Passola autochoker - vacumslanger

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til Yamaha Passola.
Besvar
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Passola autochoker - vacumslanger

Indlæg af Kvizzle »

Hej derude. :wink:

Jeg har lidt problemer med min ene Passola. Da jeg købte den virkede autochokeren fint, og slog fra efter lidt tid. Så skilte jeg den lidt ad og havde bla. vacumslangerne af. Jeg samlede det hele igen, efter Haynes manualen, men nu vil autochokeren ikke. Den er derfor lidt svær at starte, men når der først er liv i den, kører den perfekt! Hvis du hiver nederste vacumslange af, til venstre på benzinhanen, den som går ned til karburatoren, er det som om, den for choker da den står højt i tomgang og har let ved at starte. Når jeg sætter den på igen kører, den som om den ikke for choker :?:

Der er nogle slanger jeg har samlet forkert kan jeg regne ud, men hvilke? Jeg tænkte på om der er forskel på vacum systemet på fra ny til gammel model, da min Haynes manual er over den nye model, og min Passola er den gamle model? Så der eventuelt kan være samlet noget forkert der?

På forhånd tak.

-Simon :D
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola autochoker - vacumslanger

Indlæg af claus olieklud »

hej... nu kan jeg ikke huske hvordan chooker systemet fungere på en passola, men jeg kunne godt tænke mig at den er temperatur påvirkelig... i vore dage gør man det med en magnetventil som får strøm fra ladespolen når knallerten starter, og derved lukker når knallerten kører... grunden til at din knallert kører hurtigere i tomgang når du trækker vacumslangen af, er at den suger lidt luft der igennem som havner foran gasspjællet, og bevirker at den kører lidt mere tyndt i tomgang = stigende tomgang... dette har intet med chooker at gøre og knallerten bliver absolut ikke nemmere at starte, faktisk sværere eller umulig... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola autochoker - vacumslanger

Indlæg af strynboen »

tror nu det fungere ved at der sidder et stykke bimetal ,,som åbner for vaccum..ved rette temperatur,,dvs ingen vacum =fuld choker ,,,og jo mere vacum ventilen slipper gennem,,jo mere suges choker ventilen fra..og ved fuld vaccum er den helt suget fra..og chokeren helt afbrudt,,dvs ved start er der altid lidt choker,,da der ikke er vacum..men suget kommer straks når den er i gang..det forklare også hvorfor chokeren aktiveres ,,,når slangen tages af

det samme systen gør at mange scoter og mc ,,med vaccun bensin hane..ikke kan starte om foråret..når kaburatoren er tør efter vinteren..og der ikke kommer vaccum nok til at åbne ventilen...jeg plejer lige at suge i signal slangen..til der er fyldt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Passola autochoker - vacumslanger

Indlæg af Kvizzle »

Hej igen.

Så fik jeg kigget lidt mere på den og samlede vacumslangerne efter et andet diagram på scootergalleri, og nu starter den fint på andet hug og den falder i tomgang og chokeren slår fra efter lidt tid. Skønt at det virker nu! :D

Tak for svarene, Olieklud og Strynboen.

-Simon
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Besvar

Tilbage til "Yamaha Passola SA50"