Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Her er lidt teori om CDI tænding
Vedhæftede filer
AFGANGS_PROJEKT_2003_LARS_p.pdf
(1.58 MiB) Downloadet 359 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nå gutter....... den har været startet igen, men jeg har haft lidt problemer med at gnisten dør ud og bliver svag, og jeg mistænker CDI enheden for at være defekt. Den gik 2 minutter i tomgang, og da jeg så skulle starte den igen få minutter efter var gnisten igen så svag at den kun kunne trække 1-2 mm gnist fra ledning til topstykke.

Derfor har jeg kigget lidt på muligheden for at montere en CDI med avancering for at få lidt bedre / optimeret tænding ved alle omdrejningstal. Nu kommer så mine spørgsmål

findes der AC CDI'er (dem som kun får strøm fra fødespolen) med avancering, eller findes det kun i DC CDI'er (dem som skal have 12 volt fra batteriet) her vil jeg så skulle have ændret til 12 volt lysspole.

Har en Yamaha Jog en pickup spole ligesom f.eks Yamaha sting & Passola, eller timer den blot ved afrivning på fødespolen ? (jeg har fundet nedenstående CDI med avancering til Jog)

Er der nogen der har erfaring med denne DC CDI : http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 0&mId=1952
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Morten.

Interessant projekt og jeg har prøvet 2 gange, at pick up spolen (impulstænderen) kan blive delvis kortsluttet og den skal måle ca. 30 ohm (på Sting'en) Kan det evt. være fejlen ?

Det må samtidig være en AC CDI enhed på Sting'en, da den ikke har batteri fra ny og alligevel er gnisterne meget kraftige... :wink:

Jeg har sommetider undret mig over dens opbygning via tændingslåsen, for et vigtigt "fødekredsløb" skal igennem denne - i modsætning til FS1, hvor platinerne virker ved at der IKKE bliver tilsluttet stel i "ON"
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Poul-Erik A. skrev:Hej Morten.

Interessant projekt og jeg har prøvet 2 gange, at pick up spolen (impulstænderen) kan blive delvis kortsluttet og den skal måle ca. 30 ohm (på Sting'en) Kan det evt. være fejlen ?

Jeg tvivler, da pickup spolen er helt ny...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK :D
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Den manglende/svage gnist, kan skyldes fødespolen har en overgang i sig. Den skal måle 300 ohm +/- 10% ved 20 grader. Og pick-up spolen 20 ohm +/- 10% ved 20 grader.

Du kan bruge en std. tændspole fra en FS1. Det kørte en af mine daværende klassekammerater med på sin Passola uden problemer.

Tændingssystemet på Passola virker uafhængig af batteri eller ej. Så om det er 6 eller 12 volt på lade eller lyskreds, har intet at sige i den sammenhæng.

Den "ø" du omtaler på svinghjulet, ligner for mig at se en forstærkning af svinghjulet, for at ha gods nok til at holde et blæsehjul på plads derpå. I praksis har denne placering altså ingen betydning. Det der har betydning er, hvor magneterne er placeret kontra noten. Da duer det ikke at du krydser Passola og Sting tænding pga. af omløbsretningen.

Men spændende projekt du har gang i. Har desværre først set det nu. :( Ellers er jeg altid behjælpelig med dele til Passola.

Du kan, hvis du får brug for det, bruge en CDI boks fra Jog AS. Altså den første model Jog. Den har samme funktion som Passola. Men med en ekstra sort/hvid ledning på sig. Den er til at stoppe scooteren når den får stel, og er lavet for at skåne systemet ved stop. Boksen kan kendes ved, at den har samme fysiske størrelse som Passola.

Håber du får det til at virke. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har idag været en tur i Sorø hos Dan Otto på Vespa'en og hente en komplet Yamaha JOG tænding.

Svinghjuls konussen er mindre, men man kan nemt tage en konus fra et alm FS1 svinghjul og montere i JOG svinghjulet, det koster bare 3 nye nitter. Svinghjulet til JOG er lidt mindre i ydre diameter, men indre diameter er det samme som FS1 4 gear, altså 82 mm.
Vedhæftede filer
IMG_0911.JPG
IMG_0911.JPG (175.12 KiB) Vist 9318 gange
IMG_0912.JPG
IMG_0912.JPG (215.98 KiB) Vist 9318 gange
IMG_0913.JPG
IMG_0913.JPG (168.07 KiB) Vist 9318 gange
IMG_0916.JPG
IMG_0916.JPG (162.15 KiB) Vist 9318 gange
605.jpg
605.jpg (83.96 KiB) Vist 9316 gange
Billede278.jpg
Billede278.jpg (246.45 KiB) Vist 9316 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

det er lige samme problem jeg rændte i..da jeg forsøgte at momtere en kina cdi tænding på en gammel honda..den pokkeres pick up spole støder op motor blokken...honda kina bruger en lille magenet som er limet på svinghjulet..så der kan man flytte pick up spolen..når man også flytter mageneten..måske kan du lime en metal strimmel på svinghjulet med araldit..og rykke den så pick up spolen kommer til at sidde mere opad..hvis der er plads..uden at skære i blokken...trikker spolen når metal spolen slutter..og strømmen forsvinder i pick up spolen. :?: ..honda er modsat den trikker ved en impuls strøm..når mageneten pasere...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

hvad med en hel kina tænding..de kan vist findes billigt da mange køretøjerne er smaderet..og motorene ligger tilbage..de ligner meget dem du har fundet,,jeg kan sende den jeg fik af frandsen..måske passer den rimeligt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Vi tager den lige med ro.... tror jeg starter med at køre med passola tændingen, så kan jeg rode lidt med at få den anden tilpasset her i vinter.

Det gode ved de her Yamaha tændinger er at de så nemt kan passe svinghjul...

Jeg er meget modtagelig for idéer...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lehmann skrev:Den manglende/svage gnist, kan skyldes fødespolen har en overgang i sig. Den skal måle 300 ohm +/- 10% ved 20 grader. Og pick-up spolen 20 ohm +/- 10% ved 20 grader.

Du kan bruge en std. tændspole fra en FS1. Det kørte en af mine daværende klassekammerater med på sin Passola uden problemer.

Tændingssystemet på Passola virker uafhængig af batteri eller ej. Så om det er 6 eller 12 volt på lade eller lyskreds, har intet at sige i den sammenhæng.

Den "ø" du omtaler på svinghjulet, ligner for mig at se en forstærkning af svinghjulet, for at ha gods nok til at holde et blæsehjul på plads derpå. I praksis har denne placering altså ingen betydning. Det der har betydning er, hvor magneterne er placeret kontra noten. Da duer det ikke at du krydser Passola og Sting tænding pga. af omløbsretningen.

Men spændende projekt du har gang i. Har desværre først set det nu. :( Ellers er jeg altid behjælpelig med dele til Passola.

Du kan, hvis du får brug for det, bruge en CDI boks fra Jog AS. Altså den første model Jog. Den har samme funktion som Passola. Men med en ekstra sort/hvid ledning på sig. Den er til at stoppe scooteren når den får stel, og er lavet for at skåne systemet ved stop. Boksen kan kendes ved, at den har samme fysiske størrelse som Passola.

Håber du får det til at virke. :)
Hej Lehmann, og tak for dit svar. jeg vil lige undersøge det med fødespolen...

Jeg er helt med på at lys / ladeanlægget er fuldstændig separeret fra tændingssystemet, og derfor ikke er vigtigt i denne sammenhæng (med mindre man vælger at bruge en DC CDI fordi man VIL have en bestemt som netop er til DC.

Jeg har checket Sting VS Passola svinghjulene med kompas, og eneste forskel er at konus-navet er nittet 120 grader forskudt i forhold til passola svinghjulet, så omløbsretning burde ikke betyde noget hvis man enten flytter konussen eller kører uden not.

Mht JOG CDI'en, så har jeg faktisk idag fået et komplet JOG system med hjem incl. CDI. Jeg har godt luret at dens CDI fint kan bruges med passola tændingen også. Jeg kunne dog godt tænke mig at se om jeg på nogen måde kunne få plads til JOG tændingen istedet, da jeg så vil kunne køre med en CDI med avancering (passola tændingen vil få den til at avancere alt for tidligt pga 2 gnister per omdrejning) og jeg vil kunne få 12 volt og meget mere strøm til lys & opladning.

Det er faktisk kun den fordømte pickup der fylder for meget uden for svinghjulet. ( billeder ses tidligere i tråden )
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Jeg napper lige nogle billeder af en tænding i morgen, som jeg liige bestemt tror er noget for dig. (Håber jeg kan finde den) :teeth2
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lehmann skrev:Jeg napper lige nogle billeder af en tænding i morgen, som jeg liige bestemt tror er noget for dig. (Håber jeg kan finde den) :teeth2
det lyder spændende..... glæder mig !!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Morten - Webmaster skrev:
Lehmann skrev:Jeg napper lige nogle billeder af en tænding i morgen, som jeg liige bestemt tror er noget for dig. (Håber jeg kan finde den) :teeth2
det lyder spændende..... glæder mig !!
Netop. :hihi Det er sundt at glæde sig. ;)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Frandsen »

Hej Morten
Mht. CDI skulle du prøve at lede her der er vist lidt af hver
http://programmable-ignition.com/applistrr.htm
Mvh
Frandsen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

hej... hvad med at trigge den med en optokobler ( tror nok den hedder ) i principet en lysdiode og en lysfølsom modstand... lysdioder og lysfølsomme modstande fåes så små at man dårligt kan se dem... de er også lynhurtige og uopslidelige - dem vil du nemt kunne lave plads til... du skal nok lige lave et lille print til forstærkning af triggersignal, men det har fup da klart inden vi har snakket færdig... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har klart en optisk sensor i tankerne claus... jeg arbejder dagligt med dem... eneste minus er snavs som kan forstyrre signalet, men det er nok ikke så slemt. Jeg vil have det i tankerne !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så har den været ude på en prøvetur med Passola tændingen ! Den kører som den skal, lidt hurtige gasrespons i frigear men jeg har 1,6 mm i fortænding (det var hvad det blev til da jeg placerede ankerpladen på øjemål) og det virker som om den ikke kan trække gearene helt så langt ud. som da den stod 1,8.

Nu vil jeg prøve om man kan få en CDI med avancering der er beregnet til en tænding der tænder 2x pr omdrejning.

Jog tændingen er slet ikke lagt på hylden, men jeg vil prøve og tilpasse den på en løs motor først.

Mht strømanlægget fra passolaen kan jeg fortælle at den, når man kører med lyset tændt, lader med ca 1 ampere ved middel omdrejninger, og 2,5 - 3 ampere når man kører uden lys det er nok i overkanten, men man kører jo altid med lys så det går nok. Det er forresten med 25 watt i forlygten, 4 watt i speedo og 5 watt i baglygten.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Guess who »

Det bliver mere og mere spændende at følge dette projekt. Imorgen ankommer den anden tænding til dig :bravo :bravo

Mvh
Benny
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"