Side 1 af 1

12 volt på Dx??

: fre 2. okt 2009 19:51
af D.Kallan
Hej alle her på forum.

Har gået og spekuleret lidt på om det kunne være muligt at lave den om til 12 volt??
Er det muligt?
og er der noget der har prøvet det før?

//kallan

Re: 12 volt på Dx??

: fre 2. okt 2009 22:08
af Kim B S
Hej D.Kallan.
Har hørt at det kan lade sig gøre med en tænding fra en Yamaha Sting. :wink:
Men jeg er ikke så teknisk begavet så jeg kan forklare hvordan man gør. :roll:
Hilsen Kim

Re: 12 volt på Dx??

: fre 2. okt 2009 22:16
af FS1originalen
Jeg har en Sting tænding med bagplade tilpasset FS1. Elektronisk tænding og 12 volt til lysanlægget.
Ved ikke om man kan få forlygtepære til 12V der passer, og blinkrelæ + horn skal nok også være "noget moderne". 300 + porto hvis du er interesseret.

Erik

Re: 12 volt på Dx??

: fre 2. okt 2009 23:16
af subwoof
erik.
hvordan er den at tilpasse ledningsnettet?

Re: 12 volt på Dx??

: fre 2. okt 2009 23:39
af D.Kallan
hej erik!

Det var da et godt tilbud :D

vender det lige med min pappa da han nok skal hjælpe mig især med det elektriske! :lol:

Re: 12 volt på Dx??

: lør 3. okt 2009 01:50
af Kai
FS1originalen skrev:Jeg har en Sting tænding med bagplade tilpasset FS1. Elektronisk tænding og 12 volt til lysanlægget.
Ved ikke om man kan få forlygtepære til 12V der passer, og blinkrelæ + horn skal nok også være "noget moderne". 300 + porto hvis du er interesseret.

Erik
Ork jo :-)

Fx http://www.thansen.dk/product.asp?c=306 ... 1329257323
(Simolux laver den i 12V 25/25W og 35/35w Halogen, den lyser imponerende godt ifht den alm 6V)

Eller hvis det skal være zenonlys: http://everlight.dk/mc/scooter-xenon/h6m-px15d.html
(kræver dog nok en god stabil ensretter og spændingsregulator hvis den skal trække den over lysspolen)

Re: 12 volt på Dx??

: lør 3. okt 2009 14:18
af FS1originalen
D.Kallan skrev:hej erik!

Det var da et godt tilbud :D

vender det lige med min pappa da han nok skal hjælpe mig især med det elektriske! :lol:
Beklager, men sommetider skal man være hurtig. Har fået en anden henvendelse fra en der skriver "den vil jeg gerne købe".

Erik

Re: 12 volt på Dx??

: lør 3. okt 2009 21:35
af D.Kallan
okay så, ja nogle gange skal man slå til med det samme!

Re: 12 volt på Dx??

: man 21. dec 2009 00:50
af guffegris
Hej,

Det er jo lidt siden at dette indlæg blev skrevet, men jeg vil da alligevel nævne at det at udmærket kan lade sig gøre at bygge en Yamaha FS1 om til 12 volt! - jeg har nemlig selv ombygget min egen til 12 volt.

I det store og hele er ombygningen faktisk ret enkel, man skifter simpelt hen alle pærene ud fra 6 til 12 volts pærer. Blink, baglygte og instrument pærer er ligetil; de kan købes til biler og fås uden videre på tankstationer, T.Hansen osv. i udgaver der passer direkte i fatningerne uden nogen dikkedarer. Den eneste pærer som er lidt problematisk er forlygte pæren, men her er det så heldigt at der eksisterer en motorcykelpære som har PRESIS de rette specifikationer! - pæren hedder Headlight Bulb P15D MPF 12V 25/25W Den er beregnet til motorcykler, og kan med lidt besvær godt fremskaffes - jeg købte min på nettet - vist nok en-eller-anden jysk MC-reservedels webshop.

Der er ET lille problem med pæren som man skal være opmærksom på! - den lille styretap sidder forkert i forhold til Yamaha FS1, men det klarer man ved ganske enkelt at rotere den så den sidder på samme måde som den gamle pære og så tvinge den ind således at styretappen bøjer! - lidt fusket naturligvis, men den kommer til at sidde i spænd så der er ingen fare for at den drejer sig. I skrivende stund har det fungeret perfekt i over 1½ år hos undertegnede.

Så er der batteriet som naturligvis skal skiftes - her findes der en glimrende - og relativt billig blyakumulator fra T.Hansen som kan mokkes ind hvor det gamle batteri sad hvis man fjerner bundpladen til det gamle batteri osv. Man må også lige bukke sig et stykke fladjern eller ligende så man kan spænde den fast. Aukumulatoren hedder:
12N5-3B og har T.hansen Varenummer: 99120720038 (- og nej! - jeg er IKKE aktionær i T.Hansen! ;-)

Blinkrelæet slipper man heller ikke for at skifte ud - det oprindelige holder ikke til overspændingen i ret lang tid, men et billigt T.Hansen blinkrelæ til en Sting fungerer glimrende og er beregnet til 12 Volt, og benforbindelserne er de samme.

Hornet er ikke noget problem - tværtimod! - man vil opdage at når man er færdig så dytter det, så det næsten kan tage livet af de formastelige stakler som vover sig ud foran en! ;-)

Den opmærksomme læser vil bemærke at jeg ikke har omtalt laderegulering! - dette er givetvis den største udfordring ved en 12-Volts ombygning! - den oprindelige primitive diode kan til nød bruges i en snæver vending, hvis man forbinder dioden til den gule ledning i stedet for den grønne fra spolen således at man får ladespænding nok, men det er og bliver noget skidt! - havdelen spolens effekt mistes (og der er jo ikke for meget at tage af!) og desuden er der ingen ordentlig overspændingsbeskyttelse, så man kommer nemt ud for at akumulatoren "koger" - afhængig af hvor "lovlydig" man nu er! ;-)

På min egen yamaha FS1 har jeg ændret ledningsføringen således at lyset nu går direkte på akulumatoren og ikke til lysspolen, hvilket bevirker at lyset er konstant og fuldt ud tilstrækkeligt også i tomgang - ligesom på en bil. Det betyder også at lyset kan holdes tændt selvom motoren er slukket. Den nye akumulator er på 5 Amperetimer og langt kraftigere end den oprindelige lille 6 Volts akumulator så den kan sagtens klare det.

Jeg har desværre ikke fundet en brugbar laderegulator i en ordentlig kvalitet på markedet som nemt kan bruges, så jeg valgte at strikke min egen sammen (jeg er elektroingeniør) som jeg dog ikke er helt tilfreds med, så jeg har netop lige færdigudviklet en ordentlig regulator med meget høj virkningsgrad som skal afløse den om nogle dage når jeg får tid -(og lyst! ;-) til at montere den.

Hvis andre har tænkt sig at gå i gang med noget tilsvarende kan jeg sikkert godt overtales til at hjælpe med en laderegulator, og hvis der er behov for det kan jeg vel også på et tidspunkt lægge en mere udførlig beskrivelse af ombygningen med diagrammer, konstruktionstegninger, billeder osv. op her på siden - men det bliver altså ikke lige her i julemåneden! ;-)

God fornøjelse!

- Guffegris.

Re: 12 volt på Dx??

: man 21. dec 2009 17:21
af strynboen
giver 12v 5 ah virkelig så meget mere end 6v 4,5 ah at du kan trække 12v 25w+5w,,plus alt det løse..hvor stor ladespænding giver den lysspole alså i watt..vi har jo altid lys på..så der lades vel ikke på batteriet..når du tænder lyset
jeg ville helst skilde lade og lys system af ,,som på den orginale,,alså via tændings nøglen lys positioner og de serie koblede lysspoler/ladespoler...men hvis dit virker er det jo en god løsning,,,for denm som vil have det u orginalt..vi andre nørder elsker det orginale,,,u anset om det virker eller ej...

Re: 12 volt på Dx??

: ons 6. jan 2010 20:56
af guffegris
Vi må lige have begreberne på plads først! - det med amperetimerne på henholdvis 5 ah eller 4,5 ah har ikke nogen betydning for hvor stort lysudbyttet er! - det udtaler sig om akumulatorens kapicitet - altså i hvor lang tid man kan bruge den før den "løber tør" - hvilket er lidt ligyldigt i denne sammenhæng, - men i øvrigt så inderholder 12v 5ah over dobbelt såmeget energi som 6v 4,5 ah

Hvad angår ladeeffekten så er det NETOP årsagen til at jeg vil have en ordentlig laderegulator! - for for med en ordentlig regulator udnytter bliver ladekapiciteten nemlig precis dobbelt så stor, hvormed det hele kommer til at passe smukt sammen, - så ja, man kan udmærket trække 12v 25w plus det "løse" med denne løsning!

Hvad angår det oprindelige kredsløb med adskildt lys- og ladesystem så er den en ren sparekonstruktion som gav mening på den tid hvor FS1 blev skabt - men jo ikke nu om dage! Tændingsnøglen på min FS1 virker stadig som den altid har gjort... :-)

Håber det afklarede lidt, men ellers spørg bare igen hvis noget er uklart! :-)

Re: 12 volt på Dx??

: ons 6. jan 2010 21:49
af nielsfup
Hej
Jeg har forsøgsvis lavet en laderegulator.

Første forsøg:
Først har jeg pillet stell ledningen af lysspolen og lavet en rigtig dobbelt ensretter Og ikke brugt mid udtaget på spolen.
Regulatoren er lavet med en stepp-up kreds der kan holde op til 15v selv ved 6-8 vold dc ind ( så lader den også i tomgang.) output fra denne step-up går vidre til en lade regulator der lader en Ni-MH batteri op ( 12V 5Ah )
Det virkede faktisk godt.

Nu køre jeg med det gamle design dog med en hjemme lavet stepp-up og lade regulator. Den lader selv i tomgang. pga stepp-up delen. ( alt lys undtaget forlyset er med LED)

Re: 12 volt på Dx??

: søn 10. jan 2010 14:33
af D.Kallan
hey guffegris.
Tjek venligst dine private beskeder :)

Re: 12 volt på Dx??

: søn 25. jul 2010 23:18
af Morten - Webmaster
Er der noget nyt i sagen om laderegulatoren ? Fup og jeg har netop diskuteret emnet i aften....

Re: 12 volt på Dx??

: man 26. jul 2010 16:37
af strynboen
her er en kina med 12 volt..med brokobling uden laderegulator,,i lade delen....man tager stel ledningen af lysspolen og forbinder med brokoblingen..i stedet..og tager forbruget fra batteriet..måske regulere batteriet selv
for overspænding

Re: 12 volt på Dx??

: man 26. jul 2010 16:44
af strynboen
:shock:

Re: 12 volt på Dx??

: man 26. jul 2010 16:45
af strynboen
må indrømme at jeg før har skrevet at det umuligt kan virke...men jeg har taget fejl..

Re: 12 volt på Dx??

: man 26. jul 2010 21:46
af nielsfup
:D :D

Re: 12 volt på Dx??

: man 8. apr 2013 22:57
af florett
Hvad er det så du siger at man skal gøre for at få 12v på den gamle "fYams"...?