Hej,
Det er jo lidt siden at dette indlæg blev skrevet, men jeg vil da alligevel nævne at det at udmærket kan lade sig gøre at bygge en Yamaha FS1 om til 12 volt! - jeg har nemlig selv ombygget min egen til 12 volt.
I det store og hele er ombygningen faktisk ret enkel, man skifter simpelt hen alle pærene ud fra 6 til 12 volts pærer. Blink, baglygte og instrument pærer er ligetil; de kan købes til biler og fås uden videre på tankstationer, T.Hansen osv. i udgaver der passer direkte i fatningerne uden nogen dikkedarer. Den eneste pærer som er lidt problematisk er forlygte pæren, men her er det så heldigt at der eksisterer en motorcykelpære som har PRESIS de rette specifikationer! - pæren hedder Headlight Bulb P15D MPF 12V 25/25W Den er beregnet til motorcykler, og kan med lidt besvær godt fremskaffes - jeg købte min på nettet - vist nok en-eller-anden jysk MC-reservedels webshop.
Der er ET lille problem med pæren som man skal være opmærksom på! - den lille styretap sidder forkert i forhold til Yamaha FS1, men det klarer man ved ganske enkelt at rotere den så den sidder på samme måde som den gamle pære og så tvinge den ind således at styretappen bøjer! - lidt fusket naturligvis, men den kommer til at sidde i spænd så der er ingen fare for at den drejer sig. I skrivende stund har det fungeret perfekt i over 1½ år hos undertegnede.
Så er der batteriet som naturligvis skal skiftes - her findes der en glimrende - og relativt billig blyakumulator fra T.Hansen som kan mokkes ind hvor det gamle batteri sad hvis man fjerner bundpladen til det gamle batteri osv. Man må også lige bukke sig et stykke fladjern eller ligende så man kan spænde den fast. Aukumulatoren hedder:
12N5-3B og har T.hansen Varenummer: 99120720038 (- og nej! - jeg er IKKE aktionær i T.Hansen!
Blinkrelæet slipper man heller ikke for at skifte ud - det oprindelige holder ikke til overspændingen i ret lang tid, men et billigt T.Hansen blinkrelæ til en Sting fungerer glimrende og er beregnet til 12 Volt, og benforbindelserne er de samme.
Hornet er ikke noget problem - tværtimod! - man vil opdage at når man er færdig så dytter det, så det næsten kan tage livet af de formastelige stakler som vover sig ud foran en!
Den opmærksomme læser vil bemærke at jeg ikke har omtalt laderegulering! - dette er givetvis den største udfordring ved en 12-Volts ombygning! - den oprindelige primitive diode kan til nød bruges i en snæver vending, hvis man forbinder dioden til den gule ledning i stedet for den grønne fra spolen således at man får ladespænding nok, men det er og bliver noget skidt! - havdelen spolens effekt mistes (og der er jo ikke for meget at tage af!) og desuden er der ingen ordentlig overspændingsbeskyttelse, så man kommer nemt ud for at akumulatoren "koger" - afhængig af hvor "lovlydig" man nu er!
På min egen yamaha FS1 har jeg ændret ledningsføringen således at lyset nu går direkte på akulumatoren og ikke til lysspolen, hvilket bevirker at lyset er konstant og fuldt ud tilstrækkeligt også i tomgang - ligesom på en bil. Det betyder også at lyset kan holdes tændt selvom motoren er slukket. Den nye akumulator er på 5 Amperetimer og langt kraftigere end den oprindelige lille 6 Volts akumulator så den kan sagtens klare det.
Jeg har desværre ikke fundet en brugbar laderegulator i en ordentlig kvalitet på markedet som nemt kan bruges, så jeg valgte at strikke min egen sammen (jeg er elektroingeniør) som jeg dog ikke er helt tilfreds med, så jeg har netop lige færdigudviklet en ordentlig regulator med meget høj virkningsgrad som skal afløse den om nogle dage når jeg får tid -(og lyst!
til at montere den.
Hvis andre har tænkt sig at gå i gang med noget tilsvarende kan jeg sikkert godt overtales til at hjælpe med en laderegulator, og hvis der er behov for det kan jeg vel også på et tidspunkt lægge en mere udførlig beskrivelse af ombygningen med diagrammer, konstruktionstegninger, billeder osv. op her på siden - men det bliver altså ikke lige her i julemåneden!
God fornøjelse!
- Guffegris.