Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Stemplet køres i top og 0 (nul) grader markeres ift. gradhjulet, som spændes på krumtappen eller svingjulet. Topstykket afmonteres og ved at dreje krumtappen rundt, kan man aflæse hvornår de respektive kanaler åbner/lukker.

Det er langt mere nøjagtigt end at regne i millimeter, og man kan sammenligne karakteristikken på tværs af forskellig slagvolumen.

Først og fremmest vil jeg nu stadig anbefale dig at forsøge med den førnævnte tændingskurve. Den er hverken skrap eller vanvittig, men du skal næsten prøve bare for at mærke, om der er en forskel.

Igen, jeg sidder med telefonen, så jeg kan have set forkert, men det lader til, at tændingstidspunktet er statisk@15-16 grader i videoklippet. Det er fint, hvis den altid smadres rundt ved højere omdrejninger, end den overhovedet er i nærheden af i klippet. (Læs: at motoren sjældent er UNDER 9.000rpm)
Med de porte, du har oplyst her, ville jeg satse på et statisk tændigstidspunkt omkring 18-22 grader.

Udstødningen er Alpha & Omega, men det emne hører heller ikke til her, og jeg forstår egentlig godt dit kompromis.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... den skal da bare havde en z1 43mm fra benny + en proma potte... hilsen olieklud
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Sv: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Den har faktisk 43 mm z1 men yb1 udstødning. Proma passer ikke rigtig til stilen syntes jeg ;-)

Sendt fra min HTC Desire HD A9191 med Tapatalk2
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Og Proma er nederen, ikke mindst... :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af claus olieklud »

ja ja ja - der er mange meninger om det forskellige... hvis du har lyst at afprøve forskellige udstødninger en dag, så kan du bare komme forbi... jeg har flere forskellige bla. org boss, bobbel udstødning, gammel kvalitet proma og standart udstødning... den burde kunne komme op på 100 kmt i medvind med 10000 omdrejninger i 5. gear

tag bare moster og otto med - så griller vi en bøf og leger med din knallert... ho ho mc

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
enhver yamaha skal komme godt afsted med sådan et sæt
enhver yamaha skal komme godt afsted med sådan et sæt
DSC00507.JPG (66.93 KiB) Vist 11880 gange
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

Ja, nu ved jeg godt at jesper (kreidlerhansen) ikke gider og høre på nedaf bakke historier.. og derfor prøvede jeg den anden dag ud af lige vej, hvor meget sådan en z1 cylinder kunne trække på min fs1.. Nåede mit hidtil højeste fart :what2 94 km/t på gps.... (bemærk at jeg ikke nævner vindstyrken - som jeg havde i rykken :mrgreen: :lol: )..

Og det var med 32mm homoet udstødning :wink:

4 gear
16mm karbu og 18mm indsugning
16-44 gearing
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Claus >> Jeg har bare en aversion mod Promaen, som 'lyder mere end den yder'.
:thunge
At jeg så med fryd ser en Zeta-cylinder ved siden af er en anden historie. Zeta har altid varieret en smule på ydelse, men cylindrenes kvalitet er i top (slidstyrke), og ydelsen kan altid hjælpes på vej med de rette ændringer! Som regel ganske få ændringer.


Nikolaj >> :hihi og tillykke! Du har dog ret i, jeg hellere ser, hvad den render på flad vej som reference... men nu kan du da se, hvor højt den skal op i omdrejninger for at runde 90-95km/t, som jeg vist nok har fået dig lokket med på at sigte efter. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Claus >> Jeg har bare en aversion mod Promaen, som 'lyder mere end den yder'.
:thunge
At jeg så med fryd ser en Zeta-cylinder ved siden af er en anden historie. Zeta har altid varieret en smule på ydelse, men cylindrenes kvalitet er i top (slidstyrke), og ydelsen kan altid hjælpes på vej med de rette ændringer! Som regel ganske få ændringer.


Nikolaj >> :hihi og tillykke! Du har dog ret i, jeg hellere ser, hvad den render på flad vej som reference... men nu kan du da se, hvor højt den skal op i omdrejninger for at runde 90-95km/t, som jeg vist nok har fået dig lokket med på at sigte efter. ;)
Tak tak :thunge Da den kørte 94 kunne den så ikke trække den til mere... det var MAX speed.. Så skal den have noget mere at leve af :D Jeg tænkte overhovedet ikke på omdrejninger... synes faktisk den blev mere lydløs.. måske jeg bare skal holde den på den fart - lige indtil det så siger et ordentligt BANG :teeth2

Men det gik i hvert fald over stok og sten.. :wink: Skal også til syn en gang i de forløbende uger.. det bliver spændende!
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis den havde tænkt sig at knalde stemplet, så havde den nu gjort det.

At den bliver mindre lydstærk skyldes overdrejning - motoren er tilstrækkeligt langt over sit maksimale effektområde, og resonanserne kludrer sammen...

...eller også kørte du stærkere end lyden! :teeth2


Vi krydser fingre for synet! Bare se at få den poleret så spejlblank, du ikke behøver køre med lyset tændt, hehe...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Hvis den havde tænkt sig at knalde stemplet, så havde den nu gjort det.

At den bliver mindre lydstærk skyldes overdrejning - motoren er tilstrækkeligt langt over sit maksimale effektområde, og resonanserne kludrer sammen...

...eller også kørte du stærkere end lyden! :teeth2


Vi krydser fingre for synet! Bare se at få den poleret så spejlblank, du ikke behøver køre med lyset tændt, hehe...!
Ja, ok.. Du har nok ret i det med lyden :D

Synes nu godt nok også der lød et brag på et tidspunkt - sikkert da jeg kørte igennem lydmuren.. jeg holdte ikke øje med speedometret hele tiden - måske den havde kørt 5-6 omgange rundt inden jeg kiggede på det :teeth2

Ang polering så kommer motoren bare på min crom så :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev: Synes nu godt nok også der lød et brag på et tidspunkt - sikkert da jeg kørte igennem lydmuren.. jeg holdte ikke øje med speedometret hele tiden - måske den havde kørt 5-6 omgange rundt inden jeg kiggede på det :teeth2

Ang polering så kommer motoren bare på min crom så :wink:
Arh... 343m/s svarer til omtrent 1062km/t, så nålen skal vist passere nul lidt mere end 5-6 gange! :lol:

Du med din lakerede chrom-tank! Pas på du ikke polerer lakken af... eller rettere, gør hellere det, så den rigtigt kan skinne! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev: Synes nu godt nok også der lød et brag på et tidspunkt - sikkert da jeg kørte igennem lydmuren.. jeg holdte ikke øje med speedometret hele tiden - måske den havde kørt 5-6 omgange rundt inden jeg kiggede på det :teeth2

Ang polering så kommer motoren bare på min crom så :wink:
Arh... 343m/s svarer til omtrent 1062km/t, så nålen skal vist passere nul lidt mere end 5-6 gange! :lol:

Du med din lakerede chrom-tank! Pas på du ikke polerer lakken af... eller rettere, gør hellere det, så den rigtigt kan skinne! ;)
Ja.. tallene går til 120 km/t og så er der et stykke hvor der ikke er noget indtil den når 0 igen.. Det vil sige ca. 180 km/t og 6*180= 1080 :mrgreen:

Ja, lakken skal faktisk af for den trænger til noget nyt :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev: Ja.. tallene går til 120 km/t og så er der et stykke hvor der ikke er noget indtil den når 0 igen.. Det vil sige ca. 180 km/t og 6*180= 1080 :mrgreen:

Ja, lakken skal faktisk af for den trænger til noget nyt :wink:
ÆV! Der blev jeg så lige sat på plads af en knægt! :hihi

Og vi er milevidt fra emnet... undskyld, Morten o.a.! Jeg går i skammekrogen... øh... garagen! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Sv: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af 12V »

Kreidlerhansen, stage6 har lavet en app til at regne grader / mm fra top, så du bare skal plotte værdierne ind. I hvert fald til android. Mon ikke der findes andre der har gjort sig umage?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev: Ja.. tallene går til 120 km/t og så er der et stykke hvor der ikke er noget indtil den når 0 igen.. Det vil sige ca. 180 km/t og 6*180= 1080 :mrgreen:

Ja, lakken skal faktisk af for den trænger til noget nyt :wink:
ÆV! Der blev jeg så lige sat på plads af en knægt! :hihi

Og vi er milevidt fra emnet... undskyld, Morten o.a.! Jeg går i skammekrogen... øh... garagen! ;)
Hehe, ja undskyld Morten :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hold op, i gasser bare løs :teeth2
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev: Formlen kan findes på http://www.stalkerzone.dk" onclick="window.open(this.href);return false; under 'beregnere', men den findes kun i pdf-format. Hvis nogen kan (og vil) føre den over i et regneark, vil jeg blive glad, og tændingseksperimenter bliver jeg meget mere i stand til at rode med. Matematik og jeg er ikke ret gode venner.
App til Apple - http://bit.ly/S8cgro" onclick="window.open(this.href);return false;

App til Android - http://bit.ly/S8cFKC" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedre end et regneark hvis du spørger mig :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:
kreidlerhansen skrev: Formlen kan findes på http://www.stalkerzone.dk" onclick="window.open(this.href);return false; under 'beregnere', men den findes kun i pdf-format. Hvis nogen kan (og vil) føre den over i et regneark, vil jeg blive glad, og tændingseksperimenter bliver jeg meget mere i stand til at rode med. Matematik og jeg er ikke ret gode venner.
App til Apple - http://bit.ly/S8cgro" onclick="window.open(this.href);return false;

App til Android - http://bit.ly/S8cFKC" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedre end et regneark hvis du spørger mig :)
Tak :) Det er slet ikke så ringe at have lige ved hånden.

Men nu var det til tændingstidspunktet, jeg mente. Den formel er mig bekendt anderledes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kim96v4 »

hvordan gik det med projektet?

er der blevet lavet en konverterigs guide?
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"