Passola utrolig svær at starte

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til Yamaha Passola.
Besvar
theede
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. dec 2012 19:32
Kontakt:

Passola utrolig svær at starte

Indlæg af theede »

Hej kloge forum jeg har en passola der driller lidt. Den er meget svær at få i gang, og får man den endelig startet, så går den i stå lige så snart man giver den gas. Karburator er renset, vacum slanger monteret efter haynes bog, benzin slangen er forsøgt ført uden om benzinhanen. Hvis den får lidt æter eller bremserens så starter den rimelig let, men vil stadig ikke gerne tage gassen. Nogen der har en ide om hvad den dumme knallert fejler :whew
Yamaha Passola 80
Yamaha DX 79 nummermach
theede
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. dec 2012 19:32
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af theede »

Hmm efter udskiftning af bi metal ventilen på topstykket kan den starte igen. Men når man så kører med fuld gas og tager gassen af for at dreje, har den meget svært ved at tage gassen igen og vil gerne gå ud. bagefter starter den igen og kan så køre med fulde omdrejninger igen.
Yamaha Passola 80
Yamaha DX 79 nummermach
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Lehmann »

Det er utrolig svært at svare entydigt på, hvad det kan være. Mange ting spiller ind.

Var du opmærksom på at rense den lille dyse i bundkarret, som går ind til røret hvor chokerens messingrør går ned i når bundkarret monteres? Denne dyse leverer benzin til chokersystemet. Så er den ikke ren, er den svær at starte.

Kan du suge vacum på vacumslangen på karburatoren med munden både ved kold og varm motor? Den må ikke være utæt når du suger den an.

Prøv at tjekke de to ting i første omgang.

Og er du opmærksom på, at der findes to typer ventiler på topstykket? En gl. type med slangestudserne "A" og "C" pegende mod "sydvest" og "sydøst", og en anden hvor de begge peger ned med hhv. "A" inderst og "C" yderst.

Har du et stelnummer på din maskine, så jeg ved hvilke dele den består af? Blot de seks numre "52xxxx" :) Så skal vi nok få den til at køre igen.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
theede
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. dec 2012 19:32
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af theede »

Hej Lehmann den hedder 520169. ventilen på topstykket så ens ud. Den defekte jeg afmonterede var der gennemgang i de 2 plastic studser på. efter det startede den egentlig godt, men dør hvis du slipper gassen under kørsel også selv om den er varm.
Yamaha Passola 80
Yamaha DX 79 nummermach
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Lehmann »

Kører den ellers som den skal? Kan den tage fuld gas?
Kan den stå i tomgang kold eller varm?
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
theede
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. dec 2012 19:32
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af theede »

Hej Lehmann, Startede den lige her til aften. Man skal træde 2-3 gange på kickstarteren, så starter den, så skal den lige gå i tomgang et minut før den kan tage gassen. Varm kan den også fint gå i tomgang. Det er kun problemer når man slipper gassen under kørsel, så enten går den ud eller så er den meget tøvende med at tage gas igen.

Lige et ekstra spørgsmål har du oplevet at speedometeret pludselig begynder og snurre voldsomt og vise dobbelt mens man kører ?
Yamaha Passola 80
Yamaha DX 79 nummermach
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Lehmann »

Er det sådan at den pludrer når du går på gassen og den skal ha fuld gas når den går ud og skal startes igen? Har du tjekket om dine simmeringe på krumtappen er utætte? I tændingssiden vil den være fugtig omkring akslen måske endda flyde benzin/oliesnask ned på undersiden af blokken. Det kan være skyld i den ikke får den rigtige blanding, og den kan drille. De har det med at blive tørre/slidte med tiden.
Svømmerstanden i karburatoren kan også stå forkert, så den har for let adgang til benzinen/får for meget hvis svømmerventilen eller pinden til svømmeren er meget slidt.

Jeg får en til reparation næste weekend, som gør det samme som du beskriver. Kan du vente så længe, vil jeg referere hvad jeg erfarer der. Det kan være mange ting, og det er lettere at diagnostisere mens jeg står ved knallerten. Du kan også komme til Horsens med din, så skal jeg gerne tage et kig på den. :)

Mht. speedometeret har jeg oplevet det mange gange. De blir tørre i akslen ind til magneten i bunden af speedometeret. Afmontér speedometeret og giv det et par dråber 2T olie, hvor kablet går op i bunden af det. Dvs. mellem akslen der drejes rundt og metallet det sidder. Du kan se hvad jeg mener hvis du stikker en lille flad skruetrækker i det firkantede hul til wiren og drejer det rundt. Lad det gerne trække natten over så hele akslen blir smurt mens det ligger på hovedet.

Ved du hvilken farve din Passola har haft fra ny jf. min liste med stelnumre i et andet topic jeg har? Din er en af de første der blev lavet. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
theede
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. dec 2012 19:32
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af theede »

Simmer ringene er nye, og den kørte fint efter udskiftningen, svømmerhøjden er 25 mm hvis du vender karburatoren på hovedet og svømmeren kun hviler på fjederen ved nåleventilen. Er lidt i tvivl om det skal måles med nåleventilen trykket helt i bund ? Der sad en 64 dyse i, den har jeg skifter ud til en 74.
Luftfilteret er lavet af en 3 cm tyk svamp vædet med 2t olie. Måden den går ud på er ligesom når man kører tør. Troede faktisk først at den ikke kunne nå at fylde bundkarret, men så skulle den vel ikke kunne starte med det samme igen.

Har desværre lidt langt til Horsens, men tak for tilbuddet i hvert fald :D

Farven tror jeg har været rød, men nogle af skjoldene har den tidligere ejer malet og speedometeret var vist gul under lakken
Yamaha Passola 80
Yamaha DX 79 nummermach
theede
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. dec 2012 19:32
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af theede »

Svømmerhøjden blev ændret fra 25 til 24 mm så nu kører den som en drøm igen :BALLOONS
Yamaha Passola 80
Yamaha DX 79 nummermach
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Dibii »

Hej.
Jeg har fået lige præcis det samme problem på min passola. Hvis jeg køre med fuld gas og så slipper gassen i bare 2 sek. og giver gas igen dør den bare ud. men kan starte den igen.
LEHMANN du skulle have en til rep. med samme problem som Theede og nu min, var det også svømmerhøjden der var problemet der. :whew
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Lehmann »

Jeg vil prøve at tjekke svømmeren at den ser ud som beskrevet i dette topic: viewtopic.php?f=70&t=16719" onclick="window.open(this.href);return false;

De har det med at blive slidt med tiden, og det er et ømt punkt på dem. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Dibii »

Hej Lehmann.
Tror godt jeg ved hvad jeg har gjort galt, Har fået stillet på luftskrugen og ikke tomgangs skrugen :teeth2 og så prøver jeg lige at se efter det du skriver.
vender lige tilbage.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Passola utrolig svær at starte

Indlæg af Dibii »

Hej igen Lehmann.
Nu kan den godt køre uden at gå ud når man slipper gassen. Men er bleven noget svær at starte, også selv om den er varm. Ved ikke om det kan være bi metal ventilen på topstykket. Eller vacumbenzin hanen :?: Eller om det er et spørgsmål om at indstille luftskrugen og tomgangskrugen rigtigt. :?:
Men det må jeg prøve at lege lidt med, og kan jeg ikke finde ud af det, kan det godt være at jeg må komme en tur forbi dig en dag, hvis det er i orden. :?:
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Besvar

Tilbage til "Yamaha Passola SA50"