alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

hvordan kunne du justere pick up posisionen for trig...sidder den også indvendig på den tyske tænding
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

knallert skrev:har fundet denne komplette set ..denne kan tilpasses og har fuld justering..da pick up sidder indvendig på ankerpladen..som kan justeres ..så er perfekt let at tilpasse...kun svinghjul konus skal måske skiftes..hvis derby..ikke passer på Yamaha motoren

https://speedline.dk/scooter/taending-1 ... oo-de11001 senta tænding..900 kr
Det er værd at påpege, fødespolen er følsom på de billigste udgaver. Der sidder en køleplade i alm. jern på disse, og de senere "evo" har fået en i kobber samt et lidt svagere magnetiseret svinghjul; i korte træk lider de hurtigt varmedøden.

Ydermere er svinghjulene hverken runde eller afbalanceret, så første step er typisk at høvle et par tiendedele af diameteren.

Jeg har et diagram over en skånsom CDI-enhed, som afhjælper varmeballaden yderligere. I tilgift får man en ret jævn tændingskurve; ~1,5mm før top i tomgang og 0,85mm før top ved 10.000rpm.

Til gengæld leverer de strøm nok med en 12V spændingsbegrænser til at trække en 55W forpære + holde et 3AH batteri vedlige. Dog sker nær ingen ladning af batteriet under 5.000rpm, men dernede kører jeg i grunden aldrig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev:
knallert skrev:... Det er værd at påpege, fødespolen er følsom på de billigste udgaver. Der sidder en køleplade i alm. jern på disse, og de senere "evo" har fået en i kobber samt et lidt svagere magnetiseret svinghjul; i korte træk lider de hurtigt varmedøden.

Ydermere er svinghjulene hverken runde eller afbalanceret, så første step er typisk at høvle et par tiendedele af diameteren.

Jeg har et diagram over en skånsom CDI-enhed, som afhjælper varmeballaden yderligere. I tilgift får man en ret jævn tændingskurve; ~1,5mm før top i tomgang og 0,85mm før top ved 10.000rpm.

Til gengæld leverer de strøm nok med en 12V spændingsbegrænser til at trække en 55W forpære + holde et 3AH batteri vedlige. Dog sker nær ingen ladning af batteriet under 5.000rpm, men dernede kører jeg i grunden aldrig.
Jamen, hvilket fabrikat er tændingsanlægget på billedet? Kina kopi?

Som udgangspunkt er det et italiensk fremstillet Ducati tændingsanlæg, som har siddet på et hav af italienske motorer. Kan man forestille sig at det kan være kopier som ikke er stabile? I originaludgaven er de nemlig kendt for at være meget stabile og have lav egenopvarmning. Jeg har faktisk selv nogle stykker liggende af dem, og de bedste (som er magen til det som sad på min CZ 180) leverer faktisk 100W ved 2500 omdrejninger. Derimod har jeg brændt mange tændspoler (med integreret CDI) af. De er ikke særligt holdbare og jeg skiftede typisk for hver 10-15.000 kilometer.

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Derbi-statoren leverer total ~7A max, uanset om den er italiensk eller kinesisk, når man bruger den typiske spændingsbegrænser (1x AC indgang => 1x AC + 1x DC udgang).
Den italienske fødespole krudter også af. De kinesiske blev opgraderet senere end de italienske. Det er mig bekendt kun kina-udgaven, som blev kaldt for "evo" og som i samme ombæring fik gevind til Bosch-aftrækkeren.

Så vidt vides kan man (dybt vand for mig) isolere stel fra spolerne og lade det indgå i kredsløbet via en anden type spændingsbegrænser/laderelæ (2x AC indgange => 1x DC ud) og dermed opnå 8-10A.

Såfremt sidstnævnte stator + laderelæ kan findes i en seperat pakke, skifter jeg pr. omgående. Eller bare laderelæet. Det der med spolerne er næppe den store kunst, men at finde det rigtige relæ har jeg ikke gjort i.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Twinsport »

Hej igen

Ok - så er forskellen lokaliseret. Mit tændingsanlæg havde 2 AC-udgange. Fra hver sin ende af spolerækken. Se dét giver jo en forskel!

Jeg kigger lige hvad jeg har liggende senere!

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, hvis en smule arbejde kan øge statorens effektivitet og lade mig trække alt forbrug via et stort batteri, så er jeg frisk!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev:Altså, hvis en smule arbejde kan øge statorens effektivitet og lade mig trække alt forbrug via et stort batteri, så er jeg frisk!
Jeg havde da lidt i gemmerne. Er der nogen her som kan bruge det?Billede
Billede
Billede
Billede

/Steen

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

jaa det er det system vi skal have på yamahaerne..plandreje Yamaha ankerpladen..,,med en reses..så dukati pladen lige styre i kanten..og kan drejes lidt..og skrue fast når justeringen er perfekt..men hvad prisklasser ligger disse systemer,,i forhold til sting/dt 50 som er alternative´t..

jeg tror ikke man trækker alt lys gennem batteri/man tager lys ud af regulatoren før batteri..da jeg kan se at Honda dax lifan en,, en først kan tænde hoved lyset når motoren er i gang..så dioderne må blokere for lyset ,,så det ikke kan patte batteriet uden at motoren lader..dog virker spændings reg stadig....jeg ved ikke helt hvordan de regulatore fungere inden i kassen..men der er jo kun 4 ledninger...2 veksel strom ind...en stel(og måske minus) og en plus batteri går ud..huset er stel..så regner med at den regulere overskud ud i det negative hus/køleplade..og batteri negativ nok er isoleret for brokoblingens skyld....hvis man kan det
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

har for resten bygget om på komponent pladen/batteri holderen
de forskelige ting er placeret..og en sikring holder er integeret i holderen..har bestilt et 3 ah batteri til 150 kroner i taivansen..så skal lige have svejst holder til batteriet ..og malet det 50 gange og limet isolerende plade på hvor sikrings holderen kommer tæt på metal huset

det var et stort arbejde at få placeret alle ting..så det samlet kan afmonteres uden besvær..ensretteren sidder lidt lukket inde,,men på daxen er den også indelukket..så det går nok
fik lige testet min biltema pladebukker..og man kan bukke ca 1#1 cm som det mindste..da knivene ikke er skarpt vinklet..men det er super til prisen på 700 kr,,bukket er øverst på pladen ..som er hæver med ca 12 mm fra standart

batteriet måler 3,9 bred 113 lang og 85 høj er ca 3 ah tim 12 volt..150 kr.(.3 ah er rigeligt når det er 12 volt..)når der ikke er elstart..det bliver næste opgave..at bygge starter på..
Vedhæftede filer
DSCF2322.JPG
DSCF2322.JPG (521.13 KiB) Vist 13943 gange
DSCF2323.JPG
DSCF2323.JPG (523.51 KiB) Vist 13943 gange
DSCF2324.JPG
DSCF2324.JPG (552.5 KiB) Vist 13943 gange
DSCF2325.JPG
DSCF2325.JPG (538.84 KiB) Vist 13943 gange
regulator.jpg
regulator.jpg (16.1 KiB) Vist 13930 gange
t hansen batteri.jpg
t hansen batteri.jpg (50.51 KiB) Vist 13930 gange
Senest rettet af knallert ons 28. dec 2016 22:06, rettet i alt 2 gange.
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Interessant, Steen... "stator-parret" på tredje foto ligner gevaldigt den gængse Kokusan til Kreidler (o.a.), bortset fra spolerne ser ud til at være proppet med kobber.

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

her er diagrammer til kina og andre regulatore 12 volt.
.og cdi lednings montage som jeg bruger til mit system
den nederste er vist varianten med jordet spole..og halv ensertter..gad vide om regulatoren er den samme(hvor man kortslutter de 2 lade indgange)
Vedhæftede filer
lifan lednings net.jpg
lifan lednings net.jpg (98.61 KiB) Vist 13908 gange
lifan ledningsnet.jpg
lifan ledningsnet.jpg (50.02 KiB) Vist 13908 gange
strynboen på test profil
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af kim96v4 »

Jeg skal til at rode med en jog tænding, min plan er at lave svinghjulet så det bliver justerbart lige som justerbare knasthjul på en 4t, det må da næsten være det nemmeste, ankerpladen skal jo bare have et par nye huller, så sidder den der

Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Twinsport »

Hej

Nu, når det desværre ser ud som om Benny har spildt sine kræfter på at fremskaffe et tændingsanlæg som alle har sukket efter, så er posen vel åben igen?

Hvor langt er FS-1 tændingsanlægget fra PW80?:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


PW50 / Sting passer vel?:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Så mangler man vel bare den klassiske spændingsregulator?:

Billede


Jeg sysler jo ikke med FS-1, men er der nogen som er friske på at checke målene?

/Steen
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

knallert skrev:hvordan kunne du justere pick up posisionen for trig...sidder den også indvendig på den tyske tænding
Jeg går udfra at det er mig du spørger :
Ja det er den og nemt at stille
Vh Knud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

bennys er stadig ret billig..i forhold til at bygge selv. og besværet med at tilpasse..så håber han starter med salget igen..så alle har chancen for at betale sig fra arbejdet..og få fordelene..
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg har læst om svinghjulsmagneter.

de kan være ret forskellige, dem som sidder i et knallert svinghjul er formentlig rene nord eller syd, men fx i de fleste påhængsmotore af sådan størrelse at de har en stator med multi mange spoler ( typisk 18 ), ja da har hver enkelt magnet 3 poler, de sidder selvfølgelig skiftevis NSN SNS NSN SNS NSN SNS - altså hver enkelt magnet har 3 felter... selve den enkelte magnet ligner sådan en halvmåneskal nøjagtig som i et knallert svinghjul.

det var jeg så ikke lige klar over - man kan sku læse meget på computeren

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

ja man kan blive inspireret til at finde mange sjove ting..men sjældent finder man et simpelt svar.
.oftre er tingene optimeret over mange år..og de simple systemer fra 50 og 60 erne..er ikke effektive/økonomiske/eller svære at betjæne.med mange håndjusteringer fra kold til varm drift/eller som analoge instrumenter skal ´grund justeres..for hver gang..det er besværligt.og tidskrævende
..så det simple teknik..udskiftes til kompliceret elektronik..som gør brugen ret simpel..men gør prisen 100 gange højere..og reparation umulig..
men jeg har selv en stor bunke analoge multimetre og occ..stående..man tager jo det nye nemme hurtige. med i værktøj kassen ..og hænger de gamle op til pynt på vægen..

har fået malet styretavlen..efter at have prøvemonteret den nogle gange..og flytter komponenter til det hele kan være der....
når alt virker og er testet..bygger jeg nok en helt ny plade..det blev lidt prototype nuldret..som altid..når tingene er ombygget/af/ på monteret.. 10 gange..
Vedhæftede filer
DSCF2326.JPG
DSCF2326.JPG (460.17 KiB) Vist 13831 gange
DSCF2327.JPG
DSCF2327.JPG (464.64 KiB) Vist 13831 gange
DSCF2328.JPG
DSCF2328.JPG (459.35 KiB) Vist 13831 gange
Senest rettet af knallert man 2. jan 2017 20:33, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det ser ski´da helt OK ud, Lars og det endelige design bliver helt sikkert pænt!
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Guess who »

""Nu, når det desværre ser ud som om Benny har spildt sine kræfter på at fremskaffe et tændingsanlæg som alle har sukket efter, så er posen vel åben igen?"""

Det har bestemt ikke været spildte kræfter! Der er solgt 85 anlæg, på under 12 måneder, hvor der har været to reklamationer, den ene en defekt CDI og den anden en defekt pickup. Så det må betegnes som en succes!
Desværre lukkede fabrikken som producerede dette anlæg, vi omkonverterede, så det passede til en dansk FS1. Ejeren døde og vigtig viden om produktionen forsvandt. Det er den korte version!

Vi har forsøgt og forsøgt og der er ved at være et lille lys for enden af tunellen, denne gang ønsker vi den kommer færdigbygget til vores danske FS1'ere, så det kommer fiks og færdigt med de stik Morten monterede.
Men men men, på den anden side af jorden fungerer det ikke som her i Europa, der er lang vej, før der kommer noget brugbart og det er den vej vi er på lige nu! Så jo, sagen kører bestemt og målet er af få dem fremstillet igen.
Batteriholderen der blev fremstillet specielt til komponenterne er stadig på lager.

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... -1425.html

Mvh
Benny
Vedhæftede filer
IMG_5053.JPG
IMG_5053.JPG (92.45 KiB) Vist 13804 gange
IMG_6984[1].jpg
IMG_6984[1].jpg (244.69 KiB) Vist 13804 gange
IMG_6983.jpg
IMG_6983.jpg (266.15 KiB) Vist 13804 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Twinsport »

Hej
Guess who skrev:... Der er solgt 85 anlæg, på under 12 måneder, hvor der har været to reklamationer, den ene en defekt CDI og den anden en defekt pickup. Så det må betegnes som en succes!
Desværre lukkede fabrikken som producerede dette anlæg, vi omkonverterede, så det passede til en dansk FS1. Ejeren døde og vigtig viden om produktionen forsvandt. Det er den korte version!
Det er fand'me stærkt, Benny! Jeg troede ikke at du havde fået så mange anlæg ud at køre. Jeg tror der er mange som glæder sig til at se den næste evolution af tændningsanlægget, så vi krydser fingre for at du finder en leverandør som kan holde sig i live :-).

/Steen
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"