Reparation af skæve trykplader og koblingsknaste.

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Besvar
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Reparation af skæve trykplader og koblingsknaste.

Indlæg af Per »

Hej alle.

Det er måske en gentagelse af de andre fine indlæg om koblingsproblemer, men jeg vil alligevel godt give mit bidrag.

Forleden havde jeg besøg af Niels Koch, og som sædvanligt, gik 99,9% af tiden i templet.
Han havde bl.a. en ny koblingsknast og trykplade (godt nok købt os Thansen), men den gled i koblingen.
Vi fandt en meget fin original og monterede den. Så var der ro.
Ved nærmere studie ag Thansens knast og trykplade, så var delene kun slidt på tre små steder. Ved opspænding i drejebeænken, viste det sig ved simpelt øjemål, at delene var pilskæve :twisted:
En afretning af kontaktfladerne burde give en kobling, der er ligeså god som en original.
Jeg gik fluks i gang med at lave opspændingsværktøj til såvel knast som trykplade.
På billederne ses resultatet. Til knasten brugte jeg en koblingsaksel, hvor jeg svejsede et gammel plan ting på og afrettede denne i drejebænken. Jeg gik straks i gang med at kigge i kassen med gamle koblingsdele, og fik en del ubrugelige emner rettet af. Enkelte var så medtaget, at gabet efter afretning blev en smule større end to koblingsplader og en mellemlægsring.
Ved at bruge to mellemlægsringe i stedet for en, så er problemet løst, og man har en perfekt kobling til mange tusinde kilometer igen :D
Vedhæftede filer
P1030914 [800x600].jpg
P1030914 [800x600].jpg (147.48 KiB) Vist 3884 gange
P1030915 [800x600].jpg
P1030915 [800x600].jpg (130.32 KiB) Vist 3884 gange
P1030916 [800x600].jpg
P1030916 [800x600].jpg (147.89 KiB) Vist 3884 gange
P1030917 [800x600].jpg
P1030917 [800x600].jpg (156.35 KiB) Vist 3884 gange
Mvh Per.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Reparation af skæve trykplader og koblingsknaste.

Indlæg af Michael »

Per skrev:Hej alle.

Det er måske en gentagelse af de andre fine indlæg om koblingsproblemer, men jeg vil alligevel godt give mit bidrag.

Forleden havde jeg besøg af Niels Koch, og som sædvanligt, gik 99,9% af tiden i templet.
Han havde bl.a. en ny koblingsknast og trykplade (godt nok købt os Thansen), men den gled i koblingen.
Vi fandt en meget fin original og monterede den. Så var der ro.
Ved nærmere studie ag Thansens knast og trykplade, så var delene kun slidt på tre små steder. Ved opspænding i drejebeænken, viste det sig ved simpelt øjemål, at delene var pilskæve :twisted:
En afretning af kontaktfladerne burde give en kobling, der er ligeså god som en original.
Jeg gik fluks i gang med at lave opspændingsværktøj til såvel knast som trykplade.
På billederne ses resultatet. Til knasten brugte jeg en koblingsaksel, hvor jeg svejsede et gammel plan ting på og afrettede denne i drejebænken. Jeg gik straks i gang med at kigge i kassen med gamle koblingsdele, og fik en del ubrugelige emner rettet af. Enkelte var så medtaget, at gabet efter afretning blev en smule større end to koblingsplader og en mellemlægsring.
Ved at bruge to mellemlægsringe i stedet for en, så er problemet løst, og man har en perfekt kobling til mange tusinde kilometer igen :D
Godt indlæg :(y) gode billeder. Det viser at man ikke bare behøver at smide væk, men snarere renovere. Det er jo sjovest :lol:
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Reparation af skæve trykplader og koblingsknaste.

Indlæg af strynboen »

he he..det der har vi da gjort i årevis på strynø..der bruger jeg bare pinolen til at holde tingene på plads..hvis man ikke tager for meget spån..kan det drejes uden dorne..tjek ombygning til 3 koblings plader..der er billeder.men fint arbejde..med lidt justering kan alt komme til at virke 100% igen...hvis man montere tynde stål plader..er der faktisk plads til 3 koblings plader..når du har drejet lidt af på bagsiden af knasten..så den kommer lidt længre ind på akslen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Reparation af skæve trykplader og koblingsknaste.

Indlæg af nielsfup »

Sådan
Super ide og rigtig godt værktøj. :dust
Jeg har faktisk også drejet ud af de der hansen dele og så køre de OK. Og ja de er ikke lige
Sidst da jeg lavede en 3 plade kobling. Tror jeg skal lave sådan et fint værktøj. Det skal man jo bare ha :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"