Side 3 af 5

Re: CDI tændink til Yamaha

: fre 12. dec 2008 19:07
af nielsfup
Nej skidt med julekalenderen Der kan man være grødnisse , komfurnisse og det.
Du Lars.
Har du set på billederne af den CDI DT50 tænding der er jo bare en pickup spole der føler på alle 4 magneter. Så det må være muligt at lave noget simpelt til FS1. Jeg tror jeg vil skrotte min komputer løsning og gå efter et system der ligner det på billederne. Hvad siger du

Re: CDI tændink til Yamaha

: fre 12. dec 2008 19:38
af strynboen
så brug atom løsningen,,kan bare ikke lige greje om den gnister 2 eller 4 gange pr omdrejning,,tror at den peaker ved fald i spændingen,så den kortslutter til stel når der har været maxium spænding,,eller lige efter..den kan jo ikke vide hvornår den er max,,men den kan mærke når den er forbi..

Re: CDI tændink til Yamaha

: fre 12. dec 2008 19:55
af nielsfup
Nej det kan jeg heller ikke lige.
Men der er 4 magneter. Og på den måde spolerne er placeret så kan det godt være det kun bliver til 2 gange pr. omdrejning .
Da der nok ikke er tændspænding når der trigges alle fire gange vil der ikke komme gnist hvær gang. Jeg tror kun der er 2 tændinger på omdrejning.
Det kan laves simpelt.

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 13. dec 2008 09:07
af strynboen
ja og der behøves ikke pick,up hvis man bruger fødespolen som signal

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 13. dec 2008 10:50
af nielsfup
Det tæmkte jeg også på. Men da trigger pulsen ikke skal komme på samme tidspunkt som tændspændingen tror jeg det er nødvendigt at ha en pickup spole til at trigge tændingen med. Men mon ikke det kan laves der hvor platinerne er på det gamle system

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 13. dec 2008 15:24
af strynboen
atomen har netop ikke pick,up,,jeg satte den direkte til ledningen til
tændspolen,,og så kørte den bare,,det var bare ikke den rigtige,,der findes 4 forskelige som er røde blå brune og grønne,,de er tilpasset de forskelige fødespolers spænding/modstand,,jeg kan ikke finde manualer på nettet,til dem,,,det må være et sted,,derude på nettet

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 20. dec 2008 21:15
af strynboen
hej fup prøv at google på atom ignition. de skriver at de ikke virker så godt med flere mageneter i svinghjulet,,jeg har dog kørt med en i hondaen og en sachs 2 takter for 20 år siden,,de skriver også at de er udgået,og kun sælges til lager er slut

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 00:24
af FS1originalen
Den største julehygge her i huset er gået med at montere CDI tænding på en FS1 :!:

Før jul købte jeg et tændingsanlæg som iflg. annoncen "havde siddet på en 4 gears", men i bund og grund var det en Sting tænding hvor ihvertfald ankerpladen overhovedet ikke lignede :!: :!: :!:
Svinghjulet passede på krumtappen, og nogle beregningseksperimenter viste at der nok ver plads til en 3 mm underlagsplade under ankerpladen.
Elektronisk tænding 001.jpg
Elektronisk tænding 001.jpg (123.03 KiB) Vist 13139 gange
Elektronisk tænding 002.jpg
Elektronisk tænding 002.jpg (122.48 KiB) Vist 13139 gange
Det hele blev monteret og "SÅ STOD JENSEN PÅ HERRENS MARK" for hvad er op og ned og tændingstidspunkt på sådan noget moderne pis hvor man ikke har en chance for at se eller måle tændingstidspunkt.... Nå, men en skrue i ankerpladen og af med noten til svinghjulet :oops: :oops: og efter ca. EN after og omkring 25 forsøg fandt jeg et sted hvor der kom "puttelyde"... 26 og især 27 forsøg gav først liv, og siden omdrejninger :P :lol: :P
Elektronisk tænding 003.jpg
Elektronisk tænding 003.jpg (138.4 KiB) Vist 13132 gange
Nu er jeg så nået dertil hvor maskinen snurrer, men tændingstidspunktet kan - iflg. manualen - kun checkes med en tændingspistol - og min er blevet væk ifm. udlån inden for de sidste 10 år :twisted: :?: :twisted:
Elektronisk tænding 004.jpg
Elektronisk tænding 004.jpg (117.59 KiB) Vist 13132 gange
Med andre ord: Jeg er ikke på optimal ydelse endnu, men det er hermed bevist at en Sting/Passola tænding KAN tilpasses en FS1 :wink: :lol: :wink:

Og Niels..... I morgen skal vi så finde ud af hvad vi gør for at få det medfølgende 12 volts anlæg halveret!!!

Erik

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 10:16
af strynboen
du vikler da en lille 2`/1 transformator,,så får du dobbelt amp.. :?: :?: ..er det ikke nemmere at skifte pærene :idea: og batteri,,resten skal nok virke
fup har nok svaret,,det plejer han at ha :D :idea:

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 13:06
af nielsfup
Hej
Det ser jo fantastisk ud. Og så kan den køre super.
Det med 12V på lyspolen tror jeg kan laves nemt. Uden at ha set diagrammet på en Passola tænding. Tror jeg ikke selve CDI tændingen har noget med lysspolen at gøre ( det skal lige kontrolleres).
For så er den næmme løsning bare at montere en alm. 6 v lyspole og så er man kørende.

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 13:36
af nielsfup
Hvis der er en der ligger inde med et diagram til en Passola eller string så kan vi let se om det er rigtigt

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 14:15
af FS1originalen
På foregående side ligger QT50 diagrammet. Det er det jeg har brugt til ledningsfarver etc.
Du har ret Niels. Lysspolen har intet med tændingen at gøre - ledningerne til lys er slet ikke forbundet endnu :!:
Og det med at skifte spolen var også oppe og vende, men hverken 2 eller 4 gears lysspolerne passer på ankerpladen. Nu er det jo en Sting 12 volts tænding jeg har fået fingre i, men som jeg lige husker det så er den identisk med passolaen bortset fra at Passola vistnok er 6 volt... Måske er det bare at finde sådan en lysspole.

Alternativt kunne jeg jo også bare skifte pærer og batteri, men lad os ikke få julestress over lyset - i første omgang skal jeg jo bare finde ud af om elektronikken giver lidt ekstra på tophastigheden :lol: :lol:

Erik

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 15:34
af nielsfup
Hej Erik
Ha Ha ja det er det vigtigste at se om det kommer mere spjæt i den.
Nå men så er problemet jo mindre når det kun er til lyset den bruges den der lysspole.
Jeg tror det nemmeste og mest elegante er at vikle spolen om.
Er den mindre i størrelse den der 12 V spole. For hvis der er plade så er det bare at vikle det hele af. Og vikle tråden fra en 6V over på.

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 27. dec 2008 15:54
af strynboen
du kan bare prøve at spole ca 1/3 af viklingerne af,,og så prøve der..

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 29. dec 2008 11:22
af nielsfup
Ja det var også en ide at pille lidt viklinger af.
Jeg tænkte på, nu da den er til 12 v så er selve tråden nok tyndere en en til 6V. Måske
Det var derfor jeg ville vikle den helt om til 6V med tråden fra en 6V spole. Da tykkelsen så passer

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 14. jan 2009 12:37
af NickO
FS1originalen!!!

Jättekul att du fick gnista, har du lyckats ställa in timingen så att du kan köra !? Berätta hur det moppen går, fungerar det bra ?

Jag skulle behöva lite hjälp, det fattas några pusselbitar för mig angående hur sladdarna går PÅ statorn. Titta på bilderna av min DT50mx stator, det fattas flera kablar, bl.a. den som - på dina bilder av din stator - går mellan de 2 spolarna, liten koppartråd ser det ut som. Dessutom vet jag inte exakt varifrån på spolarna. Man ser ganska bra på dina bilder, men inte riktigt tillräckligt för att jag ska kunna löda dit motsvarande, kan inte se exakt varifrån o till vad jag ska löda. Om du har lust och tid någon gång så ta gärna close-ups där man ser exakt hur sladdarna går. Som sagt om du får lust o har tid, det vore jättepraktiskt :-D

Hjælp!!!!!

: tirs 20. okt 2009 18:56
af Jhr
Hej Jeg er en ung knejt på 20 jeg leder efter den der såkaldte (Boks) Atom Tændings modul nogle der ved hvor man kan finde den henne jeg har forsøgt det links der i et af indlæget men kan ikke finde den... andre forslag til hvor man kan købe den

På forhånd tak

JHR

Re: CDI tændink til Yamaha

: tirs 20. okt 2009 21:03
af strynboen
hej de blev solgt af texas havemaskiner på fyn..mener at det er højby..andreas andersen...eller sådan noget..prøv at google...hvis de stadig har den må du gerne lige skrive herinde,,jeg vil også gerne have en igen..

Re: CDI tændink til Yamaha

: tirs 20. okt 2009 22:12
af bonde søren
Jeg fandt et sted på scootergalleri med en gut der havde eksperimenteret med at modificere en std yamaha tænding. Han havde skåret alle magneterne af i svinghjulet og banket nitterne ud så det kun vejede 55 g og kun blev brugt til at styre platinen. så havde han taget et 12 v batteri og en tændspole koblet det sammen så + kørte gennemtændspolen som gav impulser til platin også - gennem stel han sagde det virkede fantastisk men man skulle bare lade batteriet så størrelsen på batteriet afhang af hvor lange ture man kunne få jeg tror han har fat i den rigtige ende men elektro nørd er jeg ikke, men er han helt ude og skide han siger han har kørt med det ???? :roll: jeg kan finde hans foto album med det hvis det har interesse :D

Re: CDI tændink til Yamaha

: tirs 20. okt 2009 22:25
af nielsfup
Hej Søren
Det kan sagtens lade sig gøre. Men er ikke særlig praktisk.