Guide til gevindrep søges!

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Morten O » tirs 1. mar 2011 16:58

Hej, jeg står og har lige købt en knallert igen. Jeg har fået rodet lidt med den, selvom det er så koldt, og har fundet ud af der kun er 2 skruer i ved indsugningspladen... Pis os! Men så så at man Benny sælger gevindrep, "yes!" tænkte jeg, men jeg ved ikke rigtig hvordan det skal bruges. Har en idé, men det ville nok være klogest at få lidt hjælp til det.
Hvordan gør man? Og skal jeg bruges henholdsvis M6 eller M8 ved insugningen?

Produkt jeg snakker om: http://shop.yamahafs1.dk/8-vaerktoej-ge ... ration-76/

Håber der er nogle der kan hjælpe. Off-topic, er det jeg snakker om det samme som HeliCoil? :whew
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - http://knallertforum.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt

Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Elkjaer » tirs 1. mar 2011 17:30

umiddelbart vil jeg mene at gevindbøs i princippet er det samme som helicoil :) og skal monteres på samme måde. ret mig hvis jeg tager fej. :)

Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1202
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Guess who » tirs 1. mar 2011 18:05

Det er såre simpelt, ved 6mm gevind. Bor med et 6,8mm bor i hvis det er aluminium eller motordæksel, skær derefter med M8x1mm tappen, blæs ren og sæt gevindbøsningen i med loctite. Lad sidde i 15min og vups så har du gevind der holder 100%

Mvh
Benny

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Kai » tirs 1. mar 2011 18:22

Er de ikke selvskærende ?
De ligner 100% dem vi bruger.

Og hvis de skrues rigtigt i, så behøver man ikke en snittap.
De ser rigtig nok ud til at have en kærv så man kan skrue dem i med en skruetrækker, men de skal vende omvendt.
man skruer dem på enden af et stykke værktøj så rillen/kærven vender ned i blokken, så skærer de selv gevind.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf FS1originalen » tirs 1. mar 2011 18:33

Jeg kender dem også som selvskærende Kai...

Men vil faktisk anbefale Bennys metode rigtig mange steder fordi godset udenom er så tyndt at det ofte springer når man "selvskærer".
Jeg har bla. prøvet det ved skruehullerne til AHA dækslet og ved forreste skrue til koblings/tændingsskjoldet.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Kai » tirs 1. mar 2011 18:45

Ja, det har du nu nok ret i hvis ikke man har prøvet dem før og er lidt forsigtig.
En god skarp gevindtap skærer jo som i smør i aluminium og den "udvider" heller ikke hullet fordi den ikke er svagt konisk som indsatserne er.
Men jeg ville stadig vende dem med den plane side opad i hullet bagefter, de er lette nok at skrue i, hvis man lige skruer dem på en 6mm bolt og låser den med en møtrik.
Det ser så meget pænere ud, ift når de vender forkert og skruet i med en skruetrækker.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1202
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Guess who » tirs 1. mar 2011 19:44

Ja, har selv værktøjet så de kan "skære" sig selv i. Det er de beregnet til da de jo er hærdet. Men de er for hårde ved vores blokke, så den sikre er at skære det udvendige gevind og sætte den fast med loctite.
En spidstang presset hårdt ned i plejer at være nok. Ellers en 6mm bolt og en kontra møtrik for at få dem helt i bund besværlige steder.
mvh
Benny

Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf jeppex » lør 22. okt 2011 23:54

Guess who skrev:Det er såre simpelt, ved 6mm gevind. Bor med et 6,8mm bor i hvis det er aluminium eller motordæksel, skær derefter med M8x1mm tappen, blæs ren og sæt gevindbøsningen i med loctite. Lad sidde i 15min og vups så har du gevind der holder 100%

Mvh
Benny


Er det en standard snittap man bruger, for jeg tænker lidt på at købe et sæt snittapper også for at kunne "rense" eksisterende gevind - Og så ville det jo være smart at kunne bruge m8 tappen fra et sådan sæt.
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)

Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 681
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Thorsen » søn 23. okt 2011 00:11

Du skal bruge M8 når du skal have helicoils/gevindbøsninger i og M6 til det gevind som der er okay :(y)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.

Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf jeppex » søn 23. okt 2011 02:17

Lad mig lige forstå det helt korrekt - Altså det ødelagte gevind bores op med et 6.8mm bor og derefter laver man gevind med en helt normal standard M8 snittap, indsætter sin gevindbøsning med loctite 2701 og så har man igen et 6mm gevindhul? - Så skal jeg have fat i et snittap sæt :dust
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf Kai » søn 23. okt 2011 12:49

Nej. Snittappen til gevindbøsninger er M8 x 1, altså 8mm fingevind.
En snittap fra et alm sæt tappe er M8 x 1.25
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05

Re: Guide til gevindrep søges!

Indlægaf jeppex » søn 23. okt 2011 23:34

Kai skrev:Nej. Snittappen til gevindbøsninger er M8 x 1, altså 8mm fingevind.
En snittap fra et alm sæt tappe er M8 x 1.25


Godt! tak for svar ;-) Jeg har netop bestilt snittap og bor fra Benny... Så jeg kan fikse de der drilske gevind.
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)


Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster