CDI tændink til Yamaha

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af bonde søren »

okay ;) nok også mest en fattigmands inneroter ;)
fuskeren
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af FS1originalen »

Alle snakker og drømmer om det Atom modul...
Der er åbenbart en god grund til at de ikke er til at opdrive. Atom er et australsk firma og under "History" på deres hjemmeside fandt jeg følgende:


Atom's patented Electronic Ignition System was originally made for the Atom Chainsaw. Patents have now expired but its (previously patented) circuitry is now used by others on many engines in Europe, USA and Asia. The Atom Ignition Module was also developed as a spare part to replace mechanical breaker points and condenser for magneto ignition engines, and until Atom's production ceased in 2005, many millions had been sold worldwide. In 1975, the Atom Electronic Ignition was the winner of "Invention of the Year" on the ABC-TV program, "The Inventors".

Kort og godt: Den udgik af produktion i 2005 :cry:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

grunden til at den udgik var at brixx &stratton og kavasaki og næsten alle andre motor fabrikanter fabriks monterede elektronisk tænding med pick up spole i start 80",,indbygget i tændspolen,,så var de atom jo ligesom færdige med salget..
men jeg hader stadig min kondensator,,som entelig er den store skurk i denne historie,,platinerne er jo sjældent ødelagt,,kun ved defekt kondensator,,som følge fejl..der er platinen jo uskyldig...

ved sørens batteri tænding,,vil tændspolen smelte hvis den står med 12 volt på og evt lukket platin batteriet vil også hurtigt dø
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Som skrevet tidligere så mener jeg nu ikke det alm platin tænding er så skidt. jeg har da ikke rørt tændingen de sidste 3000 km på min 76'er... den har daichi platin og kondensator på købt ved Benny.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej
Lars betragtning omkring batteri tændingen er jo fuldstendig korrekt. Problemet kunne måske løses med en kondensator og lidt, men jeg er fuldstendig enig med Morten omkring driftsikkerheden på et alm platin sæt med en ordenlig kondensator.
det køre faktisk rigtig godt.

Årsagen til jeg kikker lidt på en CDI type tænding er for at kunne styre tændings tidspunktet i forhold til omdrejningstallet. (Og så lidt fordi der er muligt :wink: :wink: :wink: )
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Som skrevet tidligere så mener jeg nu ikke det alm platin tænding er så skidt. jeg har da ikke rørt tændingen de sidste 3000 km på min 76'er... den har daichi platin og kondensator på købt ved Benny.
Du kører også lovligt, så er det mindre kritisk, end hvis man kører oppe i det røde felt konstant.

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev:
Morten - Webmaster skrev:Som skrevet tidligere så mener jeg nu ikke det alm platin tænding er så skidt. jeg har da ikke rørt tændingen de sidste 3000 km på min 76'er... den har daichi platin og kondensator på købt ved Benny.
Du kører også lovligt, så er det mindre kritisk, end hvis man kører oppe i det røde felt konstant.

//Nabo Jan.
arrhhhh kører da med 11 tands :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej Jan
Jeg køre bestemt ikke lovligt. Og der har ikke været problemer.
Men når det så er sagt tror jeg man kan få lidt mere på toppen ved at kunne flytte tændingen i forhold til omdrejningerne
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

hej fup,,du køber bare et honda cd 50 svinghjul,,,det har en sentifugal regulator som skruer knasten frem ved høje omdrejninger,,dvs i danmark virker den modsat
for at holde hondaen nede på 30 kmt,,dette fine system var med til at gøre hondaen næsten 25% dyrere end yamaha,,men så var der også hydraulisk knast kæde strammer og sentifugal oliefilter og ohc...den motor er en guldklump...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej Lars
Ja en guld klump, det kan vi godt blive enige om.
Jeg havde en DAX for mange år siden og kan huske den motor. Den gang syntes jeg den var for kompliceret. Men det er en meget fin konstruktion. Bare jeg havde den endnu
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

Morten...du er også så vild!...11 tænder:D

Nielsfup: Jeg kører heller ikke lovligt, men har skiftet udvendig tændspole og nu er min kondensator også røget + at der skal stilles/tjekkes platiner oftere end på en lovlig. Jeg kan selvfølgelig godt have været uheldig. :(
Min Kreidler derimod som snurrer lystigt ved 11000rpm og som har MHKZ tænding, altså uden platiner og med avance har jeg ikke rørt i 4år. :D Det kører bare!

Jeg har kontaktet dem i Højby "Odense" som eftersigende skulle have solgt de Atomer til afløsning af platiner og kondensator i sin tid og de havde en på lager og kunne muligvis skaffe flere, så hvis der er interesse og prisen er fornuftig skal jeg gerne skaffe dem til Yamaha folket, så vi kan slippe for platiner!

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
325power
Stor knallert
Indlæg: 157
Tilmeldt: søn 27. jul 2008 18:54
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af 325power »

Nabo Jan skrev:Morten...du er også så vild!...11 tænder:D

Nielsfup: Jeg kører heller ikke lovligt, men har skiftet udvendig tændspole og nu er min kondensator også røget + at der skal stilles/tjekkes platiner oftere end på en lovlig. Jeg kan selvfølgelig godt have været uheldig. :(
Min Kreidler derimod som snurrer lystigt ved 11000rpm og som har MHKZ tænding, altså uden platiner og med avance har jeg ikke rørt i 4år. :D Det kører bare!

Jeg har kontaktet dem i Højby "Odense" som eftersigende skulle have solgt de Atomer til afløsning af platiner og kondensator i sin tid og de havde en på lager og kunne muligvis skaffe flere, så hvis der er interesse og prisen er fornuftig skal jeg gerne skaffe dem til Yamaha folket, så vi kan slippe for platiner!

//Nabo Jan.
Kunne jeg godt være interesseret i :)
YAMAHA FS1 DX 78
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

hej jan,,hvis texas har flere,,må vi have dem prøvet..jeg havde problemer med lav tændings tidstidspunk med den røde atom modul,,der findes flere typer brun rød blå..det er nok tændings tidspunktet,i forhold til fødespolens placering,,som er farve kodet,,så hvis man kan dreje ankerpladen..er det optimalt, det kan man ikke på honda..atomen kan placeres oppe i stellet,,da den bare skal kobles på føde strøm og stel..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

Hej Lars.

Det er en mulighed med justerbar ankerplade men kan også gøres uden not, under alle omstændigheder vil jeg foretrække at bruge en tændingspistol.

Jeg vender tilbage når jeg har fået fat i den som skulle ligge på lager, så kender vi farven og jeg tjekker tændings tidspunktet.

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

håber du finder ud af noget,,for min er begyndt at hakke i det,,igen..der var også lidt problemer til odense træf..måske har texas også det modul til kawasaki fræser motore som køre med pick up spole,,og føler på svinghjulet,,spolen er normalt indbygget i tændspolen,,men jeg kan vikle en seperat spole,,som så kan placseres hvor man vil,så bruger man bare styrings kassen..men atomen er mere simpel,der skal bare monteres 2 ledninger
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

Nabo Jan skrev:Morten...du er også så vild!...11 tænder:D

Nielsfup: Jeg kører heller ikke lovligt, men har skiftet udvendig tændspole og nu er min kondensator også røget + at der skal stilles/tjekkes platiner oftere end på en lovlig. Jeg kan selvfølgelig godt have været uheldig. :(
Min Kreidler derimod som snurrer lystigt ved 11000rpm og som har MHKZ tænding, altså uden platiner og med avance har jeg ikke rørt i 4år. :D Det kører bare!

Jeg har kontaktet dem i Højby "Odense" som eftersigende skulle have solgt de Atomer til afløsning af platiner og kondensator i sin tid og de havde en på lager og kunne muligvis skaffe flere, så hvis der er interesse og prisen er fornuftig skal jeg gerne skaffe dem til Yamaha folket, så vi kan slippe for platiner!

//Nabo Jan.
Hej igen.
Så har jeg fået et "Atom-modul" som nu hedder "Megafire Elektronisk" som også er produceret af Texas ligesom det gamle "Atom-modul".

Jeg har monteret det, men der er stadig ikke nogen gnist, så det er nok min fødespole eller tændspole som er defekt. Jeg var ude og køre tur for en måned siden og pludselig gik den ud...ingen gnist, jeg målte tændspolen igennem og mener den skulle være iorden, så jeg skiftede fødespolen ud med en jeg havde havde liggende men der var stadig ikke liv i skidtet. Så jeg fik en ide om at det nok var kondensatoren der var defekt og håbede at det ville ordne sig nu jeg fik monteret en "Megafire", men jeg må kigge på det en dag jeg har bedre tid. :?

Mht. de gamle farvekoder på "Atom-modulet" fik jeg at vide at, 2takt havde en farve, 4takt en anden farve, 2takt 2 cylindret en 3 farve og 4takt 2 cylindret en 4 farve derfor alle de farver.

Det modul som jeg har købt er til 2takt en cylindret!

Den kostede 235kr, det syntes jeg måske er lidt i overkanten, men igen hvis det virker og den kan holde er de jo godt givet ud. :D

Det var den eneste han havde på lager men han kunne pt. skaffe et sted mellem 10 og 15 stk.
Jeg fik ikke spurgt om de var udgået af produktion, men umiddelbart vil jeg tro at de kan skaffes i alle seriøse havemaskine butikker, da den jo er en ny version af det gamle "Atom-modul".

//NaboJan
Vedhæftede filer
PB040016.JPG
PB040016.JPG (168.32 KiB) Vist 15813 gange
PB040022.JPG
PB040022.JPG (166.94 KiB) Vist 15813 gange
PB040020.JPG
PB040020.JPG (159.36 KiB) Vist 15813 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hmm
Hvis jeg forstår tegningen ret så køre den helt uden knikser og kondensator
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

nielsfup skrev:Hmm
Hvis jeg forstår tegningen ret så køre den helt uden knikser og kondensator
Hej Fup.

Det er korrekt. Hvis man er grov klipper man bare ledningen og lader platiner og kondensator sidde!


//NaboJan
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

http://www.theoempartsstore.com/store/p ... uctid=3721

fandt dem her.

Men hvad med tændings tidspunktet. Det er jo afrivnings vinkler der bestemmer.
Jeg forstår ikke helt hvordan det virker.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af Nabo Jan »

nielsfup skrev:http://www.theoempartsstore.com/store/p ... uctid=3721

fandt dem her.

Men hvad med tændings tidspunktet. Det er jo afrivnings vinkler der bestemmer.
Jeg forstår ikke helt hvordan det virker.

Hej Fup.

Der er nok ikke den store forskel på den du har fundet og den jeg har monteret.
Jeg har tænkt mig at sætte en tændingspistol på når jeg får den til at slå gnist, så jeg kender tændingstidspunktet. så er det ingen sag at stille den til det ønskede tændingstidspunkt.

Ps. Fup tjek din mail.

//NaboJan
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"