Side 5 af 5

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 4. nov 2009 21:20
af strynboen
både og fup,,,den måler max strøm impuls,,og når den falder er den forbi toppunkt
og bryder stel og tændspolen kolapser magenet feltet og højspændings impulsen opstår i tændspolen,,men det må være fødespolens placering som bestemmer tidspunktet,,selv om den entelig bare levere strøm på en fs1.det var derfor jeg prøvede den for 20 år siden,,var ikke sikker påom den kunne tyde signalet fra fødespolen,,men det virkede,,men jeg vidste ikke hvordan jeg skulle stille tidspunktet....men som jan skriver kan man jo bare flytte svinghjulet uden knasten i

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 4. nov 2009 21:31
af nielsfup
Ja det kan jeg godt se.
Men som jan skriver skal der pistol til for at finde det gode sted.
Spolen nede i motoren er på ca 0,5 Ohm ( Til Jan ).
Det må da prøves.

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 4. nov 2009 21:36
af strynboen
hej fup den atom du fik af mig har også kun 2 ledninger ud,,hvis du kan lodde forbindelser på virker den måske stadig,,hvis du ikke har pillet den helt fra hinanden
det var let at montere på din yams for test,,uden at ødelægge noget

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 4. nov 2009 21:54
af Nabo Jan
Hej.

Jeg regner med at teste den i weekenden.
Jeg sætter et mærke på svinghjulet og starter op og holder pistol på og markerer på motorblokken/ankerpladen ud for mærket på svinghjulet, så har jeg mm før top og kan så stille den med tændingsskrue i topstykket. Så er det bare at give målet videre, så skal det passe alle andre også uden at bruge pistol.

//NaboJan

Re: CDI tændink til Yamaha

: fre 6. nov 2009 23:21
af hansj1961
Hej.

Nu vil jeg lige blande mig lidt.
Jeg har købt en i min lokale Park/Have-maskinforretning, nøjagtig magen til den NaboJan har, og monteret den på min Suzuki K50. Resultat: den starter første gang, hver gang. Også når den har stået stille i længere tid.
Jeg koblede bare ledningen fra fødespolen fra, på kondensatoren (og lod platiner og kondensator sidde) og førte den direkte videre til tændspolen, lusede tændingsmodulet ind på ledningen og til stel (modulet har jeg sat i venstre sideskjold), og vupti, den startede første gang jeg trådte på kicken.
Det skal dog lige bemærkes, at man jo på K50'eren kan justere ankerpladen og dermed få justeret tændingen fuldt nøjagtigt, hvilket er vigtigt med denne type tændingsmodul, da den ellers kan lave "backfire" (ved ikke lige hvad det hedder på dansk).
Da der allerede er tændingsmærker på, er det meget nemt at kontrollere med en tændingspistol.
Den er meget mere villig til at tage gassen nu, og den har ingen problemer med at følge med omdrejningerne. Kører med 45mm cyl., 18mm indsugning og 16mm karburator.

Vh. Hans

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 7. nov 2009 09:23
af Nabo Jan
hansj1961 skrev:Hej.

Nu vil jeg lige blande mig lidt.
Jeg har købt en i min lokale Park/Have-maskinforretning, nøjagtig magen til den NaboJan har, og monteret den på min Suzuki K50. Resultat: den starter første gang, hver gang. Også når den har stået stille i længere tid.
Jeg koblede bare ledningen fra fødespolen fra, på kondensatoren (og lod platiner og kondensator sidde) og førte den direkte videre til tændspolen, lusede tændingsmodulet ind på ledningen og til stel (modulet har jeg sat i venstre sideskjold), og vupti, den startede første gang jeg trådte på kicken.
Det skal dog lige bemærkes, at man jo på K50'eren kan justere ankerpladen og dermed få justeret tændingen fuldt nøjagtigt, hvilket er vigtigt med denne type tændingsmodul, da den ellers kan lave "backfire" (ved ikke lige hvad det hedder på dansk).
Da der allerede er tændingsmærker på, er det meget nemt at kontrollere med en tændingspistol.
Den er meget mere villig til at tage gassen nu, og den har ingen problemer med at følge med omdrejningerne. Kører med 45mm cyl., 18mm indsugning og 16mm karburator.

Vh. Hans
Hej Hans.
Jeg fik også min monteret den anden dag og den startede også med det samme og virkede i det hele taget mere omdrejningsvillig. Jeg nåede dog kun at køre 800m før den gik helt død, nul gnist. Jeg har ikke fået kigget på det, om det er tændingsmodulet som er brændt af eller noget andet.


//NaboJan

Re: CDI tændink til Yamaha

: tors 19. nov 2009 21:48
af Nabo Jan
Hej

Nå jeg har fået målt min tændspole ud og det er desværre den der gået til de evige jagtmarker.. :evil:
Det var en ny original monteret sidste år. danm.

Jeg vender tilbage når jeg får skidtet til at køre igen.

//Nabo Jan

Re: CDI tændink til Yamaha

: fre 20. nov 2009 08:06
af strynboen
vi venter i spænding,,,jeg vil ikke gøre mere ved min før vi har lidt flere positive meldinger..måske kan man købe en tændspole med indbygget styring,,men de er nok ikke billigere,,og slet ikke ved reparation

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 22. nov 2009 13:08
af Nabo Jan
strynboen skrev:vi venter i spænding,,,jeg vil ikke gøre mere ved min før vi har lidt flere positive meldinger..måske kan man købe en tændspole med indbygget styring,,men de er nok ikke billigere,,og slet ikke ved reparation
Hej Lars.

Jeg venter på en tændspole med avancering i, fra en Gilera Stalker mage til den jeg kører med på min Kreidler, den vil jeg bygge sammen med "Mega Fire'en" hvis det kan lade sig gøre, men hvorfor skulle det ikke det!?

//Nabo Jan.

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 25. nov 2009 21:40
af Nabo Jan
Nabo Jan skrev:
strynboen skrev:vi venter i spænding,,,jeg vil ikke gøre mere ved min før vi har lidt flere positive meldinger..måske kan man købe en tændspole med indbygget styring,,men de er nok ikke billigere,,og slet ikke ved reparation
Hej Lars.

Jeg venter på en tændspole med avancering i, fra en Gilera Stalker mage til den jeg kører med på min Kreidler, den vil jeg bygge sammen med "Mega Fire'en" hvis det kan lade sig gøre, men hvorfor skulle det ikke det!?

//Nabo Jan.
Ja det gør den så bare ikke, da "Mega Fire'en/Atom-modulet" får sit signal fra fødespolen og tændspolen fra Gileraen og sikkert alle andre scootere med cdi tænding får signalet fra pickup'en!
Hvis nogen skulle mene at det godt kan lade sig gøre, hører jeg gerne.

//Nabo Jan.

Re: CDI tændink til Yamaha

: tors 26. nov 2009 14:34
af strynboen
jeg kan vikle en pick up spole,,vi reparere en del forskelige spoler på arbejde..
der er 2 systemer en med magenet stav i spolen,,virker ved at der er en forhøjning på svinghjulet,,,og en med jern kerne,,,der er så en magenet limet på
svinghjulet,,,eller den føler på de mag inde i svinghjulet,,,der får du så et vast,kick.da der er 2 mageneter,,,men det får man nok også med atomen,,,tror jeg nok
det jeg skal vide er ohm i spolen,,og tråd tykkelsen,,,eller en brugt spole at skilde af
du kan evt lime spolen fast,,et sted eller en lille blik strimmel.med hul og skrue i..

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 2. dec 2009 21:25
af Jensmc
Jeg har osse lavet en tænding af en Passolatænding. Ikke så meget for tændingens skylf, men på grund af den noget kraftigere 6V lysspole.
Hvis man kører med et nyere ledningsnet, skal man lige fjerne den diode, der sidder i nettet. Ellers er der ingen gnist.
Den almindelige tændspole til FS1 virker fint.
///
jensmc

Re: CDI tændink til Yamaha

: tors 3. dec 2009 17:33
af strynboen
det ser dejligt simpelt ud....smart at bare neddreje en gammel ankerplade,,det gør det nemmere at sentere den lille ankerplade

Re: CDI tændink til Yamaha

: tirs 8. jun 2010 10:17
af lasse-bak
Nabo Jan skrev:
hansj1961 skrev:Hej.

Nu vil jeg lige blande mig lidt.
Jeg har købt en i min lokale Park/Have-maskinforretning, nøjagtig magen til den NaboJan har, og monteret den på min Suzuki K50. Resultat: den starter første gang, hver gang. Også når den har stået stille i længere tid.
Jeg koblede bare ledningen fra fødespolen fra, på kondensatoren (og lod platiner og kondensator sidde) og førte den direkte videre til tændspolen, lusede tændingsmodulet ind på ledningen og til stel (modulet har jeg sat i venstre sideskjold), og vupti, den startede første gang jeg trådte på kicken.
Det skal dog lige bemærkes, at man jo på K50'eren kan justere ankerpladen og dermed få justeret tændingen fuldt nøjagtigt, hvilket er vigtigt med denne type tændingsmodul, da den ellers kan lave "backfire" (ved ikke lige hvad det hedder på dansk).
Da der allerede er tændingsmærker på, er det meget nemt at kontrollere med en tændingspistol.
Den er meget mere villig til at tage gassen nu, og den har ingen problemer med at følge med omdrejningerne. Kører med 45mm cyl., 18mm indsugning og 16mm karburator.

Vh. Hans
Hej Hans.
Jeg fik også min monteret den anden dag og den startede også med det samme og virkede i det hele taget mere omdrejningsvillig. Jeg nåede dog kun at køre 800m før den gik helt død, nul gnist. Jeg har ikke fået kigget på det, om det er tændingsmodulet som er brændt af eller noget andet.


//NaboJan
Jeg har købt sådan et atom modul (18000 rpm til gocart) men tør ikke at sætte det på i frygt for at ødelægge tændspolen... Er det ikke muligt at bruge en tændspole fra en k50 eller måske en gokart??

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 23. jun 2010 04:10
af ross
Er der nogle der har testet YB-1 tænding.(overvejer at købe)

58E-85550-00 base assy
58E-85560-00 rotor assy
58E-85540-30 cdi

Hilsen
Ross

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 7. aug 2010 23:53
af Morten - Webmaster
ross skrev:Er der nogle der har testet YB-1 tænding.(overvejer at købe)

58E-85550-00 base assy
58E-85560-00 rotor assy
58E-85540-30 cdi

Hilsen
Ross
Hej Ross, har du testet det ?

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 8. aug 2010 14:29
af ross
Nej

Jeg er ved at undesøge, hvad det vil koste og få en komplet yb-1 motor fra japan.

Hilsen
ross

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 20. feb 2011 12:18
af Hans-Peter
Hejsa allesammen.
Er ny her i forumet og faldt tilfældig over dette link til denne tråd da jeg selv, som Nabo jan har monteret sådan et "atom Modul" det er helt magen til Jan´s (har flere på lager) og sjovt nok oplevede jeg det samme som Jan (kørte dog 850m) inden den gik død, skal lige siges at jeg har en k-star tændspole i og efter tilbagebygningen til platin/kondensator er der stadig liv i spolen.

Mit spørgsmål er nu til jer elektronik folk:

hvad kan skyldes at dette modul ikke virker korrekt? Forstået på den måde, kan fødespændning være for høj så tændspole brænder af evt fordi kondensator skal sørge for der ikke går overspændning i det?

Der er jo som sagt før 4 magneter så monteret med dette modul vil den tænde dobbelt, kan det evt være noget med at med 10000 O/min vil give impulser for 20000 O/min og tændspolen simpelthend ikke kan følge med og står af?

Da jeg er total blank hvad angår det teoretiske bag dette, må i have mig undskyldt hvis det er total volapyk jeg har skrevet :)

til dem der evt måtte ønske det, er jeg villig til at fremsende et Atom-modul til testing og udmåling. Hvis dette kan løse og forbedre vores famøse Yamahaer ;o)

Til dem der selv vil prøve kan i kontakte mig på mail angående modulet. Pris 75kr + lidt oprto (ca 10kr)

Ser frem til et positivt svar :)

Mvh
Hans Peter

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 20. feb 2011 21:50
af nielsfup
Hej Hans-Peter
Jeg kan ikke lige svarer på dit spørgsmål. :(

Men hvis du vil kan du sende den til mig og så vil jeg prøve, i en test opstilling, hvad den kan. Jeg sender den selvfølgelig tilbage igen.

Er der en beskrivelse med der forteller lidt om op-koblingen af den.


Og iøvrigt velkommen til
Håber du kan bruge os til noget :D

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 28. apr 2013 22:19
af florett
Er det ikke en mulighed at tage den her tænding og tilpasse monterings hullerne, jeg har læst i en anden tråd at tændingen fra en Kort minarelli motor altsa eks. sonic problemet med den tænding er blot at man skal fræse i bloken for at det kan være der og her er det hele indbygget bag svinghjulet...
http://www.scootergalleri.dk/marked/Tun ... d-lys-mina