Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
gade
Stor knallert
Indlæg: 101
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 09:45
Kontakt:

Re: Søger stumper til passola tænding

Indlæg af gade »

hvis den har reservedels nr 2E9 8580mi (tror jeg der står) har jeg en ny orginal. kunne tage den med til gjern
yamaha dx årg 78 match
yamaha k1 årg 73 match adskilt
yamaha k1 årg 76 match adskilt
yamaha k1 årg 77 match adskilt
yamaha k1 årg 78 match adskilt
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Søger stumper til passola tænding

Indlæg af Lehmann »

Udvendig diameter på statorens spoler = 82,5mm.
Indvendig diameter på svinghjulets magneter = 84,5

Modstand i Passola lysspole = 1,1 ohm mellem gul ledning og ankerplade.
Ladespole = 0,9 ohm mellem hvid og ankerplade/stel.

Modstand i Sting lysspole = 1,3 ohm mellem gul ledning og ankerplade.
Ladespole = 1,1 ohm mellem hvid og ankerplade/stel.

Sidder lige nu og sammenligner med dataene i Passola manualen fra Haynes, og de foreskriver hhv. 0,2 ohm. på lysspolen, og 0,3 ohm på ladespolen. Så jeg må ha en fejlvisning på mit måleur, tænker jeg. Tjekker jeg lige op på i morgen.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Søger stumper til passola tænding

Indlæg af Morten - Webmaster »

Tak Lehmann. Meget præcis og grundig gennemgang.. lige min smag :(y)

Jeg burde have hvad jeg skal bruge nu, men kan tidligst kigge på det søndag :(n)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Søger stumper til passola tænding

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg var simpelthen nødt til at køre hjem og hente værktøj mm til mit projekt... KUNNE ikke vente mere.

Jeg har lige tilbragt et par timer i skuret med loddekolbe og skruenøgle.... dejligt.

Svinghjulet skraber lidt på ankerpladen, så jeg er nødt til at have den inderste ankerplade (den neddrejede FS1 plade) af igen og dreje en mm af tykkelsen.

MEN....

Jeg kunne godt lige sætte tændingspistolen på og træde et par gange...... DER VAR GNIST !!! :tuba :(y) :flag

Det var dog umuligt for mig at vurdere tidspunktet da man jo ikke rigtig kan stå alene og kickstarte og samtidig kigge ind på svinghjulet.

Jeg tror jeg afmonterer topstykket, sætter den i 4. gear og beder Moster hjælpe mig med at trække i bagdækket mens jeg kigger på svinghjulet.... andre der har bedre idéer for den dovne webmaster ??

Nå, men først skal der lige drejes lidt af den ankerplade....
Vedhæftede filer
IMG_0904.JPG
IMG_0904.JPG (128.08 KiB) Vist 5423 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Dirtyold
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: man 1. mar 2010 15:57
Kontakt:

Re: Søger stumper til passola tænding

Indlæg af Dirtyold »

Morten - Webmaster skrev:Jeg var simpelthen nødt til at køre hjem og hente værktøj mm til mit projekt... KUNNE ikke vente mere.

Jeg har lige tilbragt et par timer i skuret med loddekolbe og skruenøgle.... dejligt.

Svinghjulet skraber lidt på ankerpladen, så jeg er nødt til at have den inderste ankerplade (den neddrejede FS1 plade) af igen og dreje en mm af tykkelsen.

MEN....

Jeg kunne godt lige sætte tændingspistolen på og træde et par gange...... DER VAR GNIST !!! :tuba :(y) :flag

Det var dog umuligt for mig at vurdere tidspunktet da man jo ikke rigtig kan stå alene og kickstarte og samtidig kigge ind på svinghjulet.

Jeg tror jeg afmonterer topstykket, sætter den i 4. gear og beder Moster hjælpe mig med at trække i bagdækket mens jeg kigger på svinghjulet.... andre der har bedre idéer for den dovne webmaster ??

Nå, men først skal der lige drejes lidt af den ankerplade....
hvorfor ikk bare tage tændrøret ud,

du behøver da ikk at afmontere topstykket, :tuba

for at kunne dreje rundt med baghjulet så :whew

Mvh. Per
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Søger stumper til passola tænding

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dirtyold skrev:hvorfor ikk bare tage tændrøret ud,

du behøver da ikk at afmontere topstykket, :tuba

for at kunne dreje rundt med baghjulet så :whew

Mvh. Per

Det var fordi jeg regnede med at kunne få flere omdrejninger på jo mindre modstand der er i motoren. Jo flere omdrejninger, jo nemmere kan jeg aflæse med tændingspistolen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

fedt experiment..det er sådanne ting som gør det sjovt,,,,,,,,,især hvis det virker :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:fedt experiment..det er sådanne ting som gør det sjovt,,,,,,,,,især hvis det virker :hihi
Det er nu prøvet før... af både Jensmc, Nabojan og Erik :hihi

Når min virker prøver jeg at lave en guide med mål & grader
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

Hej Morten
Det ser godt ud. Glæder mig til at høre dine erfaringer.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Guess who »

Ud med tændrøret og på med en boremaskine monteret med en 19 top på.

Så er der ikke så meget modstand og du kan holde tændingspistolen på, samtidig med der er lidt omdrejninger.

Mvh
Benny
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Guess who skrev:Ud med tændrøret og på med en boremaskine monteret med en 19 top på.

Så er der ikke så meget modstand og du kan holde tændingspistolen på, samtidig med der er lidt omdrejninger.

Mvh
Benny
Ja,det var selvfølgelig en mulighed, bare møtrikken ikke går løs ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Guess who »

Nej, den skal bare hjælpes igang :what2 :what2

Mvh
Benny
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så fik jeg drejet en 1mm af bagsiden på ankerpladen, så var der pludselig plads til svinghjulet.

Jeg fulgte Benny's råd og mishandlede min møtrik på svinghjulet men en 19 top på boremaskinen :hihi

Så kunne jeg sgu pludselig se mærket på svinghjulet :(y) MEN den tændte ca 75-80 grader for sent (set på slum)

Jeg mærkede lige tidspunktet op på ankerpladen, drejede den og kontrolerede.... borede 2 nye huller og monterede igen...

3 hug og den gik i tomgang :bravo

Den laver dog nogle udsættere nå den kommer op i måske 5-6000 omdrejninger... måske noget justering af afstand mellem svinghjul og pickup spole ?? pickup spolen har jo en runding som nærmest ligger rundt om center af svinghjulet og så 2 "fingre" ud imod magneterne.

Nå, men det virker altså som om at et Sting svinghjul giver et helt andet tændingstidspunkt et et passola svinghjul, jeg fik nemlig af vide af Nabojan at pickup'en skulle sidde ca 20 minutter over, og nu sidder den ca 30-35 minutter over.

Tændingstidspunktet med nuværende placering er præcis 1,8 mm før top.

Første billede viser forkert tændingstidspunkt (med Sting svinghjul)

Andet billede viser korrekt tændingstidspunkt 1,8 mm før top (med Sting svinghjul)

Jeg hører gerne hvis nogen har et bud på hvorfor den sætter ud (tændingspistolen blinker ikke) når den får omdrejninger.

Forresten kan jeg lige tilføje at der nu er MEGA blus på lyset, jeg har ikke nået at skifte fra 15 til 25 watt forlygtepære, så jeg tror ikke man skal tage en tur på den med lyset tændt :hihi
Vedhæftede filer
IMG_0904.JPG
IMG_0904.JPG (128.08 KiB) Vist 5387 gange
IMG_0907.JPG
IMG_0907.JPG (131.61 KiB) Vist 5387 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

Sådan

Det er sku godt gået.
Jeg har nu ikke lige et bud på udsætterne. Men som du er inde på kan det jo være afstanden til pickupspolen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nu har jeg forsket lidt....

I Lørdags fik Jeg jo et Sting svinghjul af Henrik & et Passola svinghjul af Kim B S. Desværre var Passola svinghjulet meget hærget, og den ene magnet var knust.

Jeg har nu stået og sammenlignet dem, og kan jo tydeligt se at de er helt forskelligt sammensat med magnetplacering kontra not.

Øverst ses Passola svinghjulet og så Sting. På sidste billede er passola til højre og Sting til venstre.

Nu kommer min teori....

1. teori: KUNNE det tænkes at omløbsretningen gør at pickup'en svinger forkert ? nordpol / sydpol

2. teori: KUNNE det tænkes at fødespolens strøm er meget tæt på vekselpunktet (0 volt) lige omkring det tidspunkt hvor pickup'en giver CDI'en signal til at tænde ? ville det ikke få tændingen til at blive svag / forsvinde ved højere omdrejninger ?


Fakta om passola / Sting svinghjul

Et sting svinghjul hedder tilsyneladende: F3L6 M073A og har pil der viser medurs retning. Noten sidder ca 180 grader fra den lille "ø" der er i det ene hul indtil magneterne. de 3 huller mellem nitterne til navet er 5 mm glat-huller

Et Passola svinghjul hedder tilsyneladende: F2T4 006 (er lidt i tvivl pga slid og snavs) og har pil der viser modurs retning. Noten sidder ca 75-80 grader fra den lille "ø" der er i det ene hul indtil magneterne. de 3 huller mellem nitterne til navet er M6 gevind-huller.
Vedhæftede filer
IMG_0908.JPG
IMG_0908.JPG (206.13 KiB) Vist 5376 gange
IMG_0909.JPG
IMG_0909.JPG (114.55 KiB) Vist 5376 gange
IMG_0910.JPG
IMG_0910.JPG (135.88 KiB) Vist 5376 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

der er noget med afrivningen..alså det tidspunkt hvor den maximale spænding er til stede..prøv at google på det..tror du skal have både svinghjul og ankerplade fra samme maskine..for at det virker 100%..er der mon forskelig placering af pick.up"en
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hermed søger jeg et Passola svinghjul.

Der skal stå 'F2T4' på det
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så kom der passola svinghjul på.... tænding passede perfekt på 1,6 mm efter øjemål ud fra Jensmc's billeder :rocks

Men har så konstateret at min tændspole er stået af, og sandsynligvis var på vej til det forleden da den lavede udsættere...

Nu kan den kun lige trække 2 mm gnist fra kabel-enden og til stel..... IRRITERENDE at man hele tiden mangler dele :(n)

Nu er spørgsmålet så bare hvilken tændspole jeg skal købe.... måske er CDI tænding bare for hårdt ved den alm FS1 tændspole :crying Det "bedste" ved det hele er at det faktisk er en gammel type tændspole af dem som sad på 72'eren der er død (den var brugt da jeg monterede den, gudskelov)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Guess who »

Der er masser af tændspoler på lager i brugte og afprøvede udgaver :BALLOONS :BALLOONS

Mvh
Benny
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Guess who skrev:Der er masser af tændspoler på lager i brugte og afprøvede udgaver
Mvh
Benny
det lyder godt... jeg er bare lidt nervøs for om en tændspole til kniksertænding kan holde... har du noget til passola / sting eller lign nymoderne scooterhejs ? :shutup jeg søgte lige noget til en scooter... :(n) :shock: :cry:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"