ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf anj » lør 12. jan 2008 17:22

jeg vil påstå at alle Yamaha FS1 der kører med "ordentlig syg tun" filer i koblingen, min gør ihvert fald. Det har jeg nu en løsning på.
jeg har ombygget koblingen lidt så der er plads til 3 koblinsplader og 2 jern plader.
DSCF3172.JPG
DSCF3172.JPG (136.81 KiB) Vist 3617 gange

vi starter her med standard 2 koblingsplader. Der er monteret stramme fjedre og den filer altså stadig
DSCF3173.JPG
der er monteret ekstra jernplade for at få fjedre forspændt lidt ekstra
DSCF3173.JPG (155.01 KiB) Vist 3611 gange

nu til ombygningen. koblingen adskilles og tages med på mit arbejde hvor jeg har adgang til en drejebænk.
IMG_0004 med tekst.JPG
koblings knast opspændt i dreje bænk så bagside kan bearbejdes
IMG_0004 med tekst.JPG (58.47 KiB) Vist 3604 gange
det var nødvendigt med et par prøvesamlinger for at få koblings knasten til at rotere frit i koblingsskålen.
IMG_0007 med tekst.JPG
koblingsknast opspændt i drejsbænk så forside kan bearbejdes
IMG_0007 med tekst.JPG (63.37 KiB) Vist 3596 gange
der fjernes 2 mm der hvor koblingapladen har anlæg for at den længere ind. nu er koblingsknasten færdig.
IMG_0011 med tekst.JPG
værktøj til opspænding af trykplade
IMG_0011 med tekst.JPG (72.86 KiB) Vist 3592 gange
trykplader er ikke sådan lige at spænde op i dreje bænken, men det kan lade sig gøre ved at tage et rør i passende diameter og så svejse 4 pinde på som der efter plandrejes. herefter holdes trykpladen blodt op mod de 4 tappe med rulle pinolen. der fjernes 1 mm på anlægsfladen for koblingsplade.
IMG_0009med tekst.JPG
koblings skål
IMG_0009med tekst.JPG (86.72 KiB) Vist 3590 gange
Rundung i bund at spor for koblingsplade fjernes med fil for at inderste koblingsplade kan komme langt nok ind.
IMG_0008.JPG
der files
IMG_0008.JPG (124.6 KiB) Vist 3586 gange
DSCF3184 med tekst.JPG
skive ved koblingsfjeder
DSCF3184 med tekst.JPG (49.68 KiB) Vist 3583 gange
Der ilægges 1 eller 2 skiver ved bolte for koblings fjedre. det gøres for at få fjederne til at have den korrekte længed i monteret tilstand. i standard opsætning med 2 plader er fjedernes længde 20mm i monteret tilstand. jeg har dog valgt kun at montere 1 skive hvilket resulterer i en fjederlængde på 19mm.
DSCF3182.JPG
komplet kobling med 3 plader
DSCF3182.JPG (147.56 KiB) Vist 3581 gange
her er så det færdige resultat monteret med nye orginale fjedre, hvilket gerne skulle resultere i at koblings grebet kommer til at gå som smør.
DSCF3186.JPG
resten af yamahaen er dog ikke lige klar til test
DSCF3186.JPG (139.49 KiB) Vist 3579 gange
men som det ses varer det lige lidt inden jeg kan prøvekøre den nye kobling. jeg er dog 100% sikker på at jeg aldrig igen får problemer med at koblingen filer.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet XR3I 1984

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 12. jan 2008 17:45

Det ser sgu godt ud :wink:

Jeg SAVNER mit maskinværksted !!! :cry:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf strynboen » lør 12. jan 2008 18:51

blev koblingen ikke ringere dengang du havde en ekstra stålplade yderst mod endedækslet,,stål mod aluminium??.ellers fint arbejde.var selv maskinarbejder engang(er det vel endnu).
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf anj » lør 12. jan 2008 19:18

vedrørende den ekstra metalplade så betyder det ikke noget at der er metal mod alumium da de altid har samme hastighed, de følges jo begge med koblings knasten så det eneste der sker er at fjederne bliver forspændt lidt mere.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet XR3I 1984

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf strynboen » lør 12. jan 2008 19:24

aha den strammede bare fjederne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf nielsfup » lør 12. jan 2008 19:34

Det er fanme iorden
Det vil jeg prøve
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2860
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » lør 12. jan 2008 19:54

Hej Anj
Det ser spændende ud det procjekt der :wink:

Mvh. Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf Morten O » søn 13. jan 2008 10:57

God "opfindelse", jeg glæder mig til at høre om det virker :D
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - http://knallertforum.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt

Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf MDT » man 14. jan 2008 22:29

Meget fin projekt du har gang i der :)

Brugeravatar
chas
Junior knallert
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 6. sep 2007 22:04

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf chas » søn 20. jan 2008 09:03

This is a Very interesting project. I have followed the photographs and can see the order of things there. Also, i have translated each reply one by one and thats where i think i lost it. :(

What is the reason for doing this? What is the end result of fitting 3 discs? Won't the extra pressure put greater force on the cable?

Sorry if i appear ignorant, I don't mean to! I just wish to have all the information to hand before i do this.

Regards

Chas
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!

Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry

Still trying to master English!!!

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf nielsfup » søn 20. jan 2008 10:11

Hey Chase
I had the same thought. The clutch worm drive on the ignition side is not the most durable construction.
However let’s give is a chance. If it works it is a great solution to the clutch slip problem.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf strynboen » søn 20. jan 2008 17:43

de gamle 3 gears sco havde et system med en reaktions arm,så det er måske det næste forbedrings foreslag,
ideen med ekstra koblings areal i form af en ekstra plade ,er jo netop at unggå at montere strammere fjedre,og istedet have større koblingsareal.
til honda kan man købe en med ekstra plade fra en CD-70
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf nielsfup » søn 20. jan 2008 20:33

Ja det har du faktisk ret i. Så der skal vel monteres mindre fjedre.
Jeg havde faktisk en sco med 3 håndgear dengang jeg var lille.

Er der nogen der har information om sådan en cykkel
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf strynboen » søn 20. jan 2008 20:40

jeg har s"elfølig haft en den var rød,og med håndgear,
schmidt og compani i odense,,S C O.ja du var på hjemmebane med den.
den kunne fåes som transporter.med lille lad foran,min gamle næbo,jensen har en,somhan køre til købmanden hver uge,,han vil ikke sælge den :cry: :cry: :?
der behøver ikke andre fjedre,der skal bare lægges skiver under,for at opveje de forkorte styrepinde
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf anj » man 21. jan 2008 19:28

This is a Very interesting project. I have followed the photographs and can see the order of things there. Also, i have translated each reply one by one and thats where i think i lost it.

What is the reason for doing this? What is the end result of fitting 3 discs? Won't the extra pressure put greater force on the cable?

Sorry if i appear ignorant, I don't mean to! I just wish to have all the information to hand before i do this.

Regards

Chas


hallo Chas

the reason for this modification is to to prevent the clutch from slipping, witch is a big problem if the yamaha has been optimized for max power. With 3 plates the clutch can take 50% higher torque than standard.

It will not put ekstra force to the cable and worm in the side cover. This is because springs are at normal lengh in mounted state (20mm). this is adjusted by applying 1 or 2 Ø5mm washers under eatch bolt for springs.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet XR3I 1984

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf nielsfup » man 21. jan 2008 20:58

Hej Anj

Ja det er jo lige det, jeg havde overset at du goså havde sat fjeder kraften den.
Det holder sku. Har du prøvet det i praksis?

Niels
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 3. feb 2008 22:08

Hej Anders og velkommen til.
Jeg har vistnok glemt at hilse på og at kommentere dit imponerende projekt - så det gør jeg nu..

Hvis ikke der var billeder med punkt for punkt, havde jeg (og måske andre) tvivlet på om det virkelig kunne lade sig gøre - men det er jo bevist! Jeg kan godt se teorien i det, for der bliver vel ca. 33 eller 50% mere belægning til at overføre energien med.

Jeg har også haft problemer med glidende kobling (med tun), men det viste sig at være plastsneglen, der var revnet - efter 33 års virke...
Jeg er forøvrigt udlært i Ringkøbing hos Stampes Elektro tilbage i 1984.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf anj » ons 6. feb 2008 00:03

hej Niels og Poul-Erik

Angående testkørsel så er det stadig et stykke ude i fremtiden, da jeg er igang med kaliber, hjul med nye fælge og maling af tank, sideskjolde lygtehus og lygteholdere.

vedrørende koblingens performance så skulle den kunne overført 50% mere moment end standard.

vedrørende Ringkøbing så er jeg Vestas tilflytter, så til daglig går jeg og kloger i vindmølle teknik. Jeg er Maskinmester og er ansat i tekinsk support på fabrikken i Ringkøbing hvor vi fremstiller 3MW naceller.
jeg stammer ellers fra djursland (Ramten) så jeg kender Grenå og omegn, som jo er stedet for sommertræffet, veldig godt.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet XR3I 1984

Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1202
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf Guess who » ons 6. feb 2008 13:25

Hej

Sidder lige og følger lidt med her i mit byggerod. Jeg har altid haft held med og file hakkerne i primærhjulet væk! Altså der hvor du filer de runde hjørner væk, der filer jeg altid hakkerne væk som pladerne har lavet højere oppe. Giver lidt mere frigang men til gengæld " hænger " pladerne ikke fast ved højere omdrejninger, de kan glide frit. Hvis i forstår? 8)

Meget kendt problem da vi kørte motocross førhen. :o

Kan renovere primærhjul hvis der er for meget slør eller chock effekten er væk.

Godt og se folks kreative evner

Mvh
Benny

Brugeravatar
chas
Junior knallert
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 6. sep 2007 22:04

Re: ombygning af kobling til 3 koblingsplader

Indlægaf chas » fre 16. maj 2008 17:36

Ok, i have decided to do this mod on my special. Morten has translated the text on the photographs for me,but i have a couple of questions. Firstly, when you remove the material from the clutch basket, for the lugs on the fibre plates, have to filed it all the way down to meet the inner face of the basket? and how thick are the washers you used to give the correct spring compression?

Thankyou.
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!

Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry

Still trying to master English!!!


Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster