Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » man 27. apr 2015 22:11

Planen var at udskifte et slidt bøs i gearkassen på min 5 gears motor, men det endte med udskiftning af gearaksler og et 3 gear!

Da jeg fik åbnet min motor fik jeg et chok, tredje gearet var totalt spist op!
Der skulle et nyt tredje gear til hvis den skulle ud at køre med 5 gear igen og heldigvis havde jeg klaget min nød til Henrik Nielsen, så der gik knap 2 dage så havde han fundet et nyt tredje gear til mig på Ebay :bravo

Samtidig med udskiftning af tredje gearet har jeg fået modificeret 2 stk nye originale 4 gears aksler så de kan bruges i en 5 gears motor og monteret et lukket nåleleje i motorblokken hvor koblings gearakslen normalt er ophængt i et glide bøs, den aksel hvor koblingspinden går ind.

Resultatet er intet mindre end perfekt, den skifter nu gear i samme stil som en 4 gears og at finde frigearet går som en leg!
Forklaring: Dem som har kørt/kører med 5 gear ved at de tit og ofte er så slidte at de skifter rigtig dårligt og at frigearet er meget svært at ramme.
Vedhæftede filer
11.jpg
Slidt bøs
11.jpg (93.94 KiB) Vist 708 gange
13.jpg
Slidt tredje gear
13.jpg (107.75 KiB) Vist 708 gange
12.jpg
Slidt tredje gear
12.jpg (105.89 KiB) Vist 708 gange
9.jpg
Bøs til påkrympning af tredje gear
9.jpg (119.38 KiB) Vist 708 gange
6.jpg
Fremstilling af bøs
6.jpg (91.61 KiB) Vist 708 gange
7.jpg
Modificering af andet gear
7.jpg (110.62 KiB) Vist 708 gange
3.jpg
Andet gear monteret med bøs til lukket nåleleje
3.jpg (114.5 KiB) Vist 708 gange
5.jpg
Modificering af motorblok til lukket nåleleje
5.jpg (111.47 KiB) Vist 708 gange
4.jpg
Lukket nåleleje monteret
4.jpg (136.43 KiB) Vist 708 gange
2.jpg
Ditto nåleleje
2.jpg (67.49 KiB) Vist 708 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf kreidlerhansen » man 27. apr 2015 23:08

Det er så VILD en forskel, der er fra tidligere! Ikke at det var umuligt at fange gearene før, men nu er det vitterligt klak-klak-klak derudad!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf 12V » man 27. apr 2015 23:14

Har siddet og ventet spændt på hvordan de nålelejer skulle passe :-)

Hvordan er det nu med de originale aksler, er der smøreriller i overfladen?

Hvad med den nye overflade til nålelejerne, burde den ikke have været hærdet og slebet? :-)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » man 27. apr 2015 23:34

12V skrev:Har siddet og ventet spændt på hvordan de nålelejer skulle passe :-)

Hvordan er det nu med de originale aksler, er der smøreriller i overfladen?

Hvad med den nye overflade til nålelejerne, burde den ikke have været hærdet og slebet? :-)


Hej Carsten.

Akslen er ned drejet til 12mm (std 13mm) hvorefter der er fremstillet et bøs på Ø:11,07mm udv 14mm i god kvalitet stål, som er krympet og limet på akslen.

Hvorvidt den skulle have været hærdet og slebet må tiden vise.

Der blev ikke monteret nåleleje til den anden aksel.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf 12V » tirs 28. apr 2015 01:22

Jeg tænkte nemlig på om du skulle have haft et par inderringe med, de er slebet og lavet til den slags nålebøsninger. Hvis der da findes noget med passende mål, har ikke kigget.

Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » tirs 28. apr 2015 07:57

12V skrev:Jeg tænkte nemlig på om du skulle have haft et par inderringe med, de er slebet og lavet til den slags nålebøsninger. Hvis der da findes noget med passende mål, har ikke kigget.

Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.


Det kunne godt være at jeg skulle have haft det, tænkte ikke på det.
Du må godt tjekke om de findes i Ø12mm hvis det skulle blive nødvendigt i fremtiden :)
Vi bøssede det netop pga. af smørerillerne.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Henrik N » tirs 28. apr 2015 12:04

Jeg kan kun sige flot arbejde jan, og det glæder mig at det lykkedes at rede den.
skal vi så snart ud og køre hva
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Yamaha Fs1 DX 76
Yamaha Passola
Yamaha FJ1100 1985
Yamaha RS 125
Kreidler RS special. Under opbygning

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Morten - Webmaster » tirs 28. apr 2015 12:08

Super godt !! :bravo :bravo
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 606
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Twinsport » tirs 28. apr 2015 13:25

Hej

Er det smøreproblemer der er årsagen til det slidte tandhjul, eller har den bare kørt uden olie?

/Steen

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Jensmc » tirs 28. apr 2015 16:13

Jan og jeg har drøftet det.Mit forslag er, at de ekstra kræfter med ca. 80cc, er for stor en mundfuld for en 5 trins gearkasse. Hjulene må jo nødvendigvis være en anelse smallere, nå der skal være et ekstra sæt hjul.
Et andet forslag er, at der jo nok er en grund til, at Yamaha er gået væk fra 5-trins. At den ganske enkelt er for svag. Flere gearkasser har jo nedgnavede aksler. Det ses yderst sjældent på de 4-gears.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 28. apr 2015 16:57

Det er bare pudsigt, at kun tredje gear er ramt. Resten så da ok ud til sammenligning?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Jensmc » tirs 28. apr 2015 20:49

Ja, det er da underlgt, men der måske en svaghed i det gear.
Der kan jo også være nogle helt specielle kraftforhold i netop 3. gear.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » tirs 28. apr 2015 22:44

Jensmc skrev:Ja, det er da underlgt, men der måske en svaghed i det gear.
Der kan jo også være nogle helt specielle kraftforhold i netop 3. gear.


Modparten til 3 gearet fejlede ikke noget!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » tirs 28. apr 2015 22:46

Twinsport skrev:Hej

Er det smøreproblemer der er årsagen til det slidte tandhjul, eller har den bare kørt uden olie?

/Steen


Måske en dårlig hærdning af 3 gear :shock:
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Jensmc » ons 29. apr 2015 07:10

Hvis f.eks en hærdet aksel roterer i et blødere bøs, er det akslen, der slides. Dette er måske også gældende i et gear, så kun det ene hjul slides.
Men jeg har ingen erfaring i de sager.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 606
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Twinsport » ons 29. apr 2015 09:54

Nabo Jan skrev:...Måske en dårlig hærdning af 3 gear :shock:


Jeg har mulighed for at måle overfladehårdheden, så hvis jeg kan låne tandhjulet næste gang jeg kommer forbi, så kan vi hurtigt finde ud af om hærdningen er i orden :D

/Steen

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf 12V » ons 29. apr 2015 10:30

Nabo Jan skrev:
12V skrev:Jeg tænkte nemlig på om du skulle have haft et par inderringe med, de er slebet og lavet til den slags nålebøsninger. Hvis der da findes noget med passende mål, har ikke kigget.

Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.


Det kunne godt være at jeg skulle have haft det, tænkte ikke på det.
Du må godt tjekke om de findes i Ø12mm hvis det skulle blive nødvendigt i fremtiden :)
Vi bøssede det netop pga. af smørerillerne.


De findes i d10*D14*b13-20 mm, tror ikke de er sjove at gøre større i indvendig diameter, hvis 10 mm ikke kan bruges? :)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » ons 29. apr 2015 20:53

Twinsport skrev:
Nabo Jan skrev:...Måske en dårlig hærdning af 3 gear :shock:


Jeg har mulighed for at måle overfladehårdheden, så hvis jeg kan låne tandhjulet næste gang jeg kommer forbi, så kan vi hurtigt finde ud af om hærdningen er i orden :D

/Steen


Det kunne være rart at finde ud af om det var problemet :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf Nabo Jan » søn 3. maj 2015 19:39

Har fået kørt små 70km siden gearkassen blev monteret og det var rigtig lovende, men i dag da jeg fik justeret tænding ind og fik mere moment gik det galt, 2 gearet gav op og kørte rundt på akslen :(
Så vores anstrengelser med at dreje af akslen og lave et bøs 3/100 under tolerance og presse tandhjul på holdt ikke!

Kan man tig svejse tandhjulet fast på akslen uden at ødelægge hærdningen på tandhjul og aksel, er der nogen som har erfaring med sådan en operation?
Jeg ved at man kan tig svejse sølen fast i en krumtap, så krumtappen ikke vrider sig!

Kom frisk med nogle bud :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.

Indlægaf strynboen » søn 3. maj 2015 20:23

ja det var de gamle suzukier..med sam- pressedee krumtapper..som de svejsede til race motore..ellers gav de sig...
tig giver en ret blød svejsning..som er sej..prøv og bliv klogere...ellers drikker vi en trøste bajer..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen


Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst