt op og så slukker den ellers. Affjedringen virker både foran og bagpå så det er ikke fordi den ryster hele knallerten.

Jeg ved efterhånden snart ikke hvad jeg skal gøre, så jeg håber nogen har et godt råd.

På forhånd tak.
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af strynboen »

er du sikker på at der ikke er et brud på lednings nettet,,så baglygten afbrydes ,,evt når du drejer styret..sådan en afbrydelse gør at forpæren får for meget i et kort øjeblik..eller en dårlig forbindelse i kontakten..men du skriver at det er begge pære...er der en elektronisk regulator i lys kredsen :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Der er ikke noget brud på ledningsnettet, og lyset virker hele tiden, uanset hvordan jeg vender eller drejer knallerten.

Ja, det er begge pærere, først enten kort eller lang lys og så baglys bagefter.

Der er ingen elektronisk regulator, så vidt jeg ved.
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg tror også, at der skal være en spændingsbegrænser som på Sting - men er ikke sikker. :wink: For hvis den (begrænseren) går i stykker, vil dens pærer også springe p.g.a. ca 18 - 20 volt. Jeg har prøvet det ...

Men det ved Passola-eksperten Lehmann sikkert :D
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Jeg er nu rimelig sikker i min sag, men jeg kan jo tage fejl. :D
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Lehmann »

Hej Kvizzle.

Erfaringen med pærer der konstant springer igen og igen, har jeg også haft. Et ømt punkt på især de gamle modeller, er fatningen til forpæren. Er spændingen på alle pærerne ikke konstant, vil det som Strynboen skriver, gi en kort peak spænding, som tager livet af pærene en af gangen. (peak spænding = en overspænding).

Rens fatningen hvor pæren ligger an i lygteparabolen, og på de tre punkter hvor fatningen er i kontakt med parabolen. Så skulle du gerne være ovre det problem.

De nye modeller fra 82 og frem, har ikke det problem, da de er født med en spændingsregulator parallelt monteret på lyskredsen, som tager disse overspændinger. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Så, nu har jeg i de sidste par dage kæmpet en hård kamp mod lyset på min Yamaha.

Jeg målte at den ladede 7,5 volt på batteriet, hvilket fik batteriet til at koge over. Så jeg skiftede statoren fra min anden Passola over på, reddede batteriet og skiftede i samme ombæring ensretteren. Jeg monterede nye friske pærere, og startede knallerten. Jeg trillede en tur i lav fart på vores egen grund (15-20 km/t i timen) Der var mange rystelser men lyset sprang ikke, hurra :flag . Så tænkte jeg at jeg endelig havde løst problemet. Så tog jeg en tur på vejen, og lyset blev virkelig kraftigt når jeg kom op i fart. Da jeg nåede 30 km/t sprang pæreren så, og jeg råbte diverse skældsord inde i hjelmen og trillede så hjem igen.

Nu står jeg her, og har prøvet alle løsninger som folk er kommet på. Jeg har renset stik og fatninger osv. Ensretteren er skifter. Batteriet virker. Det er de rigtige pærere osv.

Jeg går snart amokka hvis jeg ikke for løst det her. :oops: Så jeg tænkte om det var muligt at montere en form for spændingsregulator på forlygten, da det er den der springer først?

På forhånd tak. 8)
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Har skiftet batteri igen, til et helt nyt et, i håb om at det gamle var fejlen, men samme historie igen. Ved lav fat 0-25 så lyser det fint, men når man så kommer højere op i fart, bliver lyset vanvittig kraftigt, og springer så. :whew
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Morten - Webmaster »

ææhhh er det ikke spændingsbegrænseren der er død / dårlig forbindelse, evt til stel ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Som Lehmann også har skrevet lidt længere oppe, så er det kun modellerne fra 1982 og længere frem, der er født med spændingsregulator. Og min er fra før 82. :wink:
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Lehmann »

Bruger du statoren fra din nyere model? Statoren skal være af typen med 6 ledninger til gl. model. Ellers laver den for meget strøm. Lysspolen er kraftigere på den nye model med spændingsregulator.

At den lader med 7,5 volt, er der ikke noget i vejen for eller unormalt i. Med andre ord, det skal den gøre.

Som du skrev i første indlæg, så sprang pærerne typisk ved et bump. De lyser op, fordi strømmen blir afbrudt af bumpet, og slutter så til igen. Og idét den slutter til, er strømmen blevet det større, og pærene springer som følge deraf.
Prøv evt. med den originale stator igen. Og nu hvor du har renset fatningerne, kan det være det afgørende punkt. Det har MEGET at sige, især på gl. model.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Kvizzle »

Well, nej statoren jeg skiftede kommer fra en gl. model Passola motor, altså nøjagtig samme slags stator som der sad på i forvejen.

Men jeg prøver at skifte tilbage til den originale stator igen, og så ser vi hvad der sker. Håber virkelig det virker denne gang, for det bliver jo snart mørkt om morgenen, når jeg skal i skole. :wink:

EDIT: Er nu stensikker på det er den rigtige stator til gl. model der sidder på! Så det er den rigtige!
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Lehmann »

Har du fået det til at virke?

Desuden vil du så bidrage hertil? viewtopic.php?f=72&p=61942#p61942

På forhånd tak.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola springer pærer

Indlæg af Lehmann »

Så vil jeg vove den påstand at jeg har gjort has på problemet med pærerne der springer på den gamle model Passola!

Jeg har i snart et år kørt på den beige farvede i mit avatarbillede, og havde problemet med pærer der springer. Forsøgte med lidt alternativer inden jeg fik nedenstående idé. Det er sjovt nok kun nogle af de gamle modeller der har problemet. Det går fint så længe de er helt lovlige med std. original udstødning, som er skyld i den ikke kan komme over 35 km/t. end ned af bakke. Når udstødningen så skiftes ud til en uoriginal, kan problemet komme fordi den så spadserer med godt 40-45 km/t. og giver det tilsvarende mere spænding fra generatoren.

Nå men det korte af det lange er, at lysspolen skal flyttes så langt væk fra svinghjulsmagneten som muligt. På den måde skabes der mindst mulig induktion i spolen, og det er tilstrækkeligt til at spændingen ved pærerne reduceres så meget at de ikke længere springer, og det gode lys bevares. Altså de to små stjerneskruer til lysspolen bag svinghjulet løsnes et par omgange. Så kan du med en flad skruetrækker mellem spolens anker og magneten, tvinge spolen væk fra magneten, og så spænde stjerneskruen til igen. Hvis muligt gøres det samme ved fødespolen. Her flytter du istedet spolen så tæt som muligt mod magneten for på den måde at give denne mest mulig induktion/magnetisme. Så fjerner du lidt af effekten fra lysspolen på den måde.

Alt dette kan du gøre uden at afmontere svinghjulet.

Det har virker for mig i godt 1.000 km. med en uoriginal forpære.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Besvar

Tilbage til "Yamaha Passola SA50"