Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dewil skrev:Sejt gået :dust Det har kostet lidt tid, sved og en enkelt tåre?
Faktisk ikke.... alt er lykkedes i første forsøg.... :(y) som sagt, ret nemt.... jeg vil kunne lave hele historien på den næste på en arbejdsdag, men sådan er det jo altid :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg havde da forresten taget lidt billeder :wink:

Og til sidst en CDI jeg også har kigget lidt på.
Vedhæftede filer
IMG_0948.JPG
IMG_0948.JPG (83.05 KiB) Vist 7897 gange
IMG_0949.JPG
IMG_0949.JPG (64.26 KiB) Vist 7897 gange
IMG_0951.JPG
IMG_0951.JPG (84.11 KiB) Vist 7897 gange
NCY_2nd_generation_DC_adjustable_racing_cdi_304H03JRR2.jpg
NCY_2nd_generation_DC_adjustable_racing_cdi_304H03JRR2.jpg (61.98 KiB) Vist 7897 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af 12V »

Morten - Webmaster skrev:Hvis andre finder på at forsøge sig, så sig endelig til og jeg skal prøve og lave lidt dokumentation med mål & flere billeder.
Det ville være rigtig rart, det kunne være en løsning for mig hvis jeg en gang kommer i gang med min fs1. Så en opremsning med hvad dele du har brugt og en kort guide ville være dejlig!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det tager vi den dag det bliver aktuelt :rocks
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

ja prøv det nu grundigt af..inden du skriver guiden..ellers skal der bare rettes..når de små dumme ting sker..og de sker...
som ham honda sagde...man kan ikke blive fejlfri uden at begå alle de mulige fejl..så der ikke er flere fejl muligheder tilbage...
eller noget i den stil.. :whew ..og så vandt de alt som kunne vindes i 60"erne....siden er det gået lidt ned af bakke for dem.. :sad
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nu har jeg bestilt et Programerbart CDI modul fra et tjekkisk firma der er specialiseret i programérbare tændings & indsprøjtningssystemer.

Nu kommer så det sjove med at lære og lege med tændingen.

Er der nogen der har lidt erfaringer med tændingsoptimering ? Efter hvad jeg har læst skulle 10 grader før top være et godt basis punkt... nu ærgrer det mig bare lidt at jeg har fikseret svinghjulet til 1,8 mm før top når jeg kunne have startet på 1 mm og lavet basis i software :(n)

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man omregner mm før top til grader ? sikkert ret nemt, men jeg er en tosse til matematik :crying

Nu er det bare at vente på hardware'n :rocks

Jeg ville forresten rigtig gerne have forslag til cylinderopsætningen (bl.a. derfor jeg startede tråden med cylinderopmåling) Jeg har ikke selv nogen erfaringer, og vil derfor være glad for input fra de mere erfarne.

Jeg har en cylinder igang som bliver boret til 45 mm, den er standard i portene som en f5b, så der skal pilles lidt ved den når jeg forhåbentligt har fået lidt gode råd... moment ved middel omdrejninger er dog et klart ønske.. selv om det er svært på vores små motorer.
Vedhæftede filer
DC-CDI-P.png
DC-CDI-P.png (25.59 KiB) Vist 7851 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Dewil »

Et skud fra hoften: Mål hvor mange mm du har i vandring fra top til bund, det svarer så til 180 grader. Er det for upræcist?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

Dewil skrev:Et skud fra hoften: Mål hvor mange mm du har i vandring fra top til bund, det svarer så til 180 grader. Er det for upræcist?
hej dewil... ja - det er forkert at regne sådan, idet svinghjulet drejer meget i stemplets yderstillinger iforhold til stemplets vandring... jeg kan ikke fortælle hvordan man regner den ud, idet jeg ikke har formlen... jeg ville dog kunne finde nogle tilnærmede tal - hvis nu man sætter stemplet i top ( ød) og sætter streger på svinghjulet for hver 10 grader, og kører svinghjulet rundt 10 grader ad gangen imens man måler med en skydelære på stemplet... skriv det over i en tabel og tegn en graf for det... ellers en fed cdi boks du får der morten - jeg kan godt lide alle de justerbare parameter... jeg tror ikke du behøves at være ked af grundindstillingen på 1,8mm, du kan jo bare først begynde avanceringen lidt oppe i registeret fx 5000-6000 omdrejninger... når jeg tænker mig om syntes jeg ikke at havde set nogle motorer der tænder tideligere end ca 30 grader... det er ligegyldigt motorstørrelse / konstruktion... tidlig tænding er godt ved høje omdrejninger, men skidt ved lave omdrejninger, idet forbrændingstrykket vil blive for højt inden stemlet er begyndt at køre nedaf igen - det giver støj og varmeudvikling... jeg syntes at havde læst at forbrændingstrykket skal nå sit maximale ca 7 grader efter top næsten uanset motorkonstruktion... angående din cylinder vil jeg sige fint valg - det er jo sådan en jeg har på min racer, men min er jo filet væk her og der, og det er lig med høje omdrejninger... hvorfor prøver du den ikke bare med standart portning ? du kan jo altid file den op hvis du bliver træt af bundtræk og 16 tands gearing - max 7000 omdrejninger... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

claus olieklud skrev:ellers en fed cdi boks du får der morten - jeg kan godt lide alle de justerbare parameter... jeg tror ikke du behøves at være ked af grundindstillingen på 1,8mm, du kan jo bare først begynde avanceringen lidt oppe i registeret fx 5000-6000 omdrejninger... når jeg tænker mig om syntes jeg ikke at havde set nogle motorer der tænder tideligere end ca 30 grader... det er ligegyldigt motorstørrelse / konstruktion... tidlig tænding er godt ved høje omdrejninger, men skidt ved lave omdrejninger, idet forbrændingstrykket vil blive for højt inden stemlet er begyndt at køre nedaf igen - det giver støj og varmeudvikling... jeg syntes at havde læst at forbrændingstrykket skal nå sit maximale ca 7 grader efter top næsten uanset motorkonstruktion... angående din cylinder vil jeg sige fint valg - det er jo sådan en jeg har på min racer, men min er jo filet væk her og der, og det er lig med høje omdrejninger... hvorfor prøver du den ikke bare med standart portning ? du kan jo altid file den op hvis du bliver træt af bundtræk og 16 tands gearing - max 7000 omdrejninger... hilsen claus olieklud...
Hej Claus, mon ikke formlen dukker op pludselig, ellers er din metode også fin fin.

Mht til cylinder starter jeg med at teste den med rimelig lav udstødningsport, syntes at der var en der viste en port frem som var slebet så den var høj i siderne, men kan ikke huske hvor det var :whew
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... havde faktisk slukket og på vej til job, da jeg måtte skrive mere... jeg tror at det tideligste tændingstidspunkt du kan opnå er = det tidspunkt som grundindstillingen tillader... faktisk tror jeg godt du kunne havde valgt 2,5 eller 3 mm før top... jeg tror advanceringen forgår ved forsinkelse, og umuligt ved at fremskynde tidspunkt... derfor er det godt du ikke har valgt 1,0mm som du skriver du måske burde havde gjort... hilsen claus olieklud...
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg så godt den cylinder du beskriver der - og det er da meget fedt at man kan få en stor udstødningsport uden at bruge for meget slaglængde ( læs mindre tab i forbindelse med lave omdrejninger ) men det har desværre den ulæmpe ved sig, at der ikke er nok cylindervæg til at bære stempelringen / ringene... cylinder/stempel/stempelring vil sandsyneligt blive opslidt meget hurtigt... jeg vil også frygte for cylinderstøj... derfor fortrækker jeg kun at file opad... prøv iøvrigt at kontrolere om stemlet kører under portniveau... det gjorde det på min, så jeg filede porten lidt baglæns, så det passede... den 1-2mm kant er andeles uheldig for flowet igennem udstødningsporten... hilsen claus olieklud...
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af fdc »

jeg tror i tænker på den cylinder jeg havde taget billeder af til "100 km-t på lige vej" og den larmer ikke mere end andre der er faktisk mere cylindervæg end på en grovtunet racercylinder,kig på crossernes eller andre,men jeg ville anbefale portning som en 257 cylinder da du jo kører 16-16 i indsugning og der skal jo da også være lidt omdrejninger,ikke kun moment.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

fdc skrev:jeg tror i tænker på den cylinder jeg havde taget billeder af til "100 km-t på lige vej" og den larmer ikke mere end andre der er faktisk mere cylindervæg end på en grovtunet racercylinder,kig på crossernes eller andre,men jeg ville anbefale portning som en 257 cylinder da du jo kører 16-16 i indsugning og der skal jo da også være lidt omdrejninger,ikke kun moment.
hej... når jeg siger cylindervæg mener jeg breddemessigt... jeg kan da se at der er filet kraftigt ud til siderne i den øverste del af porten... jeg tror da gerne den er højeffektiv, men problematikken er at der mangler bæreflade til stempelringen når den passere den brede del af porten... det betyder at den gerne vil flytte sig lidt udaf når den er ud for en for bred port... en stempelring må ikke arbejde for meget da den nok skal blive træt en dag... selvfølgelig er der nok forskel på stempelringe - selv kan jeg godt lide L-ring og kun een på et stempel... hvorfor tror du man bruger skillevæg i forbindelse med bredde porte ? selvfølgelig for at holde på ringen og gøre det langtidsholdbart... hilsen claus olieklud...
fdc
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 19:49
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af fdc »

claus olieklud skrev:
fdc skrev:jeg tror i tænker på den cylinder jeg havde taget billeder af til "100 km-t på lige vej" og den larmer ikke mere end andre der er faktisk mere cylindervæg end på en grovtunet racercylinder,kig på crossernes eller andre,men jeg ville anbefale portning som en 257 cylinder da du jo kører 16-16 i indsugning og der skal jo da også være lidt omdrejninger,ikke kun moment.
hej... når jeg siger cylindervæg mener jeg breddemessigt... jeg kan da se at der er filet kraftigt ud til siderne i den øverste del af porten... jeg tror da gerne den er højeffektiv, men problematikken er at der mangler bæreflade til stempelringen når den passere den brede del af porten... det betyder at den gerne vil flytte sig lidt udaf når den er ud for en for bred port... en stempelring må ikke arbejde for meget da den nok skal blive træt en dag... selvfølgelig er der nok forskel på stempelringe - selv kan jeg godt lide L-ring og kun een på et stempel... hvorfor tror du man bruger skillevæg i forbindelse med bredde porte ? selvfølgelig for at holde på ringen og gøre det langtidsholdbart... hilsen claus olieklud...
helt rigtigt,men den er ikke lavet for at vare langtidsholdbar men den har da kørt 500 km
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Efter at have kæmpet med at få seriel forbindelse til det nye programmérbare CDI modul var jeg milimeter fra at kaste hele lortet i brændeovnen :whew NOT... det er det sgu for dyrt til :shutup

Nå, alle de her moderne møg bærebare computere uden COM port :(n) Prøvede med 2 forskellige adaptere, den ene til PCMCIA porten og den anden til USB... man må bare konkludere at den slags er noget bras der sjældent virker !!

Jeg måtte ned på nederste hylde da jeg pludselig kom i tanke om jeg havde en 7-8 år gammel og godt defekt DELL liggende som jeg ikke har nænnet at smide ud.... bundkortet er dog knækket så man kan ikke flytte den når den er tændt uden den crasher :hihi

Nå, Den fik lige en windows XP på og et kabel i com porten..... :tuba Der var forbindelse med det samme og jeg fik programmeret CDI modulet med en grund setup.

Nu skal jeg så bare have prøvet om dyret kan starte imorgen.... :rocks
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Dewil »

Det sku du have sagt, har lige videresolgt en ældre Hp/Compaq notebook, perfekt til arbejde med COM krævende software, det var også det den skulle bruges til. Bonussen er at de ikke dør??? :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dewil skrev:Det sku du have sagt, har lige videresolgt en ældre Hp/Compaq notebook, perfekt til arbejde med COM krævende software, det var også det den skulle bruges til. Bonussen er at de ikke dør??? :lol:
jeg må se om jeg kan støve en op... måske ude i den lokale kræmmerhal ? Hvad solgte du den for ? bare så har jeg har en prisidé....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Dewil »

500. Ser dem fra tid til anden op til 1000, men de er som sagt næsten uopslidelige. Har faktisk en kunde der har en til at ligge, skal jeg spørge ham?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dewil skrev:500. Ser dem fra tid til anden op til 1000, men de er som sagt næsten uopslidelige. Har faktisk en kunde der har en til at ligge, skal jeg spørge ham?
ikke til 500..... :hihi prøver lige kræmmerhallen... sidste år på stumpemarked købte jeg flere for 100-200.- stykket til nogle børn... batteri defekt, men de skulle bare bruge dem på deres skriveborde..... ligesom mig :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Dewil »

ok :)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"