ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
hallo chas
only a little material have been removed in the basket. try to look at picture, it is only in the corners that material have been removed.
regarding the washers used for correct spring tention they are aprox 1mm, it is standard Ø5 washers. but you can check when you do the assembly. in a standard clutch the spring lengh is 20mm in mounted state. you maby have to apply 2 washers to reach this measure. i have chosen only to mount 1. this gives in my case aprox 19mm spring lengh = a litle higher spring load than standard.
only a little material have been removed in the basket. try to look at picture, it is only in the corners that material have been removed.
regarding the washers used for correct spring tention they are aprox 1mm, it is standard Ø5 washers. but you can check when you do the assembly. in a standard clutch the spring lengh is 20mm in mounted state. you maby have to apply 2 washers to reach this measure. i have chosen only to mount 1. this gives in my case aprox 19mm spring lengh = a litle higher spring load than standard.
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Thankyou Anders
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!
Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry
Still trying to master English!!!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!
Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry
Still trying to master English!!!
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
jeg har prøvet med en koblingsskål fre en anden model,,men den er 3mm tykkere i skålen,,ellers passer den 100 %,,hvis knasten var høj nok kunne der være 4 plader i..en ting som erik fs1,,har fremhævet er at koblings pladerne er for smalle,,de dækker kun halvdelen,af areialet
det var en nem metode at få større bid at få fundet nogle alternative ,,
jeg smider lige billeder af mine forsøg,,er ikke helt sikker på at det er en rd,,der er type nummer på billedet,,og en anden type chok koblinger
uden hul i..
det var en nem metode at få større bid at få fundet nogle alternative ,,
jeg smider lige billeder af mine forsøg,,er ikke helt sikker på at det er en rd,,der er type nummer på billedet,,og en anden type chok koblinger
uden hul i..
- Vedhæftede filer
-
- normal skål-250.jpg (56.68 KiB) Vist 11169 gange
-
- rd skål-250.jpg (55.81 KiB) Vist 11169 gange
-
- standart-højde-250.jpg (51.73 KiB) Vist 11169 gange
-
- rd 3mm højere end standart-250.jpg (56.19 KiB) Vist 11168 gange
-
- plader-250.jpg (43.67 KiB) Vist 11164 gange
-
- rd nummer-250.jpg (53.84 KiB) Vist 11166 gange
-
- rd skål,nummer250.jpg (52.79 KiB) Vist 11166 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Hej anders.
Jeg har lavet en kobling om efter din fine beskrivelse til min 76èr special og den virker bare super.
Har godt nok ikke kørt så hardt endnu, da jeg kører til og skal ha indstillet lidt.
Men vender lige tilbage når den er tæstet med fuld skrue.
Jeg har lavet en kobling om efter din fine beskrivelse til min 76èr special og den virker bare super.
Har godt nok ikke kørt så hardt endnu, da jeg kører til og skal ha indstillet lidt.
Men vender lige tilbage når den er tæstet med fuld skrue.
Jesper Færch Nørgaard
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Hej igen.
Så er koblingen tæstet og klarede det til ug.
Jeg kører med.
43mm fs1 cylinder lidt filet.
Planet 43mm topstykke.
16mm mikumi.
18mm studs.
5,3 udstødning.
13/43 gearing.
Den kører 75km/t ud af lige vej (efter spedometer), og med rigtig godt bundtræk.
Har også prøvet om jeg kunne få den til at glide i kobling, men det kan jeg ikke!
Super kobling!!
Så er koblingen tæstet og klarede det til ug.
Jeg kører med.
43mm fs1 cylinder lidt filet.
Planet 43mm topstykke.
16mm mikumi.
18mm studs.
5,3 udstødning.
13/43 gearing.
Den kører 75km/t ud af lige vej (efter spedometer), og med rigtig godt bundtræk.
Har også prøvet om jeg kunne få den til at glide i kobling, men det kan jeg ikke!
Super kobling!!
Jesper Færch Nørgaard
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
hey er der nogen der kan hjælpe mig med at lave min kobling om til 3 plader???
har ikke drejebænk og kender ingen men er godt træt af at den filer så vildt med kun 2 plader.
PLEASE HJÆLP.
har ikke drejebænk og kender ingen men er godt træt af at den filer så vildt med kun 2 plader.
PLEASE HJÆLP.
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Min FS1 har gennem længere tid haft problemer med koblingen såsnart den kom over 8500 omd gav den slip
Torsdag i sidste uge tog jeg så over til Lars for at få drejet mine koblings skåle til så der kunne være 3 plader i
Nu er den så afprøvet......................
Og det virker jeg har aldrig haft en kobling der virker så præcist og kontant og den holder 100 %
selv når den er kold og skal sejtrække op ad bakke
her er lidt billeder og Lars har vist også nogle tilføjelser i foreholdet til den gide som Anders har lavet
Torsdag i sidste uge tog jeg så over til Lars for at få drejet mine koblings skåle til så der kunne være 3 plader i
Nu er den så afprøvet......................
Og det virker jeg har aldrig haft en kobling der virker så præcist og kontant og den holder 100 %
selv når den er kold og skal sejtrække op ad bakke
her er lidt billeder og Lars har vist også nogle tilføjelser i foreholdet til den gide som Anders har lavet
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
hej vi så at hvis man drejede 2milimeter af forsiden af knasten forsvandt der noget af yderdiameteren på anlægs fladen mod koplings pladerne så de ikke dækker 100%...vi valgte så at dreje 1 mm af bagsiden og 1,0 af forsiden,,så får man hele overfladen,mod koblingspladerne ,det gør så at der stikker en lille smule af akslen med noter ,op i midten,,hvor møtrikken skal skrues på..man tager så en møtrik fra forreste kæde tandhjul,,den har en frigang ,,så man kan skrue knasten fast aligevel
man kan se at den yderste koblings plade stikker lidt ud af skålen,,dette kan miligvis fjernes hvis man tager 0,5 mere af bagsiden af knasten..men så kommer skålen meget tæt på knasten,,vi valgte at stoppe her..så vi har fuld kontakt på pladerne,,men tapperne stikker lidt ud af skålen...det kan nok forbedres så skriv jeres erfaringer ,,når i gør ombygningen
men stor tak til ANJ for det store for arbejde som beviste det var muligt..godt gået
man kan se at den yderste koblings plade stikker lidt ud af skålen,,dette kan miligvis fjernes hvis man tager 0,5 mere af bagsiden af knasten..men så kommer skålen meget tæt på knasten,,vi valgte at stoppe her..så vi har fuld kontakt på pladerne,,men tapperne stikker lidt ud af skålen...det kan nok forbedres så skriv jeres erfaringer ,,når i gør ombygningen
men stor tak til ANJ for det store for arbejde som beviste det var muligt..godt gået
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Hvad er det i gør med trykpladen den der spids i køre ind?
knallerter som jeg har
___________________________________
yamaha FS1 4 gear med 2 gears tank og sideskjolde
puch maxi S - Solgt
Giantco sprint sport
___________________________________
yamaha FS1 4 gear med 2 gears tank og sideskjolde
puch maxi S - Solgt
Giantco sprint sport
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Det er bare en pinol holder.
Den sikre at trykpladen ikke falder ud af drejebænken medens man arbejder.
Den sikre at trykpladen ikke falder ud af drejebænken medens man arbejder.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
når okay
knallerter som jeg har
___________________________________
yamaha FS1 4 gear med 2 gears tank og sideskjolde
puch maxi S - Solgt
Giantco sprint sport
___________________________________
yamaha FS1 4 gear med 2 gears tank og sideskjolde
puch maxi S - Solgt
Giantco sprint sport
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
hej den hedder en rulle pinol..det er bare en spids som har et kugleleje så den kan rotere..der findes også en større som bruges til rør..den bruges ved lange enmer som stikker langt ud af patronen..den sidder altid nøjaktig i midten af drejebænken..så den er fin til at indstille stålene efter i højden
det er bare for at kunne dreje lidt af pladen vi har den på..ellers er der ikke plads til de ekstra plader
det er bare for at kunne dreje lidt af pladen vi har den på..ellers er der ikke plads til de ekstra plader
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Hejsa, sikke en fantastisk guide !! jeg har, ligesom strynboen skriver, ikke fjernet så meget materiale på berøringsfladen på knasten, men derimod fjernet lidt mere på bagsiden af knasten, så alle pladerne lige akkurat falder ned i skålen
Jeg kører med 43mm aluminiumscylinder og 13/43 gearing, og koblingen fungerer bare perfekt, intet glideri overhovedet !
Takker for en super, super guide !!!
Jeg kører med 43mm aluminiumscylinder og 13/43 gearing, og koblingen fungerer bare perfekt, intet glideri overhovedet !
Takker for en super, super guide !!!
- Vedhæftede filer
-
- kobling.jpg (165.57 KiB) Vist 10666 gange
Mvh Mads Thomsen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
hej den ser super ud,,du har netop ramt den gyldne mellemvej..men man kan nok ikke målsætte mere nøjaktigt end der er gjort..der er lidt forskel på trykpladerne og knast mål..så folk skal selv prøve sig til de sidste fin justeringer..men det virker super..det er bare godt..
jeg går og roder lidt med min honda 550..om jeg kan få en ekstra plade i den også..men er ikke meget for at begynde at dreje i delene..har ikke nogen reserve stumper
jeg går og roder lidt med min honda 550..om jeg kan få en ekstra plade i den også..men er ikke meget for at begynde at dreje i delene..har ikke nogen reserve stumper
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
du har helt ret i at man ikke lige kan sætte mål på jeg tog også kun udgangspunkt i de opgivne mål, og så prøvede jeg mig ellers lige så stille frem til det passede.
Jeg kan godt forstå du ikke er meget for at bearbejde hondakoblingen når du ikke har en reserve jeg turde kun lave yamahakoblingen om, fordi jeg havde en ekstra..
Hvor mange plader er der i hondaens kobling?
Jeg kan godt forstå du ikke er meget for at bearbejde hondakoblingen når du ikke har en reserve jeg turde kun lave yamahakoblingen om, fordi jeg havde en ekstra..
Hvor mange plader er der i hondaens kobling?
Mvh Mads Thomsen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
der er flere versioner af 550 koblingen..honda har løbene forsøgt med ændringer..så der er mange muligheder..der sidder en dobbelt dæmper plade mellem de anlmendelige friktions plader..den kan muligvis tages ud og erstattes med et sæt anlm plader..den var til at dæmpe vibrationer ved indkobling..eller som støj dæmper...jeg vil bare have max areial på belægningerne
- Vedhæftede filer
-
- clutch_assy.gif (37.82 KiB) Vist 10633 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
fin tanke med den dobbeltdæmper ! men jeg tror nu nok også jeg vil fortrække max areal på pladerne..
jeg kom til at tænke: hvis man bygger en extra plade i fs1'eren forøger man fiberpladernes areal med 1/2=50%... hvis man bygger en extra plade i hondaen forøger man (kun) arealet med 1/7=14%... (hvis der altså som standard er 7 fiberplader i)
men max. pladeareal ville stadigvæk være at foretrække
jeg kom til at tænke: hvis man bygger en extra plade i fs1'eren forøger man fiberpladernes areal med 1/2=50%... hvis man bygger en extra plade i hondaen forøger man (kun) arealet med 1/7=14%... (hvis der altså som standard er 7 fiberplader i)
men max. pladeareal ville stadigvæk være at foretrække
Mvh Mads Thomsen
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
nogen der kan lave sådan en kobling til en ung knægt der gerne vil køre stærkt uden "file" koblingen?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
er villig til at betale for det.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader
Du kan nu godt undgå "filen" uden at lave koblingshjulet om. Der er ingen tvivl om at den omtalte kobling er klart nr.1 men for os uden drejebænk og "Æ know how" er der en anden mulighed som jeg bruger. Kob.hjulet skal selvfølgelig være uden hakker og files nøjagtig op med dig.skydelærer i hullerne til fiberpladerne. Jeg brugte en god brugt org.kobl.knast Vesrah fiberplader org.jernplader org.fjedre og org.trykplade. Jeg lagde 2 jernplader i, altså fiber jern jern og fiber og den kan bruges til traktor træk
Kører 80 gps kmt med 15-43 gearing og 115 kg.på nakken og den "filer" ingen steder. Men det skal så siges at den kobler rimelig hårdt til når man starter i 1.gear,men det vender man sig hurtig til. Måske er der nogne der mener at det er forkert men sådan gør jeg og det virker her
Kører 80 gps kmt med 15-43 gearing og 115 kg.på nakken og den "filer" ingen steder. Men det skal så siges at den kobler rimelig hårdt til når man starter i 1.gear,men det vender man sig hurtig til. Måske er der nogne der mener at det er forkert men sådan gør jeg og det virker her