Side 1 af 1

Test af frigearskontakt

: fre 16. sep 2011 21:17
af Thoms
Hvordan tester jeg om frigearskontakten virker efter hensigten inden motoren hænges på? Er det bare at måle om der er gennemgang når den er i frigearsposition eller skal man "live teste" med en lampe på?

Re: Test af frigearskontakt

: fre 16. sep 2011 21:20
af Morten - Webmaster
brug en pære og et batteri...

Sort fra batteriet holdes på en skrue på motor

rød fra batteri til pærens ene side

en ledning fra frigearskontakt til pærens anden side.

Jeg vil ikke anbefale at stole på et multimeter da det ikke trækker noget strøm og som jeg fortalte dig i telefonen så blev jeg og en anden altså snydt..

Re: Test af frigearskontakt

: lør 17. sep 2011 07:58
af nielsfup
Ja det er en nem og god metoder. ellers kan man bruge tændingstesteren

Re: Test af frigearskontakt

: lør 17. sep 2011 08:11
af Morten - Webmaster
nielsfup skrev:Ja det er en nem og god metoder. ellers kan man bruge tændingstesteren
Er der da belastning på den ? min kontakt snød fordi der ikke var forbrug

Re: Test af frigearskontakt

: lør 17. sep 2011 08:17
af nielsfup
Hej Morten
Nej det kan du ha ret i, Det er mere sikkert med pære metoden. Jeg har bare selv brugt testeren med held på min egen.
Men helt enig, pæren er 100% sikker

Re: Test af frigearskontakt

: søn 18. sep 2011 18:52
af Thoms
Tak,

Den er nu testet og det var godt jeg gjorde det, for den ER ustabil. Kontakten fejler ikke noget, men den må skulle være lidt længere til en 5 gears. Hvad nu? Kan man trylle lidt med den eller skal der en anden type kontakt i.

Re: Test af frigearskontakt

: søn 18. sep 2011 19:27
af strynboen
du kan nok dreje lidt af i drejebænken..eller en tyndere fiber pakning

Re: Test af frigearskontakt

: søn 18. sep 2011 21:33
af Dewil
Eller af med den originale pakning og så må den nøjes med lidt flydende???

Re: Test af frigearskontakt

: søn 18. sep 2011 21:47
af nielsfup
Hej JA jeg må da også indrømme at min har lavet numre. Jeg checke-de det hele inden det blev sat sammen men den svigter far tid til anden. Og det er kontakten. Ikke ledninger eller andet.

Re: Test af frigearskontakt

: søn 18. sep 2011 21:50
af Morten - Webmaster
Var tromle diameteren ikke også forskellig på 4 & 5 gears ?

Re: Test af frigearskontakt

: søn 18. sep 2011 22:21
af nielsfup
Uha
Det ved jeg ikke.
Måske kan vi nå at få lidt mål inden de sidste 5G bliver samlet....

Re: Test af frigearskontakt

: man 19. sep 2011 19:23
af Thoms
Dewil skrev:Eller af med den originale pakning og så må den nøjes med lidt flydende???
Har prøvet at montere uden pakning og så spiller det. Så summa summarum bliver netop løsningen med Hylomar :D

Re: Test af frigearskontakt

: man 19. sep 2011 21:59
af Morten - Webmaster
Thoms skrev:
Dewil skrev:Eller af med den originale pakning og så må den nøjes med lidt flydende???
Har prøvet at montere uden pakning og så spiller det. Så summa summarum bliver netop løsningen med Hylomar :D
Lavteknologisk meget fin løsning !! må jeg kopiere ideén når jeg skal have min 5 gears bygget om til 70ccm til vinter ?? :hihi

Re: Test af frigearskontakt

: man 19. sep 2011 22:06
af Thoms
Yes yes! Det er nok svært at få patent på den løsning :hihi

70 kubik :?: Med 45 mm og JT1 krummeren kommer du ikke over 68, men det lyder godt :lol:

Re: Test af frigearskontakt

: man 19. sep 2011 22:07
af Morten - Webmaster
Thoms skrev:Yes yes! Det er nok svært at få patent på den løsning :hihi

70 kubik :?: Med 45 mm og JT1 krummeren kommer du ikke over 68, men det lyder godt :lol:
Syntes bare jeg havde set at Crazycatmans ccm calculator gav 69.8 ccm.. nu kan jeg da godt se det kun er 66.7 :crying

Re: Test af frigearskontakt

: lør 22. okt 2011 00:39
af jeppex
Er det korrekt forstået at der altid er gennemgang gennem frigearskontakent, hvad enten "kuglen" er ude eller inde, og at det er en eller anden pal ned i motoren/gearkassen der rammer "kuglen" på kontakten og dermed skaber netop kontakt?

Nu noget af en krænglet sætning... :?

Re: Test af frigearskontakt

: lør 22. okt 2011 07:47
af FS1originalen
jeppex skrev:Nu noget af en krænglet sætning... :?
Den er forstået :lol:

Og ja, hvis du måler på begge ender af kontakten skal der altid være gennemgang... Kontakten består simpelthen bare af 2 metalender med en fjeder imellem. I frigearsposition bliver den ramt af en tap på gearskiftetromlen så der kommer stelforbindelse på "skrueterminale".

Erik

Re: Test af frigearskontakt

: lør 22. okt 2011 11:07
af strynboen
danner den ikke først forbindelse inde i kontakten når den påvirkes ind/ud...mener den har kontakt funktionen i kontakten..ikke bare en "slæbesko"..som på mine honda mc og knallerter,,,der køre en kobber arm ind og danner stel kontakt.på et punkt på tromlen..mener at yamaha er in direkte..alså ar forbindelsen til stel gøres i kontakten,,ikke på tromlen..det kan nemt testes med gennemgangs måleren....er slet ikke sikker :what2

Re: Test af frigearskontakt

: lør 22. okt 2011 11:14
af jeppex
Det fordi jeg har en gammel kontakt, der manglre skruen på toppen. Det kan man jo sagtens selv fikse, men jeg blev lige lidt i tvivl over at der faktisk er gennemgang hvadenten kuglen er trykket ind eller ej. Jeg tror at den er som den skal være... jeg tror du har ret Erik :(y)

Re: Test af frigearskontakt

: lør 22. okt 2011 14:22
af Morten - Webmaster
det er bare en fjeder og terminal som Erik også skriver