Side 1 af 3

ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 17:22
af anj
jeg vil påstå at alle Yamaha FS1 der kører med "ordentlig syg tun" filer i koblingen, min gør ihvert fald. Det har jeg nu en løsning på.
jeg har ombygget koblingen lidt så der er plads til 3 koblinsplader og 2 jern plader.
DSCF3172.JPG
DSCF3172.JPG (136.81 KiB) Vist 16429 gange
vi starter her med standard 2 koblingsplader. Der er monteret stramme fjedre og den filer altså stadig
der er monteret ekstra jernplade for at få fjedre forspændt lidt ekstra
der er monteret ekstra jernplade for at få fjedre forspændt lidt ekstra
DSCF3173.JPG (155.01 KiB) Vist 16423 gange
nu til ombygningen. koblingen adskilles og tages med på mit arbejde hvor jeg har adgang til en drejebænk.
koblings knast opspændt i dreje bænk så bagside kan bearbejdes
koblings knast opspændt i dreje bænk så bagside kan bearbejdes
IMG_0004 med tekst.JPG (58.47 KiB) Vist 16416 gange
det var nødvendigt med et par prøvesamlinger for at få koblings knasten til at rotere frit i koblingsskålen.
koblingsknast opspændt i drejsbænk så forside kan bearbejdes
koblingsknast opspændt i drejsbænk så forside kan bearbejdes
IMG_0007 med tekst.JPG (63.37 KiB) Vist 16408 gange
der fjernes 2 mm der hvor koblingapladen har anlæg for at den længere ind. nu er koblingsknasten færdig.
værktøj til opspænding af trykplade
værktøj til opspænding af trykplade
IMG_0011 med tekst.JPG (72.86 KiB) Vist 16404 gange
trykplader er ikke sådan lige at spænde op i dreje bænken, men det kan lade sig gøre ved at tage et rør i passende diameter og så svejse 4 pinde på som der efter plandrejes. herefter holdes trykpladen blodt op mod de 4 tappe med rulle pinolen. der fjernes 1 mm på anlægsfladen for koblingsplade.
koblings skål
koblings skål
IMG_0009med tekst.JPG (86.72 KiB) Vist 16402 gange
Rundung i bund at spor for koblingsplade fjernes med fil for at inderste koblingsplade kan komme langt nok ind.
der files
der files
IMG_0008.JPG (124.6 KiB) Vist 16398 gange
skive ved koblingsfjeder
skive ved koblingsfjeder
DSCF3184 med tekst.JPG (49.68 KiB) Vist 16395 gange
Der ilægges 1 eller 2 skiver ved bolte for koblings fjedre. det gøres for at få fjederne til at have den korrekte længed i monteret tilstand. i standard opsætning med 2 plader er fjedernes længde 20mm i monteret tilstand. jeg har dog valgt kun at montere 1 skive hvilket resulterer i en fjederlængde på 19mm.
komplet kobling med 3 plader
komplet kobling med 3 plader
DSCF3182.JPG (147.56 KiB) Vist 16393 gange
her er så det færdige resultat monteret med nye orginale fjedre, hvilket gerne skulle resultere i at koblings grebet kommer til at gå som smør.
resten af yamahaen er dog ikke lige klar til test
resten af yamahaen er dog ikke lige klar til test
DSCF3186.JPG (139.49 KiB) Vist 16391 gange
men som det ses varer det lige lidt inden jeg kan prøvekøre den nye kobling. jeg er dog 100% sikker på at jeg aldrig igen får problemer med at koblingen filer.

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 17:45
af Morten - Webmaster
Det ser sgu godt ud :wink:

Jeg SAVNER mit maskinværksted !!! :cry:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 18:51
af strynboen
blev koblingen ikke ringere dengang du havde en ekstra stålplade yderst mod endedækslet,,stål mod aluminium??.ellers fint arbejde.var selv maskinarbejder engang(er det vel endnu).

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 19:18
af anj
vedrørende den ekstra metalplade så betyder det ikke noget at der er metal mod alumium da de altid har samme hastighed, de følges jo begge med koblings knasten så det eneste der sker er at fjederne bliver forspændt lidt mere.

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 19:24
af strynboen
aha den strammede bare fjederne

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 19:34
af nielsfup
Det er fanme iorden
Det vil jeg prøve

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: lør 12. jan 2008 19:54
af Yamaha FS1 50SS
Hej Anj
Det ser spændende ud det procjekt der :wink:

Mvh. Johnny

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 13. jan 2008 10:57
af Morten O
God "opfindelse", jeg glæder mig til at høre om det virker :D

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: man 14. jan 2008 22:29
af MDT
Meget fin projekt du har gang i der :)

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 20. jan 2008 09:03
af chas
This is a Very interesting project. I have followed the photographs and can see the order of things there. Also, i have translated each reply one by one and thats where i think i lost it. :(

What is the reason for doing this? What is the end result of fitting 3 discs? Won't the extra pressure put greater force on the cable?

Sorry if i appear ignorant, I don't mean to! I just wish to have all the information to hand before i do this.

Regards

Chas

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 20. jan 2008 10:11
af nielsfup
Hey Chase
I had the same thought. The clutch worm drive on the ignition side is not the most durable construction.
However let’s give is a chance. If it works it is a great solution to the clutch slip problem.

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 20. jan 2008 17:43
af strynboen
de gamle 3 gears sco havde et system med en reaktions arm,så det er måske det næste forbedrings foreslag,
ideen med ekstra koblings areal i form af en ekstra plade ,er jo netop at unggå at montere strammere fjedre,og istedet have større koblingsareal.
til honda kan man købe en med ekstra plade fra en CD-70

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 20. jan 2008 20:33
af nielsfup
Ja det har du faktisk ret i. Så der skal vel monteres mindre fjedre.
Jeg havde faktisk en sco med 3 håndgear dengang jeg var lille.

Er der nogen der har information om sådan en cykkel

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 20. jan 2008 20:40
af strynboen
jeg har s"elfølig haft en den var rød,og med håndgear,
schmidt og compani i odense,,S C O.ja du var på hjemmebane med den.
den kunne fåes som transporter.med lille lad foran,min gamle næbo,jensen har en,somhan køre til købmanden hver uge,,han vil ikke sælge den :cry: :cry: :?
der behøver ikke andre fjedre,der skal bare lægges skiver under,for at opveje de forkorte styrepinde

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: man 21. jan 2008 19:28
af anj
This is a Very interesting project. I have followed the photographs and can see the order of things there. Also, i have translated each reply one by one and thats where i think i lost it.

What is the reason for doing this? What is the end result of fitting 3 discs? Won't the extra pressure put greater force on the cable?

Sorry if i appear ignorant, I don't mean to! I just wish to have all the information to hand before i do this.

Regards

Chas
hallo Chas

the reason for this modification is to to prevent the clutch from slipping, witch is a big problem if the yamaha has been optimized for max power. With 3 plates the clutch can take 50% higher torque than standard.

It will not put ekstra force to the cable and worm in the side cover. This is because springs are at normal lengh in mounted state (20mm). this is adjusted by applying 1 or 2 Ø5mm washers under eatch bolt for springs.

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: man 21. jan 2008 20:58
af nielsfup
Hej Anj

Ja det er jo lige det, jeg havde overset at du goså havde sat fjeder kraften den.
Det holder sku. Har du prøvet det i praksis?

Niels

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: søn 3. feb 2008 22:08
af Poul-Erik A.
Hej Anders og velkommen til.
Jeg har vistnok glemt at hilse på og at kommentere dit imponerende projekt - så det gør jeg nu..

Hvis ikke der var billeder med punkt for punkt, havde jeg (og måske andre) tvivlet på om det virkelig kunne lade sig gøre - men det er jo bevist! Jeg kan godt se teorien i det, for der bliver vel ca. 33 eller 50% mere belægning til at overføre energien med.

Jeg har også haft problemer med glidende kobling (med tun), men det viste sig at være plastsneglen, der var revnet - efter 33 års virke...
Jeg er forøvrigt udlært i Ringkøbing hos Stampes Elektro tilbage i 1984.

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: ons 6. feb 2008 00:03
af anj
hej Niels og Poul-Erik

Angående testkørsel så er det stadig et stykke ude i fremtiden, da jeg er igang med kaliber, hjul med nye fælge og maling af tank, sideskjolde lygtehus og lygteholdere.

vedrørende koblingens performance så skulle den kunne overført 50% mere moment end standard.

vedrørende Ringkøbing så er jeg Vestas tilflytter, så til daglig går jeg og kloger i vindmølle teknik. Jeg er Maskinmester og er ansat i tekinsk support på fabrikken i Ringkøbing hvor vi fremstiller 3MW naceller.
jeg stammer ellers fra djursland (Ramten) så jeg kender Grenå og omegn, som jo er stedet for sommertræffet, veldig godt.

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: ons 6. feb 2008 13:25
af Guess who
Hej

Sidder lige og følger lidt med her i mit byggerod. Jeg har altid haft held med og file hakkerne i primærhjulet væk! Altså der hvor du filer de runde hjørner væk, der filer jeg altid hakkerne væk som pladerne har lavet højere oppe. Giver lidt mere frigang men til gengæld " hænger " pladerne ikke fast ved højere omdrejninger, de kan glide frit. Hvis i forstår? 8)

Meget kendt problem da vi kørte motocross førhen. :o

Kan renovere primærhjul hvis der er for meget slør eller chock effekten er væk.

Godt og se folks kreative evner

Mvh
Benny

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

: fre 16. maj 2008 17:36
af chas
Ok, i have decided to do this mod on my special. Morten has translated the text on the photographs for me,but i have a couple of questions. Firstly, when you remove the material from the clutch basket, for the lugs on the fibre plates, have to filed it all the way down to meet the inner face of the basket? and how thick are the washers you used to give the correct spring compression?

Thankyou.