Test af frigearskontakt

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Thoms

Test af frigearskontakt

Indlægaf Thoms » fre 16. sep 2011 21:17

Hvordan tester jeg om frigearskontakten virker efter hensigten inden motoren hænges på? Er det bare at måle om der er gennemgang når den er i frigearsposition eller skal man "live teste" med en lampe på?

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Morten - Webmaster » fre 16. sep 2011 21:20

brug en pære og et batteri...

Sort fra batteriet holdes på en skrue på motor

rød fra batteri til pærens ene side

en ledning fra frigearskontakt til pærens anden side.

Jeg vil ikke anbefale at stole på et multimeter da det ikke trækker noget strøm og som jeg fortalte dig i telefonen så blev jeg og en anden altså snydt..
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf nielsfup » lør 17. sep 2011 07:58

Ja det er en nem og god metoder. ellers kan man bruge tændingstesteren
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 17. sep 2011 08:11

nielsfup skrev:Ja det er en nem og god metoder. ellers kan man bruge tændingstesteren


Er der da belastning på den ? min kontakt snød fordi der ikke var forbrug
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf nielsfup » lør 17. sep 2011 08:17

Hej Morten
Nej det kan du ha ret i, Det er mere sikkert med pære metoden. Jeg har bare selv brugt testeren med held på min egen.
Men helt enig, pæren er 100% sikker
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Thoms

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Thoms » søn 18. sep 2011 18:52

Tak,

Den er nu testet og det var godt jeg gjorde det, for den ER ustabil. Kontakten fejler ikke noget, men den må skulle være lidt længere til en 5 gears. Hvad nu? Kan man trylle lidt med den eller skal der en anden type kontakt i.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf strynboen » søn 18. sep 2011 19:27

du kan nok dreje lidt af i drejebænken..eller en tyndere fiber pakning
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Dewil » søn 18. sep 2011 21:33

Eller af med den originale pakning og så må den nøjes med lidt flydende???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf nielsfup » søn 18. sep 2011 21:47

Hej JA jeg må da også indrømme at min har lavet numre. Jeg checke-de det hele inden det blev sat sammen men den svigter far tid til anden. Og det er kontakten. Ikke ledninger eller andet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Morten - Webmaster » søn 18. sep 2011 21:50

Var tromle diameteren ikke også forskellig på 4 & 5 gears ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf nielsfup » søn 18. sep 2011 22:21

Uha
Det ved jeg ikke.
Måske kan vi nå at få lidt mål inden de sidste 5G bliver samlet....
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Thoms

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Thoms » man 19. sep 2011 19:23

Dewil skrev:Eller af med den originale pakning og så må den nøjes med lidt flydende???

Har prøvet at montere uden pakning og så spiller det. Så summa summarum bliver netop løsningen med Hylomar :D

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Morten - Webmaster » man 19. sep 2011 21:59

Thoms skrev:
Dewil skrev:Eller af med den originale pakning og så må den nøjes med lidt flydende???

Har prøvet at montere uden pakning og så spiller det. Så summa summarum bliver netop løsningen med Hylomar :D


Lavteknologisk meget fin løsning !! må jeg kopiere ideén når jeg skal have min 5 gears bygget om til 70ccm til vinter ?? :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Thoms

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Thoms » man 19. sep 2011 22:06

Yes yes! Det er nok svært at få patent på den løsning :hihi

70 kubik :?: Med 45 mm og JT1 krummeren kommer du ikke over 68, men det lyder godt :lol:

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Morten - Webmaster » man 19. sep 2011 22:07

Thoms skrev:Yes yes! Det er nok svært at få patent på den løsning :hihi

70 kubik :?: Med 45 mm og JT1 krummeren kommer du ikke over 68, men det lyder godt :lol:


Syntes bare jeg havde set at Crazycatmans ccm calculator gav 69.8 ccm.. nu kan jeg da godt se det kun er 66.7 :crying
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf jeppex » lør 22. okt 2011 00:39

Er det korrekt forstået at der altid er gennemgang gennem frigearskontakent, hvad enten "kuglen" er ude eller inde, og at det er en eller anden pal ned i motoren/gearkassen der rammer "kuglen" på kontakten og dermed skaber netop kontakt?

Nu noget af en krænglet sætning... :?
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf FS1originalen » lør 22. okt 2011 07:47

jeppex skrev:Nu noget af en krænglet sætning... :?


Den er forstået :lol:

Og ja, hvis du måler på begge ender af kontakten skal der altid være gennemgang... Kontakten består simpelthen bare af 2 metalender med en fjeder imellem. I frigearsposition bliver den ramt af en tap på gearskiftetromlen så der kommer stelforbindelse på "skrueterminale".

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf strynboen » lør 22. okt 2011 11:07

danner den ikke først forbindelse inde i kontakten når den påvirkes ind/ud...mener den har kontakt funktionen i kontakten..ikke bare en "slæbesko"..som på mine honda mc og knallerter,,,der køre en kobber arm ind og danner stel kontakt.på et punkt på tromlen..mener at yamaha er in direkte..alså ar forbindelsen til stel gøres i kontakten,,ikke på tromlen..det kan nemt testes med gennemgangs måleren....er slet ikke sikker :what2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf jeppex » lør 22. okt 2011 11:14

Det fordi jeg har en gammel kontakt, der manglre skruen på toppen. Det kan man jo sagtens selv fikse, men jeg blev lige lidt i tvivl over at der faktisk er gennemgang hvadenten kuglen er trykket ind eller ej. Jeg tror at den er som den skal være... jeg tror du har ret Erik :(y)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af frigearskontakt

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 22. okt 2011 14:22

det er bare en fjeder og terminal som Erik også skriver
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75


Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst