12 volt på Dx??

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Besvar
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

12 volt på Dx??

Indlæg af D.Kallan »

Hej alle her på forum.

Har gået og spekuleret lidt på om det kunne være muligt at lave den om til 12 volt??
Er det muligt?
og er der noget der har prøvet det før?

//kallan
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af Kim B S »

Hej D.Kallan.
Har hørt at det kan lade sig gøre med en tænding fra en Yamaha Sting. :wink:
Men jeg er ikke så teknisk begavet så jeg kan forklare hvordan man gør. :roll:
Hilsen Kim
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har en Sting tænding med bagplade tilpasset FS1. Elektronisk tænding og 12 volt til lysanlægget.
Ved ikke om man kan få forlygtepære til 12V der passer, og blinkrelæ + horn skal nok også være "noget moderne". 300 + porto hvis du er interesseret.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af subwoof »

erik.
hvordan er den at tilpasse ledningsnettet?
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af D.Kallan »

hej erik!

Det var da et godt tilbud :D

vender det lige med min pappa da han nok skal hjælpe mig især med det elektriske! :lol:
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af Kai »

FS1originalen skrev:Jeg har en Sting tænding med bagplade tilpasset FS1. Elektronisk tænding og 12 volt til lysanlægget.
Ved ikke om man kan få forlygtepære til 12V der passer, og blinkrelæ + horn skal nok også være "noget moderne". 300 + porto hvis du er interesseret.

Erik
Ork jo :-)

Fx http://www.thansen.dk/product.asp?c=306 ... 1329257323
(Simolux laver den i 12V 25/25W og 35/35w Halogen, den lyser imponerende godt ifht den alm 6V)

Eller hvis det skal være zenonlys: http://everlight.dk/mc/scooter-xenon/h6m-px15d.html
(kræver dog nok en god stabil ensretter og spændingsregulator hvis den skal trække den over lysspolen)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af FS1originalen »

D.Kallan skrev:hej erik!

Det var da et godt tilbud :D

vender det lige med min pappa da han nok skal hjælpe mig især med det elektriske! :lol:
Beklager, men sommetider skal man være hurtig. Har fået en anden henvendelse fra en der skriver "den vil jeg gerne købe".

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af D.Kallan »

okay så, ja nogle gange skal man slå til med det samme!
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
guffegris
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 20. dec 2009 20:25
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af guffegris »

Hej,

Det er jo lidt siden at dette indlæg blev skrevet, men jeg vil da alligevel nævne at det at udmærket kan lade sig gøre at bygge en Yamaha FS1 om til 12 volt! - jeg har nemlig selv ombygget min egen til 12 volt.

I det store og hele er ombygningen faktisk ret enkel, man skifter simpelt hen alle pærene ud fra 6 til 12 volts pærer. Blink, baglygte og instrument pærer er ligetil; de kan købes til biler og fås uden videre på tankstationer, T.Hansen osv. i udgaver der passer direkte i fatningerne uden nogen dikkedarer. Den eneste pærer som er lidt problematisk er forlygte pæren, men her er det så heldigt at der eksisterer en motorcykelpære som har PRESIS de rette specifikationer! - pæren hedder Headlight Bulb P15D MPF 12V 25/25W Den er beregnet til motorcykler, og kan med lidt besvær godt fremskaffes - jeg købte min på nettet - vist nok en-eller-anden jysk MC-reservedels webshop.

Der er ET lille problem med pæren som man skal være opmærksom på! - den lille styretap sidder forkert i forhold til Yamaha FS1, men det klarer man ved ganske enkelt at rotere den så den sidder på samme måde som den gamle pære og så tvinge den ind således at styretappen bøjer! - lidt fusket naturligvis, men den kommer til at sidde i spænd så der er ingen fare for at den drejer sig. I skrivende stund har det fungeret perfekt i over 1½ år hos undertegnede.

Så er der batteriet som naturligvis skal skiftes - her findes der en glimrende - og relativt billig blyakumulator fra T.Hansen som kan mokkes ind hvor det gamle batteri sad hvis man fjerner bundpladen til det gamle batteri osv. Man må også lige bukke sig et stykke fladjern eller ligende så man kan spænde den fast. Aukumulatoren hedder:
12N5-3B og har T.hansen Varenummer: 99120720038 (- og nej! - jeg er IKKE aktionær i T.Hansen! ;-)

Blinkrelæet slipper man heller ikke for at skifte ud - det oprindelige holder ikke til overspændingen i ret lang tid, men et billigt T.Hansen blinkrelæ til en Sting fungerer glimrende og er beregnet til 12 Volt, og benforbindelserne er de samme.

Hornet er ikke noget problem - tværtimod! - man vil opdage at når man er færdig så dytter det, så det næsten kan tage livet af de formastelige stakler som vover sig ud foran en! ;-)

Den opmærksomme læser vil bemærke at jeg ikke har omtalt laderegulering! - dette er givetvis den største udfordring ved en 12-Volts ombygning! - den oprindelige primitive diode kan til nød bruges i en snæver vending, hvis man forbinder dioden til den gule ledning i stedet for den grønne fra spolen således at man får ladespænding nok, men det er og bliver noget skidt! - havdelen spolens effekt mistes (og der er jo ikke for meget at tage af!) og desuden er der ingen ordentlig overspændingsbeskyttelse, så man kommer nemt ud for at akumulatoren "koger" - afhængig af hvor "lovlydig" man nu er! ;-)

På min egen yamaha FS1 har jeg ændret ledningsføringen således at lyset nu går direkte på akulumatoren og ikke til lysspolen, hvilket bevirker at lyset er konstant og fuldt ud tilstrækkeligt også i tomgang - ligesom på en bil. Det betyder også at lyset kan holdes tændt selvom motoren er slukket. Den nye akumulator er på 5 Amperetimer og langt kraftigere end den oprindelige lille 6 Volts akumulator så den kan sagtens klare det.

Jeg har desværre ikke fundet en brugbar laderegulator i en ordentlig kvalitet på markedet som nemt kan bruges, så jeg valgte at strikke min egen sammen (jeg er elektroingeniør) som jeg dog ikke er helt tilfreds med, så jeg har netop lige færdigudviklet en ordentlig regulator med meget høj virkningsgrad som skal afløse den om nogle dage når jeg får tid -(og lyst! ;-) til at montere den.

Hvis andre har tænkt sig at gå i gang med noget tilsvarende kan jeg sikkert godt overtales til at hjælpe med en laderegulator, og hvis der er behov for det kan jeg vel også på et tidspunkt lægge en mere udførlig beskrivelse af ombygningen med diagrammer, konstruktionstegninger, billeder osv. op her på siden - men det bliver altså ikke lige her i julemåneden! ;-)

God fornøjelse!

- Guffegris.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af strynboen »

giver 12v 5 ah virkelig så meget mere end 6v 4,5 ah at du kan trække 12v 25w+5w,,plus alt det løse..hvor stor ladespænding giver den lysspole alså i watt..vi har jo altid lys på..så der lades vel ikke på batteriet..når du tænder lyset
jeg ville helst skilde lade og lys system af ,,som på den orginale,,alså via tændings nøglen lys positioner og de serie koblede lysspoler/ladespoler...men hvis dit virker er det jo en god løsning,,,for denm som vil have det u orginalt..vi andre nørder elsker det orginale,,,u anset om det virker eller ej...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
guffegris
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 20. dec 2009 20:25
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af guffegris »

Vi må lige have begreberne på plads først! - det med amperetimerne på henholdvis 5 ah eller 4,5 ah har ikke nogen betydning for hvor stort lysudbyttet er! - det udtaler sig om akumulatorens kapicitet - altså i hvor lang tid man kan bruge den før den "løber tør" - hvilket er lidt ligyldigt i denne sammenhæng, - men i øvrigt så inderholder 12v 5ah over dobbelt såmeget energi som 6v 4,5 ah

Hvad angår ladeeffekten så er det NETOP årsagen til at jeg vil have en ordentlig laderegulator! - for for med en ordentlig regulator udnytter bliver ladekapiciteten nemlig precis dobbelt så stor, hvormed det hele kommer til at passe smukt sammen, - så ja, man kan udmærket trække 12v 25w plus det "løse" med denne løsning!

Hvad angår det oprindelige kredsløb med adskildt lys- og ladesystem så er den en ren sparekonstruktion som gav mening på den tid hvor FS1 blev skabt - men jo ikke nu om dage! Tændingsnøglen på min FS1 virker stadig som den altid har gjort... :-)

Håber det afklarede lidt, men ellers spørg bare igen hvis noget er uklart! :-)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg har forsøgsvis lavet en laderegulator.

Første forsøg:
Først har jeg pillet stell ledningen af lysspolen og lavet en rigtig dobbelt ensretter Og ikke brugt mid udtaget på spolen.
Regulatoren er lavet med en stepp-up kreds der kan holde op til 15v selv ved 6-8 vold dc ind ( så lader den også i tomgang.) output fra denne step-up går vidre til en lade regulator der lader en Ni-MH batteri op ( 12V 5Ah )
Det virkede faktisk godt.

Nu køre jeg med det gamle design dog med en hjemme lavet stepp-up og lade regulator. Den lader selv i tomgang. pga stepp-up delen. ( alt lys undtaget forlyset er med LED)
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af D.Kallan »

hey guffegris.
Tjek venligst dine private beskeder :)
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af Morten - Webmaster »

Er der noget nyt i sagen om laderegulatoren ? Fup og jeg har netop diskuteret emnet i aften....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af strynboen »

her er en kina med 12 volt..med brokobling uden laderegulator,,i lade delen....man tager stel ledningen af lysspolen og forbinder med brokoblingen..i stedet..og tager forbruget fra batteriet..måske regulere batteriet selv
for overspænding
Senest rettet af strynboen man 26. jul 2010 16:46, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af strynboen »

:shock:
Vedhæftede filer
kina atv-2.jpg
kina atv-2.jpg (229.78 KiB) Vist 17280 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af strynboen »

må indrømme at jeg før har skrevet at det umuligt kan virke...men jeg har taget fejl..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af nielsfup »

:D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
florett
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 6. apr 2013 14:36
Kontakt:

Re: 12 volt på Dx??

Indlæg af florett »

Hvad er det så du siger at man skal gøre for at få 12v på den gamle "fYams"...?
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"